hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - billig hest like bra som dyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 billig hest like bra som dyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2003 :  15:55:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
Gipsy: Dette var en mann jeg hadde ridd for i flere år,
og han viste denne ponnien hadde potensiale, men jeg fikk den så billig fordi, han måtte minske bestanden sin, g ville ha ponnien til et godt hjem, der han kanskje i senere tid kunne komme å se på henne!!
slik tror jeg ikke han er den eneste som tenker.
men ejg er helt enig, du kan nesten garantere at du får en bra hest for 70.000 men du kan være heldig å få en god for 5000 også
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2003 :  19:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til purreløk
Hvis ponnien blir solgt med tanke på at den bør minske belastningen sin så er saken noen helt annen. Ponnien er helt sikkert tipp topp for ditt vedkommende, i.o.m. at trenern din solgte den til deg, og det virker som du er hel fornøyd med den. Men du kan kanskje ikke regne med at ponnien holder i all evighet? Kanskje den gjør det likevel, men du har en stor sjans for at den ikke gjøre det. Likevel vil jeg jo si at du sikkert vil få en uerstattelig tid med ponnien, og en tid som for deg gir deg mye nyttig erfaring før du finner deg en annen hest. Men er ponnien solgt med tanken at den ikke tårler mye belastning så er den jo ikke 100% frisk, og det vil jo minke prisnivået en del. Og når den heller ikke var innridd da du fikk den minker også prisen betydelig.. Men i.o.m. at du ikke er ponnirytter i all evighet, og før eller siden helt sikkert bytter den ut med en hest så har du kanskje gjort et bra kjøp. Får bare håpe den holder lenge nok.. Og at ikke dette med at den bør minke belastningen blir en last for deg å dra på.

Senest tidligere i dag surfet jeg rundt på hester på www.horse.dk for å finne litt ut om hva slags hester man får til hvilken pris utifra mine interesser. Jeg kom faktisk over en hoppe som kostet 20-30000dkk, og som gikk grand prix i dressur. Men det viste seg at hoppen hadde skader, og kunne kun brukes til avl og turridning. Ikke rart den var så billig.. Tydligvis har du kommet over en hest som fremdeles er bedre enn hva denne hoppen var nå, men der ser man hvor prisen ligger på "syk" hest. De minker gjerne i verdi..

Da jeg var mindre var det to venninder som rei på rideskolen jeg rei på som begge fikk ponni av pappa. Hun ene hadde et år igjen som ponnirytter og fikk en ponni på 18 år som nylig hadde startet i Glava cupen, og kvalifiserte seg og startet i spektrum. Ponnien kostet 28000kr. Hun hadde ponnien i det året hun var ponnirytter, startet selv i spektrum (rett fra rideskolerytter) før hun solgte den videre (vet ikke hvordan det var med pris og sånt, men har ikke sett ponnien igjen. Ble sannsynligvis siste året for den i hard trening). Hun andre fikk en 100% frisk, egentlig ganske god ponni den også (men ikke spektrumresultater å henvise til), bra alder (8-10 år tror jeg) og den kostet 50000kr. Tror hun som eide den hadde den i tre år før hun solgte den og var ferdig som ponnirytter, og ponnien var iallfall frisk og salgbar til cirka innkjøpspris da hun var ferdig med den. Så da kan man spørre seg hva som var lurest? I begge tilfellene tror jeg begge fant sin ponni som de lærte mye av, selv om ikke 50000kr-ponnien kom til spektrum. Men i.o.m. at hun med den dyreste ponnien var ponnirytter i hele tre år, så var neppe den erfarne "billige" spektrumponnien den rette for henne, da den neppe hadde holdt i alle hennes ponniår. Nå gikk det bra med dem begge, og begge hadde verdige erfaringer som ponnirytter.. Men jeg tror jenta med "billig"-ponnien hadde en del større risiko å ta med tanke på at hele ponnikjøpet lett kunne blitt et "sjegget i postkassa"-kjøp.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Redigert av spoff den 09/05/2003 19:24:34
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/05/2003 :  20:24:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
hehe
Spoff, Purreløk skrev at treneren måtte minske bestanden sin
Jeg oppfattet det iallfall som at hun fikk hesten billig fordi han ikke hadde plass til den, eller råd til å ha den eller noe.
Ikke fordi ponnien måtte minske belastningen

Rett på meg hvis jeg tar feil!!

