hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - billig hest like bra som dyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 billig hest like bra som dyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Udinese

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  09:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror man blir like glad i hesten sin uansett hvor mye den koster! Det ble ikke betalt store summer for hesten min,men det var en unghest som ikke engang var blitt ridd på! Men han er en superduper hest! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  11:41:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tror det ikke er noen her som har sagt at billighest er dårlig, eller at man ikke kan bli glad i en hest som ikke var dyr.

Høres ut til at noen av dere føler dere har gjort et godt kjøp, og det er hyggelig med tanke på deres forventninger.

Men jeg vil likevel påpeke at det ikke alltid er like lurt og ikke særlig optimistisk å tro at alltid en uerfaren hest, en hest med god stamme/bra anlegg eller en hest av "ukjent opprinnelse" og "dårlig" rase alltid skal bli til hva du venter. En unghest med kjempebra stamme kan fint vise seg å duge best som hestepølse, mens en åringsfjording kan vise seg å være en super hobbyhest med utrolig flotte egenskaper. Men for å være litt realistisk og ikke alt for optimistisk så er neppe omskolering av en avdanket traver til 4000kr, eller en fjording på 2-3 år, eller en billig sportsponni den sikre veien å gå. Man kan selvfølgelig lykkes, men jeg mener nå at det er fryktelig optimistisk å si at "dette er løsningen".

Jeg har desverre venninder som har tenkt at unghest er en lur måte å skaffe seg billig hest på som en bare kan ri til. Noen av mine venninder har selvføgelig lykkes i det, men flere har også brent seg på at hesten viser seg å ha skader i bein og rygg som ikke gjør dem ridbare, hesten utvikler egenskaper som rett og slett gjør de farlige, de viser seg å ha egenskaper som er helt annerledes enn hva du egentlig kunne tenke seg, eller hesten har rett og slett ikke kapasitet til å nå så lang som målet var (og det trenger ikke være snakk om høye mål). Kanskje du også har gjort feil underveis som har ødelagt mye av grunnutdanningen til hesten.

Men selvfølgelig (og som sagt tidligere). Vi har alle ulike mål ved å ha hest. Noen vil ha en snill turkamerat (da duger de fleste "billighester"), andre vil ri internasjonale klasser i sprang og dressur (og da tar du ikke sjansen på å kjøpe en 2-3 år gammel fjording og tror at den helt sikkert er en vidunderfjording). Og så har du selvfølgelig de som vil ha en mellomting.. De som ønsker lærehest, og de som hopper på utfordringen og tar en kjempesjanse ved å kjøpe en unghest. Men å tro at kjøp av unghest er en god løsning har iallfall jeg sett så mange dårlige eksempler på at det vil jeg rett og slett fraråde. Det kan selvfølgelig gå bra. Enten utifra at du kanskje ikke har så høye mål, eller kanskje du er utrolig heldig med hesten. Men det skal heller ikke så mye til før hesten ikke stiller de krav du har, med mindre du er veldig lite kravstor. Å kjøpe en unghest kan fort ende opp i langt flere utgifter enn å kjøpe en mer rutinert hest. Kjøper du en hest på 2år sitter du de første årene uten å få brukt den til noe særlig. Du betaler mye for det jeg kaller "døtid" (iallfall sett i mine øyne. Jeg vil ha hest for å ri _og_ som kosehest. Ikke bare som kosehest. Da er katt et mye billigere alternativ for meg). For å få orden på god grunnutdanning er du langt mer avhengig en instruktør (det koster penger). Jeg ville nok ridd for instruksjon uannsett for min egen del, men kanskje ikke så mye som med en unghest. Dessuten bør du kanskje sende den til tilridning dersom det viser seg at du sliter litt. Det er jo ikke nødvendig å ta sjansen på at du ødelegger den helt dersom dere har noen "dårlige dager". Men det kommer selvfølgelig ann på målene med hesten.. Og hva dere ser på som viktig med å ha hest.

