hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - billig hest like bra som dyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 billig hest like bra som dyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Ida KR

» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  19:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja, nå begynner vel påstandene dine å bli litt drøye her!!
At en med en god hest ikke lærer like mye som en med en "dårlig" hest er vel noe av det dummeste jeg har hørt!
Man lærer vel mye mer av å ha en god lærehest, f.eks. en avdanka VA/GP-hest enn en avdanka traver!!? Det er i hvertfall mine erfaringer!

"Skal man alltid ha "de perfekte", så kommmer man ingen vei. En må slite for å få erfaringer, de er ikke gratis!!

Og hvis vi ser fra den andre siden, hvis vi tenker på hva hesten kan før en kjøper den, så kan en jo også si at en ikke sitter igjen med en haug av erfaringer ved å kjøpe "en ferdig hest". Men de som ikke vil ha slitet men bare gleden får vel gjøre det, men de som sliter får mest utav det å ha hest! De får erfaringer og jeg er overbevist om at de lærer mer også, men det kommer selfølgelig helt ann på personen."

Brynja: Det er ikke hvem som helst som klarer å ri en "perfekt" hest heller skjønner du! Hesten gjør ingenting riktig før du rir den riktig! Og det må jeg si man lærer mye mer av enn å omskolere en traver. (Jeg har prøvd begge deler og er ikke i tvil! Men det er mine erfaringer da..)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  20:23:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Svar til Brynja
Man blir da aldri "ferdig" med en hest (en kan "møte veggen" ved at hesten rett og slett ikke ha kapasitet til å nå lengre. Det er faktisk sant at ikke det er teknisk mulig for alle hester å lære galoppbytter f.eks. Men det hesten kan, kan alltid forbedres).

En hest som kan mere enn meg ser jeg som er kjempe utfordring. Jeg har ridd på skolehester og privathester, som stortsett alle kun har gått lette klasser (jeg er mest interessert i dressur). Det er gøy og time etter time jobbe med det samme. En ny hest, gir en ny utfordring. Men det er de samme tingene som terpes på uannsett hvilken hest du rir. Målet mitt er nå å komme videre. Jeg har et fåtall ganger sittet på hester som går middels, og ridd øvelser som er over det jeg vanligvis rir. Det har vært kjempegøy, og selv om jeg har lært mye av det, er jeg likevel helt fersk på det området. Mitt mål vil være å lære å ri kanskje middels i dressur. For at jeg skal lære det, må jeg ha en hest som kan lære meg det. En må liksom ha sittet på en hest og fått følelsen av hva som er et bra chamgement, hvordan en rir bytter, hvordan få et bra piaff osv. For å lære dette må jeg ha noen som kan lære.. Altså en hest og en trener. Å sette seg på en hest som ikke kan det, med meg som ikke kan det blir jo litt klomsete. Man kan komme langt med trener, men jeg vil ha feelingen på plass før jeg begynner å utdanne hester til dette nivået.

Når jeg så har lært en hel del masse av en super lærehest kunne jeg tenke meg å kjøpe en mer urutinert hest, som jeg faktisk skal kunne utdanne. Og da vil iallfall jeg ha som mål å få denne opp i middels dressur. For at jeg skal kunne lære denne det, må jeg jo kunne dette selv. Jeg ser nemlig ikke noe poeng i å kjøpe en avdanket traver eller fjording for å maks nå LC, kanskje LB (det er nivået en gjennomsnitlig traver/fjording når). Noe av gleden for meg ved å ri er nettopp å trene som at det er en idrett. Samtidig som det sosiale ved hesten også spiller en stor rolle. Men som sagt.. Jeg er glad i katter også, og har nok like stor glede av en kosekatt som en kosehest. Derfor vil det være uaktuelt for meg å ha en hest som kun duger som kosehest, da det er mye billigere å ha katt.

