hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutte å ri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Slutte å ri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  10:16:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det var ikke meninga å lage rabalder. Les gjerne hva jeg har skrevet en gang til..

Jeg har sagt at jeg har ridd kaldblodstravere jeg har trivdes veldig godt med. Jeg har også skrevet at grunnkvalitet gangartsmessig heller ikke er viktig. Men det jeg sier er at den må ha tre gangarter med mulighet for å bære seg. Det er ganske stor forskjell på en hest som kan bære seg noenlunde i galopp, og en flott dressurhest. Men at hesten må være fin i hode, og ikke eier livsfarlige uvaner. Om det være seg en dressurhest av høyeste klasse som har til vane for å steile rundt, eller en varmblodstraver med kun venstre galopp med et tilhørende tempo av 120km/time, så er de like uaktuelle begge to. Men det uteblir hverken åpenheten for hverken traver eller dressurhest.. Som sagt, jeg har ridd flere kaldblodstravere fast som jeg har trivdes veldig godt med. Den ene vet jeg ikke om har gått noen løp, den andre har vært på banen, men hadde ingen suksess der. Likheten ved dem begge var at de iallfall har/hadde balansert galopp begge to, men med tilhørende gangarter som følger en sånn type hest.

Nå er ikke debatten på vei, "Hva slags hest kan jeg ri gratis", men jeg skulle gjerne hatt en hest jeg kunnet hjelpe litt til med.. Kravene mine her er isåfall langt fra høye.. Jeg har faktisk aldri en gang betalt for å ri dressurhest på "høyt" nivå (de har maksimalt gått LB), når det har vært snakk om forrytteravtale heller. Da har jeg betalt..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/08/2005 10:18:17 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  10:19:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor må traver-eiere på død og liv hyle opp når folk ikke er interesserte i å ri hestene deres?

Hey...den der tar jeg litt til meg...
Har også traver,en litt typisk en om man kan si det sånn... En som er grei å ri,men ikke "innridd",bare innsittet...og som har tendenser til stressing ved tempo. Han kan heller ikke særlig godt gallopp,og prøver stadig å lære han at man ikke nødvendigvis trenger storme på med en gang noen tar opp tøylene...
Og jeg har full forståelse at ikke alle ønsker ri ham,uavhengig av kunnskapsnivå... Forstår godt at en person som Spoff ikke hadde hatt særlig utbytte av å ha min hest på for,selv om jeg selvfølgelig hadde satt stor pris på om noen hadde villet hjelpe meg med litt dressur på ham... For på det området er jeg temmelig grønn Selv om jeg selv har hatt en dressurhest på halvfor for noen år siden(tysk varmbl.ridehest,vært stevne-hest i mange år i tyskland før eier flyttet til norge),og lærte mye på henne,så vil ikke det si at jeg klarer lære min hest dette....heller at har jeg en flink hest,så kan vi klare litt av hvert sammen
Det er da helt naturlig at en dressur-rytter vil ha en dressur-hest,og en sprang-rytter en hest som kan hevde seg i sprang! På samme måte som en som intresserer seg for trav,gjerne vil ha en trav-hest... Er da ikke noe galt i det?

Men Formossisima...syns du tar litt alle over en kam her nå... Det er da virkelig ikke alle som driver med trav som tenker slik? Jeg har vokst fra disse "penny-klubben-tendensene" for lenge siden,og blir faktisk ikke opprørt av at ikke alle mener min hest er "den-beste-hesten-i-verden-så-det-så!"
Det finnes forskjellige hester til forskjellige ryttere/interesser...og takk og pris for det...
Jeg hadde gått av skaftet av kjedsomhet om jeg kun hadde ridd på bane,selv på en hest som virkelig hadde kunnet dressur...for jeg har ikke kunnskapene til å hjelpe den noen vei... Men derimot å få prøvd en god dressurhest en gang iblandt,og gjerne med litt instruksjon,det hadde jeg ikke sagt nei til!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  10:21:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Igjen, jeg forstår så godt hva du mener spoff. Har blitt tilbudt hest av foreldrene tidligere og angrer på en måte veldig på at jeg ikke tok det tilbudet; selv om livet kanskje hadde vært litt vanskeligere økonmisk og tidsmessig. Det er ikke lett å utvikle seg som rytter uten egen hest, det savner jeg virkelig. Har vært heldig å hatt samme hest på for i tre år sammenhengende, men det er ikke det samme; det er jo ikke min hest.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  10:38:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Egentlig vil jeg påstå at det mest perfekte, om man skal ri andres hester, er å ri dressur f.eks. på en spranghest. Med en eier som har tilsvarende interesse for sprang.. En spranghest av ridehesttype har gjerne greie grunnkvaliteter, selv om de har sine sprangnykker som gjerne følger med. Og så bør de være noenlunde gjennomridde på bakken fra før også..

