hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrevernet mot utegang i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Dyrevernet mot utegang i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Ramazotti

» VIP

Skrevet - 05/01/2003 :  20:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan virkelig tenke meg at hesten med luftveisproblemer stooorkoser seg med et sted mellom 20-30 kuldegrader! Da er det jo lett å puste... Det samme gjelder nok den gamle hesten med stive ledd! Kulde er jo kjent for å myke opp en stiv og støl kropp!
Opp med øynene alle dere som er så utrolig kjent med hvordan en hest skal ha det. Vi har endret hestens levemønster opp gjennom flere år, og behovene bør vel ses på som ganske så individuelle!!
Kanskje i en del tilfeller så gjør dyrevernet en god jobb også..!!??
Gå til toppen av siden

wildspinn

» VIP

Skrevet - 06/01/2003 :  23:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære Mona.
Jeg har veldig stor empati med deg når det gjelder hestene dine. Jeg er selv midt opp i en slik situasjon. Slik er min historie:

Jeg bor i Trøndelag og har 7 hester på stallen. 4 er våre og tre leier hos oss. Vi bor nedenfor en boligfelt, slik at alle ser hva vi holder på med til enhver tid. Inntil nå har jeg syntes det har vært bare positivt. Men nå begynner jeg å merke paranoiaen gripe meg til tider.

I Jula fikk vi nemlig en telefon om at vi var anmeldt til dyrevernet for mishandling av hestene. De stod jo ute i regnet, dessuten fikk de bare muglet silo til mat!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hørt på maken! Hestene har hver sine bokser med egen inngang, fulle av halm å ligge på. Når det gjaldt foret er det av ypperste kvalitet, pluss at de har fri tilgang på grovforet. Vi er imidlertid så heldig at veterinæren er overbevist om at vi vet hva vi holder på med. Det er verre for deg, som har uvitende "dyrevernere" å sloss mot.

Vi som har hest fordi vi elsker disse herlige skapningene, må gjøre noe, SNAREST!!!! Vi kan ikke lenger godta at gamle og ukurante regler skal tvinge dyrene til mistrivsel. De er våre partnere og venner, ikke pengemaskiner uten følelser og behov. Er det noen som har en ide for hvordan vi kan få i gang en kampanje mot det nåværende regelverket, så hiver jeg meg med!!!

Vi som er i skuddlinjen må ikke la oss overkjøre. Jeg nekter å gjøre hestene våre syke og frustrerte igjen. ALDRI mere!!!
Vi har ingen sykdom lengere, eller stallbråk og -unoter. Jeg har selv ei Lipizzaner-hoppe som var vever og boksvandrer. Nå har hun holdt opp med dette. Vi har heller ingen andre uvaner som luftsluking. To av hoppene drev og lagde lyder med munnen, prompelyder(humre), men dette er nesten borte. Begge disse er utegjengere for første gang. Den ene av disse var besatt av å sparke i veggene under foring, men nå skjer det kun en sjelden gang.
Så de som kommer og forteller meg at utegang er helseskadelig for hestene må bare snu i døra.

Så kjære Mona, stå på og gi ikke opp. Vi er bare i en trang startfase av ei ny ære. Godt å vite at det er så mange som har skjønt hvordan det bør være.

STOOOOOR TRØSTEKLEM...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  14:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrevernalliansen er en forening som jobber for å få klarere lover og regler for hvordan dyr skal behandles. Er helt enig i at reglene burde være klarere. Dyrevernet unngår å gjøre noe når de burde reagere, og de reagerer på ting som de ikke burde reagere på. Dyrevernet burde heller bestå ulike komiteer, en som har greie på hest, en for kuer o.s.v. De som sitter i dyrevernet nå har som oftest ingen erfaring med dyr i det hele tatt, de er bare tilfeldige personer som har fått et verv. Gå til toppen av siden

Tobias

Skrevet - 08/01/2003 :  19:23:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei wildspinn!
Det høres da ut for meg at dine hester har det bra hvorfor da så på krigsstien? En må ikke bry seg om at uvitende folk ringer til dyrevernsnemda. Så lenge fagfolk rundt deg finner alt tilfredsstillende kommer nok også dette de rette for øre.

Hvis du vil bli med på en kampanje burde du kanskje sette deg inn i hvilke regler du er så sterkt i mot! Et leskur med tre tette vegger og tak og et tørt liggeunderlag, er det det du synes er så gammeldags å ukurant? Jeg skjønner virkelig ikke hva problemet er. Hvis man vil ha hester på utegang er det jo ikke noe problemer med det. Reglene står gjengitt på høyre side i artikkelen om Mona.