For meg er en hest mer enn bare en kosehest og en turkamerat. Det er ikke viktig å hoppe høyt, eller så supre poengsummer på dressurbanen. Men for meg er det også viktig å kunne lære noe, og en to år gammel fjording har lite å gi meg, og den vil neppe oppfylle de krav jeg ønsker. En grunn er at den er for liten. En annen grunn er at den mangler de bevegelsene jeg liker ved hester.

Egentlig skjønner jeg ikke helt problemet her heller.. Om jeg hadde ønsket å kjøpe hest til en halv mill (nå har jeg ikke egentlig lyst til det, men ta det som et eksempel), så er det vel ikke noe i veien med det? Hvis dette er hesten som hadde gitt meg de gledene jeg vil ha med en hest så er det mitt valg og min hest eventuelt. Hvis andre får samme glede av en hest til et par tusen, og slår meg på stevner og alt det der så er jo det deres valg. Og alle burde vel være blide da.

Jeg er av den oppfatning av at man kjøper den hesten man finner som passer sine mål. Og selvfølgelig med en pris du selv ønsker å betale. Og det er lurt å ha i bakhode at det ofte kan være lurt å vente et år eller to og heller spare opp stalleia for å kjøpe en mer rutinerthest. Istedet for å betale stalleie for en hest på 2 år i 2 år, kan jeg ha katt og kose med, så kan jeg heller kjøpe en hest jeg vet hva er når jeg får penger til det. Unghest kan være gøy, det kan være bra og et super erfaring, men selv har jeg et forhold til penger at jeg sjanser ikke på de fellene jeg kan gå i. En unghest kan være et stort økonomisk tap. Det kan en rutinert hest også være, men det er enklere å vurdere om en hest vil være ridbar i mange år fremover når den er ridd litt på, enn før noen har sittet på den.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/04/2003 :  12:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Miia: Hvorfor blir du så sur? Det skjønner ikke jeg. Ingen som har sagt noe stygt om hverken deg eller hesten din.

Jeg bare lurer på en ting. Dere som mener at prisen ikke spiller en rolle: Mener dere virkelig at man uansett hva man har tenkt til å bruke hesten til kan finne en hest som passer til .. la oss si 10 000? Det er jo det dere indirekte påstår.

I så fall vil jeg gjerne ha mail-adressene deres sånn at dere om noen år når jeg skal kjøpe meg en godt utdannet dressurhest, kan hjelpe meg å finne denne hesten til 10 000. Hesten skal gå minst middels, ha kapasitet for GP, være 100 % frisk og være sånn ca. 10 år. Det kan godt være kaldblods eller fjording hvis den har disse egenskapene.
Gå til toppen av siden

linniruleverden!

Skrevet - 08/04/2003 :  13:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
heizann. du vil seff ble liga gla i hesten uanz priz! ikke sant siljemor?
Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  14:37:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestenmin1@hotmail.com Står til tjeneste!!!
Tror ikke jeg finner en som er klar for å gjøre det der og da, men en som kan klare det med tiden!!!
Er dansk varmblods greit?
onkel bor i danmark han solgte en hest til 10000 kr som går middels dresur og 130-40cm sprang med mye kapasitet og er 100 % frisk (veldig gode sterke ben) Onkel tjener kanskje ikke mye på det, men det viktigste er vell at hesten får et godt hjem??? og hesten kunne ikke dette da han solgte den for 2 år siden!

Men ja jeg tror ikke at du kan få kjøpt en ferdig utdannet hest til 10000, men er du en erfaren god rytter så er vel egentlig det beste at du trener den og rir den inn selv, slik at du bygger opp og "trener" hesten slik at den passer DEG!!

Ble sur fordi DERE sier at prislappen spiller noen rolle, viste dere at en av hestene under oslo Horse show er egentlig traver???