Men igjen. Jeg tror folk tror jeg setter mer krav enn hva jeg gjør. Om noen hadde kommet med en superduper kaldblodstraver, ala en av de to yndlingene jeg har hatt av den sorten opp gjennom årene, så hadde jeg mer enn gladerlig sagt ja. Nå skal set sies at dem begge går/gikk LA/LB-dressur, den ene gikk også changementer. Men selv en mer urutinert variant av disse "bamsehestene", med tilsvarende hode og grunnkvalitet gangartsmessig (kaldblodstravere har ikke god gang, men de kan ha tre balanserte gangarter, eller så har de ikke det..) så hadde det vært en bra deal.

Selvfølgelig er drømmen at en dyktig dressurrytter kommer og spørr meg om jeg kan ri litt på deres pensjonerte dressurhest, men det skjer ikke! Og det venter jeg overhode heller ikke, så det alternativet er og blir en drøm, og langt fra en mulighet jeg tror vil dukke opp. Iallfall i mine realistiske tanker.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  11:31:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff: Jeg tror jeg forstår dilemmaet ditt. Jeg hadde egen hest fra jeg var 12-15, men sluttet med alt som het hest da den jeg hadde måtte avlives pga benproblemer. Dette var selvfølgelig fryktelig tungt for en 15 åring, og jeg orket ikke drive på med sporten lenger, selv om jeg hadde holdt på siden jeg var 9 år. Jeg bestemte meg likevel for at når jeg begynnner å jobbe igjen, ja når forpliktelsene med skole og studier var over - da skulle jeg få meg hest.
Jeg begynte først å ri nå etter jul - ti år etter at jeg sluttet. Har en super forrytteravtale hvor jeg får ri en hest som er rimelig høyt utdannet og jeg er veldig fornøyd med det. Tanken om å få meg hest igjen har begynt å vokse - men her kommer problemene inn. Det er så mange forpliktelser ellers i livet, som jobb, økonomi, samboer og venner. Det er altså en del som må ofres for å få det til å gå opp. Jeg ser at skrittet fra å ri noen dager i uken (3 i snitt) til å ha det hele og fulle ansvaret for en hest, det skremmer meg. Økonomisk blir det også tøft, selv om jeg utsiktene til en greit betalt jobb så absolutt er til stede. Jeg er fornøyd med opplegget jeg har nå - samtidig vet jeg at drømmen om egen hest vil vokse til de nærmeste årene, og at jeg nok kan ende opp å tenke de samme tankene du har.

På mange måter høres det ut som du står i et veiskille nå, du har gjennomgått stadiene for å få deg egen hest, og føler ikke lengre at du får så mye ut av å ri andres hester til enhver tid - uten å få en følelse for kontinuiteten og fremgangen en vil ha ved å råde 100% over treningshverdagen osv. Du høres på meg ut som en som på alle måter er klar, ja kanskje overmoden for det å ha egen hest, men som av ulike grunner ikke har fått det til. Gå i tenkeboksen, lag budsjetter og tenkt gjennom prioriteringene dine. Kanskje ligger ikke hestekjøpet så langt unna likevel? Det høres ut som en god ide å ta en pause, bare ri litt sporadisk og spare deg opp penger til hestekjøpet samtidig som du vi få en følelse av hvordan livet ditt er uten hest - og kanskje dermed får tilbake noe av den motivasjonen som har drevet deg frem til nå.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 24/08/2005 11:38:27 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  12:29:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Christine26: Takk. Dette beskrev du igrunn bedre enn jeg klarer selv.. Hestedrømmen er på langt nær vært overmoden alt for lenge nå, og man savner kontinuiteten og fremgangen man får ved å råde 100% over treningshverdagen.. Godt sagt.