Og kjære dere vær litt kritisk til det dere leser da. Det er ikke vanskelig å fatte hvilke standpunkt forfatteren av artikkelen har.

Mvh Tobias

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 08/01/2003 :  20:16:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Mange av dere som har lagt inn innlegg her sier at det er så fælt at hun ikke fikk ha hestene ute osv. Greit, hester som er vant til å stå ute, får gjerne stå ute for min del, MEN dere får det til å virke som vi som har hestene våre inne er slemme mot hestene. Min hest går ute fra 08:00 om morgenen til 13:00-14:00 på ettermiddagen. Og jada, hun TRIVES. Hun står ofte ved porten og vil inn. Når det er under -20 tar jeg henne inn mye tidligere. Min hest er ikke så glad i å stå ute. Vi må ta hensyn til at de fleste hestene vi har i dag er avlet for å gjøre det bra på konkurransebanen, ja, de aller fleste!! Vi mennesker har avlet på hester i mange år, de er ikke som villhestene for mange, mange år siden. De har ikke den samme evnen til å alltid holde seg varme. Jeg elsker hesten min, jeg gjør alt for henne, men allikevel lar jeg henne stå inne mesteparten av døgnet. Jeg rir henne jo også så klart, så hun får jo komme ut en gang til i løpet av dagen. Det jeg mener, er at dette med utegang må tilpasses hvert enkelt tilfelle. Dere som velger la hestene stå ute døgnet rundt hele året får gjerne gjøre det, jeg klager ikke på dere. Men nå synes jeg faktisk at dette har snudd, at det er vi som har hestene mye inne som blir anklaget for å plage dyrene våre. 99% av alle hesteeiere i Norge har hester fordi vi elsker dem, vi vil gjøre alt for dem, vi gjør alt til det beste for hestene våre. Vær så snill, la alle få gjøre som de vil med sin hest, ikke heng ut noen fordi de har hesten sin ute bare en kort stund i løpet av dagen. Hvorfor skal vi la hestene leve som de gjorde for tusenvis av år siden, når vi selv utvikler oss for hvert år? Jeg tror nemlig IKKE at alle hester trives med å stå ute døgnet rundt. Hesten er nå avlet til å bli et "innedyr". Dette må vi akseptere. Har du en hest som vil stå ute, som har mye pels og psyken til å stå ute døgnet rundt, slipp den ut! Hvis ikke, la den være inne hvis den trives med det!! Alle hester er forskjellige, akkurat som oss mennesker!

Gå til toppen av siden

wildspinn

» VIP

Skrevet - 08/01/2003 :  22:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huffda.

Det var slett ikke meningen å såre følelsene til noen med innlegget mitt her forleden. Jeg er helt enig i at alle hestene må behandles individuelt. Jeg er også klar over at veldig mange bruker hestene sine på en slik måte at den pelsen de trenger for å være ute, rett og slett blir for tykk. Men, det jeg prøver å si er at vi må alle få velge hver vår måte å holde hest, så lenge det er til beste for hesten(e). De fleste jeg kjenner har hestene sine inne i stallen om natten og det er helt ok det. De aller fleste har heller ikke mulighet til å ha utegang, av forskjellige grunner.

Når jeg snakker om et nytt regelverk, mener jeg at det må åpnes for alternativ hestehold i tillegg til det vi alle er vante med. Utgang er slett ikke en enkel måte å holde hest. Jeg synes i alle fall det er mye mer arbeid med måking i halme og ikke flis, mye vannbæring og nøye tilsyn hele tiden. Det er mange ganger jeg har vært ute om natten for å se at alt er i orden. Det gjorde jeg ikke når jeg hadde de inne.

For å svare på innlegget til Tobias, så kan jeg si at reglene faktisk sier at det må søkes om spesiell tillatelse fra dyrevernet for å ha utegang. Da er tre tette vegger og tak kun et minstekrav. Så jeg er redd det ikke er så enkelt. De vifter med at "reglene sier..." når vi argumenterer for utegang. Reglene sier at de skal ha isolerte staller som er så og så høyt under taket, så og så brede bokser evt spilt, osv. Vet om veldig mange staller som absolutt ikke burde huse hester, som er trange, mørke og fuktige. Men disse er det ingen som ser utad og derfor blir de heller ikke gjort noe med. Det er disse reglene jeg mener er gamle og ukurante. Jeg har stor forståelse for at regler for utegang er vanskelige å få til og vil ta tid å utarbeide. Vi må bare få debatten igang på et vis. Da er jo dette en fin mulighet til å piske opp stemningen.

