hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - chambon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 chambon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

eligj

Skrevet - 26/02/2005 :  00:33:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes diskusjonen her illustrerer veldig godt problemet med disse forskjellige hjelpemidlene: Mange mener at det er greit å bruke dem hvis man bruker riktig hjelpemiddel, og bruker det på riktig måte, men folk har totalt forskjellige meninger om hva som er riktig hjelpemiddel, og hvordan det skal brukes. Det finnes så mange finurlige varianter at det ikke er rart at man kan gå i surr.

Ofte er ikke problemet at hesten blir plaget, eller ødelagt (i alle fall ikke mer enn den ellers ville gjort), men at man ikke oppnår en egentlig god effekt, blant annet fordi man heller ikke er i stand til å skille en god effekt fra en dårlig effekt. Hvis man for eksempel ikke greier å skille mellom en hest som stikker hodet mellom bena og unndrar seg hjelperne, og en hest som arbeider aktivt til tøylen, har det ingen hensikt å sette på noe slags form for hjelpetøyle. En annen variant som kan dukke opp med de goughen, er at hesten dras opp i formen foran uten at resten av kroppen henger med, i stedet for at samlingen kommer bakfra.

Derfor mener jeg at man skal være forsiktig med disse hjelpemidlene, og helst bruke dem i samråd med en dyktig instruktør. Man bør være var for om hesten faktisk blir bedre av å ri med dem også når man tar dem av etter en periode, eller om den blir verre (eller om det ikke gjør noen forskjell i det hele tatt). Og som med all ridning, må man kunne gjenkjenne en riktig arbeidende hest som arbeider bakfra til tøylen.

Redigert av - eligj den 26/02/2005 00:35:26 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  03:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest kan gjøre hva som helst bare vi trener den rett. Man kan ri hesten samlet uten noe utstyr som helst, så hvorfor skulle da hjelpetøyler være nødvendig ? De skaper bare spenninger og forstyrrer balansen. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  12:35:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hest kan gjøre hva som helst bare vi trener den rett. Man kan ri hesten samlet uten noe utstyr som helst, så hvorfor skulle da hjelpetøyler være nødvendig ? De skaper bare spenninger og forstyrrer balansen.

Ja, teoretisk sett. Teoretisk!

Men nå er det faktisk ikke sånn at "alle" verdens hester kan ris uten utstyr bare man trener nok ditt og datt.

Noen hester er negative av natur, andre har gjerne feks. en ikke oppdaget svulst i hjernen. Du skal værsågod få ri en sånn en uten noe som helst, og gjerne trene de også. Du kan styre på så lenge du vil, men sannsynligheten for at de vil være 100% er liiiiiiiten.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  18:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester er flokkdyr, og alle hester kan bli dominert. Ergo; Alle hester kan håndteres uten utstyr.

Om den har hjernesvulst blir jo selvsagt noe annet, da jeg går utifra at det er FRISKE hester vi diskterer her . En hest med en hjernesvulst som gjør at den ikke kan domineres hadde jeg nok aldri satt meg oppå verken med eller uten utstyr.
Men jeg lurer nå fælt på hva slags vulst det måtte være? :D En svulst som har lagt seg oppå nerva som styrer flokkinstinktet?

Teoretisk sett er det mulig ja. Men fordommer, frykt og latskap hindrer det i å skje hos de fleste....
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  18:54:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke ALLE hester kan rides i form uten noe utstyr.. Det finnes unntak innen alt..
Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  19:05:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja selvsagt, one in a million eller noe. Men dette må isåfall være hester som ikke har flokkinstinktet og som av en eller annen grunn ikke vet hva det å underkaste seg/fungere i en flokk betyr. Og det er nok SVÆRT få hester det er snakk om her, ettersom hester faktisk blir FØDT med flokkinstinktet intakt.