Jeg tror man bør ta en tur i tenkeboksen, men jeg har jo egentlig ikke tid til å sitte der heller!

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  12:45:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Å ri travere krever noe litt annet enn å ri velskolerte dressurhester, eller en unghest (ridehest) også. De starter ikke på 0, de starter gjerne på -10. På den annen side er hver eneste bragd man klarer men en slik hest også 10 ganger morsommere. Første gangen forrige hesten min (kaldblods, men aldri travtrent men likevell, hodet er der) gikk skikkelig på tøylen med løft, steg og det som var var jeg i himmelriket. Når jeg fikk til det samme på en fôrhest av riderase litt senere var det hyggelig, men ikke på langt nær det samme fordi "det regnes som en selvfølge at en ridehest skal kunne bære seg skikkelig og gå til tøylen".

Nok om det, jeg har den fulle forståelse for at folk ikke gidder å gampe rundt, jeg var av den akkurat samme oppfatning inntil min økonomi sa stopp, og jeg måtte begynne å jobbe på en travstall for å i det hele tatt ha muligheten til å være nær hester. Her fikk jeg ri og kjøre til jeg ikke gadd mer, og fikk i tillegg etterhvert litt penger for det. Genial løsning siden jeg lengtet slik etter hester, men det gjør ikke du nå og da skjønner jeg godt at du ikke hopper opp og ned i stolen av travere.

Håper du er tilgjengelig når jeg etterhvert (forhåpentligvis) henter hjem hesten jeg har nå. Han er 3 år og hingst og skal da rides inn skikkelig. Så kan du i hvertfall få prøve han, og heller takke nei. Blir det ikke han, blir det trolig en annen, og jeg setter ridelighet (om man kan bruke et sånt uttrykk) veldig høyt selv om de skal løpe fortfort også. Alt til sin tid. Jeg er villig til å betale slik at det i hvertfall ikke koster deg noe å dra til stallen. En god forrytter som er til å stole på er GULL verdt

Ellers vil jeg bare si at jeg synes forrytterprisene egentlig er noe drøye. Det koster jo jaggu det samme å ri hest på LA nivå som det koster å tussle rundt på tur med en x-traver på 15. Jeg synes faktisk at vi som har hester som ikke har kommet veldig langt i sin ridemessige utdannelse burde takke veldig pent dersom vi mot formodning finner en forrytter som både er voksen, og som kan tilføre vår hest kunnskaper. selvsagt synes jeg at det er helt greit å ta litt penger av "småjenter" som koser seg på tur i skogen etc, men en voksen forrytter som rir på et akseptabelt nivå, synes jeg det er verdt å "tape" litt penger på. Veldig mange har forrytter en gang i uken, og hva er egentlig 400 kr i mnd dersom hesten tilslutt kan gå LB f.eks? Nå vil ikke jeg at dette skal bli en diskusjon på hvor flinke noen "småjenter" er for det vet jeg, men de er det dessverre enda færre av enn flinke voksne. Ei heller at folk måååå ha de 400 kr i mnd for å kunne ha hest.. Jeg sier bare hva som er optimalt, og at hesten nok har et større utbytte av en skikkelig forrytter enn at eieren f.eks kjøper hesteutstyr nok til 10 hester hver mnd. det er nemmelig OFTE (ikke alltid) et prioriteringsspørsmål.

Om du tar deg en liten pause nå så er jeg ganske sikker på at hesteinteressen kommer krypende tilbake etterhvert, og plutselig sitter du nede i kjelleren og sniffer hestelukt av alt utstyret ditt.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  12:59:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg slutter nok ikke.. Jeg var senest i hestebutikk (ok, var innom i går også, men da kjøpte jeg ikke noe) på mandag og kjøpte med noe utstyr som typisk er til hesten. Den hesten jeg ikke har.. Jeg har en plan, men ser ikke helt hvordan planen skal falle på plass.. Den som hadde hatt et studielån som bare forsvant, eller tilfeldigvis en nette sum av penger til en ok hest på konto når man faktisk trenger det.

