hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutte å ri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Slutte å ri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

moi

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  12:19:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Nei det er ikke min Bjørk nei=)
Bjørk er bare min;) Du ser bilder av hun på VIP min=)

Gjør livet til en fest, ri islandshest! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  08:06:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Uff, nå er jeg her igjen. Så tar opp gammel tråd..

Mye av grunnen er at jeg på fredag flytter hjem til Oslo. Forsåvidt enderlig(!), men i Oslo har jeg per dags dato ingen hest å ri. I vår har jeg ridd fast to dager i uka, og deltatt på treninger fast en av disse dagene. Riktignok ikke på verdens mest eksemplariske hest, men med en hest jeg har lært veldig mye av, og med en forrytteravtale langt over hva man kan forvente. Og hjelp av en svært dyktig instruktør, som har passet perfekt for meg og denne hesten. Selv om motivasjonen kanskje ikke var på maks før påske, så ble det veldig bra utover våren.

Nå har jeg forsåvidt to hester jeg antagelig skal prøve i Oslo, og som er mulige forhestkandidater. Antagelig bra avtaler, og ok hester også. Men.. Jeg er så møkk lei av å være forrytter, og ikke ha råd til egen hest. Og ved å ha hest på for, blir jo med en gang hestesparingspotten mindre hver måned, enn hva den hadde vært om man f.eks. ikke hadde hatt hest på for. Samtidig er de hestene jeg har forhørt meg litt på av en sånn art at jeg vet ikke om man kan stå over det. Uff.. Man kan jo ikke slutte å ri helt heller, men nå er jeg litt klar for å ta litt pause, uten forpliktelser for å ri andres hester og aldri kunne ta overhånd over det hele og fulle ansvaret selv.

Hva synes dere man bør gjøre? Stanger dere aldri i veggen?

Jeg har et alternativ hvor jeg uten å binde meg til noe fast, antagelig kan ri litt på diverse hester her og der. Uten at det blir så mye regelmessig ut av det, og uten at det koster noe. Det vil si at jeg benytter meg nok av denne muligheten om det ikke blir noen forhest, men særlig motiverende i lengden blir jo heller ikke dette. Men det gir mer penger i hestesparingspotten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  09:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stanger dere aldri i veggen?

Jo...jeg stanger hodet i veggen titt og ofte...noe jeg tror de fleste gjør...men det er veldig forskjellige ting som ligger til grunn for de fleste. Noen stanger i veggen av ren frustrasjon over å ikke ha noe av det du har,som utdannelse og utsikter til bra betalt jobb,som type og plass å bo,og jeg kjenner mange som virkelig sliter med å takle at de ikke på langt nær er så selvstendige som de skulle ønske...

Jeg har siden barndommen ønsket meg gård...og har vært så heldig å finne en mann som deler samme ønsket. Vi bor for tiden på et lite småbruk,men har solgt en god del land(forøvrigt mange grunner til) og det vi nå sitter igjen med kan vel knapt kalles annet en et hus med litt stor hage,og en heller falleferdig stall. Men ja,jeg har hest

Så har vi nå fått et meget bra tilbud om en større gård på øtslandet,og håper jo på at dette skal gå veien! Men også her er det problemer hvordan vi skal organisere ting,ettersom vi er en delt familie...og barna som bor henholdsvis hos oss,og sin mor...da står i en situasjon de må velge...
Så selv med "drømmen" innen rekkevidde,er det ting som gjør at den enten ikke kan gjennomføres,eller man må ta vannskelige valg....

Men sånn er det da ellers i livet også?

Det er jo fordi man hele tiden har drømmer at man fortsetter,finner andre løsninger eller går på kompromiss med seg selv... Man prøver hele tiden å nå et mål,enten det er en gammel drøm eller det er nye ønsker om hvordan ting helst skulle vært. Det er det man lever for,i det store og hele...

Selvfølgelig er det ikke særlig motiverende å føle man aldri skal klare å nå det man setter seg opp som et mål...i ditt tillfelle det å eie egen hest,i mitt tillfelle en gård... Men om man slutter jobbe mot det,hva har man da igjen...? En tanke som alltid vil være nettopp det,kun en tanke,kun et brennede ønske...og personlig synset jeg det da er bedre å ha drømmen,ha noe å jobbe mot,et mål...

I ditt tillfelle er det gjerne ikke store sjangser for å kjøpe hest på det nåværende tidspunkt,ettersom du har litt andre prioriteringer,og et liv som for tiden krever for mye av deg til at tiden skal kunne strekke til... Men det betyr da ikke at det vil være på samme måten på et senere tidpunkt i livet?
Nei,hold på drømmen din,og la det være et mål å jobbe mot...