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  15:05:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, mens vi er inne på dette med prislapper!!! Et ridesenter i Bergen ser ned på de kaldblodige typene!!! Venninna mi ville ri for en instruktør, men det kunne hun bare glemme så lenge hun red en sånn *gamp!!!* Hvorfor er det så mye diskriminering i hestemiljøet??? Jeg har blitt sett ned på fordi jeg har ei fjordhoppe!!! Men gjett om disse personene ble lang i maska da vi viste de hva hun kan som ikke de kan=) Hun hopper feks. mye bedre! Det var rett etter at ei jente hadde ledd ogf kalt henne gul bulldoser!! Det er dårlig å fornærme folk som har litt billigere hester, ser spesielt folk med fjording og dølahester får gjennomgå!!! Og dette er de to mest sjarmerende rasene som finnes=) Også islandshester da=) Vedder på at om jeg hadde komt ridende på bulldoseren min inn på nevnte rideklubb, de hadde ledd buksene av seg, for hva kan vel en liten feit fjording til 17000???

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  15:13:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det har startet en traver i Glava cupen på Oslo Horse show gjennom alle de årene Oslo Horse Show har eksitert. Denne var riktignok billig i innkjøp (leste om den i Hestesport, eller Rytterkontakt eller hva nå NRYFs blad het da). Det er en del år siden.

Baloubet du Rouet, hesten som Rodrigo Pessoa rir i verdenscupen i sprang, den er 1/4 varmblodstraver. Trenger ikke bety at hesten var billig, men siden den typisk ikke er avlet til å bli spranghest, så var vel den som en gang kjøpte inn hesten før det skjulte talentet viste seg sikkert en heldiggris, som tjente inn sin store gullgruve. Hvis det ikke da var Rodrigo Pessoa som fant hesten selv, eller at han bare låner den.

På startlistene i både Spektrum og Gøteborg (det er de eneste internasjonale stevnene jeg har vært på) står det faktisk ofte hingsten hesten er etter. Ta en titt her, så ser en nok at det ofte er gode hingster som gir gode avkom. Dette gjelder iallfall i sprang og dressur. Selvfølgelig noen "ukjente" hingster, men en ser gjerne at de har god stamme. Rasen pleier også å være av de veldig typiske ridehestene, f.eks. KWPN (holandsk varmblod), dansk og svensk varmblod, Hannoveraner, Oldenburger og WESTF (på tysk er det "Westfaals varmblods". Iallfall en varmblodig ridehest) er rasene på hestene som startet World Cup finalen i dressur for litt over en uke siden (i Gøteborg). I sprang er det mye av de samme hesterasene som går igjen, og med mye flott stamme. Se f.eks. på startlisten fra FEI World Cup klassen i sparng som var i Gøteborg nå.

Si hva dere vil.. Men disse hestene, med disse stammene og disse rasene kostet nok flesk fra den dag de så dagslys for første gang. Du har kanskje en promille antall hester som kom som skudd fra himmelen, men det er som sagt snakk om promiller.. Og mange av hestene man også tror har kapasitet når likevel ikke så langt som til internasjonalt nivå.

Og selv om en ikke rir internasjonalt. Kanskje ikke nasjonalt heller.. Så synkes prisen gradvis etter kapasitet, avstamning, erfaring osv.

Og så sier jeg det igjen.. Det er hyggelig at dere har stor glede av deres billige hester. Men å tro at prisen på hestene nærmest er bestemt av et lykkehjul er faktisk helt feil. Men å sitte med en turhest til 100.000kr er absurd, da du finner en super turhest til 1/10 av prisen. Men å gå på travbanen og betale kontant et par tusenlapper for den travhesten som ikke løp fort nok og tro at du kommer til spektrum er litt vel absurd det og. Det er en som har gjort det før deg isåfall, og tusenvis av folk som har kjøpt avdankede travere som ikke har kommet til Spektrum. Slik er det også med ridehestene, men går du opp i klassene så er det ingen hemmelighet at fjordinger og avdankede travere er svært sjelden. Ta en titt på en del stevner på middelsnivå, og legg frem en statistikk her. Hadde vært interessant, selv om jeg i stor grad vet resultatet..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  15:37:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Nå begynner jeg å bli litt iritert. Hvis dere leser spørsmålet til godtfred så handler det om at en hest til 5.000 er like bra som en hest til 70.000. Og nei, det er den ikke. Bare tenk da dere! Miia: Ikke for å være frekk eller noe, men jeg tror ikke onkelen din selger en så bra hest til 10.000kr... Da må det være noe bak... Jeg tror ikke jeg ville kjøpt en hest som kunne alt det der for 10.000kr, for da hadde jeg vært sikker på at hesten hadde en "feil" av et slag...

