hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - chambon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 chambon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Guro
» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  22:43:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan ikke de som mener at alle hester kan bli ridd uten noe som helst utstyr, ri inn en hest slik da? Det er veldig lett å si slike ting, men fort mye verre å utføre det.

Selvfølgelig er det vår mangel på kunnskaper som gjør at vi ikke kan ri uten utstyr, men du skal virkelig være god og ha nok tid for å klare det. Skal vi slutte å ri bare fordi vi ikke skal bruke utstyr? Hva skjer med alle hestene da? Realisme sier jeg bare

Opprinnelig postet av Irriducibili

Denne stemmer jeg for

Guro
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 01/03/2005 :  13:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Riktig bruk av hjelpetøyler har stort sett en positiv effekt. Problemet er at mange (for mange) bruker dem feil og for mye. Nøkkelordet er altså RIKTIG. Hjelpetøyler skal IKKE kompensere for dårlig ridning.

Personlig ville jeg nok aldri ha satt på noen form for innspenning på tur. Har alltid brukt tur som avbrekk, og heller jobbet med andre ting. Det å ri unghest handler også om motivasjon.

Angående det å ri uten utstyr kan jeg bare si at alt går om man vil bruke tilstrekkelig med tid og har kunnskapen. Jeg har andre ønsker.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  13:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt RÅD til det så skulle jeg gjerne kjøpt en hest og ridd den inn... Men vi som ikke har ræva full av penger kan desverre ikke bare kjøpe oss en hest sånn uten videre.
Ta kontakt om 4-5 år... da jeg er ferdig med studiene og har egen hest, ridd inn uten en tråd :)

Hester som lar seg styre uten utstyr er hester som er riktig trent. Hempfling rir dominante hingster forbi burnstige hopper med en tau hengene løst rundt halsen. At han klarer det med en dominant, høyranget hingst viser at vi så absolutt burde klare det med våre hester og. Hempfling er ingen gud eller noe overmenneske. Han er flink, men han er fremdeles bare et menneske.
Klarer han det burde vi klare det og (trening er jo selvsagt nødvendig)

En hest jobber ikke fordi du setter på den to reimer som tvinger hodet dens ned... Det er så tåpelig at dere går rundt og tror det...

Og du som foretrekker hester med høy rang som du kan bli kompis med, HAHA. Hvilken verden lever du i ?? Tror du ikke hester har et rangsystem kanskje ? Tror du du kan likestille deg med hesten , og fremdeles få den til å adlyde deg ?
Ikke pokker....
Den eneste måten å få et godt samarbeid med hesten på er å dominere den/få lederskapet. Det er kun på DEN måten man kan bli kompis med en hest... Ikke ved å la den dominere deg, og ikke ved å knekke den.

En rangstige fungerer slik at ingen hester er på samme rang. Enten er man OVER, eller så er man UNDER. Og hos folk som har hester som løper ut, biter, sparker og er ulydige, der er det hesten som er øverst.

Hjelpetøyler hadde ikke vært nødvendig hvis folk ikke hadde vært så forbanna late. Hadde de tatt seg bryet meg å sette seg inn i en hests måte å komunisere på hadde de kunne samlet den helt perfekt uten noenting....

Men de fleste gidder ikke.

Vel, deres tap.
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 01/03/2005 :  15:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det på tide at man begynner å lese litt mellom linjene her også...

Når noen vil ha en hest som er høyt i rang betyr ikke det at de skal leve ut en eller annen teit pennydrøm. En hest som er høyt i rang må man gjerne jobbe litt med - og det dreier seg ikke om et forsøk vennskap mellom to jevnbyrdige. Det som menes er en hest som ikke "underkaster" seg gud og hvermann.

Jeg har for ordens skyld ikke ræva full av penger. Det å kjøpe hest, og holde den, koster ikke nødvendigvis skjorta. Kommer helt an på hvilke krav man selv har til hesten og omgivelsene. Jeg prioriterer såkalt "dyr" hest og "dyr" oppstalling, men forsaker andre ting i stedet.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/03/2005 :  16:46:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg lurer litt på om det muuuuligens _ikke_ er Real Storm som lider av Pennydrømmene her...

