hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrevernet mot utegang i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Dyrevernet mot utegang i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  01:43:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding

borti natta!

er ikke enig med dyrevernet jeg.. tror egentlig ikke de har peiling! de har mange skrudde ideer!
sikkert byfolk hele gjengen som aldri har rørt en hest...
hester er ikke en hamster altså..

utrolig provoserende den artikkelen om hun mona som fikk dyrevernet på nakken.. det er jo helt latterlig! synes synd på henne!

Gå til toppen av siden

kaldblods
» VIP

Skrevet - 28/12/2002 :  12:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrevernet er noe dritt. De tenker ikke på det som er best for dyrene de tenker bare på å få jobben fort gjort slik at de kan komme seg hjem og inn i varmen igjen.
Jeg har mine tre kaldblodser ute haver dag fra seks om morgenen til ti-elleve om kvelden. Ofte står de ute hele døgnet uten dekken. Det er ingen som har reagert noe på dette og det er jeg glad for ellers ville jeg blitt forbannet. Jeg syns det var dårlig gjort av dyrevernet og gjøre slikt uten å høre på henne først. De SKAL sjekke hestene uansett og hvis de ikke finner noe galt så skal de dra derfra med en gang uten å gjøre noe.
Dyrevernet tar ikke jobben sin alvorlig og det er teit!!

Til dere i dyrevernet: SKJERP DERE!!!!!!!!!!!!!!

(Dette er skrevet av en som har hett problemer med dyrevernet før)
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  15:19:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Akkurat dette har skjedd med oss, men vi fikk dyrlegen til å komme å se på hesten, å siden hesten var helt frisk å han så at hesten var fornøgd så slapp vi unna det...men nå har vi begynnt å ta hestene inn om natta på grunn av dette, selv om hestene er fornøgde.
To av hestene våre har vært syke, 3 ganger tilsammen dette halvåret, å det var de aldri da de gikk ute.
Hesten til søstera mi, ble flyttet til byen da søstera mi begynnte på skole, å da ble hesten så syk at vi måtte bare flytte den rett tilbake. Grunnen til at den ble syk, var at den stod på stall.

Men hester som går alene med kuer å sauer,tror jeg ikke har det så vondt, ikke hvis den blir ridd hver dag, det er jo selskap det også.

Jeg vil bare si: Jeg synes vi skal jobbe for at byene IKKE blir større enn det allerede er, for det fører jo til at det kommer folk som ikke har peiling på hester i dyrevernet, å det fører til at hestene må stå på stall, fordi det er ingen som har beiter igjen til hesten.

kozzzzzz......!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  20:09:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
er enig med mange av dere, seff er det best å ha hesten ute, men så må en tenke på hva hesten vil også da. kanskje den vil inn i varmen hvor det er lunt og godt?

jeg prøver jo seff å holde hesten min ute så mye som mulig, men når jeg ser den vil inn, tar jeg den inn. men synes synd på mona, at dyrevernet kan holde på slik??

den første ponnien jeg stelte,hadde det absolutt ikke godt. hun var 27 (trur jeg, hørte ofte at hun var 30 også), og hun hadde ikke hatt smed siden hun var sånn 10-11 år. hun sto i en shettis-boks, enda det var større bokser der (hun er en welsh ponny) og på halm. hun ble ikke måka for når jeg ikke var der, jeg var der 3 dager i uka. hun fikk enten halm eller muggent høy å spise på, ikke noe kraftfor. hun hadde det absolutt dårlig. full av mark, skabb, mugg, skader i ryggen osv. men eierene gadd ikke å ringe til verken smed eller dyrlege! vi tilkalte dyrevernet, men trur dere de gjorde noe? nei! det hadde ikke nok bevis til å ta ho med seg! tullball!!! da var jeg 11-12 år, men jeg skjønner nå at hvis hun hadde blitt flytter til et annet bedre stee, hadde hun ikke overlevd det pga. overgangen til det bedre. hun var jo vant til det dårlige... utrolig nok lever hun enda, nå er hun vel nærmere 33-35...