Så til alle som føler seg tråkket på ber jeg om unnskyldning. Det var ikke meningen. Jeg har selv ei hoppe som er mye inne når det regner og blåser, men når det bare er kaldt vil hun helst være ute. Nå har hun i alle fall muligheten til å velge selv.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  14:19:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Takk wildspin!
Enig med deg, la oss alle få behandle hestene våre som vi selv vil. Noen trives ute, andre ikke! Dette her er helt individuelt, sånn er det bare!

Gå til toppen av siden

Mona

Skrevet - 09/01/2003 :  21:43:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen:)

Det er jeg som er grunnen til denne artikkelen og utegangen som dere alle sier deres mening om. Jeg vil takke alle sammen for all den gode støtten som jeg har fått her - det varmer:) Også dere som ikke er "noe for utegang" og heller ønsker å ha hestene deres inne: Alle har sine egne meninger om hestehold og dette respekter jeg da fullt ut:) For mitt vedkommende ønsker jeg å ha mine hester ute, noe jeg har hatt i 3 år nå, men som dere skjønner, ble det brått slutt på dette:)
De står nå inne om natten og kommer ut fra tidlig morgen. Det fungerer ganske så fint, bedre enn jeg trodde faktisk - men gamlemor har allerede blitt noe stivere, så bivirkningene har allerede så vidt vist seg.
Unghesten (3) har enda ikke vist noen tegn til hoste, men dette tror jeg kommer av at han faktisk "bare" står inne fra sent om kvelden til tidlig morgen. Da han hadde luftveisproblemer sto han nemlig på en annen stall (fra han var 6 mnd til han var 10 mnd), og på denne stallen slapp man ikke hester ut da det var kaldt = -10. Noe som endte med at hestene sto inne opptil 3 dager i rappen noen ganger i en fuktig stall! Derfor flyttet jeg ham også hjem og til utegang:)

Etter dette har han ikke snørret eller hostet kontinuerlig:)

Jeg har enda ikke fått noen rapport fra DyreVernet eller Distriktsveterinær som jeg lovet skulle komme - det er en mnd siden de var på besøk! Jeg har derimot sendt et purrebrev til dem, så får vi se om de får fart på seg - jeg får ikke gjort noe før jeg får dette brevet....

Mine hester står på et område som er ca 20 mål, de har et hus med 3 1/2 vegg (døren må jo være stor nok). Inni huset er det masse tørr og fin halm og det er litt skråning i bakken, slik at evnt all fukt og regn ikke blir liggende i grunnen der. Foran døren er det filt.Dette er vel det i loven som kalles minstekravet til utegang, selvom mitt hus ikke kan betegnes som noe skur akkurat - noe bedre er det da enn det - og mer trenger de ikke heller. Hestene foretrekker å stå ute uansett vær og vind om vinteren og når det er kaldt, det blir med andre ord svært lite brukt. Om sommeren derimot, da det er varmt, blir det flittig brukt som skygge for varmen og solen:)
De har fri tilgang på rundball, høy og vann og får kraftfor om kvelden (svært lite da mine kalde er NØYSOMME:) ). De stortrives ute og jeg har fortsatt problemer med å få tak i gamlemor når hestene skal inn om kvelden nå - hun skjønner hvor det bærer henn og inn vil hun IKKE, selvom jeg gir kraftforet inne i boksen. Unghesten blir gjerne med, slik et matvrak han er:) Om morgenen står de og tripper - kan nesten ikke vente med å komme ut:)

Vel, bare noen ord fra "offeret" selv:) Jeg er veldig glad for at DV finnes og at de faktisk sjekker opp alle oppringninger de får ang dyrehold. Det jeg er oppgitt over, er at vilt fremmede folk kan komme opp i min gårdsplass, stemple meg som dyremisshandler (dette hadde de bestemt seg for FØR de møtte meg - deres fremferd skulle ikke vært tillatt) og beordrer mine hester inn om natten etter å ha SETT på dem i ti minutter! De sjekker IKKE holdet til hestene(de sto med dekken alle sammen akkurat da), de kunne vært radmagre under teppene, de tok dem ikke inn, så over dem generelt - de var ikke intr i å høre på hva jeg hadde å si om forskning på hest og kulde og andre ting jeg prøvde å fortelle, de overså humøret på hestene (friske og raske og glade - hadde de stått og sturet og hengt med hodet - hva da???): Nei, de så kun èn ting: At det var kaldt og mørkt og at hestene måtte inn!! Merk: de SÅ på hestene - de tok IKKE på dem!!!! Jeg ble trakasert til de grader og jeg måtte da skjønne at dette "nymotens" greiene som utegang bare var noe fordømte herk!!! Hun hadde da drevet med hester siden hun var 3 (!!?) år og visste da hva hun pratet om!!! Her har jeg fulgt med mine hester i flere år og VET hva de liker, hva de ikke liker osv- jeg har utalllige timer på bakken og i stuevinduet der jeg har studert dem i all slags vær - og jeg burde da VITE hva mine hester liker eller ikke og HVA mine hester tåler av kulde eller ikke og hvordan humøret og formen utgjør pga dette???? 3 år mot ti minutter???? Uff, nei - oppgitt blir jeg!