Ellers enig med Liwi. Det er mye som går på prioritering: jeg vil heller prioritere andre ting enn å ri "uten en tråd". Men all ære til Baby Lunah om hun får det til
Så får vi andre jakte på våre drømmer og mål også. Med det håp at vi alle når dem, slik at vi kan glede oss over det vi har oppnådd!!

Guro
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  20:23:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
sle13: Slik som over halvparten her inne sier - hvorfor begynnne med hjelpetøyler i det hele tatt? I mitt tilfelle har jeg aldri vært borti verken chambon/gogue (så jeg lar forøvrig andre stå for forklaringen av hvordan disse fungerer vs.), men jeg har derimot ridd (merk; ridd) med hjelpetøyler/glidetøyler. Ikke samme greia, men de brukes jo for samme ting! Fikk beskjed av en dressurtrener å ri med disse tøylene. Ettersom hun visste sakene sine (trodde jeg ihvertfall) gjorde jeg jo det. Red en måneds tid med disse. Og joda, hesten gikk flott. Krummet nakken, men det var det. Jeg fikk jo beskjed om at; OJ, NÅ JOBBER HESTEN DIN VELDIG BRA.¨ .. Hah, yeah right. Så på film fra den tiden hvor bakbeina nærmest ble dratt etter. Begynte for ny trener og jeg brukte lang tid på å få han til å skjønne hvordan han skulle jobbe riktig. Han hadde hele tiden gått å støttet seg på hjelpetøylene, og resten av kroppen fulgte etter som et vogntog.

Poenget mitt er, bruk god tid fra begynnelsen av. Lær hesten å jobbe korrekt ( jobbe korrekt iht muskler og ferdigheter selvfølgelig. En voksen og eldre hest med kunnskaper og musklatur vil gå mer korrekt enn en ung hest på vei oppover på stigen. Dere skjønner sikkert hva jeg mener). Bort med hjelpemidlene! Om hesten først lærer seg å gå feil med disse, så skal jeg LOVE deg at det tar tid å rette det opp igjen. Ihvertfall om det ikke blir oppdaget fort, slik at hesten lurer seg unna.

Du snakker også noe om turridning og chambon. Jobb heller med å få hesten konsentrert på tur. Hold hesten opptatt med f.eks å flytte seg, bøye seg mm. Ikke noe problem å gjøre sånt ute på tur. Finn deg en litt bred grusvei hvor du kan trave oppover og flytte hesten fra den ene siden til den andre. Hesten min syntes det var råmorro og plutselig gikk alt som en lek på banen også.

Merkelig hva man klarer med litt kreativitet og tålmodighet. Men å begynne med hjelpetøyler så tidlig i utdannelsen er å begynne i feil ende - det fikk ihvertfall jeg erfare.

Ser på vipen din at du er født i 1990 (hvis jeg ikke tar helt feil). Har aldri sett deg ri, så jeg vil ikke si noe om ferdighetene dine, men jeg tipper du ikke er utlært nok til å klare å ¨ri inn¨ en hest. En ting er en instruktør som står å forklarer, men det er trossalt du som sitter oppå og det er du som skal kommunisere med hesten slik at den forstår. Vet ikke noe om trenerene dine rir hesten, men kanskje det kunne vært en idè? Det hjalp ihvertfall i mitt tilfelle. Silje Bakken (NM gull for UR, dressur, 2004) red Ibbe et par ganger i fjor sommer, og han var en helt annen hest etter hver time.