Hva du skal gjøre nå når du flytter,er det kun du som kan svare på... Kansje vil det være rett for deg å ta en pause når det gjelder for-hester,og heller se det litt an på tid og økonomi...? Få lagt opp litt ekstra penger i "heste-kassen"? Hvis du allikevel har hester du kan ri på innimellom,så synest jeg ikke det er et dumt valg. Men dette er jo noe du må kjenne på selv...om du vil ha mer ansvar,og mer med hesten å gjøre,ha noe å si på trening,så er det gjerne best å gå for for-hest...

Uansett ville jeg syntest det hadde vært trist om du skulle gitt deg helt med hest,ettersom dette virker å være så viktig for deg,og en så stor del av hverdagen.Kjenner det samme på meg selv,hest er vel ikke lengre en hobby,men er blitt mer en livsstil...

Og som alle andre måter å leve livet på,kan man gå lei dette også....iallefall for en periode.

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 23/08/2005 09:20:53 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  12:14:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Stanger i veggen jo... Det gjør vel alle, med eller uten hest og med eller uten gård...

*hjertesukk fra meg*
Har hatt en litt kjip periode i sommer når det gjelder hestene. Klart - hestene er en stor del av livet mitt, men når det begynner å gå utover andre ting som også er viktige for meg, så forstår jeg at jeg må "roe meg ned" og tenke litt over det. Tingen var den at jeg rett og slett var dritt lei - lei hestene, lei av å ri (og de problemene jeg har hatt med hesten min), lei av å måke, lei av å stå opp for å slippe ut, lei av å dra hjem for å ta inn osv osv.. Lei alt som hadde med hestene å gjøre, fordi det hindret meg i å gjøre andre ting jeg også ville.

Men jeg hadde jo aldri klart å selge mine gullklumper...! Heldigvis har jeg en klok mor som forsto hva som skjedde - jeg ble dratt mellom det å beholde hestene og det å kunne ha et liv utenom hestene. Løsningen min ble å finne en forrytter.. Og dere aner ikke hvor deilig det var å dra et sted uten å måtte sitte å bekymre seg for at hestene kjedet seg, at jeg måtte hjem og fore de eller at de sto ute når det regnet osv! Det var som om noen andre gjorde hjemmeleksene mine...

Jeg tror nok alle mennesker har ups and downs, uansett om det gjelder noe man egentlig elsker over alt på jord. Noen ganger kan det lønne seg og ta en pause, og tenke litt gjennom ting...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  14:23:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hadde en slik periode hvor jeg ikke følte for å ri, syntes det var et ork, men det gikk fort over.. Tenkte mye på å slutte, men heldigvis gjorde jeg ikke det og det er jeg kjempeglad for nå.. Hest er en veldig viktig ting i livet.. Sitter og gleder meg til å møte hestene igjen og syns bare d å få klappe en hest er nok til at humøret stiger mange hakk.. Hester håper jeg på å fortsette med resten av livet, og kanskje når jeg har utdannet meg og fått jobb så kan jeg kanskje kjøpe meg en egen hest, emn det ligger nok langt fram i tid, enn så lenge er det å ha hest på for et par ganger i uken nok for meg.. Det er et lyspunkt i hverdagen å tenke a i dag så skal du dra til forhesten din og kanskje ri en tur, men i allefall kose med den, og det holder i bøttevis for meg.. Så stå på, så ser du at det ordner seg etterhvert, kanskje du kan kjøpe hest om en stund..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/08/2005 :  14:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er litt treig..men skjønner ikke helt problemet hvorfor du ikke bare skaffet deg hest hvis det virkelig er noe du ønsker deg? En har da råd til det dersom en er i full jobb? Det handler kun om prioriteringer, etter mitt hode. Ønsker en seg hest så mye, må en kutte litt ned på andre ting.

Jeg mener...dersom en virkelig ønsker seg hest, får en det til! Men en bør kanskje senke lista litt, både ift. hvilken hest det er, hva den kan, og sette seg en litt mer realistisk pris. En kan også lete etter rimelige alternaltiver for oppstalling.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  15:51:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke hatt råd til hest i oslo... Nå får jeg gratis stallplass og alt i og med at jeg jobber med hest. Hestekjøpet mitt løste seg kun pga VELDIG snille mennesker som hjalp meg, ellers ville det ikke gått... Hva med å ha en hest på helfor med mulighet for kjøp om ett år eller 2 ? kanksje det er bedre da? imens kan du nyte din (nesten) egne hest.. Var dette jeg gjorde.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/08/2005 :  18:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slutte å ri? Nei, nei,nei, det må man ikke gjøre. Man kan få fæle minner av det, mareritt og hendelser som ikke er så koslige da.