Men som jeg har sagt før:
Om en hest er fin er det øyet som ser som avgjør. Om mange øyne anser en hest som fin så er prisen høy. Er det få som anser hesten som fin så er prisen lav. Nå har også etterspørsel på hestemarkedet innvirkning her. Det er veldig mange hester som er avlet for travbanen som ikke duger. Og da mister de verdi, selv om de er avlet for å være flotte. Sånn er det også med spranghester og dressurhester. Stadigvekk de selges som turhester/kosehester fordi de ikke duger. Men da blir de også billige.. Fordi få ser på dem som fine. Og det kanskje er flere "udugerlige" hester på markedet, enn den perfekte "læremester". Men om ditt øye synes at en hest som ingen andre synes er fin er fin, så er du heldig, for da får du denne hesten billig.

Vi må skille mellom hva vi legger i en fin hest. Selv om fjordingen er en alsidig flott rase, som jeg ser at egner seg godt til sitt bruk så er jeg interessert i dressur, og jeg er også interessert å en gang nå middels i dressur. Da er desverre hestene jeg ønsker meg en sånn hest som mange anser som fine, og som det kanskje ikke finnes all verden av. Altså koster den endel penger..

--
spoff
Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  21:05:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med masse her inne! Men sier en ting: Prisen har litt og si. De som sier at prisen ikke har noen ting å si? Jo selvfølgelig har den d, ellers ville d ikke vært priser! Selvfølgelig kan en billig hest/ponni bli like bra, kanskje til og med bedre. Men prisen på en hest kommer av så mange ting, og blant annet kommer noen av de tingene av hvor lang tid, og hvor mange krefter, som er brukt for å få hesten/ponnien så fin som den er. For eksempel er en godt skolert hest mye dyrere, (oftest) enn et føll som så vidt har kikket på den store verden. Dette kommer av at du som kjøper slipper å bruke årevis på å lære hesten det som en ferdig skolert hest allerede kan. Dette er bare et punkt av hvorfor noen hester er dyrere enn andre. Høy pris kan selvfølgelig ha andre grunner!!

Hilsen LIVSNYTER
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  21:46:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg er redd dere forstod meg galt. Jeg tenkte ikke på hverken dressur, sprang, tølt, trav eller galopp - erfaringer. Jeg tenkte på selve erfaringen ved det å ri en hest som kanskje har problemer. F.eks. steiler med noen på ryggen. Men en perfekt hest, mener jeg en hest som for det meste er lydig og alt det der både på bakken og i salen. Jeg mente at hvis en aldri skulle ta utfordringen ved å ri på en problem hest, altså en uperfekt hest, så ville en aldri egentlig vite hva det innebar. Hva skulle en da gjøre hvis en skulle støte borti en hest som ikke var "perfekt"?

Altså: Slik jeg oppfatter det, så er det de "uperfekte" hestene som står nederst på prislista, mens de "perfekte" er på toppen.

Hvis en hadde sett på to HELT like hester. Den ene var snill som dagen var lang, mens den andre var mer egen og uvillig. Hvilken hadde blitt dyrest? Jeg er ganske sikker på at det hadde vært den "snille".

Men hvem kan si med sikkerhet at den billige ikke kunne blitt god den også? Den kunne ha blitt like snill som den dyre! Det som kan være problemet her, er at en har to hester med hver sin personlighet. Hvis eieren behandler begge hestene likt, så vil den andre automatisk bli ulik på den dumme måten, hvis den har en annen personlighet osv. Hadde den fått en eier som hadde forstått den og behandlet den slik at hesten fikk den rette behandlingen for dens personlighet (uff, dette ble innviklet) så kunne den ha blitt like snill, men på sin måte.

Altså; En billig hest kan være like grei som en dyr.