Gå til toppen av siden

freyja

Skrevet - 29/12/2002 :  21:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei der ute !
Dette er ikke nytt, i Islandshest miljøet har ute gang vært ganske vanlig i mange år, og vi har fått mange kommentarer på disse stakkars hestene som står ute i vinterkulda uten dekken på.
Har da prøvet å forklare at disse hestene som er vokst opp ute får pels i forhold til de temperaturer de blir utsatt for, men ofte for døve ører spesielt har det vært hestefolk med storhest.
Mine Islandshester står ute i allslags vær, men jeg har satt dekken på når de har vært hardt ridd vanligvis et fleece dekken og latt de stå på en kaldstall til de var tørr og så sluppet dem ut igjen.
Men etter å ha lest Hiltrud Strassers teori om hestens egne termostat,ser jeg at det slett ikke er nødvendig.
Vi har bygget et halmhus(store rundballer med halm)hvor det er vegger på innsiden tak og to innganger slik at de kan gå ut og inn som de vil.
Det merkelige er at de velger å stå med bakparten mot været og går sjelden inn.
Men på sommeren når solen steker og myggen biter går de inn, i det da kjølige huset og er der i timevis.
Men jeg har også kommet og skulle fore og ikke funnet en hest, da har jeg kikket inn og der står eller ligger de på rad inne i mørket.
Jeg har gitt dem et valg, hestene i dag i snø føyke og kulde lekte rundt i snøen med hverandre og så ikke ut til å bry seg mye om været.
Tenk på elgen, som løper i frykt og sikker er kliss våte i - 20 grader, de har ingen stall og ikke dekken.
Har hørt om folk som i mørket gått rett på en flokk på 3-4 elger som sto tett sammen og sov, antakelig for å få ly av hverandre.
Hester er flokk dyr og skapt for uteliv.
De er vi mennesker som ødelegger det naturlige med vår snillisme.
Den eneste gangen i året hvor alle hestene er inne blir nyttårsaften da alle folk må ut og skyte penger opp i luften.(hvor er snillismen da ????)
Lurer på om de tenker på hesten som står i stallen og skjelver av frykt????
La hest få være hest, stor ute plass og ly hvis de ønsker det.
Dyrevernet må da ha annet å gjøre, eller kanskje de trenger oppdatering i sitt yrke ????
Gå til toppen av siden

Jana

Skrevet - 30/12/2002 :  23:04:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig provoserende å lese dette!
Hesten min står på utegang og stortrives med det! De som mener en hest ikke har gått av å stå ute bør tenke seg om en gang til, når en hest har tjukk pels og det er kaldt har den tjukk underdun som beskytter mot kulde. og så lenge dette ikke smelter, noe det ikke ville gjort når det er kaldt holder hesten seg varm.
Den ene hoppa på gården har aldri stått inne i sitt liv, men da vi hadde hun hos hingst i sommer måtte hun stå på stall. De mistrivdes hun sikkelig og ville ikke inn etter å ha vært ute på dagen! dette er bare et eksempel, ikke kritikk til de som har hest på stall.
Det jeg vil frem til er at de fleste utegangs hester som har opptimale forhold til å leve ute (fri tilgang på vann og mat, leskur, og nok plass til å boltre seg) har det bedre en mange hester som blir pakket inn i dekken og blir behendlet som sofagriser. La hest være hest..

Gå til toppen av siden

Saxonia
» VIP

Skrevet - 01/01/2003 :  19:56:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke hva dyrevernet tenker med..
de klager over at kuer ikke får stå ute om vinteren men når en hest kommer ut bærer det rett inn....
Gå til toppen av siden

sindri

Skrevet - 02/01/2003 :  16:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig med dere alle sammen!!! Selv prøver jeg å ha hestene ute så mye som mulig, for da TRIVES de. En ting har jeg imidlertid merket mht. dyrevernet, og det er at de følger forskjellig "retninger" fra sted til sted. Noen steder er de faktisk kjempeflinke, og kan hest. Andre steder virker det som om de ikke har snøring... Dyrevernet i Norge bør samkjøres og bestå av folk som forstår seg på dyr. Hvis ikke blir det lett mye urettferdighet både for dyr og mennesker. Vi ønsker vel alle å gjøre det beste for dyrene. Derfor er det viktig at FAKTA kommer ut, ikke at "forståsegpåere" ødelegger for mennesker som gjør det beste for dyra.
Det er imidlertid en ting som jeg synes det er viktig å tenke på nå som "alle" skal ha hestene på utegang. Det er at hestene må få god oppfølging, og godt med mat. Jeg har sett flere eksempler på utegangshester som er tynne, ikke får kraftfôr, er fulle av lus og andre parasitter. Dette er en ting som jeg tror mange reagerer på, og forbinder med utegang. Det er synd!
Gå til toppen av siden

celine&Lenny

Skrevet - 02/01/2003 :  21:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kjempe fint at dyrevernet drar for å undersøke ting de blir oppringt om, men når de drar ut bør de undersøke forholdene NØYE før de bestemmer noe. De MÅ også ha den kunskapen som trengs. De tre hestene det gjelder skulle blitt skjekket godt. Dvs, tatt av dekken på, sett om de var tynne/under ernært, kjent på bena/tenner, skjekket om de frøs,sett på humør og blitt skjekket helsen til, av vetrinær. (helst fler) + +. Det er helt uvirkelig at hester som har det godt og som trives skal bli straffet... For det er faktisk hestene som er det største offeret her. De hadde det godt før og fikk leve som DE ville, og nå ble de sperret inne noe de syns var helt forferdelig. Hesten min vil helst være inne i dårlig vær og får da velge selv om han vi stå ute eller inne. (står inne om natten fordi det er det han er vant til)men poenget mitt er at hesten bør få velge! Liker og vil hesten stå ute så for all del la den stå ute! Dette er naturlig og det beste for dem! Vil hesten stå inne og fryser lett,(misstrives hvis den er ute for lenge),da kan hesten taes inn. Ikke ellers! La hester være hester så lenge de har mulighet!!!! Gå til toppen av siden

møre

Skrevet - 03/01/2003 :  22:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går dette ann, er dette mulig i Norge????? Det finnes jaggu meg andre forhold her i Norge som trenger tilsyn! Hestene har godt av å være ute. Dyrevernet bør heller begynne å se seg om etter de plassene der hestene aldri er ute!!! Skjerp dere! Gå til toppen av siden

