hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - billig hest like bra som dyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 billig hest like bra som dyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 13/04/2003 :  16:44:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Så enig med deg eligj!!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 13/04/2003 :  17:51:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
til gipsy: noen billige hester kan også hoppe høyt, akkurat som dyre hester. men det er mange som selger dem dyre forå tjene penger, og noen selger dem billigere fordi de vil at dem skal få et godt hjem.

og, enkelt og greit; billige hester kan være like bra eller bedre enn dyre.

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2003 :  19:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Amayan. dessuten er fjordinger kule de men det er ikke de jeg liker... det er sikkert ikke så mange her som liker gotlandsrusser heller så klapp igjen !!!!! Jeg liker de nemlig ... folk har forskjellig smak!!! det hadde vært kjedelig om alle var like!!!!!! eller hva!!!?????????????!!!!!!!!!
-godtfred-
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 14/04/2003 :  23:25:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
En må ikke glemme at selv om selgeren ikke synest hesten er noe til det bruket han/hun skulle bruke den til, og derfor selger den billig fordi den er ikke verdt noe i hans/hennes øyne, så betyr ikke det at den ikke kan være god til noe annet, altså god i andres øyne.
Noen selger hesten sin billig, som egentlig var verdt mer i andres øyne, andre selger hester dyrt, som egentlig ikke var verdt så mye i andres øyne

En hest til 70.000 kan også være like halt som en til 5000.. En må studere hestene før en kjøper de.
Jeg vil si jeg hadde vært veldig skeptisk til en så billig hest hvis den hadde vært "flink i alt", men det er jo verdt å ta en titt på den iallefall. Kanskje det blir et godt kjøp?
For å si det sånn: jeg er skeptisk til alle hestekjøp, en vet aldri med noen. Kanskje de lurer til meg en syk hest?

Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  18:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja... masse her som irriterte meg....
i lave klasser kan en fjording slå en varmblods en fjording kan både hoppe bra og gå bra dressur...enig...

men hvis man har som mål og videreutvikle seg som rytter komme opp i klasser. er det da helt soleklart at man må investere i dyrere hest... ett annet alternativ er å kjøpe en såkalt "lærehest" en hest som begynner og dra på årene men som kan mer enn rytteren og som kan lære rytteren en ting og 2.

hesten min er 15 år han kosta meg 10 000 han kan fremdeles gå klasser på 120-130cm det gjør han og... tidligere har han gått 140klasser og hoppa opp til 180cm i høydehoppning. minuset er at jeg må ver ekstremt forsiktig med beina hans som er litt utslitte... men han har lært meg kjempemasse... om et år er jeg nok klar for en yngre hest som jeg kan ver med å utvikle. da blir han nok pensjonert.

ikke for å ver oppstarnasig men hvis man vil videre med ridningen ikke kjøp fjording eller kaldblods!!!de er ikke avla fram spes.til ridning.. men til tyngre arbeid. de blir for tunge eller for små rett og slett...

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  19:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
D du sa der irriterte meg så inni gran skauen... Hvordan kan du gå rundt å si sånn??? Jeg tror ikke du aner hva du snakker om!!!! Man kan komme UTROLIG lang med disse dyra du ser ned på!! til og med lengst... får ikke ut alt nå fordi du opprørte meg i det der!!! *aaarg*

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  20:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan komme ett godt stykke på vei med de hestene moi... det sa jeg da også! men det er jo en goood grunn t at det ikke finnes slike hester over 130cm????

men jeg ser ikke ned på de.. de er gode til sitt bruk...
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  23:52:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Er riding det eneste du kan nå langt med med en hest????
Tror`kke de nei!!!
Hørt om noe som heter brukskjøring f.eks?
Hadde du kommet med en varmblods der, så hadde folk ledd! Dette er perfekt for en fjording, og alle andre trekk hester.
Hva men trav?
Der er kaldblodsen veldig godt egnet.
Så selv om disse rasene ikke er egnet til å nå langt i riding, så kan de jo nå langt i en annen gren!
Hester er kvalifisert på forskjellige områder, så og rakke ned på deres kunnskaper i riding kan du bare slutte med, fordi det er SÅ mye jeg kunne sittet her å rakket ned på, på de rasene som er mer egnet til riding.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  16:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som er hissige hær??
Jeg digger de fleste hestene hær i verden bare de er noen lunde på bølgelengde med meg.

Jeg mener at det ikke alltid er lurt å kjøpe billig!
Min far kjøpte fjordinghingst til søstrene mine for den var billigst dær å da. Men lurt var det ikke søstrene mine var da bare tolv år unge og det kreves mye mer erfaring enn å ha lest ibøker for å lære opp en hest!
Hadde han vist hva han holdte på med da han var på hestehandel, så hadde han heller kjøpt en voksen hest som var godt innridd. Ingen av de to som fikk hesten liker hester i dag. De er nemlig redde.
Det er klart at han kunne ha kjøpt en billig avdanka hest som var god og ri men som hadde lett for å få vondt i beina,.. Kanskje barna hans da hadde blitt tvunget med på en avgjørelse om slakt etter fem-seks år og det er heller ikke en god løsning.