Har bare et spm. som kanskje er litt off-topic! Vi er så heldig å ha Schwoll på stallen. Dere husker kanskje han? Gamle hesten til Connie Lorentzen og Sofie Olsen. Ihvertfall, hesten går Grand Prix og har vel vunnet NM noen år tilbake om jeg ikke husker feil? Ihvertfall, han går med glidetøyler hele tiden han! Både på tur og under ridning. En av mine beste venninner som har han. Hun er tanteungen til Connie og har overtatt han. Greit nok at hun bare rir på hobbynivå enda, men jeg har aldri tenkt at glidetøyler ville vært nødvendig på en GP hest! Noen som vet hvorfor? Connie var oppom på lørdag, men jeg glemte å spørre :p Bare for å få sagt det, så spør jeg ikke om hvorfor AKKURAT Schwoll går med det, for det vet antageligvis ikke dere, men jeg har sett andre topphester med hjelpetøyler også..

Puh, langt.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 01/03/2005 20:26:43 Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 01/03/2005 :  23:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker ikke chambon, strikk og egentlig ikke gramantøyler.. syns innspenningstøyler er best å ri med hvis jeg absolut må ri med noe.. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  10:38:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde jeg hatt RÅD til det så skulle jeg gjerne kjøpt en hest og ridd den inn... Men vi som ikke har ræva full av penger kan desverre ikke bare kjøpe oss en hest sånn uten videre.
Ta kontakt om 4-5 år... da jeg er ferdig med studiene og har egen hest, ridd inn uten en tråd :)

Hester som lar seg styre uten utstyr er hester som er riktig trent. Hempfling rir dominante hingster forbi burnstige hopper med en tau hengene løst rundt halsen. At han klarer det med en dominant, høyranget hingst viser at vi så absolutt burde klare det med våre hester og. Hempfling er ingen gud eller noe overmenneske. Han er flink, men han er fremdeles bare et menneske.
Klarer han det burde vi klare det og (trening er jo selvsagt nødvendig)

En hest jobber ikke fordi du setter på den to reimer som tvinger hodet dens ned... Det er så tåpelig at dere går rundt og tror det...

Og du som foretrekker hester med høy rang som du kan bli kompis med, HAHA. Hvilken verden lever du i ?? Tror du ikke hester har et rangsystem kanskje ? Tror du du kan likestille deg med hesten , og fremdeles få den til å adlyde deg ?
Ikke pokker....
Den eneste måten å få et godt samarbeid med hesten på er å dominere den/få lederskapet. Det er kun på DEN måten man kan bli kompis med en hest... Ikke ved å la den dominere deg, og ikke ved å knekke den.

En rangstige fungerer slik at ingen hester er på samme rang. Enten er man OVER, eller så er man UNDER. Og hos folk som har hester som løper ut, biter, sparker og er ulydige, der er det hesten som er øverst.

Hjelpetøyler hadde ikke vært nødvendig hvis folk ikke hadde vært så forbanna late. Hadde de tatt seg bryet meg å sette seg inn i en hests måte å komunisere på hadde de kunne samlet den helt perfekt uten noenting....

Men de fleste gidder ikke.

Vel, deres tap.

Du kan få låne hest av meg som snart skal rides inn. Og han må du gjeeeerne ri uten en tråd... Men da på heeelt eget ansvar.

Hempflings hester er nok spesielt utvalgte du, å tro alt du leser eller ser på film er utrolig naivt og kan tyde på en heller midre dose egen praktisk erfaring... Dessuten er det ikke HINGSTEN som har høy rang... Sett en hingst ut til en flokk hopper som ikke er brunstig, er det da hingsten som tar kontrollen? Nei.

Jeg tror heller ikke at hodelaget er det som gjør at hesten min gjør som jeg vil. Men jeg er heller ikke så dum i skallen min at jeg mener hester kan stoles på 100%.

Jeg tror heller ikke DU babylunah, er rette mennesket til å spørre hvilken verden JEG lever i?

Jeg har heller ikke sagt at jeg likestiller meg med hestene mine, men å være "kompis" går helt fint an fordet. Hestene mine har naturlig høy rang begge to, og er ikke alltid enkel å holde på med. Men de vet også at nåde den jævelen som prøver å være frekk. Jeg går faktisk etter regelen "vær mot andre som du ønsker de skal være mot deg" med de, og det funker utmerket. Da er du kompis med hesten din, når den har skjønt dette. OG lederen dens.