Det er mange her som skriver at man kan være like glad i en 5.000krs hest og en 70.000krs hest, og det er man selfølgelig, men det er kanskje ikke nok for en som vil opp i de høyere klasser.

Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  21:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Kaja1988:
vell det er to år siden han solgte den og de har forsatt ikke funnet feil ved den, og Skulle onkel liksom ha stjålet den da ????
nei faktisk ikke, tror du ikke at noen ville merket det med to kative år på sprang banen? og onkel visste ikke at hesten kunne det den kan i dag da han solgte den! Han visste bare at den hadde høy kapasitet!
Hesten er i tipp topp form uten feil og mangel, den heter Concreta og er etter Zauremio og Laurin, som er megge meget gode hester!
Så ikke kom å si at ONKELEN MIN driver med noe kødd!!!
han har vært opdretter og hestehandler i utallige år uten klager!!!

jeg ekke sur altså, =0) tenkte bare jeg skulle forsvare den beste ONKELEN I VERDENklm miia

ps stormy: jeg er helt enig vi burde starte en depatt om diskriminering. tror jeg gjør det nå!!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  22:11:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Kan årsaken til at det ikke er så mange "billighester i de proffe klassene" være at det er veeldig få som blir utprøvd fordi at folk allerede ved å se prislappen (og rasen) har laget seg fordommer?

Hvis det er slik det fungerer at folk ser på prislappen; "nja, den var billig, der er det noe muffins" og "den var forholdsvis dyr, den er sikkert nok slik som det står". Hallo!? Tenk på hvor mange som kan bli lurte da hvis hesteselgerene visste om det(vet om det!)!!! Da kunne de solgt en dårlig hest for mange penger.(det er jo folk som gjør det) Det er ikke alle som kan se at en hest er dårlig f.eks til beins.

Det aller beste en kan gjøre er å avle opp selv og være med føllet fra dag 1 av. Da vet en om alle skadene det event. skulle påført seg som ung, slik at en slipper at et plutselig dukker opp gamle skader.

Jeg liker hester med futt i og som tåler en støyt, ikke hester som er "døde i bevegelsene" eller hverken tåler en vanndråpe eller et vindkast. Etter min erfaring finner en de hestene jeg liker i den "billige klassen".

Alle med sin smak!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  23:47:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Det er ingen regler som sier at den og den hesterasen eller den og den hesten pga prislappen ikke får lov til å prøve å kvalifisere seg til Spektrum f.eks. Så det er ikke folks "fordommer" som hindrer dem.

Fortsettelse, og egentlig ikke bare til Brynja..
Nå kan "billighest" være så mangt. Men siden spesielt fjording og avdankede travere her typisk er trukket frem som typiske "billighester" så kan jeg ta for meg dem. Kanskje da spesielt kaldblodstravern.

Ta en titt og se hvordan hesten ser ut. Den er kraftig, har korte bein, kort kropp og kort hals. Ganske kompakt egentlig. Bevegelsene er gjerne utifra den kroppen hesten har. Fjordingen kan være flott den, men den har ikke kapasitet til å sprette høyt over høye hindere, eller få den perfekte holdning, form og swung som en perfekt dressurhest har. Det er rett og slett derfor ikke hele verdenseliten innen sprang og dressur består av kaldblodige hester.

En kan jo f.eks. ta for seg et helt annet område. F.eks. basket. Hva er en god fordel når man spiller basket? Jo.. Å være høy er en fin ting. Har dere noen gang tenkt på at det faktisk er derfor alle i NBA faktisk er så høye som dem er?