99,99% av alle hester har flokkinstinktet printet inn i hjernen... Og alle disse er det mulig å håndtere uten utstyr. Det er ikke vanskeligere enn at man får lederskapet og tilliten.
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 26/02/2005 :  19:08:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Men, om 99,99% av alle hester kan ris uten utstyr (forutsatt at de blir trent rett!), hvorfor skal man da la være å trene dem slik bare fordi den ene av 10000 hester IKKE kan?

Bør man ikke gjøre det så bra man kan, ikke la være bare fordi det finnes individer som ikke kan?

Så, man skal la være å ri sprang eller dressur med fjordinger da, fordi det finnes noen som ikke kan! Høres ikke det dumt ut?

Og man skal la være å ri med sal, fordi det finnes hester som ikke kan bruke det... Og man skal absolutt sko alle hester, fordi det finnes noen stakarslige individer som ikke kan gå uten sko....

Jada, hadde blitt fint om man alltid dømte ting utifra unntakene...

Cec
Gå til toppen av siden

Tone-Annette

» VIP

Skrevet - 26/02/2005 :  19:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får vel blande meg opp i dette litt...

Jeg er av den mening av at de fleste hester skal kunne bli ridd riktig med et bitt de trives med (som hesten trives med, ikke rytter), men en god sal og med en god rytter. Med en god rytter mener jeg en rytter som for det første kan ri skikkelig, som har en mild, men bestemt hånd og som ikke presser hesten for mye.

NH er en fantastisk metode til og lære en hest ting. Jeg syns IKKE at hjelpemidler som chambon osv. skal brukes. Spesielt ikke hvis hesten har store problemer, selv om det er det folk oftest tror. Rytter vil ofte kompensere for sine svakheter med og kjøpe et slags hjelpemiddel. MAN BLIR IKKE BEDRE RYTTERE HVIS MAN BRUKER CHAMBON ELLER ANDRE LIGNENDE HJELPEMIDLER! Bare så det er sagt... Videre så tror jeg det viktigste er at man er en god rytter! Og at man kan prøve og sette seg i hestens fotspor. Altså å forstå hesten. Noe som igjen bringer oss til Natural Horsemanship.

MEN! Slike "hjelpemidler" kan jo hjelpe, ikke vet jeg, for jeg bruker ikke slike hjelpemidler til daglig! Ja, jeg bruker en martingal hvis det er veldig nødvendig. Ja, jeg bytter bitt hvis HESTEN ikke trives med det. Men alt sånn som har med trening av hest, vil det hjelpe med et skarpt og ubehagelig hjelpemiddel? Jeg skal si deg hva det gjør, det TVINGER hesten til ting. Ville det ikke vært bedre om hesten gjorde det frivillig? Da vil den nok gjøre ting med mer gnist og ting vil se bedre ut. Det jeg i det fulle og det hele vil si er, TENK PÅ HESTEN IKKE PÅ DEG SELV!

Og ha tolmodighet, ikke forvent at alt skal ordne seg på en uke. Det vil det kanskje gjøre med en chambon, men vil det holde i lengden? Jeg tror du vil få en sur og ulykkelig hest som gruer seg til ridningen.

Så til slutt; Styr unna chambon, pessoa bitt osv. Slike hjelpemidler veier ikke opp for manglende rytterkunnskaper! Et tre-delt trinsebitt vil jeg anbefale i bitt-sammenheng. En sal som passer og en tolmodig å myk hånd ville absolutt ikke skade. Med dette vil du, med tid, utvikle en hest som vil kunne sitt arbeid og gjøre det med glede.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  02:58:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alle hester er flokkdyr, og alle hester kan bli dominert. Ergo; Alle hester kan håndteres uten utstyr.

Om den har hjernesvulst blir jo selvsagt noe annet, da jeg går utifra at det er FRISKE hester vi diskterer her . En hest med en hjernesvulst som gjør at den ikke kan domineres hadde jeg nok aldri satt meg oppå verken med eller uten utstyr.
Men jeg lurer nå fælt på hva slags vulst det måtte være? :D En svulst som har lagt seg oppå nerva som styrer flokkinstinktet?