Og ja, noen hester trives ikke på utegang, bare så det er sagt: de er like så forskjellige de som vi - men her er det snakk om hva mine hester liker eller ikke.....og jeg kjenner dem!

Jeg gir dere en oppdatering når det skjer noe:)

Mvh Mona

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  22:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først: Beklager Mona, jeg så ikke i artikkelen om deg at du hadde skur, og fulgte reglene. Trodde hestene måtte være ute hele tiden jeg, og at det var derfor dyrevernet reagerte...derfor var jeg kanskje litt krass...
Nå lurer jeg litt. Min hest ble solgt (gjennom Linda Aagedal, se rehabilitering av hest). Der han står nå var distriktsveterinær og dyrevernsnemd å sjekka, men de fant ikke noe galt. De sjekket heller ikke hvordan hestene var under dekkenet. At de ikke hadde vann var ikke nøye, de kunne jo spise snø... Hestene går ute fra morgen til kveld, de får bare vann om morgenen og til kveldsmaten.
Stallen var 2. etg. på en låve, det var trekkfullt (beregnet på oppbevaring av høy) og like kaldt inne som ute. Dyrevernet mente at dette var nesten som utedrift. Hestene kunne jo bare gå rundt i boksene for å holde varmen...
Dette er da bevis på at reglene ikke er klare nok, de tolkes ulikt fra distrikt til distrikt. Denne saken er fra Kristiansand, de har riktig nok et varmt klima der, men det kommer ned mot 20 kalde der også. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg får nesten ikke sove når jeg ligger i min varme seng. Jeg tenker på den stakkaren som må gå rundt i boksen sin hele natten for å holde varmen. Egentlig har jeg mest lyst til å bare dra dit å hente ham, men da er det jo jeg som er skurken....
Gå til toppen av siden

dveigersund

Skrevet - 14/01/2003 :  09:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norge er ikke bare Østlandet! Tørr kulde er lett å isolere. Vind og nedbør ved temperaturer fra minius 1 til pluss 5 vil gi de fleste dyr problemer med å holde varmen. De blir ikke tørre i isregn og vind. Derfor er det et generelt krav til oppholdsrom til dyr i Norge. Ønsker man å holde dyr uten oppholdsrom, må man på forhånd via dyrevernnemnda søke Fylkesveterinæren om dispensasjon. Avhengig av dyreslag og område, vil det kunne bli gitt dispensasjon fra kravet til léskur der annen ly som tett skog finnes. Eller man krever et léskur som de kan gå inn i rett ved der dyra fóres og får vann. Dersom det er stor avstand mellom forings- og drikkeplass og ly, vil man se at dyra holder seg rundt foret uansett vær. Gå til toppen av siden

Torunn Knævelsrud

Skrevet - 14/01/2003 :  11:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som ansatt veterinær hos Distriktsveterinæren i Oslo og Follo og sekretær hos Dyrevernnemnda i Oslo, Asker og Bærum, har jeg lest innlegget om "Dyrevern mot utegang i Norge" med interesse. Jeg syns dessverre innlegget har fått en vinkling som ikke sier noe om Dyrevernnemndene generelt eller deres holdning til utegang for hest. Innlegget er derimot et partsinnlegg om hvordan en eier opplever sin utedrift og det besøket hun fikk av nemnda. Dessverre ser det ikke ut til at det var noe godt møte, og det resulterte i et pålegg eieren var uenig i. Eieren har full rett til å klage på vedtaket til Fylkesveterinæren. Klagen sendes via Dyrevernnemnda. Nemnda kan selv endre sitt vedtak, og Fylkesveterinæren kan overprøve saksbehandlingen, inkludert klart urimelig vedtak, men ikke nemndas skjønn. Klager kan også be om oppsettende virkning, dvs at vedtaket ikke skal gjelde før klagen er behandlet. Klagen bør være skriftlig med en saklig begrunnelse for hvorfor hestene blir holdt som de gjør og med en beskrivelse av dyreholdet.

