hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - billig hest like bra som dyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 billig hest like bra som dyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2003 :  22:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.. jeg bare lurte på bryr dere dere om at en hest koster 5.000 eller 70.000 hvis dere likte den veldig godt? jeg for min del syns at hester til 5.000 er minst like bra som en som er svindyr....
eller ??? godtfred.....

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:48:44

lille_troll
» VIP

Skrevet - 05/04/2003 :  23:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
si at jeg har to hester. En som kostet 5.000 og en som koster 70.000. Jeg ville nok vært like glad i den på 5.000 som den som kostet 70.000, men den sistnevnte ville jeg nok kommet lengre med innen dressur/sprang kanskje... Men skal du ha en kosehest, hobby/turhest så spiller det vel egentlig ikke så veldig stor rolle om det er en dyr eller billig hest. Du kan jo få mye at av et føll til 5.000. Du kan vel komme deg opp til LA dressur kanskje.. hvem vet? det kommer jo litt an på hvem som rir den inn..

'----------------------
lille_troll
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2003 :  23:29:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var veldig billig da de prøvde å selge henne istedenfor å sende henne til slakter`n... Jeg mener jeg fikk en KJEMPE fin hest og det får jeg høre om og om igjen av de på stallen og andre som har sett hesten. Jeg kan bruke henne til kanefart, kjøring av kjerre og div. to-hjulinger, turridning, western, dressur, longering, tømmekjøring osv. Kun fantasien som legger en stopper. Driver å skal trene sprang med henne nå og det går kjempefint! Skal prøve å lære henne å sparke fotball og leke andre leker. Oxo skal jeg prøve meg litt på natural horsemanship...
Det er ikke prisen på hesten som bestemmer hvor bra hest du får mener jeg...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  00:49:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg fatter ikke hvor dere har fra at en kommer lengre med en dyr hest- hvorfor? Er det prislappen som gjør det til en god hest?

Hesten trenger ikke å komme fra en god stamme for å bli god selv. Husk at den gode stammen også måtte begynne en gang..

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/04/2003 :  01:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester med potensiale til å bli gode i f.eks. dressur er som oftest dyrere enn en avdanka traver, slik er det bare... Det blir feil å si at det er prislappen som gjør det til en god hest, for det er vel heller omvendt; en "god" hest får påskrevet en høyere pris på prislappen. Ergo; den anses å være mer verdifull.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/04/2003 :  01:56:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som er dyre, er gjerne dyre fordi man tror at de er spesielt godt egnet til en eller annen gren innenfor ridesporten. Hester som fra naturens side er spesielt godt egnet til en gren, er gjerne det fordi de er avlet frem gjennom mange tiårs utplukking av hopper og hingster. Siden det koster å avle frem hester på denne måten, koster også hestene mye penger. Av og til kan man selvfølgelig ha flaks med en hest som ikke er avlet spesielt for et formål, men det er sjelden hvis man tenker på høye nivåer innenfor de forskjellige grenene. Ta for eksempel Baloubet du Rouet, hesten som Rodrigo Pessoa rir i verdenscupen i sprang, den er 1/4 varmblodstraver :).

Det er ikke dermed sagt at de dyre hestene er bedre på alle måter. De er ofte bedre til en spesiell ting, for eksempel å trave fort eller å hoppe høyt. Det er bare det at hvis man skal selge en hest som er attraktiv av en eller annen grunn, så er det gjerne slik at mange vil ha hesten, og dermed kan man presse prisen oppover.

Hvis jeg ble tilbudt en hest til 5000 kroner, så ville jeg lurt på hvorfor hesten var så billig. Hvis hesten er så billig fordi den har vært traver og må omskoleres, og hvis man synes at det er helt greit å bruke noen måneder på å omskolere hesten, så har man kanskje funnet akkurat den hesten som passer perfekt. Men hvis man sikter mot elitenivå i sprang, så bør man kanskje se etter en hest som viser tegn til å kunne bli virkelig god i sprang, og som allerede er utdannet til et visst nivå. Og hvis man finner en slik hest, så må man sannsynligvis betaler mer for den også.

