hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dritt hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Dritt hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

munti

Skrevet - 03/03/2005 :  00:08:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA nå har jeg virkelig sett den

Dritt hesten var brun, liten og raggete veit ikke hva, Hoppe må det ha vært

Jeg møter en hest på tur og vi skal samme vei, hun får gå først og jeg tusler sånn ca 6-7 meter bak, ryttern på den raggete hesten smiler til meg men sier ingen ting , når vi har gått ett stykke begynner den raggete brune merra og løpe bakover hun stopper med rumpa oppi min hest og sparker som en gal fem seks ganger.
Nå er min hest ganske oppmerksom og klarer å kaste seg til siden for å ikke bli truffet.

Ja ja det gik bra tenker jeg og lager mye bedre avstand ca 14 meter.

Etter ett lite stykke til løper denne dritt hesten bakover igjen og sparker fem seks ganger, den treffer nesten hesten min enda en gang.
Da smiler ryttern litt flaut og sier at den pleier og gjøre sånn.

Heldigvis at den merra ikke traff meg eller hesten min.

Det hadde blitt utrolig dyrt for den ryttern og erstatte min hest
om den hadde truffet. og det var noe den virkelig prøvde på.

Håper ikke jeg møter den hesten en gang til og håper ingen andre møter den heller

Og til deg som eier den hesten la den få stå i paddoken sin eller i boksen sin. du behøver ikke å ri den
Den er nemelig farlig for oss andre ryttere.

Munti

Redigert av - munti den 03/03/2005 00:13:44

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  00:25:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det som forundrer meg i denne teksten, er hvordan denne hesten klarte fortrenge div. instinkter og slikt og -løpe- bakover. Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 03/03/2005 :  08:39:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lover deg denne hesten rygget så fort att, ja den løp bakover

Og jeg lover deg, dette er ikke noe jeg finner på, jeg liker alle hester jeg men denne klarer jeg ikke å se noe sjarmerende eller fint med.

Munti

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  08:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
har opplevd noe av det samme, bare ikke så ekstremt. var ute og red på Loli sammen med ei ganske sær hoppe. vi løp bortover ei strekning, og når vi stanset så tror jeg jeg var litt for sen, og kom 'litt' for nært. jeg var sikkert 3 meter bak hesten, men den rygget helt inntil meg og sparket som en gal. Loli klarte å komme seg unna, men skummelt var det likevel.

slike sære hester bør alltid være bakerst!

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  08:51:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg kan godt tenke meg at du har rett, Munti. Jeg har også faktisk sett en kaldblods som galopperte ( !!! ) bakover. Ikke for at han ville gjøre noen noe, men fordi vi kom til en plass han bare elsket og løpe fort. ( Eieren hadde snudd hesten, og ryggen mot bakken vi skulle opp fordi han var så ivrig.)
Dette hadde jeg hatt litt problemer med og tro om jeg ikke hadde sett det med egne øyne..

Hun med den brune hesten burde kanskje oppsøke hjelp?
Selv har jeg ganske god tro på NH, men uansett en eller annen form for hjelp. Hester er jo ganske ærlige, så jeg tenker liksom at der må ligge noe bak hestens oppførsel?...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 03/03/2005 08:54:28 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  20:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sære merrer er rare dyr Den som hadde forstått hvordan de tenker noen ganger så hadde verden vært litt tryggere! Har vært utsatt for "sær" merr 2 ganger(sammer merr)!
Første gang var på ridebana under dressurtime; Merra var ca midt på langsiden og jeg og hesten var akkurat begynt på kortsiden(vi var bak) der ser jeg at merra stopper og nekter å gå fram, istedet begynner hun å rygge og det går fort! Jeg blir så forbauset at jeg får ikke gjort noe, men ser at hun har siktet seg inn på oss! Når hun er nær nok fyrer hun løs og treffer min hest midt på skulderen Heldigvis bare skrubbsår Neste gang rir jeg en annen hest og eieren rir merra selv på tur. Jerg rir først og skal til å ta av fra veien og ned i skogen da merra setter opp farta og fyker forbi og slår, treffer men ingen sår KVINNFOLK..........