Har selv ikke hatt noen tanker at jeg skal slutte. Har hatt hest på gården i tre år, og egen hest i to år. Nå som jeg har fått egen hest, en ung, spesiell hest, med mye personlighet så er ingen av dagene like. Alle rideturene er helt toppe, plages ikke med noe, og hesten føyer seg etter rytteren. Om rytteren er rolig og avbalansert, så går Rosita også rolig og virkelig avslappet. Om rytteren er litt obs og har en litt arbeidsom ridetur/bane ridning, så er Rosita kvikk, våken og iverig. Og hvis jeg er litt lei meg og sur, så tørr hun ikke tærrge meg nei. Men når jeg er gla, og hun virkelig ser lifsgleden min, så kan hun finne på sprell, kanskje et bukkesprang og er virkelig unge av seg.
Det er utrolig artig og ri henne når hun er slik. Ingen dager er like, som jeg har skrevet før:P Og tiden sammen med Rosita er virkelig dagens høydepunkt!

Noe av dette ble kanskje litt utenom emnet. Men pytt,pytt

Ja, okei.. Rosita har jo disse leddproblemene. Kanskje Vobbler, så skulle hun jo avlives om det var det(Som det heldigvis ikke var). Og da tenkte jeg det, at hvis hun skulle avlives så skulle jeg avlive hesteintressen min. For jeg baserte intressen min på Rosita liksom:P Men,men.. Dum tanke når jeg tenker etter nå.

Redigert av - Bustetrollet den 23/08/2005 18:55:26 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  21:27:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hyggelig med mye tilbakemelding, men nesten alle av de som svarer her har jo hest, og de utviklingsmulighetene det følger. Det er vel nettopp det jeg mangler..

Jeg kan si det sånn at situasjonen i dag er at jeg gleder meg veldig til hver gang jeg skal i stallen. Jeg er ikke på noen måte lei hester i seg selv, men jeg har et stort ønske om å komme videre spesielt i ridningen. Det er her alt stopper opp, og ingen fremgang skjer. Selvfølgelig lærer man av enhver hest man rir, men nå har jeg ridd ymse forhester av ulik kvalitet, mye for instruksjon, de siste årene. Noe man har lært mye av, men som også gjør at man får en spesiell interesse og engasjement med ønske om å kunne komme videre. Med en forhest, en hest du ikke er ansvarlig for hver dag, så er det dessverre litt begrensninger for hvor langt man når. Og det er her jeg stanger i veggen, og lurer på om jeg rett og slett bare skal la være. Neppe for å slutte helt, men for å ri litt uten å betale for det en stund, uten noen regelmessig greie, og uten et fast ansvar. Gir selvfølgelig liten utvikling i den tiden det gjelder, men så blir "spare-til-egen-hest-potten" dess større. For de som tror at alle med fast jobb bare kan gå ut å kjøpe hest, så tror man feil. Det trodde jeg også, inntil jeg kom i fast jobb og så at der tok jeg fullstendig feil. En ting som også har vært til stor skuffelse, da jeg gjennom hele studietiden (faktisk fra jeg gikk ut av ungdomsskolen) hadde hestekjøp-når-jeg-blir-ferdig som kjempe gulerot. Først utdannelse, så hest.. Men så greit ble det ikke. Ikke så raskt jeg kunne ønsket iallfall.

Uff.. Jeg tror jeg har kommet til den konklusjon at jeg trenger litt pause. Mest for å spare, skulle så gjerne ridd, men vet dessverre om svært få som vil la meg ri gratis på/hjelpe til med hestene deres når de trenger en hjelpende hånd. Har dog en mulighet for å jobbe litt i en stall, for å få ri litt på en hest jeg rei litt før, og det er bare koselig. Så gjør nok det også litt, men det blir ikke fast. Jaja.. Skulle så gjerne ridd, men man blir ikke rik av å være ferdigstudert. Dessverre har man noe som heter studielån som henger etter, og behov for sted og bo og bli litt voksen.

Bustetrollet

Skrevet - 23/08/2005 :  21:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, å ri på andres hester og hester på et ridesenter er ikke billig over lengere tid nei. Inkludert skjyss og kanskje.

Når jeg kjøpte hest, så tenkte jeg, at jeg og hesten skulle utvikle oss sammen over lengere tid. Og det har vi jo fått gjort. Blir liksom aldri lei. En litt gammel erfaren hest kan man jo bli fort lei, om den går samme rutinene og sporene som den forran liksom.
Synes det er artiere med en hest som man må arbeide skikkelig med får og oppnå det man vil med den. Det er jo da man lærer mest. Synes no jeg:)