Men absolutt.. Kaldblodshester har begrenset kapasitet i sprang og dressur, nettopp fordi de ikke er avlet til det formålet. De er heller ikke egnet for galoppbanen eller distanseritt gjennom ørkenen. Heller ikke tølting, og fjordingen ville neppe løpt inn masse penger på travbanen. Noen hester er perfeksjonister innen et område. Dette er egenskaper som noen vektlegger sterkt. Andre hester (fjordingen f.eks) er mer robust, og fin på kjøring og gårdsarbeid (som den i utgangspunktet ble brukt til). Og pga sin robusthet egner den ser tårlelig greit innen lette klasser i sprang og dressur også (jeg ser ikke her på den promillen som kanskje kan hevde seg til godkjent program i middels. Det er så få uannsett..). Men fjordingen mangler det lille ekstra som gjør den til en elitehest. Men er ikke det fint da? Virker jo som om det er altmulig-hobbyhesten dere vil ha.. Og fjordingen er jo fin sånn at selv om den er ment for gårdsarbeid og kjøring så egner den seg kanskje bedre til andre grener enn hva "perfeksjonist"-hestene kanskje gjør. Desverre.. En hest kan ikke ha alt. Den hesten finnes ikke!

Men desverre er etterspørselen etter elitehester langt større enn snille og greie hobbyhester. Dessuten er det vanskeligere å avle frem en elitehest. Derfor er hobbyhesten billig, og elitehesten dyr. Hadde plogkjøring vært en sport på høyde med travsporten så skal jeg love dere at fjordingen også skulle kunne hevde seg i eliten, og faktisk kostet noen kroner også. Men desverre så er ikke plogkjøring så populært, men kanskje bra.. Så får dere råd til drømmehesten dere også.

Om en hest er fin blir målt etter det øyet som ser. Og det kan være veldig individuelt. Men å spare opp 10000kr og dra til onkel i danmark og kjøpe den ettertraktede hesten som går middels i sprang og dressur, som er i sin beste alder og uten skader ser ikke jeg som noe særlig realistisk. En sånn sjanse er for urealistisk til at den hesten skulle kommer fordi meg mens jeg var ute for å se etter hest. En sånn hest ville garanter ha en ti-doblet pris minst.

Men som sagt.. Om en hest er fin eller ikke avgjøres av øyet som ser, og ikke av prislappen. Om det er mange øyne som ser på en hest som fin så blir altså prisen dyr (høy etetrspørsel). Dersom få øyne oppfatter en hest som fin, så er prisen lav.. Det er sånn salg fungerer. Kort og greit. Av hest, og igrunn alt annet her i verden.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  10:36:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
er helt enig med eligj, prisen har ingenting å si!! jeg kjøpte varmblodshoppa mi for 15.000 og ho var helt elendig men nå er ho en engel som går ganske bra dressur (vet ikke hvor høyt enda) og ganske bra sprang og hører på sjenkler, tøylene++.. jeg driter i prisen på hesten så lenge hesten har potensiale, du ser jo på en hest om han har fine bevegelser eller ser ut som en potet når du kjøper den.. så med andre ord, en hest til 70-80.000 kan være/bli like fin som en hest til 5.000...

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/04/2003 :  18:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si en ting: Stort sett ALLE hester vil med mer eller mindre trening og en flink rytter kunne gå LA og hoppe i hvert fall 1.10 (litt avhengig av størrelsen), men det vil variere hvor lang tid man må bruke for å utdanne hesten, og hvor godt den vil gjøre det på stevner. På dette nivået, vil også hester av en lavere kvalitet kunne danke ut hester av høyere kvalitet. Jeg har sett flere eksempler på dette, og dere har nevnt flere eksempler på dette. Så her er vi enige. Men før eller siden oppover i klassene vil de dyre ridehestene danke ut fjordingene, traverne og de fleste av de billige hestene. Dette er fordi at en hest som man tror har kapasitet for de høyere klassene, koster mer nettopp fordi de har kapasitet for de høye klassene, og den vil etter hvert også begynne å gjøre det bra i de høye klassene. Det er ikke så mange slike hester, derfor koster de mer.