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  22:11:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Huff munti, det hørtes lite koselig ut. Har opplevd en noe hårsår frøken selv. Hadde dressurtime og vi var to hester på banen, begge hopper. Jeg brukte i hovedsak øverste storvolte, mens hun andre red litt over alt. Jeg hadde ihvertfall så godt som mulig ridd igjennom et program og var på vei opp midtlinjen til slutt. Den andre hoppa befant seg i venstre hjørnet ved A og hun skulle bare skritte opp den ene langsiden. Det var veldig god avstand mellom hestene, men før jeg rakk å si noe så satte den andre hoppa i FULL FIRSPRANG mot oss. Hesten min skvatt og hoppet himmelhøyt, mens den andre hoppa steila mot oss og traff hesten min i skulderen. Deretter satte min hest i full fart mot gjerdet med hun andre hoppa på slep. Min hest bråstoppa og jeg havna godt foran salen. Så kastet hun seg bakover og vips var den andre hesten foran oss igjen. Denne gangen steilet de mot hverandre og hun andre hesten snudde seg rundt å ga min hest et saftig spark i ræva. Vi fløy bortover i en serie av bukkesprang og i andre enden av banen stoppet hun. Den andre hesten sto fortsatt oppi der, og plutselig snudde hun seg, travet lett mot oss og stoppet 3-4 meter unna. Der gikk hun ned på kne og hoppet opp med bakparten så rytteren fløy pent og pyntelig av. Jeg hadde rukket å hoppet av min hest i frykt for enda et angrep, men istedet travet hoppa et par runder rundt før hun tok super fart og hoppet over gjerdet. Der var det gress så langt øyet kunne se og der ble hun stående gitt!

Snakk om å være bitchy.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 03/03/2005 22:13:12 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  23:13:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Det som forundrer meg er at rytter lar hesten gjøre dette igjen og igjen og igjen!

Forstår meg ikke på slike folk..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  10:19:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg blir helt rystet av å høre at folk tillater denslags adferd av hesten sin...
Hvor er lederskapet?

Line *rister oppgitt på hodet*

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  11:20:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Dette har faktisk skjedd med min hest, på tur. Men i den situasjonen at de som er på tur med meg, vet om at hesten sparker hvis de kommer for nært! Jeg pleier bare å dryle til med pisken på ræva hennes slik at hun hopper fremover (dette er den eneste situasjonen jeg bruker pisken så hardt)! Ingen andre ting nytter på dette tidspunktet!

Men; Hesten min pleier aldri å rygge bakover, for så å sparke!!

Dette er en veldig hissig hoppe, noe alle i stallen er klar over!
Hvis jeg møter andre folk på tur, passer jeg alltid å holde STOOOOR avstand:)

En annen situasjon jeg har vært borti, som var temmelig irriterende;
Jeg var ute å kjørte med hoppa mi, hun var 2 eller 3 år, i innkjøringsfasen iallfall!
Hun kunne stoppe, stå, gå frem og rygg! Jeg hadde kontroll!!

Og så møtte vi en stor nordlandsvallak på tur, vi stopp 2-3 meter i fra denne vallaken.
Jeg husker ikke helt situasjonen, men jeg stor iallfall med hoppa mot vallaken, det var trangt, tror det var noen som skulle forbi bak oss.

Men, iallfall; Så stod vi der da, og så såg jeg at vallaken begynnte å ta et skritt mot hoppa mi!
Og jeg sa til rytteren at hun måtte holde avstand, hun klikker helt når hun hilser på andre hester. Jeg selv kunne ikke rygge, men jeg husker ikke hvorfor!
Rytteren bare kikka dumt på meg, og hesten kom enda nærmere!
Jeg gjentok det jeg hadde sagt! Hun kikka enda en gang bare dumt på meg, og så var plutselig hesten helt borte ved min hoppe, de snusa på hverandre. Rytteren sendte meg et blikk som sa; Gikk jo fint dette!
Og så!!!: Etter noen sekunder, så klikket hoppa mi helt; Tok bukk og sparka bakut. Og der satt jeg bak i kjerra!