Når det kommer til hjelpetøyler, så skal du vite at selv hester har evnen til å være late og lite arbeidsvillige.

Og: Jeg har heller ikke ræva full i penger. Men greier to hester for det. Alt går hvis man bare vil.

Gå til toppen av siden

Tone-Annette

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  19:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, tror mange har et veldig romantisk syn på hester (inkl. meg selv). Men jeg har selv fått erfare at noen ganger kan du ikke gjøre ditt og datt med en hest med høy rang. Det kan godt hende du ikke får det til med en hest med lav rang heller. Alt er ikke slik man ser i en indianer film eller leser i en bok, selv om den er skrevet av den og den treneren. MEN jeg har sett folk som behandler hestene sine som ting. Syns det bli FEIL! Så; heller en myk hånd enn en hard.... I de fleste tilfeller:P Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  19:56:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Apropo høy rang; Connie fortalte at når hun var nede for å kjøpe Schwoll, så hadde hun fått beskjed om at enten kom den hesten til å bli hennes beste venn eller verste fiende. ( Flott beskjed å få må jeg si ;). Så hun fikk bare velge hvem av de hun ville ha. Hehe
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  18:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan få låne hest av meg som snart skal rides inn. Og han må du gjeeeerne ri uten en tråd... Men da på heeelt eget ansvar.

Hempflings hester er nok spesielt utvalgte du, å tro alt du leser eller ser på film er utrolig naivt og kan tyde på en heller midre dose egen praktisk erfaring... Dessuten er det ikke HINGSTEN som har høy rang... Sett en hingst ut til en flokk hopper som ikke er brunstig, er det da hingsten som tar kontrollen? Nei.

Jeg tror heller ikke at hodelaget er det som gjør at hesten min gjør som jeg vil. Men jeg er heller ikke så dum i skallen min at jeg mener hester kan stoles på 100%.

Jeg tror heller ikke DU babylunah, er rette mennesket til å spørre hvilken verden JEG lever i?

Jeg har heller ikke sagt at jeg likestiller meg med hestene mine, men å være "kompis" går helt fint an fordet. Hestene mine har naturlig høy rang begge to, og er ikke alltid enkel å holde på med. Men de vet også at nåde den jævelen som prøver å være frekk. Jeg går faktisk etter regelen "vær mot andre som du ønsker de skal være mot deg" med de, og det funker utmerket. Da er du kompis med hesten din, når den har skjønt dette. OG lederen dens.

Når det kommer til hjelpetøyler, så skal du vite at selv hester har evnen til å være late og lite arbeidsvillige.

Og: Jeg har heller ikke ræva full i penger. Men greier to hester for det. Alt går hvis man bare vil.

Hvis du betaler stallplass og for så gjerne for meg !! (flytter til oslo for å studere til høsten )

Mulig jeg uttrykte meg litt feil ang lederskap, jeg mente på ingen måte at man ikke skal være "kompis" med hesten. For all del.... Det er jo der tilliten kommer inn. Hesten skal respektere der, og vite at du er lederen, men samarbeidet mellom deg og hesten blir ikke spesielt lystbetont hvis det ikke er tillit inn i bildet....

Hempfling drar rundt og trener fremmede folks hester, og han gjør dette med grome/halsring og hengende tau, eller ikke noe utstyr i det hele tatt. Så at det er "spesielt utvalgte" blit kanskje litt feil å si her....
Hans egen hest, Janosch (tidligere problemhest) er vel kanskje spesielt utvalgt ? Det vet ikke jeg noe om, men jeg er overbevist om at hester ikke må være av noe spesielt "slag" for å bli håndtert uten utstyr.

Det er ikke noe mer mystisk enn kroppspråk. Og hva som er pennyklubb/småpikeaktig med det ser ikke jeg.
Det er ved kroppspråk at lederhesten holder resten av flokken under kontroll, så at vi skulle klare å kontrollere vår ene hest ved hjelp av kroppspråk er da ikke så sensasjonelt.