Egentlig synes jeg diskusjonen om en hest til 5000 er like bra som en hest til 70000 er litt uinteressant fordi hestens verdi for en person avhenger helt av hva man skal bruke den til. For veldig mange ryttere er det mer interessant om hesten er trivelig i stallen og at den er en koselig hobbyhest, enn om den har kapasitet for å gå 1.50-klasser. I så fall vil man høyst sannsynlig finne seg en veldig bra hest til en relativt hyggelig pris.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/04/2003 :  15:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra svart eligj!

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  17:24:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg mener selv at prisen ikke har noe betydning på potentsialet..
Du får kjøpt billige, men bra hester i sverige...
godtfred.. 8)
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  19:10:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
En hest til 5.000 kan som oftes mindre enn en hest til 70.000. Hesten til 5.000 kan da oxo ha et litt farlig temprament, være hard i munden osv. Men det kan jo hesten til 70.000 oxo vær, men mindre sjans. Hvis man skal bruke hetsen sin innen sprang og dressur må man nok ut med litt penger, men hvis man skal ha en hobby hest kan kanskje 5000 være nok;)

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  21:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er litt feil å si at en hest til 70 000, ikke har uvaner slik som en hest til 5 000 kan ha. Prisen har ingenting å si for hvordan temperamentet på hesten er. En hest til 5 000 kan ha et mye bedre temperament enn en hest til 70 000. Det at en hest er dyr, er oftes p.g.a rasen, men det kan jo også være at hesten er topptrent innen sprang eller dressur. Men å si at en hest til 5 000 kroner er mye dårligere enn en hest til 70 000, er på en måte litt "diskriminerende". Prisen bestemmer ikke om hesten er god eller dårlig.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  22:08:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte fjordhoppa mi for 17500 da hun var tre år. I dag er hun syv, har hoppet 120 cm med rytter, viser kjempetakter i *dressur*, har et gemytt jeg aldri har sett maken til, hun er ufattelig snill. Grei å sko, med hensyn til dyrlege, transportere. Jeg bruker henne til turridning, kjøring, og det meste annet. Jeg syns jeg fikk en topp hest for de pengene, og hun er virkelig verdt de!!!

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  23:37:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
prisen har lite og si for hvor god hesten er.
det har jeg et levende bevis på.
hesten min for eksempel kostet meg den nette som av tretusen kroner som toåring.
nå starter vi La dressur, 110 sprang (trener opptil 130)og middels kjøring. og dette er attpåtil en fjording!!!
har konkurret mot og vunnet over hester som koster flere hundre tusen.
hvem har da gjort det beste kjøpet ??? jeg på fjordingen min til 3000, eller noen andre som sitter på en hest til 150 000???

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/04/2003 :  10:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
kiddogirl og stormy: Hvis dere hadde vært interessert i å starte GP-klasser i dressur, hadde dere gjort et idiotisk kjøp. Men i og med at dere (håper jeg) ikke har planer om det, har dere antagelig fått veldig mye for pengene deres. At en hest er perfekt for en rytter, betyr ikke at den passer for alle ryttere med forskjellige mål for sin ridning. Det er vel ingen her som mener at dyre hester er bedre hester bare fordi de er dyre, og at ingen billige hester er bra hester. Såvidt jeg husker har ingen påstått noe slikt. Men det er flere ting som avgjør pris på hesten, blant annet:

- Hestens utdanningsnivå. En hest som kan mye innen for en eller annen gren er dyrere enn en som kan lite.
- Hestens fysikk (i alle fall innenfor en del grener), det vil si bygning og steg, og at den er frisk. En spranghest som skal gå 1.50 må feks. være litt stor, ha stor, god galopp og solide bein.
- Hestens psyke. Uansett gren, er det fordel om hesten er intelligent, selvsikker og samarbeidsvillig.