Jeg tror faktisk jeg hadde klart å betale stalleie for en hest, men ikke betale ned et lån ved siden. Og nei, det er ikke aktuelt å ha hest på for for senere kjøp. Utvalget av hester med slike ordninger er så smalt, at jeg tror det i seg selv er uaktuelt. Vanskelig nok å finne en hest man vil ha, selv om man kan legge pengene på bordet der og da.

Tone_

Skrevet - 24/08/2005 :  13:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei fysj. Jeg synes man skal få lov til å sette krav og heller vente litt før man finner den rette.

Ja, men har man lagt kravet så høyt at en skal ri en dressurhest på topp nivå gjør en vel regning med å betale litt for det? Betaler man for varen har man selvfølgelig lov å sette litt krav. Men jeg snakket om å ri uten å betale, da jeg (mis?)forsto at det var det det var snakk om her.

Kopi av melding:
Hvorfor må traver-eiere på død og liv hyle opp når folk ikke er interesserte i å ri hestene deres? (xxxoooxxx her er vel unntaket som bekrefter regelen, eller hva det heter).

Hyle opp og hyle opp....vil nå heller kalle det å forsvare seg. Gjør dette fordi det er så utrolig mange fordommer mot travere som ridehester, noe som provoserer meg litt. (Jeg skjønner jo nå at spoff da ikke mente alle travere, og at hun ikke har fordommer.) Men jeg tolket denne setningen hun skrev:

Kopi av melding:
Jeg synes det er lite givende å ri en avdanket traver som kun har full-fis-tempo i galopp, eller som ikke eier noen galopp. Det er ekstravere som ikke har anlegg for å balansere seg her, og det synes jeg er litt kjedelig.

...som noe fordomsfull mot travere, at "avdankete" travere generelt er uten anlegg. Dette mener jeg er feil. Jeg innser selvfølgelig at det finnes forskjellige nivåer av balanseringen og bevelgelsene dems, og hvor langt de er kommet i målet mot det optimale. Men jeg er veldig imot påstanden om at noen hester, -det være seg travere eller andre hester- er håpløse, og ikke har anlegg for å balansere seg. For dette mener jeg de har, det har bare ikke kommet fram i dem enda.

Dersom hesten er frisk, sunn og haltfri mener jeg den har et grunnlag for å bli en grei dressurhest, dersom forholdene legges tilrette for den. Selvfølgelig har ikke alle hester det samme, optimale grunnlaget for det, men en god rytter klarer å trylle fram det utroligste av en hest som i utgangspunktet ikke er avlet for å bli en dressurhest. Tror mye av hvorvidt dette kan skje eller ikke, også hviler på rytterens innstilthet og holding.

Poenget mitt er at dersom en sparer til egen hest, og i mellomtiden ønsker en hest å trene på og at det ikke skal koste noe, kan en snu det som en først så på som et dårlig utgangspunkt, (les:en hest som ikke kan særlig enda) til å bli en utfordring. Og det er jo ved å ta fatt på "håpløse utfordringer" en utvikler seg videre, også til å bli en god rytter.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/08/2005 :  00:08:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Syns Christine skrev det bra
(og hesten hun har på fôr er nydelig, og den var flink når vi hadde studentstevne)

Forøvrig så er det vel lov å ønske seg noe annet enn traver, uten at noen behøver å bli så grinete for det. Og jeg syns vel i grunnen Spoff skrev ganske tydelig hvilke traver-hester hun ikke syns det var så stas å ri (jeg leser det vel i grunnen til å være de med best løpshode, altså de som har vanskeligst for å stresse ned og bli ridehester med alt hva det krever)

Guro
~fortsatt student som kan holde hesteabstinensene i sjakk med å kikke på kontoutskriften

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  08:24:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ja, men har man lagt kravet så høyt at en skal ri en dressurhest på topp nivå gjør en vel regning med å betale litt for det? Betaler man for varen har man selvfølgelig lov å sette litt krav. Men jeg snakket om å ri uten å betale, da jeg (mis?)forsto at det var det det var snakk om her.

Oj, kjenner du toppnivås dressurhester jeg kan betale for å ri? Ja takk! Da skal jeg koste på meg noen kroner.. Jeg er veldig interessert!

Kopi av melding:

Kopi av melding:
Jeg synes det er lite givende å ri en avdanket traver som kun har full-fis-tempo i galopp, eller som ikke eier noen galopp. Det er ekstravere som ikke har anlegg for å balansere seg her, og det synes jeg er litt kjedelig.