Det er ganske vanlig at dyrevernnemndene får melding fra folk som er bekymret for hester som fryser om vinteren. Det er oftest ikke lett ut fra en slik melding å vurdere om forholdene er akseptable for hestene eller ikke. Derfor må dyrevernnemnda sjekke for å bringe saken på det rene. Nemnda har faktisk PLIKT til å undersøke dersom de får melding om dyrehold som kan være i strid med Dyrevernloven (§ 24). Derfor kan ikke nemnda kritiseres for at de reiste for å sjekke hesteholdet til Mona Gjerald. Selv om Mona Gjerald mener at holdet hennes var godt og forsvarlig, finnes det dessverre dem som oppfatter utegang som en lettvint og billig måte å holde hest på, og ikke har god nok kunnskap om hva som kreves. Det er derfor ikke automatisk slik at utegang er lik godt hestehold, og det er absolutt relevant at dyrevernnemnda ser nærmere på slikt hestehold.

Det fremgår ikke av innlegget om hestene hadde adgang til leskur, men det kan se slik ut på det vedlagte bildet. Andre kritiske punkter om vinteren er tilstrekkelig fôr og tilgang til vann. Rammeinformasjonenen omkring krav til leskur er korrekt (men dette er riktignok ikke foreløpig forskriftsfestet). Det er imidlertid ikke korrekt at det uten videre trengs dispensasjon for å holde hest på utedrift. Dyrevernloven krever "fullt tenleg tilhaldsrom" (§ 4), og et leskur som beskrevet vil i mange tilfelle kunne regnes som "fullt tenleg". Men det finnes dem som vil ha hestene gående helt uten leskur døgnet rundt året igjennom, og da kreves det dispensasjon. Dersom eier tror hennes hold kan kreve dispensasjon, ville jeg sendt en søknad til Fylkesveterinæren i regionen.

Selv om rammen om Dyrevernet og dyrevernnemnda forsøker å skille mellom det offentlige tilsynet (Dyrevernnemnda) og den private ideeelle organisasjonen Dyrebeskyttelsen, blir ikke skillet klart nok pga uheldig språkbruk der "Dyrevernet", "Dyrevernnemnda" og "Dyrebeskyttelsen" brukes om hverandre med litt vekslende betydning. Det er viktig å holde klart for seg at kun Dyrevernnemnda er et offentlig organ med inspeksjonsrett og -plikt og vedtaksrett, mens alle andre former for "dyrevern" faller utenfor dette.

Med vennlig hilsen Torunn Knævelsrud
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  11:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torunn!
Det virker som om du har peiling på dette området. Du skriver om at det er viktig med vann. Fra dyrevernet i Kristiansand fikk jeg beskjed om at hester som gikk ute uten vann, kunne bare spise snø. Jeg anmeldte selv et forhold der. Jeg har også lest at for ville dyr er det værste med vinteren at de ikke får tak i vann. Ville dyr har jo også tilgang på snø. Konklusjonen min blir at ville dyr trenger flytende vann om vinteren, men hester kan klare seg med snø.... Synes dyrevernet gjør mye rart. Jeg savner klare rettningslinjer med tanke på temperatur i stall om vinteren (bokser). Er det mulig å klage når de ikke gjør noe vedtak?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/01/2003 :  12:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder snø som erstatning som vann er det en ting man må huske på. Det skal utrolig mye snø til for å erstatte bare en liter vann! Dette vet alle som har måttet smelte snø i mangel på vann om vinteren, for eksempel på hytter uten innlagt vann og så videre. Fyll en bøtte med snø og sjekk selv, du sitter igjen med noen få glass vann. Hester drikker fryktelig mange liter vann i døgnet, over 50 liter såvidt jeg husker. Så gi hestene deres tilgang til vann så de slipper å bruke all tid og energi på å gnafse i seg snø. Det blir sannsynligvis ikke nok uansett. Gå til toppen av siden

cecilie

» VIP

Skrevet - 14/01/2003 :  12:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding

Dette er det dummeste jeg har hørt ass....
Hva tenker dei med??
Stakkars dame
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  12:55:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til cecilie
Hæ? Hva snakker du om? Hvem er dum? Skjønner ikke det jeg

Håper du mener at "dei" = "dyrevernsfolka" og "stakkars dame" = "Mona". Og at "det" er saken om utegang som i artikkelen, og ikke det enten Torunn Knævelsrud, tabrathe eller eligj sier. Virket litt forvirrende nemlig..

--
spoff

Redigert av spoff den 14/01/2003 13:13:01
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.