For hver av disse punktene, stiger prisen hvis hesten har den egenskapen. Og sist men ikke minst: Tilbud og etterspørsel! Det finnes veldig mange hester som er snille og greie, som kan gå LA dressur og 1m i sprang med riktig trening og en flink rytter, og som er gode å ri på tur med. Dette gjelder blant annet avdankede travere, og dem er det som kjent ganske mange av. Derfor er ikke de så dyre. Hvis vi bare tar med de som allerede er godt utdannet, så er det ikke fullt så mange, så de er litt dyrere.Det finnes betraktelig ferre hester som har kapasitet for middels-klasser, i hvert fall i Norge. Derfor blir disse hestene dyre. Hvis du kjøper en voksen hest til 10 000, så er det minimal sjanse for at denne hesten noen gang kan gå en god middels i dressur eller å hoppe en 1.30 bane, rett og slett fordi at hadde hesten hatt potensiale for det, så hadde selgeren garantert satt opp prisen.

At prisen har lite å si for hvor god hesten er, er en helt sprø påstand (i hvert fall hvis "god" betyr "potensiale til å nå langt innenfor en bestemt gren"). Man kan ha flaks og finne en hest som koster mindre enn den er verdt, men i utgangspunktet bestemmes jo prisen etter hvor attraktiv hesten er, og det igjen avgjøres av blant annet de punktene jeg har satt opp ovenfor. Men hvor bra en bestemt hest er for en bestemt rytter, behøver ikke ha noe med pris å gjøre. Det kommer helt an på hvilke mål man har for ridningen sin, og hvor mye arbeid man selv vil legge ned i å utdanne hesten.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2003 :  11:29:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man kan godt gjøre det bra med en "billig hest", men ofte kan prisen også ligge i kapasitetet hesten har. Slik eligj skriver.

Jeg har startet LB med kaldblodstraver før jeg, og slått det som var av andre hester. Deriblandt en veldig fin ridehest av noe slag som startet lag-NM i dressur i høst. Det er selvfølgelig litt kult å ha slått en sånn hest på stevne før, men man bør jo også se litt hvor kapasiteten er. Denne kaldblodstravern er hverken finere eller dårligere enn før, og hadde neppe hevdet seg noe høyere enn høyest LA pga gang. Ridehesten som nå starter lag-NM har jo utviklet seg veldig. Og den har fortsatt kapasitet for å gå høyere klasser. Om denne hesten gikk mindre stabilt enn kaldblodshetsen jeg rei gjennom et program så betyr ikke det at kaldblodsen jeg rei er en bedre dressurhest enn denne ridehesten (kommer selvfølgelig ann på hva en legger i en god dressurhest, men jeg mener vel at denne flotte ridehesten er mange klasser over kaldblodsen).

Så selv om en "billig hest" slår en "dyr hest" av og til så kan det ha lite å si på kvaliteten.

Kaldblodshester er gjerne billige, og ofte svært stabile i de lette klassene i dressur (mye av den grunnen til at jeg slo den "flotte ridehesten"). Men de mangler den ekstra gnisten som gjør en flott dressurhest til nettopp en flott dressurhest. Vil en ri dressur så ville iallfall jeg hatt en hest med litt gnist, selv om jeg ikke skal starte GP-klasser i dressur. Med disse målsetningene ville det faktisk vært hårreisende idiotisk å gå og kjøpe seg en 2-3 år gammel fjording eller en avdanket traver. Selvfølgelig finnes de hestene som går bra, også av disse rasene. Men har en et mål forran seg om at en vil ri dressur. La si ha en hest som iallfall går middels, som jeg i fremtiden kanskje kan ta med meg ut i en middelsklasse også så kjøper iallfall ikke jeg en kaldblodshest.

Dessuten koster det penger for en rutinert hest. Altså en lærehest.. Min første hest skal også være en hest som kan mere enn meg som har ting å lære meg, og ikke omvendt. Da må en også anta at en må ut med litt penger..