Hadde jeg sagt at det bare var å kaste av hodelaget, viske hesten er lite dikt i øret og hoppet opp og gallopert over en blomstereng hadde jeg forstått at dere synes jeg er litt fjern og barnslig, men at dere tviler sånn på kroppspråk og komunikasjon forundrer meg litt.

Det krever mye mer forståelse, tålmodighet og fintfølselse å ri uten utstyr enn med, men man trenger ikke være noe overmenneske.

Hvis du ikke stoler 100% på hesten din må jeg si det er litt naivt å sette resten av liten til bittet og tøylene... de spiller nelig latterlig liten rolle når det kommet til stykket. De hindrer kanskje hesten i å løpe ut (så lenge du drar hardt nok i tøylene og gir hesten nok smerte) men jeg ser ikke poenget med å gjøre det på en så grov måte når horsemanship kan gi deg den samme muligheten uten å måtte sitte og stole på at hodelaget skal gjøre jobben.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  20:39:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare lest raskt igjennom innleggene, så vil bare gi en liten kommentar til babylunah; det er meget meget få som kan stole 100% på hesten sin i alle situasjoner- vær realistisk!! Og når det gjelder å ri uten utstyr, så er det mange som ikke har behov for dette:) Praktiserer selv NH, men siden jeg behøver sal, hodelag og av og til innspenningstøyer, ja så bruker jeg det:)

Men anngående hjelpemiddel som chambon (som denne debatten egentlig handler om!), så pleier jeg å si alt til sitt bruk, og vit hva du holder på med:) Feilbruk fører aldri noe godt med seg, men jeg er i utgangspunktet ikke imot innspenninger, men selv bruker jeg kun innspenningstøyler under longering, og da på en erfaren hest.

Hege Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 03/03/2005 :  21:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes bare en Hempfling. Har egentlig ikke noe særlig mer å tilføye. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  21:20:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Når eg var i 14-15 års alderen brukte eg også hjelpemidler for å få hesten på tøylen. Brukte å ri med strikk. Vel, det er noko av det dummaste eg har gjort og eg kjem aldri til å gjøre det samme igjen. Strikken er lagt på hylla for lengst, og eg bruker aldri slik når eg rir.

Einaste blir når eg longerer hesten. Da spenner eg inn med innspenningstøyler dei gangene eg longerer med ei line, men eg foretrekker å longere med to liner da.

Unghester som blir jobba riktig med fra starten er ikkje vanskelige å få til å gå til tøylen, ikkje det eg har erfart i allefall. Men da må den som sitter oppå ha nok kunnskaper/erfaringer om det man driver med. Det har vel sjelden ein 14-15 åring eller???

Å ri med innspenning er nok ein lettvindt løysing, men blir vel sjelden lett i ettertid når man må rette opp alt som følger med det lettvindte arbeide man har gjordt.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  23:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah:

Det er vel ikke så mye snakk om at folk ikke tror på kroppspråk her, da de fleste faktisk kommuniserer med hesten sin på nettopp denne måten. Det det blir snakk om er at du skal faktisk være utrolig dyktig for å kunne klare å ha 100% kontroll over en hest. Noen blir aldri så dyktige uansett hvor mye de trener. For de fleste er det manglel på tid og penger som blir problemet. Da kan ikke noen komme å si at joda, alle hester kan bli ridd på uten sal og hodelag. For det stemmer ikke, og grunnen til at dette ikke stemmer er fordi det ikke finnes nok dyktige folk til å trene disse hestene! Og det er da jeg spør, alle de som ikke har tid, penger og/eller kunnskaper nok til dette, skal de bare slutte med hest? Hva skjer med alle hestene da som ikke kan brukes til noe fordi de ikke kan bli ridd uten utstyr?

Så tenk litt realistisk. Du sier jo selv at du ikke har mulighet til å ri en hest uten utstyr, og det er du jammen meg ikke alene om å være!
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.