Hvorfor kan ikke folk gjøre som vi ber dem om?? Jeg hadde en uerfaren hest, som jeg kjendte tvert gjennom, jeg visste det kom til å skje!
Jeg blir bare så provosert!!
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  10:50:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hei. Selv om den hesten som "Løp Bakover" prøvde å sparke etter din hest er det feil å kalle den for "Dritt hest"!
Det kan hende at rytteren med den sparkende hesten prøver så godt hun kan å få den rolig, men kanskje ikke lykkes så bra. Du skulle ha bedt rytteren med den urolige hesten om å kontakte en erfaren hesteperson med å hjelpe henne med hesten. Men hester skal jo egentlig ikke få lov til å sparke etter andre hester.
-Hvis den ikke hadde noen grunn da...
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  10:59:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei. Selv om den hesten som "Løp Bakover" prøvde å sparke etter din hest er det feil å kalle den for "Dritt hest"!
Det kan hende at rytteren med den sparkende hesten prøver så godt hun kan å få den rolig, men kanskje ikke lykkes så bra. Du skulle ha bedt rytteren med den urolige hesten om å kontakte en erfaren hesteperson med å hjelpe henne med hesten. Men hester skal jo egentlig ikke få lov til å sparke etter andre hester.
-Hvis den ikke hadde noen grunn da...

Opprinnelig postet av Andrea&Brave Star!

Hvorfor i alle dager rir hun på tur med en hest hun ikke mestrer da?!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  22:59:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Uff, hopper.........

Formosissima: Jeg har sett flere hester som rygger i en sinnsyk fart, og da er faktisk ordet løpe ganske dekkende;)

Gå til toppen av siden

Joystick

» VIP

Skrevet - 29/04/2005 :  09:49:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heij jeg liker hopper like mye som hingster og vallaker.. Men dette høres ut som en (henne altså) rytter som ikke har peiling.. Med en gang den hesten begynnte og tulle skulle hun ha hoppet av.. eller rid bakkerst.. Hesten kan jo ries på.. vist hun trener den. alle hester trenger mosjon.. hun kunne jo ha laget seg en ridebanne eller et sted og ri til hun har full kontroll..
KLæmz
Gå til toppen av siden

srvhest-caballo

Skrevet - 02/05/2005 :  18:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi, ja det var da volsomt... Nei, jeg er helt enig i at den som satt på ponnien iværtfall burde gjort noe mer for å stoppe dette. Det var jo flaks at det ikke skjedde noe med deg eller hesten!
Jeg har opplevd noe lignende selv... jeg red en fjording da hun var på sommerbeite, og det var mange anndre hester der som også var på beite og gikk fritt (STORT beite altså). Blandt dem var det en liten hvit og brun shettlandsponni hvis det ikke var en minishettis, og når jeg og hesten var i trav, kom den lille frekkassen og sparket hesten jeg red på i magen mange ganger! De som er små og søte er ikke altid så snille og gode som det ser ut til... vel, jeg får håpe at du ikke treffer den ponnien en gang til, og hvis du gjør det så si hva du mener om dette til den jenta!
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 02/05/2005 :  22:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes nok mange løsninger på den problemhesten der.

Men det virket ikke som det var så stort problem for denne ryttern hva den hesten gjorde eller ikke gjorde.

Ja ja jeg rir ihvertfall omveier når jeg treffer en brun hest. skimmler fjordinger og sorte hester er greit de kan jeg møte.

Å ja hun rir den fortsatt. men hun møter ikke meg

Og om det fortsatt er en dritthest har jeg ikke lyst til å finne ut.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.