hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrevernet mot utegang i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Dyrevernet mot utegang i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Monroe

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  20:45:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det er noe jeg lurer på her......ER DERE EN GJENG MED BY-FOLK ALLE SAMMEN???
Sorry hvis jeg var litt for direkte her nå, men det er mange her (inne på alle debattene faktisk)som sier at hestene har forandret seg så mye på 1000 år, siden de var villhester, og at de er nå avlet opp til å være stall hester.
Greit det...men en ting er, ikke alle hestene er avlet opp til å være stall hester.
Islandshestene, Shettlandsponnien, fjordingen, nordlandshesten, dølahesten og mange andre ponnier og hester er faktisk avlet opp til å være utegangshester.
En ting til....hestene kan ikke ha forandret seg så veldig mye, fordi den har forsatt instinkter i blodet f.eks: en hest vil flykte hvis noe skremmer den, en hest vil følge deg over alt hvis du viser at du er sjefen/lederen, en hest vil alltid huske hvis noen gjør den noe galt....dette har ALLE hester som instinkter, og de vil alltid ha de.
Dette er instinkter som ikke går ann å avle vekk.
Det jeg tror, eller det jeg vet, rettere sagt, er at menneskene tror at hestene er noen pinglete dyr, som fryser hvis det faller ett snøflak på dem.
Men en hest tåler fktisk ned til 28 kuldegrader om vinteren, det er faktisk varmen som blir problemet, hvis det kommer opp i 4 plussgrader, så vil hesten vil for varm, og da kan den bli syk.
Jeg tror ikke vi har noen grunn til å ta inn hestene om natta, det er bare vi mennesker som er pinglete og tenker: ÅÅÅÅÅÅÅÅ, stakkar, det er 15 kuldegrader ute, jeg må ta den stakkars hesten inn!!!

Er det noen her som har en cm tykt skinn og 3 cm lang pels....tror ikke det nei.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  22:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke så mye pels, men jeg har mange gode ullgensere, stillongser, votter, luer o.s.v. Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  22:10:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Men kjære deg, min hest har ALDRI gått på fast utegang. Hun brukes som ride/konkurransehest, hun barberes, og jeg tror hun hadde blitt veldig syk av å stå ute i -25 hele døgnet. Som du sier, noen hester er fortsatt avlet for utegang, men ikke ALLE. Hvis jeg ikke barberer min hest, så setter hun uansett ikke nok pels for utegang døgnet rundt. Hun trives med å stå inne så mye som hun gjør. Det er sant. Jeg har beviser, hun er blank og fin i pelsen, hun er glad og fornøyd, hun har trivselsflekker på kroppen, og i tillegg så har hun ingen uvaner, noe som betyr at hun ikke kjeder seg. Er ikke dette normale tegn på en sunn og frisk hest som trives? Hun står ute tilsammen 6 timer hver dag, med to dekken på, og i tillegg blir hun ridd. Også lurer jeg på, er jeg en dyremishandler som behandler hesten min på denne måten? Bare lurer..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  12:34:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Uansett hvordan vi velger at livet skal være for hesten/hestene, så tror jeg vi skal se på hvordan hesten trives. Det kan vi så klart se ved hvordan den er fysisk, men også ved å se på adferden. Hvis hesten viser alle fysiske tegn på trivsel, og er blid og positiv og rolig i tillegg, så tror jeg vi vel kan si det slik at hesten er fornøyd. Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  20:24:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det at hester ikke kan gå ute hele året, er det mest idiotiske jeg noen gang har hørt! Hva er mest naturlig for hesten; stå inne i en liten stall eller gå ute hele døgnet?
Jeg har to kaldblodser på fôr som går ute hele døgnet, og hele året. De kan selvfølgelig gå inn hvis de vil, men det er no de sjelden gjør. I vinter har de gått ute i mange minusgrader, uten at de har blitt syke eller no. Tvert imot. Hester har bare godt av å gå ute hele året.
Jeg synes synd på de som blir anmeldt til dyrevernet, bare fordi de prøver å gi hesten ett mest naturlig liv. Det er nemlig ikke dyreplageri!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  20:32:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Kaldblodser ja, de er litt mer hardføre enn varmblods ridehester. Min hest setter ikke nok pels til å gå så lenge ute, hun står med to dekken, og hun står ute ca 6 timer hver dag. Det er det beste for min hest. Jeg kommer ikke til å endre på dette, da jeg ser at min hest trives. Jeg mener ikke at utegang hele døgnet ikke går an, men for noen typer hester er det ikke riktig..