...som noe fordomsfull mot travere, at "avdankete" travere generelt er uten anlegg.

Tar du det ut av sammenheng på den måten så ser det jo lite pent ut. Men som sagt.. Les alt. Ikke rart at folk tror at "rasen deres" blir uglesett..

Kopi av melding:

Dette mener jeg er feil. Jeg innser selvfølgelig at det finnes forskjellige nivåer av balanseringen og bevelgelsene dems, og hvor langt de er kommet i målet mot det optimale. Men jeg er veldig imot påstanden om at noen hester, -det være seg travere eller andre hester- er håpløse, og ikke har anlegg for å balansere seg. For dette mener jeg de har, det har bare ikke kommet fram i dem enda.

Vi har antagelig ulikt syn på balanserte gangarter. Noen travere vil faktisk aldri få en stabil, balansert og tretaktig galopp. At folk ikke kan innse dette synes jeg nesten er diskriminering av traveren. Traveren er faktisk avlet frem til å trave, og det er faktisk et resultat av god avl om du har en hest som overhode aldri vil trekke inn noen fordel i å slå over i galopp på travbanen. Iallfall slik jeg har forstått travsporten..
Kopi av melding:

Dersom hesten er frisk, sunn og haltfri mener jeg den har et grunnlag for å bli en grei dressurhest, dersom forholdene legges tilrette for den. Selvfølgelig har ikke alle hester det samme, optimale grunnlaget for det, men en god rytter klarer å trylle fram det utroligste av en hest som i utgangspunktet ikke er avlet for å bli en dressurhest. Tror mye av hvorvidt dette kan skje eller ikke, også hviler på rytterens innstilthet og holding.

Nå har man sikkert også ulik definisjon på hva en grei dressurhest er. Men en hest som ikke har en tretaktig, stabil og balansert galopp er langt fra en hest som går det mest grunnleggende i dressur (LC). Man kan nok alltids få godkjent program selv med en "firetakter". Det er bare å score høyt på det som ikke er galopp. Men med en hest som går LC mener jeg en hest som går over godkjent i alle øvelser på den nivået den er på, om alt klaffer som det skal. I stevnesammenheng vil så klart noe gå skeis, men som et utgangspunkt for hestens nivå.

Mye kan gjøres med god rytter og tålmodighet, men man kan heller ikke med travere forme de ved ekstrem forvandling.
Kopi av melding:

Poenget mitt er at dersom en sparer til egen hest, og i mellomtiden ønsker en hest å trene på og at det ikke skal koste noe, kan en snu det som en først så på som et dårlig utgangspunkt, (les:en hest som ikke kan særlig enda) til å bli en utfordring. Og det er jo ved å ta fatt på "håpløse utfordringer" en utvikler seg videre, også til å bli en god rytter.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

For all del ikke tro at jeg ikke er klar over dette. Det er vel nettopp det jeg er alt for klar over.. Jeg har ikke gjort annet enn å ri urutinerte hester. Per dags dato ser det ut til at min fremtidige hest heller ikke blir en rutinert lærehest (jeg har lyst til å kjøpe hest så raskt jeg kan, og en lærehest med det utgangspunktet jeg ønsker er mer penger enn hva jeg synes jeg har råd til å bruke på hest noen gang), men heller en grunnridd hest som må ris litt til. Fordelen med en slik hest som er sin egen er at man har den i årevis, man legger opp treningsopplegget selv, og man får intensitet i treningen. Det hele blir ikke hakket opp ved at en annen som også har interesse i hesten bruker den til andre ting, eller at hesten ikke lengre er i din trening fordi den har oppnådd et minimum som gjør at den nå kan brukes til den jobben den er tiltenkt til (f.eks. en skolehest).

Jeg har vært veldig fornøyd med de hestene jeg har ridd opp gjennom årene, selv om de har vært urutinerte. Det er på disse hestene jeg har lært all min ridning, så jeg kan ikke si at man ikke lærer noe av urutinerte hester. Som forrytter kjenner du dine begrensninger i treningen fra før, og rir man opp en skolehest så vet man at den før eller siden skal inn i rideskolen. Det er jeg innstilt på, og selvfølgelig helt inneforstått med. Men hvor mange slike hester vil man på sikt sitte å ri opp/ri til, uten at man noen gang får tatt hesten i egne hender å komme videre? Det er iallfall her min vegg befinner seg.