Teoretisk sett er det mulig ja. Men fordommer, frykt og latskap hindrer det i å skje hos de fleste....

Du kan ikke vite umiddelbart at hesten din har en svulst på hjernen. Slike hester blir ofte SVÆRT aggressive, får "sjokkanfall", blir redd det som kommer tett innpå, +++. Du kan aldri vite 110% sikkert at det ikke er noe galt med hesten din. For alt du vet kan de bittesmå forandringene (tidlig i stadiet) sett fra din side være mangel på tillit, og å sette seg opp på en hest sånn, er å risikere liv og lemmer.

Men nok om det:

Dessverre har vi hester som er FØDT aggressive. Man har hester som er FØDT negative, og hester som er FØDT med en rimelig lav IQ og "sosiale antenner". +++

Dette er hester som normalt ikke ville overlevd i det fri. Muligens den aggressive. Mennesket avler ofte opp slike hester, fordi de tjener bra på travbanen, eller har superflotte gangarter. En mindre intelligent hest kan fint tjene x antall kr i feks. løp, fordi den er gjerne korka. Det er ofte også disse hestene som går i pølsen, fordi de blir uopprettelig ødelagt. Den negative kan gjerne tillate deg å daffe rundt uten utstyr, men den ville aldri vise deg glede ved å gjøre det heller. Den aggressive hadde helst spist deg til middag.

Mange hester kan også bli slik, med god hjelp av mennesker også. Det skal ikke SÅ mye til vil jeg tro for å drepe både livsgnist og arbeidslyst hos en hest! Selv har jeg en hest jeg mer enn gjerne rir rundt hjemme på markene uten noe på sommeren, men det ville ikke falt meg inn å ri ut på veien uten!

Husk at alle disse "magikerene" på hesteryggen, som han som opptrådte på OHS, gjerne har MEGET spesielt utvalgte hester.

For jeg har absolutt tro på at NOEN kan ris uten utstyr, men det er jaggu ikke alle hester som legger seg flat. Jeg foretrekker hester som kan vise litt egen vilje, og som man kan "diskutere seg til enighet" med...

Når du har trent x antall forskjellige hester, alle med forskjellig gemytt og personlighet, i flere år, så kan du komme igjen og fortelle at alle kan ris uten noe som helst.

Sikkert et veldig rotete innlegg, men det er miiidt på natta;)

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  14:10:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så fordi noen hester KAN ha hjernesvulst skal man la være å trene NH ? Er det det du vil frem til ?

Det blir jo bare FOR dumt.... En hest med hjernesvulst er syk. Det er en unntakk fra regelen. JEG snakker om friske hester.. Og alle friske hester har flokkinstinktet. En hest uten flokkinstinkt ville i naturen strøket med temmelig fort, så avolusjonen har nok gjort sitt for at de aller , aller fleste hester er født MED flokkinstinkt.
Hvorfor snakker vi om unntakene i det hele tatt ? De hestene vi snakker om her (med hjernesvulst eller manglende flokkinstinkt) tilhører en VELDIG liten minoritet, så jeg ser ikke poenget med å diskutere noe annet enn normale, friske hester.

Det er ikke snakk om å få hesten til å legge seg flat. Underkua hester kan bli farlige, da det ikke er tillit inne i bildet. Et godt lederskap kreven nemlig BÅDE tillit OG respekt. For å ri hesten uten utstyr kreves det altså begge deler. Og så lenge tilliten er inne i bilder ligger ingen av partene flate. NH handler ikke om å styre med jernhånd, men om å samarbeide på en rolig og hestevennlig måte.
Tror du alle hestene i en flokk er underkua, svake og knekte individer ? Ser det sånn ut ? Det at hesten blir dominert av deg tar ikke fra den livsgnist, personlighet eller vilje. Igjen, det er her tilliten kommer inn. Det går ikke an å TA lederskapet, hesten må gi deg det.

