hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trene hesten uten å ri den?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 trene hesten uten å ri den?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  19:00:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
salen til hesten er for trang...og vil prøveå unngå å ri han med den salen...det er blitt eller skal bestilles ny sal fra ei dame fra ilseng, som driver saltilpassing. har longert,tømmekjørt,ridd barbak...er det mere jeg kan gjøre?
hvor mange ganger i uka kan jeg longere han uten at det vil skade beina hans ? vil helst ikke at han skal stå så veldig mye, siden da finner han alltid på noe køød, og nå begynner han å komme i form...

god helg alle sammen =)

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  19:36:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er innkjørt må jo kjøring være veldig genialt. Ellers tenker jeg kanskje løslongering, løshopping, kanskje litt mer psykiske oppgaver enn fysiske, som å trene på gå over preseninger eller at du får gni plastposer rundt på hele kroppen, tilvenne han paraplyer i alle farger og på alle steder, sykler osv. Mulig han allerede er veldig tolerant på dette, men jeg bare spytter ut ideer :) Pånnisen jeg rir kunne godt trengt å bli litt vant med folk med gåstaver f.eks. Det er jo bare fantasien som setter grenser på hva du kan gjøre. Hva med den boka som jeg ikke husker navnet på nå, men som er noe slikt som "Gi hesten din nye utfordringer" eller så? Har ikke sett i den selv, men tror det er mye spennende "triks" å lære der :) Ellers tenker jeg at hvis du også vil trimme deg selv litt, kan du slå to fluer i en smekk ved å leke "harn" med hesten din. Se om han fatter poenget.
Noe jeg kommer på nå til sist er Parellis seven games. Kanskje prøve noen av dem?
Lykke til :)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  19:57:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Tømmekøyring, tømmelongering, jogge med hesten, gå tur med den. Bruk gjerne masse bakker.

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  21:32:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kanskje gjøre noe så dumt, men morsomt som å leke sisten med ham?? Kansje ikke så griet hvis det er flere som hisser opp hverandre, men jeg gjorde det mange ganger med hoppa mi da hun ikke hadde selskap og jeg ikke hadde fått kjøpt sal enda... Hvis du løper i snøen nå er det jeg sinnsykt bra trim *puh!*
Ikke sikkert at alle hester er som hoppa mi da, at de skjønner at du jager for å leke. Blida jager meg tilbake =P

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  21:46:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Begynner med sitatet 'ditt':
Kopi av melding:
Mestrer du skuldrene, da mestrer du bakparten, mestrer bakparten, da mestrer du hasene, og mestrer du hasene, da mestrer du hesten =)

Om du snur det rundt, og begynner med det siste, d.v.s. å mestre hasene, deretter bakparten, så skulderpartiet og til slutt nakken - så har du kortversonen av hvordan arbeide en hest på lange tøyler. Lange tøyler er en egen sidegren av den klassiske ridekunsten, og går ut på å arbeide hesten i alle øvelser tilhørende den høyere skolen uten belastning av ryttervekt.

Ellers er det mange måter å trene en hest 'vektløst' som sikkert er mye enklere enn 'lange tøyler dressur'. Man må kansje være litt spesielt interessert for å fordype seg i slik trening....

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/03/2005 :  10:59:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
destrier: har tenkt litt på lang tøyle dressur, men kan det ikke...men vil gjerne lære litt...
han sluppet han en del på banen, hvor han er som en liten føll unge som hopper o spretter og hviner som bare det...har løpt sammen med han oxo...fin trim det =)

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/03/2005 :  15:52:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvis du er flink å lese bøker fort (noe som jeg ikke er) så kan du kjøpe deg boka "gi hesten nye utfordringer" (tror Ragnhild E nevnte den)! Kjempeflott bok!

Det meste av det som man kan lære hesten fra -kun- å lese boka er både styrkende psysisk og fysisk for hesten. Og strekking av alle muskler her og der Hesten får bedre selvtillit og blir en tryggere hest på "nye" ting!

Har selv lært fjordhoppa mi å knele, har kommet så langt som at hun kneler på kommando, men jeg må holde foten oppe til hun har kommet ned på kne å ha godteri for belønning! kjempemorro!

Ellers vil jeg anbefale kjøring, trening på rare ting(presening,plastposer og alt du kommer på), tømmekjøring,tømmelongering, longere over hinder,trene på stemmekommandoer & følge etter løs! Masse bakker er fint til å få ut energi og trene..

Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.