Redigert av - Bustetrollet den 23/08/2005 21:53:42 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  22:19:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nå har jeg sett en god del bilder av deg ri, og også fulgt deg gjennom mange år med innlegg etc. Du er godt over gjennomsnittlig dyktig rytter så jeg tror ikke du vil ha NOEN problem med å få ri hester gratis, ja kanskje tilogmed mot betaling. Men dette hestemateriellet er kanskje ikke all verden... I disse dager har jeg ingen hest i trening selv (medeier på en som står i trening) men en slik person som deg er en jeg absolutt hadde blitt sjeleglad om ville ri min hest gratis, evt liten betaling, for å lære min hest noe. Men igjen, mitt hestemateriell er stort sett kaldblodser, og dette er kanskje ikke noe for deg? (noe jeg i tilfelle har full forståelse for). Det finnes masse kaldblods og varmblodseiere, avdankede, aktive og ridedyr som absolutt hadde hatt bruk for dine kunnskaper, så muligheten for gratis ridning ER der, bare du tar den Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  08:54:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville også tro at mange ønsket hjelp av en voksen, ansvarsbevisst person, som kunne litt om hest, og som hadde noenlunde rideerfaring. Men jeg finner dem ikke Jeg tror man må være kjent med de riktige personene ansikt til ansikt, og det er vel det jeg mangler..

Og for å si det sånn så er nivået og "kvaliteten" på det jeg rir såpass lav, at det er ikke rase det kommer ann på. Jeg synes det er lite givende å ri en avdanket traver som kun har full-fis-tempo i galopp, eller som ikke eier noen galopp. Det er ekstravere som ikke har anlegg for å balansere seg her, og det synes jeg er litt kjedelig. Men jeg har faktisk ridd flere kaldblodstravere tidligere, med god og balansert galopp, og det har vært hester jeg har trivdes veldig godt med. De har jo også sine begrensninger i gangarter, men en hest som ikke er min egen har jo likevel begrensinger i at den ikke er min. Så da betyr det egentlig lite.. Men det må være en hest med noe positivt i toppen, og en hest det er hyggelig og omgås. Så egentlig føler jeg ikke at jeg er så kravstor heller, da de fleste hester er snille, greie og positive i toppen, uten utspekulert frekkhet og uten livsfarlige egenskaper. Det betyr ikke at hesten aldri kan lee på et øre, for jeg ridd mye "energibombe"-hester likevel. Men det kommer litt ann på hvordan de er "energibomber"..

Jeg tror jeg mangler kjennskap til de riktige personene.. Rett og slett.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  08:57:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Når jeg kjøpte hest, så tenkte jeg, at jeg og hesten skulle utvikle oss sammen over lengere tid. Og det har vi jo fått gjort. Blir liksom aldri lei. En litt gammel erfaren hest kan man jo bli fort lei, om den går samme rutinene og sporene som den forran liksom.
Synes det er artiere med en hest som man må arbeide skikkelig med får og oppnå det man vil med den. Det er jo da man lærer mest. Synes no jeg:)

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Enig. Og det er vel det jeg savner En hest man kan arbeide skikkelig med, og oppnå det man vil med. Man stangnerer med en forhest man rir et par dager i uka, og ikke er sin egen sjef med når det gjelder treningsopplegg. Uavhengig om hesten er aldri så fin, og avtalen er aldri så bra. Jeg har værrt svært heldig med foravtaler, så det er ikke det som er galt. Men man har jo ikke hesten hver dag.. Dessuten hadde jeg nok satt høyere krav til grunnkvaliteter i egen hest, enn en forhest. Som typisk også hadde gjort at man kom seg litt videre.

Tone_

Skrevet - 24/08/2005 :  09:40:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det er lite givende å ri en avdanket traver som kun har full-fis-tempo i galopp, eller som ikke eier noen galopp. Det er ekstravere som ikke har anlegg for å balansere seg her, og det synes jeg er litt kjedelig.

Så synd at du synes det er lite utfordring med slike hester. I stedet kan en gå inn i det med oppbrettede armer, og se på det som en kjempeutfordring og mulighet; med mottoet alt som ikke er fullkomment bærer evnen av vekst i seg.
Nå er jeg litt stygg mot deg, (ikke ta det for personlig)- men tolker holdningen din litt sånn "jeg vil gjerne ri hester gratis, men dette må jaggu være flinke dressurhester". Syns det blir litt "bortskjemt" holdning. Har en ikke egen hest, må en ta det en får.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  09:53:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Syns det blir litt "bortskjemt" holdning. Har en ikke egen hest, må en ta det en får.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Nei fysj. Jeg synes man skal få lov til å sette krav og heller vente litt før man finner den rette. Jeg har aldri vært interessert i hester som kun skal ris på tur f.eks., men skulle jeg "nøyd meg med det jeg får" så hadde jeg vel endt opp med å betale 100 kr. pr. gang for en hest som bare kan skrittes på tur og som for all del ikke må bli sliten..

Hvorfor må traver-eiere på død og liv hyle opp når folk ikke er interesserte i å ri hestene deres? (xxxoooxxx her er vel unntaket som bekrefter regelen, eller hva det heter).
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.