Du sier du foretrekker hester med vilje som du kan diskutere deg til en enighet med... hvor kommer utstyret inn ? Må man ha utstyr for å diskutere ? Må man ha utstyr for å ri hester med egen vilje ?
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  18:22:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det blir jo bare FOR dumt.... En hest med hjernesvulst er syk. Det er en unntakk fra regelen. JEG snakker om friske hester.. Og alle friske hester har flokkinstinktet. En hest uten flokkinstinkt ville i naturen strøket med temmelig fort, så avolusjonen har nok gjort sitt for at de aller , aller fleste hester er født MED flokkinstinkt.
Hvorfor snakker vi om unntakene i det hele tatt ? De hestene vi snakker om her (med hjernesvulst eller manglende flokkinstinkt) tilhører en VELDIG liten minoritet, så jeg ser ikke poenget med å diskutere noe annet enn normale, friske hester.

DA har ikke du lest innlegget mitt særlig godt. Den svulsten var et EKSEMPEL!

Les det forrige innlegget mitt EN gang til, og få det inn hva som står skrevet, og SÅ kan du svare.

Kopi av melding:
Du sier du foretrekker hester med vilje som du kan diskutere deg til en enighet med... hvor kommer utstyret inn ? Må man ha utstyr for å diskutere ? Må man ha utstyr for å ri hester med egen vilje ?

Hjelpe, hjelpe meg. Hvor mange hester har du trent på denne måten og ridd slik og hatt kontroll på i enhver situasjon?

Jeg foretrekker hester med stor personlighet, og evnen til å si ifra med en gang hva de liker og ikke liker. Hester som har høy rang, for det er disse som blir en skikkelig kompis når du kommer innpå de.

Du skjønner, hester er egentlig ikke så annerledes en mennesker... De dumme er de som lar seg presse kjapt og over lengre tid...

Gå til toppen av siden

Tone-Annette

» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  18:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et spm! Hva har dette med chambon osv. og gjøre? Kanskje en ide og ta dette privat....

Og ja, bare en kommentar!

"De dumme er de som lar seg presse kjapt og over lengre tid"

Så nå er hester dumme? Så medgjørelige hester er "dumme", bare fordi de ikke er sta og vanskelig?
Greit, jeg liker også hester med litt "personlighet", men syns ikke at medgjørlige hester er dumme!
Hva skulle barna ridd på? Hva skulle vi ha lært på? Hvilke hester skulle gått i rideskolen?

Jeg bare spørr.......
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  19:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De dumme er de som lar seg presse kjapt og over lengre tid"

Så nå er hester dumme? Så medgjørelige hester er "dumme", bare fordi de ikke er sta og vanskelig?
Greit, jeg liker også hester med litt "personlighet", men syns ikke at medgjørlige hester er dumme!
Hva skulle barna ridd på? Hva skulle vi ha lært på? Hvilke hester skulle gått i rideskolen?

Da har ikke du lest det innlegget jeg viser til i forrige innlegg heller...

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  20:43:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke de som mener at alle hester kan bli ridd uten noe som helst utstyr, ri inn en hest slik da? Det er veldig lett å si slike ting, men fort mye verre å utføre det.

Selvfølgelig er det vår mangel på kunnskaper som gjør at vi ikke kan ri uten utstyr, men du skal virkelig være god og ha nok tid for å klare det. Skal vi slutte å ri bare fordi vi ikke skal bruke utstyr? Hva skjer med alle hestene da? Realisme sier jeg bare

Redigert av - Irriducibili den 28/02/2005 20:46:02 Gå til toppen av siden

Tone-Annette

» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  20:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, det leste jeg..... Men jeg refererer til det du skrev i det innlegget jeg tok ey utkast fra... Ikke noe av det du skrev i forrige... Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.