En annen ting angående billig og dyr hest. Kjenner til mange som kjøper seg unghest fordi de er billigere. Det er jo santnok at de er billigere, men og heller spare stalleia for et år og kjøpe en hest utifra den summen du da sitter igjen med av penger er mye lurere enn å kjøpe unghest der og da som du bare må ha.. Jeg kjenner flere som har kjøpt seg unghest. Noen har det gått kjempebra med! Absolutt.. Men har også flere venninder som har brent seg på at hesten viser seg å være kroniskhalt og ikke ridbar. Altså endt på stakterbenken. Eller rett og slett en helt annen hest enn hva de kunne tenke seg, og at på til en hest som er så spinnvill at den er umulig å selge. Eller at de har feilberegnet sine ferdigheter og trodd at de var flinke nok til å ta seg av en unghest, og så har de i ettertid sett at det heller var en mer rutinert læremester som burde vært hest nummer en istedet.

Det er penger å spare på å kjøpe unghest eller hest som folk tror ikke har kapasitet (kaldblodser til bruk for dressur f.eks.), men det er ikke sikkert at det er den lure invisteringa dersom målet er å ri dressur, og starte litt høyere klasser her, og gjøre det rimelig greit i konkurransesammenheng. Dessuten bør du være 100% sikker på at du vil ha unghest eller annen billighest, dersom det er det du skaffer deg. Ofte må du ut med mye penger i forbindelse med "døtid" når hesten er unghest eller for å betale for nødvendig hjelp (tilridning, instruksjon etc). Og det er ikke engang sikkert du når dit du vil.. Ved å kjøpe en lærehest eller en rutinert hest har du iallfall den garantien. Og er du selv veldig rutinert, kan det være en ordentlig gullgruve å kjøpe en flott unghest med kapasitet og videreutvikle den (men dette er ikke jobben for hvem som helst..).

Men selvfølgelig.. En "billig" hest kan absolutt være en perfekt hest også. Dersom du vil ha en alsidighest som kan brukes til alt så er det sant at de fleste kaldblodshester er supre til dette formålet, og de koster ikke sinnsykt masse heller.

Hva slags hest som passer deg er det vel bare du selv som kan avgjøre. For noen er en fjroding til slakterpris gull verdt, mens for andre er det kanskje ikke det. En må finne ut hvilke verdier en vil ha, og finne seg en hest utifra det. Og tenke litt på lommeboka selvfølgelig.. Men å spare et år ekstra for å kjøpe en mer rutinert hest tror jeg flere burde ta seg tid til. Det kan gå bra å kjøpe unghest, men jeg har sett såpass mange som det ikke har gått bra med at selv vil jeg ikke utsette meg for den risikoen. Kanskje jeg har råd til den erfaringa på hest nummer to eller tre, men første hest skal ikke være en kostbar erfaring med unghest og en fremtid som endre helt katastrofalt. Trenger jo ikke å gå sånn, men jeg har venninder som har endt opp ganske tragisk på det viset. Det er kjipt..

--
spoff

Redigert av spoff den 07/04/2003 11:47:53
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  01:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må fortsatt si meg helt enig med eligj. Veldig mye fornuftig sagt av deg også spoff!
Trenger ikke å tilføye et ord her jeg ihvertfall!

Gå til toppen av siden

kokkos

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  08:25:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå blir jeg sur!!!
min første hest kostet 5000. den solgte jeg nå for 60.000. og dette er en ganske høy pris for en dansk sports ponni!!
Den går mb sprang og har kjempe fine bevegelser. går la dresur også (men dresur starter jeg lite)
så prislappen spiller ingen rolle!!
Veninna mi tenkte etter kjøp av traver til 4000 at nå hadde hun kjøpt katta i sekken , men denne hesten viste seg å være kjempe god!!!!
Mange dyrehester sliter med mugg pga for mye baneriding spyling osv. var på stevne i helga på et ridesenter: der hadde 90 % av hestene mugg og en av hestene fikk ikke starte pga det.
PRISLAPPEN SPILLER INGEN ROLLE!!!!!

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.