hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Burde jeg følge magen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Burde jeg følge magen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2005 :  22:42:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg er jo, som noen av der sikkert har fått med dere, på jakt etter hest nå. Jeg er på jakt etter en hest som kan gå rundt 110, 120, og som er snill og grei og lett å ri. Og nå har jeg surra meg opp i et lite problem. På fredag var jeg å prøverei en 5 år gammel fullblodshoppe. Hun var egentlig helt fantastisk å ri. Likte gangartene hennes veldig godt, og hun hoppet særdeles bra, akkurat slik jeg ønsker. Eneste aberet med henne var at hun ikke hadde lært å stå stille. Så eieren måtte holde henne når jeg gikk opp, og hvis jeg gjorde holdt mer enn et-to sekunder så begynte hun å trippe. Greit at fullblodser er skapt for å løpe, men de burde da klare å stå stille også. Ser egentlig på dette som slurv fra eiers side når hun ikke har trent vekk dette, men det er da vel noe som burde være mulig å trene vekk?

Så.. Etter jeg prøvde henne, og har tenkt på henne i to dager føler jeg bare at jeg har mer og mer lyst på henne. Men det var følelsene. Fornuften derimot ligger i bakhodet og minner meg på at det er en 5åring, at det er en fullblods, at hun har gått noen løp. Men jeg har jo "svar" på alle disse fornuftige argumentene da. Hun er 5 år, men hun er veldig rolig og er fullt stevnevant allikevel. Hun er fullblods, ja, men hun er en ekstremt snill fullblods. Hun har gått noen løp, ja, men hun er jo blitt godt omskolert til ridehest. Hun skvatt av en hund som bjeffa når jeg prøvde henne, og det eneste hun gjorde var å ta to steg frem også stoppa hun. Ikke noe "tjoheihoppløpeutwæææh".

Jeg blir nok å prøve henne flere ganger, men allerede nå sier magen min at det er noe jeg har lyst på.

Problemet mitt er at følelsene sier en ting og magen en annen. Hva burde jeg gjøre? *sukk*

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2005 :  22:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå for mavefølelsen!! det gjorde jeg da jeg valgte ei ung kaldblodshoppe med null livserfaring istede for å se meg om etter en hest med mer erfaring og mer, vel, medgjørlig... hun var feil rase, feil kjønn og alt var bare feil, men hun var definitivt den jeg ville ha. og selv om vi sitter fast og ikke engang kommer oss på tur for tiden (det er nemlig kjempeskummelt, hilsen Lolita, 5 år) så angrer jeg ikke i det hele tatt. jeg elsker den hesten, og er fast bestemt på å komme meg igjennom det. jeg tror (merk, JEG tror) at du kommer til å angre hvis du ikke tar henne.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/04/2005 :  23:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja takk begge deler sier nå jeg. Gi deg selv litt tid, så vedder jeg på at enten følger fornuften etter magefølelsen, eller så gir magefølelsen seg etter et par prøvinger :)

Det at hesten er fullblods behøver ikke gjøre at det ikke er riktig hest for deg! Men vær klar over at noen av dem er noen særinger :) Jo mer tid du får med henne, jo bedre er det. Hvis du får prøvd henne i stallen, på ridebanen og på tur, får du en viss følelse av "hele hesten", både fysikk, utdanning og gemytt. Lykke til :)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2005 :  23:24:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg skal ringe eieren i morra og avtale ny tid hvor jeg kan komme å prøve henne. Desverre blir nok ikke det før om to uker, men. Bedre seint enn aldri.
Eier sa ihvertfall at hun var en av de snilleste fullblodsene hun hadde vært borti. Men eiere kan jo være noen rare vesner de også ;) Får håpe det passer for eier at jeg kommer om to uker da. *krysse fingre*

Takk for råd, tar gjerne imot fler! :)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2005 :  23:36:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hun høres jo herlig ut da. Det med at hun ikke kan stå stille kan jo trenes vekk, det er jo noe dere kan jobbe med sammen. Det at man finner ut han hesten man faller for er av en rase man tidligere ikke har sansen for er et kjent fenomen, hehe. Angående eiere som er rare dyr; spør noen andre som kjenner til hesten (trenere, veterinærer, hovslagere, "hestefolk" ol i området) hva slags inntrykk de har av hesten, så får du gjerne et mer nøytralt synspunkt. Lykke til med hestekjøp i alle fall!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/04/2005 :  00:15:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres fin ut syns jeg!
Det med trippinga kan du plukke av den så lenge den enda bare er en "ungfole" på 5.
Personlig har jeg alltid hatt sansen for fullblodser.
Det finnes ikke mer lettlærte/ridde hester, og jamnt over positive til det meste rundt seg.

