hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - chambon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 chambon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Opal

» VIP

Skrevet - 23/02/2005 :  17:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er egentlig poenget med å bruke hjelpetøyler på en unghest uansett?? Du gjør deg selv en virkelig bjørnetjeneste!
At hodet søker ned er et RESULTAT av riktig ridning!!!
Synes virkelig ikke det er akseptabelt å bruke noen slags kunstige hjelpemidler på unghester unntatt ved longering..

Opprinnelig postet av AAndreA

Kunne ikke sagt det bedre selv.
Har selv en (relativt) ung sak på stallen og noen hjelpetøyler har aldri vært i nærheten av den hesten. Har derimot hatt god hjelp av flinke folk med tilridning og har nå en hest som i rette hender går (stort sett ) supert til kontakten. Tror man kommer lengre med mye tålmodighet og bistand fra kvallifiserte folk enn man noengang vil gjøre med hjelpetøyler...
Gå til toppen av siden

Jax

Skrevet - 23/02/2005 :  21:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si meg enig med dere, Det beste resultatet får du ved hardt arbeid. Har aldri brukt hjelpetøyler på min hest, og kommer ikke til å gjøre det heller.
Men dette er også opp til hver enkelt å avgjøre selvfølgelig. Tror og håper at alle er glad i hestene sine og vil dem bare det beste!

Har selv en gammel hest på stallen som ble brukt innspenningstøyler på, han er HARD på tur. har selv ridd han, når man rir dressur med han er han veldig tung/ hard i munnen( og kjennes som murstein), noe som i mine øyne er fullstending galt. for meg skal en hest som går på bittet og jobber ordentlig, kjennes som "Ingenting" i hånden og skal lyde ditt eneste vink.

Nå : Når du har opplevd dette, uten hjelp av hjelpetøyler o.sv. og hardt arbeid (du kommer ingen vei uten det) har du opplevd hva ekte dressur er!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  15:10:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trådstarteren starter med å spøre HVA en chambon gjør , for så å opplyse at at hun skal begyne med det på hesten sin.

Si meg... hvorfor har du bestemt deg for å bruke noe du ikke vet hvordan fungerer ?
Gå til toppen av siden

Jax

Skrevet - 24/02/2005 :  21:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Har aldri brukt hjelpetøyler på min hest, og kommer ikke til å gjøre det heller"

Hei! (må bare beklage visst jeg sporer litt av da!)

Har ridd hester med hjelptøyler, men ikke min egen med det.
Har jo også sett resultatet (som jeg faktisk skrev)

Unnskyld, men hvordan kan du ikke si at jeg ikke vet hvordan det fungerer?

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  23:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Har aldri brukt hjelpetøyler på min hest, og kommer ikke til å gjøre det heller"

Hei! (må bare beklage visst jeg sporer litt av da!)

Har ridd hester med hjelptøyler, men ikke min egen med det.
Har jo også sett resultatet (som jeg faktisk skrev)

Unnskyld, men hvordan kan du ikke si at jeg ikke vet hvordan det fungerer?

Opprinnelig postet av Jax

Men så er vel heller ikke du den som startet tråden?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  08:21:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Real Storm Kan du ordne det store bildet du satte inn på side 1 slik att det blir bedre å lese debatten. Lag bildet ein del mindre.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  09:51:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, hvis du gidder å fortelle meg kordan eg gjør det;)

For å si en ting: Er ikke tilhenger av noen form for elastisk innspenning, til nød innspenning med ganske harde gummiringer på.

Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 25/02/2005 :  18:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok...jeg har kanskje sagt ting litt feil; for det første rir jeg ikke med chambonen på bane, og for det andre har vi rådført oss med flere hestefolk og instruktører, og de sa at det er riktig det jeg gjør nå som jeg skal få overlinje på unghesten... så det så!! jeg ville ikke gjort noe som kunne skadet hesten min... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  18:30:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, vel...lykke til med unghesten..
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  18:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk som bruker hjelpetøyler er og blir late. End of story.

Det vil nok slå tilbake iform av problemer med bein eller rygg.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  18:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Folk som bruker hjelpetøyler er og blir late. End of story.

Det vil nok slå tilbake iform av problemer med bein eller rygg.

Er nyskjerrig på hvilket grunnlag du kan si dette...

Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 25/02/2005 :  21:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... det var litt rart att ikke de fleste hestene til toppryttere har merket det da!! mange av de rir med hjelpe ting som hjelper hesten til å søke ned og fram... oups! det er meget effektift (hvis man vet vordan da så klart..) å byggge overlinje på hesten med det... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  21:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm... det var litt rart att ikke de fleste hestene til toppryttere har merket det da!! mange av de rir med hjelpe ting som hjelper hesten til å søke ned og fram... oups! det er meget effektift (hvis man vet vordan da så klart..) å byggge overlinje på hesten med det...

Opprinnelig postet av sle13

Nå er jeg ganske nysgjerrig på hvorfor du mener du trenger å bruke diverse ekstrautstyr?
Og hvor ung er denne hesten din?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 25/02/2005 :  21:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
han er 6 år.. det er vel egentlig en vane sak vil jeg tro. jeg bruker chambongen på tur til å få han ned og fram... han er egentlig kanske ukonsentrert på tur, liker å titte rundt seg. da er det bedre med at chambongern hjelper til meg å få han ned og fram og å bygge overlinge på han, i stedenfor at jeg må slitte masse får å få han ned da.. men med en gang jeg kommer inn på en bane( uten chambongen)blir han konsentrert på meg og går ned for meg... Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/02/2005 :  22:54:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man bygger ikke overlinje ved å bruke hjelpetøyler, man bygger overlinje ved å ri riktig. Toppryttere vil jeg tippe har en litt bedre forståelse for hvordan de skal bruke slike hjelpemidler riktig. Dersom det brukes rett så tror jeg ikke at det har så mye å si hva du bruker, men det er også utrolig viktig at du vet hvordan det brukes. De fleste som rir med hjelpetøyler idag kan ikke dette, og tvinger bare hesten sammen- det er belastende på rygg og ben, og det som er.

Om det er på tur ehsten ikke vil jobbe skikkelig? Da tror jeg du kunne prøvd å ridd litt mer konsentrert på tur også. For mange hester blir det å ri på tur bare å daffe rundt, ikke gjøre noe spesielt. De er ikke vandt til å jobbe skikkelig på tur. Dette kan du forandre på, rett og slett ved å be om masse fra hesten også når dere er på tur. Det pleier være veldig god trening å jobbe med forskjellige øvelser i terrenget, la det bli en naturlig del av turen. Selv synes jeg det er morsomt å trene på tur, du kan jobbe med bøyning rundt trær, sideøvelser, overganger osv. Det er egentlig morsomt å bruke naturen som 'hinder', og du kan legge inn mye på en vanlig tur. Problemet er vel å få ehsten til å høre etter, dersom han ikke er mye på tur så er det sikkert mye nytt og ting å se på, det må du bare jobbe med. Dersom hesten går godt uten hjelpetøyler på bane, så tror jeg egentlig ikke at du trenger det, du må bare gjøre ehsten oppmerksom på at dere skal jobbe på tur også. Det er ikke bare på banene at hesten skal være oppmerksom, men overalt.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.