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2003 :  20:27:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Lalala.. Sånn kan det gå når man er ordblind

Men uannsett.. Uinnridd ponni er billigere enn innriddponni. Man vet gjerne litt mer om kapasitet når en ponni er innridd. Og innridning er jo en "last" det også.

--
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2003 :  16:05:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Heia, det kan ha noke med "prislappen" om den er/ har vert skada da.. Viss du er på leiting etter en hest, og du finn ein som hadde hunna kosta 50 000 og koster 20 000, da må du jo spørre dej sjølv: er der noke gale med dina heste..?? Det er jo f.eks. ingen som selger ein kjempe god spranghest (i 70 000,- klassa) til lussne 20 000......!!!

Da MÅ det jo feile hesten noke..............!!!!!

Ann Lajla
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  18:36:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
til Spoff: tror du missforstod ja,, han hadde ikke tid og penger til å ha så mange hester, derfor fikk jeg henne billig, siden jeg hadde hjelpt han hele sommer'n.
Ponnien er helt frisk og klar til å møte livets utfordringer, Den har er etter Zauremio og under Tarza , kremt, faktisk så er stamtavlen ganske bra !
Men jeg har vært heldig, og jeg jobbet jo for den også,,,

stikk innom presentasjonen min og prøv den mega kuule quizen min
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2003 :  18:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
purreløk
Misforstod.. Ja det kan du si.. Beklager

--
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  02:07:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Til Purreløk

Siden hesten din har god stamme, og er såpass bra som den virker til å være har du gjort et røverkjøp - og jobbet for det. Det du også vet er at normalt vil en slik hest koste atskillig mer enn 5-6000,-

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 13/05/2003 :  08:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
spørsmålet sier meg ganske så mye. Mange unge lir av missunnelse på de i overklassen som får dyre hester, som vinner utak til nordisk, glava osv.Derfor setter de opp en problemstiling dyr hest like bra som billig!!!!En hest- ett fettt, bruksmåte er ikke det. Klart det skal du til NM kommer du ikke langt med en til under to hundre tusen- klart det finnes untak men Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  08:25:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
pimpenelli:
UNSKYLD?!? men du skriver at man ikke kan komme til NM uten en hest til 200.000! (med untak) ehm..... En gammel skole ponni på senteret her har vunnet Nm i felt, den kostet ALDRI 200.000. selv om den var dyr, så kostet den ikke 200.000
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 13/05/2003 :  12:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
DE FLESRTE I SPRANPONNI KLASSEN SOM HAR VUNNI NM_ HM har hester til nermere en halv- 2millioner så det så Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  18:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, nå ble jeg virkelig skuffet her!
Billige hester kommer også til NM! Du må kanskje ri den opp igjen, men jeg kjenner flere hester som kostet 25000 som har kommet til NM i sprang. Mange av kjørehestene som stiller til NM kostet jo gjerne rundt 20.000,-
Det kommer jo veldig an på hvem som trener den! De fleste hester kan nå ganske så langt med en "billig-hest."
Håper dere skjønte hva jeg mente.

klem
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  00:21:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hm.. morsomt det med såpass dyre hester. Men si meg, var det ikke en liten varmblods vallak (traver) som vant NM ponni for noen år tilbake også da?

I dressur har vi jo Kark. Sikkert ingen superdyr hest i utgangspunktet det heller, men han vant da mange klasser allikevel. Tror jammen meg at han deltok i EM jr også.

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 14/05/2003 :  08:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var nede i tyskland forleden- der så jeg den flotte hvite ponni hoppen- kjempestor nakke og skikkelig muskuløs rompe- den gikk 1.30, prislappen på den var 300 000, i det siste har jeg vært rundt på ponnistevner med henne og hun er verdens beste, viser seg at man må betale godt for å få en kvalitets hest.. Hun hadde foresten vunnet 5 års championatet, startet 1.130 8 ganger , hvorav 5 feilfrie- plasserte og restyerende 3 med noen riv....... Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/05/2003 :  03:04:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til pimpenelli:
Merkelig at du må piske hesten rundt banen hvis den er så flink.
Jeg lurer på om du virkelig starter Glava-cupen og er på Spektrum med din dyre hest? Hvis ikke så er det jo kanskje en liten traver-fant til 20.000 som gjør det like godt som "din" hest til 300.000, og det er jo det denne diskusjonen handler om.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.