Som en tidligere Norgesmester i feltritt/dressur uttalte; <du får ikke noe bedre hest enn en fullblods, om helsa og hodet er ok...>!

Det er mye sannhet i det

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/04/2005 :  08:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøpte selv fullblods rett fra banen i fjor sommer (riktignok en treåring) og hun hadde selvsagt også problemer med å stå i ro ved oppstiging. Dette gikk veldig fort over. Snekkret en relativt solid krakk som brukes til oppstigning og det gikk ikke mange dagene før hun stod bom til jeg var i salen og ba henne gå. Har heller aldri vært noe problem å komme opp på henne fra bakken, men gjør sjelden dette siden jeg ikke er så lett "i baken" som jeg engang var..(hmm..) Erfaringsmessig blir fullblodsene mere "gira" desto flere mennseker som er rundt dem i "oppstigningssituasjonen", så få vekk nærgående tilskuere.

Slenger meg på det Nancy sier om at fullblodser er lettlærte/ridde hester.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  12:03:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har du sett på mange hester? Dette er en veldig vanlig følelse på de første.. Uannsett er det sikkert lurt å se på flere. Da blir du antagelig mer sikker på at dette er hesten du vil ha, eventuelt ikke ha..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  12:56:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det begynner å bli endel nå ja. Og jeg sammenligner selvfølgelig fra de andre jeg har vært å prøvd, og det gjør meg egentlig bare mer sikker.

Snakka med eier nå, og det er ei til som skal se på hesten på onsdag, så jeg skal ringe på torsdag å se hva det blir til at jeg gjør. Får håpe hun andre ikke er interessert ;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/04/2005 :  13:13:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Eligj: ja takk, begge deler, benyttes gjerne i kombinasjon eller der det er bruk for den enkelte.

Syns egentlig det beste er fornuftig magefølelse jeg da;) Sånn at fornuften får spille inn litt: slikt som at kanskje må du senke ambisjonene dine litt det første året med en såvidt mye yngre hest enn det du hadde tenkt deg.
Jeg tror at om du ikke kjøper hest for å konkurrere, men for å ha hest (hjelpes for en setning) så er det ikke så dumt å lage magefølelsen veie tyngst, men om det er for å konkurrere og komme deg opp og fram i verden bør vel kanskje fornuften veie tyngst

Nå har jeg aldri kjøpt noen hest og innser jo glatt at det er himla lett og sitter her og være så fornuftig, når jeg aldri har hatt problemet selv

Lykke til iallfall:)

mvh
Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  14:13:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg kjøper hest i første omgang for å kjøpe hest og ha noe jeg kan kose meg med. Det blir kanskje noen småstevner hist og her, men det er ikke det som i første omgang er målet så. Takk for lykkeønskninger :) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  16:48:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå har jeg fulgt magen. Jeg har sagt at jeg skal ha hesten :)
Sitter egentlig med litt blandede følelser. Skummelt å tenke at jeg snart blir hesteeier, men samtidig er det jo det som har vært meninga hele veien.
Blir å kjøpe hesten om to-tre uker, men den skal stå på stallen til nåværende eier til sommern, da jeg ikke har mulighet til å ta meg av den før det, så jeg kan jo ikke kalle meg fullverdig hesteeier enda da. Men avgjørelsen er ihvertfall tatt.. :)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  17:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lykke til og et aldri så lite gratulerer "litt på forskudd" herfra:)

Guro
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  18:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest debatten her,og tror (og håper) du har gjort det rette ved å stole på mage-følelsen!
Lykke til,og ,på forskudd, gratulerer! :)

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 21/04/2005 18:37:15 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  21:28:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Gratulerer :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  21:43:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Grattis
dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.