hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skjærer/gnisser tenner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Skjærer/gnisser tenner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

€Lucas€

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  10:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traveren min på 6 år gnisser tenner av en eller annen grunn. Dyrelgen har nettopp sjekket tennene hans og sa at dette bare er en uvane...
Når vi er på tur og koser oss skikkelig så kan begynne å gnisse tennene.
Men han gnisser tennene også i situasjoner som han aldeles ikke liker som f.eks stramming av gjord.

Men det er ikke hele tiden han gjør dette. Gnissingen varer kanskje i 10 min.

Noen som vet noe mer om denne "uvanen"? eller har en hest som og gjør dette?

*Jane*

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  17:35:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rir gjør også dette, men vet ikke om det er akkurat det samme som du mener. Han beveger kjeven fra side til side som om han skjærer tenner, men virker ikke som han gjør det sikkerlig. Dette gjør han kanskje i noen sekunder. Gjerne etter gjesping. Har bare set han gjøre det i boksen. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  18:00:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Gnissing med tennene kan også være utrykk for ubehag hos hesten. Ville tatt en sjekk av hesten for å se om alt står bra til helsemessig og med utstyret den bruker. Ellers har jeg faktisk hørt at noen hester kan gnisse med tennene når de har magesår.

Sjekk ellers denne og denne debatten.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 03/12/2005 18:02:45 Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 04/12/2005 :  12:55:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg opplevde at hesten min gjorde dette i en periode(da var hun 5år), spesielt hvis jeg red en del "tøyeøvelser" og når hun begynte å bli sliten.Sjekket tenner og ellers resten av hesten. Konklusjonen ble at hun var stiv i muskalaturen og at når vi gjorde "tøye"øvelsene"så gjorde det litt vondt for henne + at hun fikk melkesyre i "sliten"muskulatur.Tenk deg selv når du gjør tøyeøvelser for å klare å gå ned i spagaten(riktignok mange år siden jeg gjorde dette,men det gjorde dritvondt i begynnelsen!)Eller når du får melkesyre i låra etter å ha løpt en stund...

Vi fortsatte å ri, men red litt kortere økter og ga oss litt tidligere med tøyeøvelsene. Det var akkurat som hun prøvde å fortelle meg noe med den gnissinga..
Hesten min har iallefall sluttet med dette nå, og hun er veldig mye sterkere og mykere nå enn den gangen hun gnisset tenner...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.