hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sal som vipper - luft?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sal som vipper - luft?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 22/03/2005 :  12:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lagt vekk sal nr to som har blitt for liten/feil til min hest. Problemet med denne var at den ble for smal foran samt at den lå og "vippet" og lagde slitasje i pelsen under putene bak. Har prøvd diverse andre saler i ulike merker og samtlige ligger og "vipper" (ligger ikke nedpå bak). Hesten er smal og kan neppe ha noe som er særlig videre enn Medium i bom. Har bestilt Windsor sal med luft og den skal tilpasses etter påske. Nå prøvde jeg imidlertid en Windsorsal uten luft (av samme type som den jeg har bestilt) på hesten min og den lå også og vippet... Vil man kunne regulere putestr. så mye med luft at dette ikke er noe problem eller er jeg fortapt? Noen som har erfaring med luftsaler?

....

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/03/2005 :  12:50:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det aller beste når man skal kjøpe sal er å få en salmaker til å komme og se på hesten din, eller evt en person som selger saler til å komme med flere som du får prøve. Dette med sal er utrolig vanskelig, og veldig viktig. Kan virke dyrt å få en kyndig person til å komme å gjøre dette, men tenk så mange utifter du bruker på å hente/bestille forskjellige saler for å finne ut at de ikke passer, for ikke å snakke om hvor lang tid det tar! På sikt vil du nok spare litt på dette, samt at både du og hesten din får en sal dere trives med!
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/03/2005 :  13:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Saltilpasser kommer over påske. Det jeg lurte på var om en sal som vipper med ullstopp vil sitte med luft i "stoppen"? Samt generelle erfaringer med luft... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/03/2005 :  14:38:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis salen vipper er det vel fordi den har feil form? Bomvidden behøver ikke nødvendigvis ha noe med vipping å gjøre. En svai sal vipper på en rett hest for eksempel. Dette problemet vil jeg tro du får uansett hva som er inni putene.

Ellers enig, en salmaker vil sannsynligvis finne en sal som passer, eventuelt tilpasse den hvis det er nødvendig.

Redigert av - eligj den 22/03/2005 14:40:08 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  18:02:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom salen vipper, er det som eligj sier, feil form - ikke at den har ullstopping, luftstopping eller hva det måtte være. I tillegg kan salen vippe fordi kanalen ved bommen har blitt for smal på enkelte steder, slik at den vipper opp der. -Ikke- ri med sal som vipper dersom du ikke har lyst på "fine" hvite merker i pelsen - eller evt. krøllete pels.

Som de andre sier, ta ut en salmaker og få tilpasset en sal :-)
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 22/03/2005 :  19:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor bestilte du salen før tilpasseren har sett på hesten? De aller aller fleste salene er veldig forskjellige i formen og stoppingen og pris og kvalitet og alt det er. Godt mulig at windsor, uansett type, ikke passer hesten din i det hele tatt. Jeg ville tatt en prat og fått saltilpasseren til å sett på hesten før jeg hadde bestemt meg for noen spesiel sal.

Jo mer man lærer om saltilpassning, jo verre blir det å finne saler som passer....
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/03/2005 :  20:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med eligj. Hva som er inne i putene spiller ingen rolle når salen vipper opp bak.

Dette er ofte et problem på westernsaler faktisk.
Det har vist seg at årsaken ligger i for smal/trang bom.
Slik at når gjorden strammes blir den liggende for "høyt" på hesten ( fordi man finner ikke det normale salleie som er noe lenger bak) og salen blir liggende for langt frem.

Når du hopper av å leier hesten,samt fjerner vekten av rytter og den senker hodet, synes det godt.
Det er at den da er for trang foran og man må "tvinge" den på plass ved å stramme gjorden.Uten vekt oppi salen, vipper den da opp bak.
Been there done that...

Prøv med noe bredere bom eller annen type model.
Cutback i tilegg funker på fullblods.

Redigert av - xxxx den 22/03/2005 20:03:32 Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 22/03/2005 :  20:07:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags windsorsal har du kjøpt? Det er tydelig at hesten din har en rett rygg (forutsatt at salene du tidligere har erfaring med har hatt riktig bomstr.). Hvis det er en Elite eller Hintermayer har du antagelig mulighet til å få den til å ligge bra. Har du kjøpt en Greenline, derimot, har du et problem. Denne salen er for hester med høy manke og svai rygg. Løwenborg selger aldri denne salen til rette hesterygger. Men f.eks Elite er perfekt for rette rygger hvis den tilpasses skikkelig. Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 22/03/2005 :  20:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder luft i putene, gjelder det samme som med ullstopp: man kan ikke fylle i mer enn det det er plass til inne i læret. Fylles det for mye vil putene bli for hardt "stoppet". Man må derfor finne en sal hvor bomfasongen passer rimelig bra før man begynner å justere med stopping/luft. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/03/2005 :  20:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er i utgangspunktet ute etter en Elite, da jeg som rytter ikke liker Greenline og Hintermayer gjør litt for vondt i lommeboka...Hun har til nylig hatt en Trainers dressursal med normal bom. Kommer nok til å be Løwenborg ta med flere typer saler....

...i mens vi venter humper vi rundt i en galopp treningssal...Dreper alt som lukter av sits, men funker fint på tur....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.