Bare se på unghesten. Hvis ingen har tatt i den, men bare kastet den ut på beitet for så å plutselig selge den-uten at den i det hele tatt har hatt kontakt med mennesker, så kan eier kreve en høy pris- det er trossalt en god stamme, men kjøper er ikke interessert i å kjøpe en så dyr (ung)-hest som ikke har vært i kontakt med folk. Eier går kanskje med på en ganske lav pris, kanskje ikke. Hvis eier selger hesten, og kjøper tar seg god tid til tilvenning osv. så kan det bli en god hest utav det, bare det at det tar TID.
Så når en har fått hesten fra å være redd folk til omtrent å rope de til seg, så er det ingen som kan si at en ikke har blitt erfaringer rikere!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/04/2003 :  21:51:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Jeg kan være enig i at man kan lære ting av å ri "dumme" hester. Antar at "dumme" betyr hester som ikke kan så mye, eller som ikke er lette å ha med å gjøre. Jeg har selv ridd en hest som trengte grunn-utdanning fordi den hadde fjaset rundt i en del år uten å lære ting som jeg synes er viktige, grunnleggende ting (gå rolig på tur, stabilt på tøylen, kort galopp osv). Jeg lærte masse av det, helt klart! Men kanskje ikke så mye om feks. dressurridning. Jeg er interessert i dressurridning, og derfor har jeg ikke særlig lyst å gå igjennom den erfaringen en gang til. Men jeg er glad for at jeg har gjort den erfaringen!

En av de tingene jeg lærte, var at jeg har ufattelig mye mer å lære! Jeg skjønte at hvis jeg hadde vært en bedre rytter, kunne treningen av denne hesten gått mye lettere for både meg og hesten. Hadde jeg hatt bedre ridekunnskaper, så hadde jeg vært bedre rustet til å trene hesten på en riktigere måte, og bedre ridekunskaper oppnår man best ved å lære av en læremester slik som spoff sier. Jeg har gang på gang sett dyktige ryttere (som vanligvis rir fine, dyre hester) ri hester som oppfattes som vanskelig og dårlig skolert. Man har lett for å tenke at disse rytterne, de er jo bortskjemte med de fine hestene sine, og de ville nok ikke sett så flinke ut på min avdankede traver. Men tenk, det gjør de faktisk! Plutselig så gikk faktisk den vanskelig og dårlig skolerte hesten mye, mye bedre enn noen gang tidligere.

Hvis man faktisk er interessert i å omskolere travere, ja da er man faktisk griseheldig. I hvert fall hvis man er flink til akkurat dette. Det finnes haugevis med avdankede travere rundt omkring som trenger omskolering og som man får for en billig penge. I så fall sier jeg bare Stå på! Men å tro at alle disse hestene har mulighet for å bli fine dressur- og spranghester er nok litt urealistisk.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  11:32:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
pris har kanskje noe å si på noen hester som folk vet gjør det bra, men det er en del hester som er billige som er like bra eler bedre. min første hest kosta 20000, og han gikk MB sprang og dressur. den jeg har nå kosta 35000 og går også mb sprang og dressur. egentlig så skulle den kosta rundt 50000-60000..

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  21:11:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig med mange her og det er kanskje det at hesten hadde ikke hatt den prislappen hvis den hadde like mye kapasitet som den til 70.000... ja jeg er enig i at man selvfølgelig er like glad i begge.
jeg er litt flau over at jeg skrev i innlegget mitt at det ikke hadde noen betydning.. selvfølgelig ikke for hjertet , men skal du ha en sprang/dressur hest må man regne med at det koster litt mer. En hesst til 5.000 har kanskje den prisen på grunn av kapasitet ikke hvor glad du blir i den. selv er ikke jeg fan av fjordinger , men jeg blir glad i en fjording hvis jeg eide den selv. godtfred..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  21:31:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg er bare nødt til å spørre om en ting... Hvorfor bruker alle fjordingen som eksempel på den *dårlige* typen??? Fjordinger kan gå like fint som en varmblodshest de! Jeg må innrømme at en fjording aldri vil nå GP i sprang, den er rett og slett for liten... Men det stiligste du ser er en fjording eller en døl gå *skikkelig* dressur... Det er bare så råstilig=)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  23:07:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Fjordinger er drit kule :D hehe!

Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  23:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå synes jeg at folk begynner å dra det litt langt her!!!
utgangs spørsmålet gjaldt hester i prisgruppen 5000- 70000.
og da nytter det ikke å komme trekkende med argumenter om at du må ha en dyr hest for å nå de høyeste klassene i sprang og dressur, for det kan du heller IKKE med en hest til 70000,-
en gjennomsnitts hest i denne prisgruppen starter 110 til 120 i sprang, og LA kanskje MB dressur.
dette er ikke noe jeg vill kalle for høyere klasser.
det er sånn midt på treet nivå. og en hest som går disse klassene koster vanligvis fra 50000 til 200 000,-.
har kikket på en del hester for en venninne, så jeg vet hva jeg snakker om!!!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  12:36:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
da må jeg bare si det at en av hestene i FEI world cup kosta 20000 da den var 6 år! og de til 70000 kan gå 150-160 såvel som de til 200000

Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  22:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
til amayan!!!!
Det er akkurat det jeg vil frem til.
det er ikke alltid prisen har noe å si om hestens kvalitet i det hele tatt.
spørsmålet her var om hester til 5000 kr kan nå like langt som hester til 70 000 kr. og klart de kan det, ikke alle, men noen kan det.

Utfors Mynta er ett veldig godt eksempel på det. hun ble kjøpt inn som rideskolehest for 20 000 kr og konkurrerer på samme nivå som hester i mange millioner prisklassen.
det er klart at ikke alle kan være like heldige, men det er noen hester som viser seg bedre enn alle tror.

og når en hest til 20 000 kan vinne over hester til mange millinoer, da mener jeg ganske bestemt at en hest til 5000 kr kan være vel så god, kanskje mye bedre enn en til 70 000

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 13/04/2003 :  11:08:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Enkelt og greit: En billig hest kan være like bra som en dyr en!!!!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 13/04/2003 :  11:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
En dyr hest kan være dyr fordi den hopper høyt. Den trenger ikke være snill eller lettridd av den grunn. En billig hest kan være ulært og ha mye kapasitet, eller slite med skader.
Det er flere grunner til en prislapp som det finnes hester, så det er jo alt etter hva du er ute etter i den hesten du ønsker deg. Og hva du får ut av den hesten du kjøper deg..
Så en dyr hest kan bli like bra som en dyr en. eller ikke...
Er foresten enig i at fjordinger kan være bra hester, men de ligger ofte ganske lavt i pris det er vel derfor de er brukt som eksempel hær?..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/04/2003 :  13:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prøver nå bare å si at hvis en hest koster 5000, så er det så godt som alltid en grunn til det. Hvis det er en voksen hest, så er det kanskje fordi hesten ikke kan noe som helst (for eksempel en avdanket traver). Det er da godt mulig at hesten kan gå LA dressur og hoppe 1.10 om fem år, men man må i så fall omskolere og ri opp hesten selv helt fra bunnen av. Hvis hesten er føll eller unghest, så er det kanskje fordi man ikke forventer at hesten kommer til å kunne gjøre det veldig bra noen gang.

En hest som allerede er mer eller mindre utdannet, koster mer. Hvis jeg ble tilbudt en hest som går LA og hopper 1.10 til 5000, så ville jeg blitt veldig skeptisk. Siden man uten problemer får solgt en slik hest til en langt høyere pris: Hvorfor selge hesten så billig da? Det finnes selvfølgelig noen veldig få mennesker som gjør sånt bare de vet at hesten får et godt hjem, men det er veldig veldig få. Den egentlige grunnen til at hesten er så billig, kan jo være at den har vist seg å bli stokk halt når man begynner å bruke den hardt, eller at den har farlige uvaner.

Prisen blir satt i forhold til hestens kvalitet og potensiale i de aller aller fleste tilfeller. Sånn er livet.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.