Er man flink nok kan man få værdens beste hest av en som kan lite når du kjøper den og som man kan trene opp, eller man kan få alværdens erfaring med en avdanka ridehest, men da er det et men at man må se at hesten trør seg hoven i beina og må unngå enkelte konkuranser pga en gammel og sliten hest.

De dyreste hestene er ofte hester som er i sin beste alder og utfører ting på en så tilfredstillende måte at prisen kan settes så høy.

Selvsakt er det en motesak også som med allslaks merkesalg.
Noen hester koster mye pga rasen de er født som..

Jeg for mindel kunne hatt det kjempefint med en billig hest, bare den var frisk og ikke overnervøs eller mannevond! Jeg hadde vert fornøyd med en god kompis å dra på tur med og ellers sett ann hesten hva den var god for. Alt kommer ann på hva du er ute etter!!!

*ARGH* til det sinte koret..

En bestemt hest koster forskjellig i løpet av sitt liv, som føll har den en pris som vokse en høyere pris og som gammel en lavere igjenn. Er den skadet eller vanskelig å tilpasses i enkelte situasjoner, alt har en innvirkning på prisen. Så kan man selvsakt være heldig å da, det kan være at en selger undervurderer verdien av en hest og ved å tenke litt uorginalt med hensyn til rase kan man også få drømmer for pengene...Mine drømmer koster nok ikke like mye som enkelte andres drømmer gjør..

Vrinsk, humre, humre...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2003 :  03:42:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Om en hest til 5000 er like god som en til 70 000 kommer an på rytterens ambisjoner selvsagt.

For en rytter som vil ri konkurranser på et litt høyere nivå en LC/LB er ikke en hest til 5000,- en bra hest. På en annen måte, for en rytter som vil ri på tur er ikke en hest til 70 000,- noen bra hest.

Men i bunn og grunn kommer det an på hvilket ambisjonsnivå man har.

En dyr hest har enten prestasjoner eller god stamme - helst en kombinasjon. Der er ofte på stammen skillet i pris viser seg.
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2003 :  08:23:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
UNSKYLD!
Men det er litt rart at jeg som har en ponni til 6000 hopper 120 bane med den da!
Tror du kan være sikker på at en hest til 70.000 kan bli god, men du kan også få en god hest til 6000, bare at det er en større risk å ta! for dette er å ta en BIG sjangse!
Jeg var heldig, ikke kom å si at ponnien min ikke er god for mer en lc/lb! for da tror jeg dere skal få se henne i aksjon!
klm monica(lunastar) -purreløk- (stikk innom presentasjonen min da!
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2003 :  10:25:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
En billig hest kan bli like god som en dyr. Det er ikke alltid tilfelle, men det er heller ikke umulig. Kjøper du en dyr hest er det større kjangs for at du får en god hest, men det hender også her at hesten ikke duger i konkuranse. Mye kommer ann på hvordan en jobber med hesten og "former" den (serlig i ung alder). Noen ganger er prisen på hesten lav pga det er en blanding, eller den mangler papirer... En kan ikke da konkludere med at hesten er dårligere bare fordi den er billig. Det er selvsagt en grunn til at noen hester er dyre, en selger ikke en topp hest til gi bort pris liksom... Men mange billige heste når langt, så prisen er ikke alltid like viktig.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2003 :  17:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg snakker ut i fra Varmblods Ridehest. Og får du tak i en slik hest med potensiale utover LC/LB for 5000,- har du mer en lovlig med flaks. Alt har med eksteriør, stamtavle og eventuelle tidligere prestasjoner å gjøre - eller rett og slett om hesten betegnes som lovende. Den store forskjellen på dyr og billig hest viser seg først i høyere klasser i dressur i alle fall.

Se på islandshesten da.... slettes ingen billig hest. Du får neppe en relativt ung og lovende 5-gjenger for 5000,- Da er selgeren DUM! H

Jeg vil ri dressur, og jeg vil avle - en hest til 5000,- duger følgelig ikke til mitt formål i 99,99% av tilfellene.

Stort sett får man det man betaler for, men selvsagt bare fint om noen får mer:)

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 08/05/2003 :  13:56:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Purreløk: Da du kjøpte hesten din var kanskje ikke den tidligere eieren klar over hestens verdi?
Du selger neppe hesten din for samme pris som du kjøpte den for?
Hesten har fått vise fram hva den er god for og prisen forandrer seg vel etter det?
Når man kjøper en dyr hest forlanger man at den skal være bra på det man ønsker seg av hesten.
Kjøper man en billigere hest må man vel oftest se ann hesten etterhvært?
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2003 :  15:46:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
ja ponnien min har virkelig vist seg å være god!
Den var bare løs hoppet 110 da jeg fikk den, og den var ikke inridd.
Og så klart jeg ikke selger den for samme pris nå! ponnien har jo potensiale til 1000!!
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.