Tobias

Skrevet - 04/01/2003 :  17:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med landets veterinærer som har vedtatt disse reglene for utegang av dyr i Norge. Hva er så galt med å ha et leskur? Hva er så galt med å la hestene få mulighet til å velge? Jeg har selv hat muligheten til å studere mine hester og deres vaner når de vår og høst kan gå ut og inn som de vil. Og det er faktisk stor forskjell på dem. Hester er da også individuelle skapninger. Den ene hesten min ønsker faktisk ikke å bli bløt. Og ikke vet jeg hvor hun har fått disse primadonnanykkene fra. Jeg selv har aldri tatt noe særlig hensyn til været.

Jeg synes mange av dere er ekstreme, hva får dere til å tro at dere vet så mye om hesters ønsker at dere er i mot at de skal ha frihet til å velge.

Hvis vi tenker på ville hester i flokk i andre land eller hestene på island som går ute må vi huske på at mange steder i Norge er klimaet helt annerledes. Langs kysten og flere andre steder er klimaet helt ideelt til utegang av dyr. I Gudbrandsdalen hvor jeg bor er det også det, store deler av året. Men jeg tror likevel ikke det er mange hester som hadde hatt noe i mot å komme inn å varme seg og slappe av noen timer i døgnet. Og når jeg sier varme seg, tenker jeg på i sånn ca. 4+grader. Ikke så veldig varmt i et kjøleskap?

Noen Islandshester like i nærheten av meg, går ute. De har bare skogen å sove i om natta. I fjor fikk to av dem kuldeeksem. Er dette blitt en prestisje eller evner folk ikke å sette opp et leskur. Hvis dette er økonomisk vanskelig vil jeg påstå at dere ikke har råd til å holde hest. uansett hvordan du gjør det blir det ikke gratis.
Dessuten skal en huske på at det kreves mye mer energi (i form av fôr) for en hest som skal holde varmen ute om vinteren.

En siste ting som jeg synes er fullstendig missforstått er dette med at hesten faktisk er et flokkdyr.... Det er slitsomt å være hest ute hele døgnet når "flokken" er så liten som på tre dyr. Hester i flokk pleier å bytte på å holde "vakt", de bytter på å stå mot uværet. Dessuten er ikke en barnslig unghest så mye å stole på for en gammel hest. Det er best den holder vakt selv....??? Nå skal det sies at alle hester er ikke like vaktsomme. Jeg har inntrykk av at f.eks. araberne er mer på vakt og blir følgelig mer slitne av dette enn f.eks. en kalblods hest. Uansett også innenfor rasene er det store individuelle forskjeller. Bare tenk på det.... dere som vet så inderlig godt hvordan alle hester vil ha det.

Mvh. Tobias
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  19:08:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det var akkurat det jeg tenkte også. ser hestene hoss oss gjerne vil inn i 4-tiden, når det er kaldt da.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:48:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Tobias!
Jeg er ikke villig til å være ute hele døgnet i 20 kuldegrader, dermed ville jeg heller ikke kreve dette av hesten min. Dere som synes hestene har det så godt ute hele døgnet: Prøv å sove ute i kuldegrader selv. Ikke prøv nå, da dør dere kanskje, men til våren når det blir litt mildere. Jeg har prøvd, det er kaldt!!!!!
De behovene hesten min har, skal dekkes mindst like godt som jeg dekker mine egne behov! Å ha egen hest er luksus, vi har dem kun for hyggens skyld, derfor synes jeg man bør ha litt å tilby dem. Noe å gi i gjengjeld fordi de er villige til å gjøre ALT for oss.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  10:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du glemmer en vesentlig ting; du har ikke hår over hele kroppen som hester har, og du er ikke utstyrt med en slik evne til temperatur-regulering som hesten har...

Gjennomsnittlig trivselstemperatur for hest er fra kjøleskapstemp (+4) til -10. Kaldblodsen har det fint helt ned til -15.

Les boka til hestespesialist og veterinær Hiltrud Strasser! Hun vet mer om hest enn noen av oss kan drømme å lære oss noen gang!
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  18:13:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om trivselstemperaturen er på +4 til -10 (-15), hva gjør de som har hester ute hele døgnet når det blir -30? Her hvor jeg bor har det vært -27 flere ganger denne uken. Om man bare har et skur (eller ingenting) og er prinsipiellt mot dekkenbruk, hva gjør man da, når temperaturen blir lavere enn trivselstemp.? Man har jo ingen mulighet til å tilføre varme... Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.