hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galoppfatninger...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Galoppfatninger...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  00:18:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg har problemer med og få hesten min til og fatte riktig galopp når jeg rir ham på bane. Det går helt fint til jeg gir ham beskjed om og fatte venstre galoppen, da fatter han kun høyre..
Det går helt fint når jeg longerer ham, men med en gang jeg setter meg opp på ham og gir beskjed enten ved hjelp av sjenkler ( mistenker at han ikke forstår galoppsjenkelen på venstre side kanskje?)eller stemme, så fatter han kun høyregalopp
Noen som har noen gode råd om hva jeg skal gjøre for og lære ham rett?
Har prøvd og fatte på korte volter og i hjørnene men det hjelper ikke..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  00:40:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve å fatte over en bom/hinder? Innebærer at hesten må være lydig og fatte i det du ber om det. Men du kan jo prøve.. :) Sikkert flere her som har andre gode ideer :)
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  08:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første du må tenke på, er at du ikke må spenne deg og at du samtidig må bestemme deg for at hesten skal fatte riktig galopp! Tro det eller ei, men tanken teller veldig mye i slike sammenhenger:)
Hesten kan jo venstregalopp, men det kan være den er stiv, måten du sitter på (at du selv er litt skev osv), som gjør at det ikke er lett for den. Balansen forstyrres, og det er den du må hjelpe den med!

Et tips jeg vet har funket, er når du er på venstre hånd og skal fatte galopp, så ser du deg tilbake over høyre skulder. Pass samtidig på at du ikke henger i innvendig tøyle, men gjerne led hesten litt innover. Fatt gjerne på en volte, og terp på at fatningen skal sitte. Belønn hesten når den fatter riktig, og gjør deg bevisst hva du selv gjør anderledes når den fatter riktig/feil.

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  13:21:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om du allerede har tenkt over det men: du kan gjøre det litt lettere for hesten din ved å være oppmerksom på når den setter bena i bakken, altså legg an gallopsjenkel FØR den har satt ned bena den skal fatte med. Krever endel konsentrasjon og forarbeide, men som mange har sagt før meg: gallopen blir ikke bedre enn fatningen.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  13:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Hei

Er helt enig i det som ble sagt litt lengre oppe her, at du bør prøve å fatte i volte/sving. siden du hesten fatter riktig galopp når du longerer, vil jeg prøve å lage den samme settingen som hesten er vant med når du longerer. Ikke bli stressa eller stiv, dette merker hesten med en gang. Snakk til ham akkurat slik du gjør når du skal ha ham til å fatte galopp under longering. Du kan jo også prøve at noen longerer deg mens du rir. ellers kan du jo prøve å bare legge (ikke bruke, bare legge til) pisken på innvendig skulder akkurat når du skal ha ham til å fatte, slik at han skjønner at det er dette beinet du vil at skal lede. Hvis dette virker skal det jo bli riktig galopp

Men alt krever jo mye ros fra deg når han gjør slik du vil og mye tålmodighet.... alt må pugges leeenge.... LYKKE TIL...

håper dette var til litt hjelp

MVH Helle

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/03/2005 :  17:31:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten sterk nok på den sida? Eller stiv? Da kan de gjerne få problemerm ed ene galoppen, og kun fatte på ene sida. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  19:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja han er nok stiv på den ene siden ja.Så jeg har nok en god jobb forran meg med og få han mykere før jeg tror han kan klare galoppfatningen... Men der er mange gode råd her, så jeg skal pugge alle rådene og ha dem i baktankene mine når jeg trener:)
Longerer han en del, men noen råd til andre måter til og rene ham mykere på en bestemt side? Volter, vendinger, overganger, sjenkelvikninger... Riktig? Annet? Har "kjørt meg fast" litt ser du...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  00:05:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har ikke tenkt til å si så mye siden flere har sagt sitt, og det begynner å bli endel galoppdebatter som delvis besvarer dette spørsmålet også. Rot litt i arkivet..

Angående galoppfatning skal en riktig fatning "skyves fra" med utvendig bakbein. Fordi fatningen kommer bakfra vil fatning over bom antagelig være lite å foretrekke.

Mitt råd er å fatte i hjørne. Pass på at du sitter riktig, og ha hesten riktig stilt. Pass også på at hesten går fint og avbalansert i trav før du fatter. Pass på at du ikke maser for mye. Forsøk å "gli over" i galoppen. Som en god hjelp for å "starte" galoppen riktig kan du hjelpe til med en lang dressurpisk som du legger inntil utvendig bakbein som starter selve galoppen. Ellers er det bare å terpe og terpe, og ikke gi seg. Om hesten galopperer venstre i longe er det tydligvis noe som er galt. Ofte vil du se at en hest i longe fatter bedre i longe nettopp fordi den får lite mas i fatningen. Ta med denne observasjonen til egen ridning.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/03/2005 :  21:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten kommentar: Husk at hesten må være stilt til venstre når du fatter galopp. Hesten skal altså se til venstre slik at du ser venstre nesebor og øyelokk.. Bruk ledende tøyletak med venstretøylen om nødvendig, samtidig som du bøyer med venstre sjenkel. Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 14/03/2005 :  12:59:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Ser du har fått mange gode tips, har bare en liten kommentar.

Selv om det erindre forbein du ser "leder" når du rir, er det bakbeinet du må tenke på. Som Renegate sier, ligger mye av fatningen i når hesten setter det bakbeinet galoppen skal gå ut fra. Hvis du ikke kan dette fra før, bør du øve deg på å kjenne etter når hesten setter hvilke bein i bakken (uten å se, men du kan jo begynne med å se i speil om du har). Tenker du for mye på forbeinet, blir sjenkelen lagt på feil tidspunkt, og hesten "misforstår" og velger enkleste utvei.

Skal du legge pisken til, må det også skje i forbindelse med bakbeinet. legg pisken bak for å tydeliggjøre galoppsjenkelen. Da flytter du også automatisk vekten din.

Ett tips til: Ikke len deg fremover og "slipp" hesten ut i galoppen. Viktig at du beholder form og rytme (men det vet du sikkert).

Lykke til med mykgjøringen!

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.