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  21:54:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er greit å ta hestene inn om natta utpå høsten en gang. Om våre hester skulle gå ute døgnet rundt hele året, tror jeg at de ville ete så mye at de tok skade av det. De blir så feite etter det grønne grasset om sommeren, at de trenger at vi begrenser mattilgangen litt. Det er lettere å kontrollere hvor mye mat hesten spiser når man har dem inne i perioder av døgnet. Det er ikke så lett å finne den typen karrig terreng som er naturlig for hesten. Da må de ha et veldig stort areal, med dårlig beite. Man er jo ofte avhengig av å ha tilgang på vann der hestene går, og på de teigene som ligger nær hus, er det ofte for god jord, slik at det blir for kraftig mat for hestene.
Jeg vet at mange hester av kaldblodsrasene er slike storspisere. Hvordan regulerer man tilgangen på mat ved utedrift? For meg har det beste alternativet vært å begrense spisingen fysisk, ved å stenge hesten inne noen få timer om natten.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  23:08:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvis du har en hest som ikke går med dekken, (noen unntak finnes jo..) så trodde jeg at pelsen kom etterhvert som det ble kaldere? Og når sommeren kommer, faller pelsen av, og det blir tynn pels igjen. Jeg trodde det var slik med alle!? Men hvis hesten står med dekken omtrent hver dag (eller blir barbert), er det vel akkuratt som om pelsen alltid har sommer? (varmt under dekkenet) Og da tilpasser jo pelsen seg "sommerværet", nemlig det at pelsen er tynn!? Og da kan den jo selfølgelig ikke gå ute i vintervær uten dekken/er?

Er jeg klok eller bare dum?
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  07:15:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Alle hester setter forskjellig pels. Det er faktisk ikke alle som setter skikkelig tykk pels, uansett hva du gjør. Min hest er en av disse, så hun står med dekken, og hun står ikke ute hele døgnet.

Gå til toppen av siden

Torunn Knævelsrud

Skrevet - 16/01/2003 :  11:45:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Torunn!
Det virker som om du har peiling på dette området. Du skriver om at det er viktig med vann. Fra dyrevernet i Kristiansand fikk jeg beskjed om at hester som gikk ute uten vann, kunne bare spise snø. Jeg anmeldte selv et forhold der. Jeg har også lest at for ville dyr er det værste med vinteren at de ikke får tak i vann. Ville dyr har jo også tilgang på snø. Konklusjonen min blir at ville dyr trenger flytende vann om vinteren, men hester kan klare seg med snø.... Synes dyrevernet gjør mye rart. Jeg savner klare rettningslinjer med tanke på temperatur i stall om vinteren (bokser). Er det mulig å klage når de ikke gjør noe vedtak?

Du ta opp 3 spørsmål jeg kan gi et svar på:
1. Snø kan ikke erstatte drikkevann til hest. Hesten vil ikke greie å få i seg tilstrekkelig vann, og vil bruke mye energi til å få i seg snøen og smelte den. Dessuten kan jo kvaliteten på snøen være svært varierende, bli skitten, være forurenset, bli nedtråkket osv. Det er vanskelig å si hvor mye og hvor ofte hesten bør få vann. Det kommer bl.a. an på bruk (svette), temperatur og vanninnhold i fôret. Fysiologiks kan (ville) hester greie seg lenge uten vann. (Utviklingsmessig stammer hesten fra steppe-strøk, ikke iskalde vinterland, men har likevel overraskende god tilpasningsevne til et stort temperaturområde). Likevel mener jeg drikkevann av god kvalitet med mulighet til å drikke seg utørst 2 ganger daglig må være minimum. Om vinteren bør vannet ikke være for kaldt, da hesten vil vegre seg for å drikke nok, og magen kan få "kuldesjokk". Husk at vannet er nødvendig ikke bare for å ertatte kroppens tap, men for fordøyelsen. Står hestene på høy, med lavt vanninnhold, vil begrenset tilgang til vann disponere for forstoppelse og fordøyelsesproblemer. Målet er jo ikke bare at hesten skal overleve, men at den skal trives innenfor de rammer mennesket setter for den. Husk: Villhesten kan tross alt finne seg et annet leveområdet dersom den ikke trives der den er, og MANGE ville dyr dør spesielt om vinteren - det er ikke nødvendigvis noe paradis å leve som vilt dyr.

2. Det finnes ingen klare retningslinjer for innetemp. Det er angitt en trivselstemp på stall på ca 4-8 varmegrader. Ofte er det praktiske forhold som gjør at folk høyner temp av hensyn til egen bekvemmelighet (spesielt i rideskoler og andre staller der folk oppholder seg en del.) I praksis bør det være over frysepunktet av hensyn til eventuelle problemer med vannet. Et annet problem er når folk begrenser ventilasjonen i kaldt vær for å hold temp oppe. God ventilasjon med frisk luft må prioristeres av hensyn til hestenes helse, så får man heller om nødvendig bruke tilleggsvarme.