Olithyon

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  10:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
OT: Prøvde å se etter deg Guro på studentstevnet, men var vanskelig siden jeg ikke vet hvordan du ser ut ;))
Jeg var nesten rørt over forhestens innsats på søndag, og ikke MINST de fantastisk dyktige rytterne som red han bedre enn jeg noen gang kommer til å gjøre etter å ha sittet på han i 5 minutter *grrrr* ;)

-edit- for å legge til at jeg ikke skjønner hvorfor denne tråden har utviklet seg til å bli en for/imot travere debatt. Jeg syntes folk må få lov til å ha ulike preferanser og ønsker i forhold til hva slags type hest de ønsker å ri. Vil man komme et stykke innen dressur vil nok ikke de fleste (merk at jeg skriver de fleste og ikke alle) x travere holde mål etter hvert som man beveger seg opp i klassene. Det må derfor være lov til å ytre at man ønsker noe annet - uten å bli anklaget for diskriminering av rasen.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 25/08/2005 10:12:43 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  10:53:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Skjønner heller ikke hvorfor dette ble en for/mot travere debatt, de har vi nok av, og de fleste er vel blitt enige om at noen travere egner seg godt som ridehester, mens andre har mindre forutsetninger;)

Men tilbake til det debatten virkelig dreier seg om; Slutte å ri? Aldri vurdert det jeg, selv ikke etter at jeg mistet min første hest (men nå er jeg jo så heldig at foreldrene mine kjøpte hestene til meg, og vet hvor viktig dette er for meg, og hjelper meg derfor også gjennom min nokså lange studietid:)) Men har hatt perioder med Holter hvor vi så absolutt har stupt i veggen x antall ganger, og da er det jo ikke akkurat gøy å ri, men det har jo alltid løsnet, og for øyeblikket er hun verdens beste å ri;)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 25/08/2005 10:59:50 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/08/2005 :  13:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
...Det er nok meg som er "synderen" når det gjelder utviklingen mot for/mot travere debatt... dette fordi jeg tok tak i noe som ble nevnt av forfatteren av innlegget, da det var hun som begynte å nevne noen ord om ridning av travere og manglende anlegg på balanse. Ser ikke problemet i å ta opp debatten på slike ting, da det allerede er blitt nevnt. Det er da et diskusjonsforum, der en må få lov å forsvare utsagn som er blitt nevnt her, som en ikke er helt enige i. Saken var (slik jeg oppfattet det) at hun ønsket seg en hest å ri på mens hun sparte til egen hest, og ville da ekskludere disse hestene.

Jeg skjønner selvfølgelig godt at spoff ønsker en ridehest når hun kjøper sin egen. Og jeg er ikke "sur" på dem som ikke ønsker å ri travere. Jeg vil heller stille spørsmål til dem som ser på visse travere/(eller andre hester for den saks skyld..) som hester uten anlegg. For jeg mener at alle hester har anlegg i seg, og kan bli noe dersom en trener dem riktig.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  14:44:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For jeg mener at alle hester har anlegg i seg, og kan bli noe dersom en trener dem riktig.

Tror ikke noen på denne debatten er uenige med deg her...

Spørsmålet spoff kom med dreide seg derimot om helt andre ting...

Forøvrig kan jeg godt forstå spoff,det er ikke kjekt i lengden å bare trene andre sine hester,iallefall når det her blir snakk om en rytter som faktisk har noe å tillføye hestene,det være seg tillridning av en urutinert hest,eller vedlikehold av en erfaren hest... Poenget som jeg ser det,er vel at spoff heller kunne tenke seg å legge arbeid ned i egen hest,og få resultater å jobbe videre med,for sin egen del...og ikke alltid legge mye jobb ned i en hest,for at andre skal "nyte fruktene" av mnd med arbeid....noe jeg har full forståelse for!

Samtidig vil hun,så lenge hun kun trener andres hester,ikke kunne legge opp en treningsplan etter det hun vil få frem i hesten,det vil alltid,til syvende og sist,bli på eiers premisser,og det vil nok også alltid være eier som får mest ut av treningen på lang sikt...

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.