Og dessuten: Mange av de hestene som har slik kapasitet, er avlet seriøst som ridehester. Det koster mye penger å drive slik avl, og derfor stiger prisene enda mer. Hvis man har betalt 10 000 bare for å bedekke en hoppe med en hingst, vil det jo være idiotisk å selge føllet når det blir 5 år for 10-15 000. Det er ikke sikkert at hester som er avlet på denne måten vil gjøre det bra, men ved hjelp av systematisk avl får man frem hester som SANNSYNLIGVIS vil gjøre det bra. Derfor kan man også selge dem for en høy pris.

Man kan aldri vite sikkert på forhånd om en hest vil gjøre det bra eller dårlig. En hest som ser ut til å ha potensiale som 5-åring, kan vise seg å ikke egne seg i det hele tatt. Tilsvarende kan en hest som man av en eller annen grunn ikke forventer at skal bli god, bli god allikevel. Men hvis man kjøper seg en varmblods ridehest med bra bygning, godt steg og god grunnutdanning, har man en STOR SANNSYNLIGHET for å få en hest som kommer til å gjøre det bra. Hvis man kjøper en avdanket traver, har man en LITEN SANNSYNLIGHET for at hesten gjør det bra.

Hvis mitt mål er å ri middels, så er det innmari dumt å sitte å ri på traveren i 4-5 år før det viser seg at hesten aldri kommer til å greie mer enn LA. I forhold til mitt mål, har jeg da kastet 4-5 års ridning (+ masse utgifter til oppstalling, foring, veterinær osv) rett ut av vinduet, og jeg må begynne på nytt. Derfor ville jeg satse på en hest med stor sannsynlighet for å gjøre det bra, selv om jeg ville måtte betale litt mer.

Det virker kanskje som om de som har billige hester tror at folk (spoff og meg feks.) ser ned på disse hestene, og at vi tror at hestene er dårlige bare fordi de er billige. For det første: Jeg tror ikke at en billig hest som hest er dårligere enn en dyr. Den kan være like trivelig, pen, søt, lærevillig, frisk, sprek osv som en dyr hest. Men man bør kanskje stikke fingeren i jorda og innse at det faktisk finnes ting som den dyre varmblods ridehesten kan gjøre som fjordingen eller kaldblodstraveren ikke kan gjøre. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så kan fjordingen eller kaldblodsen eller den billige ridehesten være en helt perfekt hest allikevel for mange ryttere. De fleste ryttere starter uansett ikke middels dressur og 1.30 sprang, og mange ryttere synes det er helt greit å trene opp eller omskolere hesten sin selv.

Det er med hester som med de fleste andre ting: Jo mer man betaler, jo mer får man igjen. Det blir ikke sånn fordi noen teite hesteforståsegpåere sitter og bestemmer hva alle hester skal koste, det blir sånn helt av seg selv. Jo mer attraktiv hest, jo flere vil kjøpe den, og jo mer vil den koste. Krakk.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  19:04:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding

Redigert av Brynja den 09/04/2003 19:11:43
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  19:07:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Og så må vi ikke glemme det at det er mye "billige hester" kan som ikke dyre hester kan. Det er ikke bare omvendt. Jeg er ikke enig i at "jo mer en betaler jo mer får man igjen". Jo "dummere" hest, jo mer erfaring får man når man holder på, hvis det blir et resultat utav det, da. Blir det ingen resultat, ja da kan man jo si at en har mye igjen å lære! Skal man alltid ha "de perfekte", så kommmer man ingen vei. En må slite for å få erfaringer, de er ikke gratis!!

Og hvis vi ser fra den andre siden, hvis vi tenker på hva hesten kan før en kjøper den, så kan en jo også si at en ikke sitter igjen med en haug av erfaringer ved å kjøpe "en ferdig hest". Men de som ikke vil ha slitet men bare gleden får vel gjøre det, men de som sliter får mest utav det å ha hest! De får erfaringer og jeg er overbevist om at de lærer mer også, men det kommer selfølgelig helt ann på personen.

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.