3. Den som klager på et dyrehold, er ikke part i saken og har derfor ingen klagerett dersom dyrevernnemnda ikke gjør noen med klagen eller gir noen pålegg. Da har man vel ikke annet å gjøre enn å klage på nytt, på saklig måte og med best mulig begrunnelse. Man kan jo be om en forklaring på hvorfor det ikke er blitt gjort noe med dyreholdet, men nemnda har ikke plikt til å svare. Man kan også på generelt grunnlag skrive til Fylkesveterinæren i regionen og spørre om en nærmere beskrevet måte å holde f.eks. hest på er innenfor lovrammene, og bruke et eventuelt svar som argument overfor nemnda. Fylkesveterinæren kan ikke overprøve nemndas skjønn, men kan gi generelle føringer for dyrevernarbeidet.

Vennlig hilsen Torunn Knævelsrud
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  14:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for at du svarte på spørsmåla mine. Det virker ikke som om det er så mye jeg kan gjøre. Denne runden med dyrevernet sjokkerer meg, det virker som om de er mer interessert i å beskytte dyre eierne, en dyrene selv. Gå til toppen av siden

wildspinn

» VIP

Skrevet - 18/01/2003 :  00:31:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Det har kommet inn en del innlegg siden sist jeg var her. Jeg har bare en liten kommentar. De aller fleste hestene vil få tykk nok pels til å holde seg varme, bare de blir tilvendt i tide. Jeg pleide også å legge dekken på Lipizzaner-hoppa mi i høst, til hun fikk tykk nok pels. Det samme gjorde vi med varmblodsen. Men nå går de uten, hele tiden. Men så blir de ikke så hardt brukt, heller. Vi trener etter John Lyons prisnipper, og har ikke kommet så langt ennå.

Til de som tror at utegang er lettvint...tro om igjen. Jeg er mye mer ute og visiterer og passer på at alt er i orden, både med hester, mat, vann og underlag i stallen, m.m. Vi har engelsk løsning på stallen, slik at hver hest har egen dør inn i stallen. Snedige greier det der. Dermed kan ikke en hest sperre for de andre.

Lykke til alle hesteelskere. Jeg synes at så lenge hestene trives (og det ser man tydelig!!!), har det ingenting å si om hestene går ute eller inne.

Stor klem til alle...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  01:45:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er positiv til utegang. Særlig det engelske bokssystemet. Det er jo kjekt ved sykdom / skader at hver hest har en boks. Av og til kan det bli nødvendig å isolere en eller flere hester.
Jeg tror jeg ville være litt skeptisk til å ha unghest / føll i et slikt system. Persolig ville jeg ha for lite selvdisiplin til å gi dette føllet så mye opplæring ved utegang, som i stall med bokser. Unghester har godt av å venne seg til rutiner. De bør lære seg å godta når det er mat, når de skal inn / ut, å bli inne i boksen selv om døren står på gløtt o.s.v. Jeg tror at men får mye gratis opplæring ved å ha unghest på en større stall, med faste rutiner, mange mennesker å forholde seg til o.l.
Gå til toppen av siden

wacoira
» VIP

Skrevet - 18/01/2003 :  19:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har hestene våre på utegang, og har blitt anmeldt til dyreværnet tre ganger. dvs. distriktsveterinæren har besøkt oss tre ganger uten forvarsel. Alle tre gangene har de sagt at hestene våre har det bra og ser friske og fornøyde ut. Det har alltid dreid seg om anonyme oppringninger, og dyreværnet er selvsagt nødt til å rykke ut uansett, det kan jo være noe skikkelig alvorlig. Jeg er veldig glad for den jobben dyreværnet gjør for oss, de overbeskyttende naboene våre derimot er jeg ikke like begeistret for.

GT
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/01/2003 :  21:13:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lenge siden sist jeg kikka inn hit, mye har skjedd siden sist! Jeg ser det har vært litt snakk om vinterpels/dekkenbruk her. Da vil jeg i den sammenheng gjerne få opplyse at;
Alle hester har forskjellige forutsetninger, men de vil alle allikevel tilpasse seg det klimaet de blir satt til å leve i, ergo sette vinterpels hvis det er nødvendig. Hvis vi lar hesten få tilvenne seg vinteren gradvis i takt med klimaendringene, vil enhver hest sette tilstrekkelig med pels, og dermed slippe å bli gjort avhengig av dekken.
Hvis rytteren derimot ikke orker å ha det ekstra-arbeidet med rengjøring av tjukk vinterpels/ikke vil at hesten skal bli så svett under trening, og av den grunn velger enten å bruke dekken på hesten for å motvirke pelssettingen, eller å barbere den, så har vi med vilje gjort hesten avhengig av dekken. Enkelte barberer jo også hesten sin når den har satt vinterpels fordi de synes den ser "stygg ut" med lang pels...
Dette er jo smak og behag, og oppveiing av hestens behov mot egne behov. Hvis man setter hestens behov høyere enn sine egne, er i hvert fall mitt råd å la den få sette vinterpels!

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.