hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaldblodser - ikke travere???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Kaldblodser - ikke travere???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tabrathe

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  22:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett noen annonser på hestemarked, hvor folk skal selge kaldblodser som ikke er travere... Det er jo egen kategori for mange kaldblodige raser som døl og fjording. Jeg regner med at det er snakk om travere som ikke er kjørt eller har gått løp. En kaldblods med traver - stamtavle er jo en traver uansett hva den blir brukt til. De har blitt avlet for å trave fort i mange generasjoner, dermed ligger det vel litt i genene også?
Hvis folk ønsker å kjøpe kalblods, så får man jo hele pakka med traverblod og alt. Er det noe galt med det?
Jeg synes det er tåpelig å selge en traver, og prøve å dekke over ved å kalle det ridehest. Ønsker man traver, kjøper man traver. Hvis man vil ha ridehest kan det være lurt å se seg om et annet sted. Får hesten det godt hvis de nye eierne har forventninger om at traveren ikke skal oppføre seg som en traver?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 13:59:25

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  22:58:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig får hesten det godt. Jeg har en fire år gammel kaldblodstraver som jeg bruker som både ride og kjøre hest.Selv om den er avlet for å trave godt,betyr ikke det at den ikke kan trenes til å bli en god og normal ridehest. Det er jo ikke hesten som sier at den ønsker å gå travløp. Men det er gøy å ha en allsidig hest. Go å ri og rask foran vogna.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/03/2003 :  23:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge hsten ikke er travtrent så vil den neppe ha de uvanene mange travere kan ha. Stri og heite. Men det er jo fortsatt en traver.

Det mest idiotidske jeg ser er når noen skriver inn at hsten er travtrent, men ikke gått løp... Som om det skulle hjelpe noe. Uvanene kommer jo av treningen, ikke av løpene.

Selv om den har traverblod så vil den være like grei som andre hester, så å si at man bør lete etter en annen ehst om man vil ha ridehest er jeg ikke enig i. For traveren oppfører seg ikke som en traver om den ikke er blitt trent slik om du skjønner. Så derfor kan man fint få med det i annonsen sin, at den ikke er travtrent.
Gå til toppen av siden

travjenta
» VIP

Skrevet - 27/03/2003 :  09:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!! jeg syns selvsagt ikke at en nybegynner skal kjøpe traver,ofte er det "gamle" travkarer som prøver å selge den uønska gampen sin til hvem som helst,og sier gjerne at de er ridesikre og passer for "unge jenter som deg"..... jeg kjøpte en kaldblodstraver for 2 år siden,og fikk det jeg ville ha: en allsidig hest som går travløp,som jeg rir dressur på,hopper med og rir lange turer i skogen med. for den rette rytter så er kaldblodser utrolig fine og allsidige hester!!!! Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 27/03/2003 :  10:26:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Kaldblodstraveren er en meget alsidig hest. De er gode å ri på, robuste og snille.

Det var for en tid tilbake snakk om å "lage" en ny avart av rasen Kaldblodstraver - denne avarten skulle bli en ren ridehesttype/Lettdøl. Lettdøl er perfekt for norske forhold med harde vintere og røft terreng. Det var snakk om å lage en egen stamtavle for denne type hest - men det har det tydeligvis ikke blitt noe av. Grunnen er først og fremst at denne hesten vil bli dyrere en den avdankede traveren - noe som vil gjøre den "mindre populær". Og så er det vel også diverse uenigheter om rasestandarden.

Men tar man en kikk på hva som finnes av kaldblodstravere ser man store variasjoner og mange som passer supert som ridehest (har sett flere kaldblodser som går Middels dressur). Mange avdankede travere kan bli supre ridehester (og så koster de en brøkdel av mange halvblodser som for det meste står halte på stallen)

Jeg vet at mitt innlegg bryter noe med det første innlegget her...håper jeg er tilgitt :-)

Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 27/03/2003 :  14:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)
Jeg har ridd og hatt kaldblodser i flere år, og synes det er en glimrende rase. Kan brukes til alt. En villig og modig hest med mye framdrift :) Noen kan være litt heite, pga "travergenene". Og dette passer ikke for alle ryttere. Sett kaldblodser gjøre det bra innen både dressur og sprang. Om jeg skal kalle de travere eller ikke er uvesentlig for meg, de er jo avlet for trav så de er jo travere. Men en kaldblod som bare har vært ridehest er rart å kalle traver..
=)
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/03/2003 :  20:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
I forhold til varmblodstraveren som har naturlig anlegg for hurtig trav, så er dette noe kaldblodsen som regel må lære!

KaldblodsTRAVEREN min har aldri gått trav, eller vært travtrent.

Hun kan rett og slett ikke øke travet! Har et sakte og fint samlet trav, og strekker selvsagt ut når jeg ber om det. Men ikke snakk om at hun klarer hurtig trav, hun slår da automatisk over i galopp!

Er hun kanskje bare ei herlig sjeldenhet!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/03/2003 :  20:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte også noe.... hehe

Det at man setter i annonsen at hesten ikke har gått trav eller vært trent (gått løp eller trent i trav, er jo egentlig det samme!) synes jeg er på sin plass! Det er jo bare en rein opplysning! Om ridehesten din er innkjørt og kjørt med, så opplyser du det? Hvis den går western så opplyser du det? Da er det jo også riktig å opplyse om en traver har gått trav eller ikke. For denne har ganske stor betydning!

Stressfaktoren er ikke der hvis hesten ikke er trent i trav. Det er jo treningen og løpene de blei stressa og heite av.

Det er jo "bare" traveren som er stressa selvsagt.... Ingen ridehester kan vel være det? På tur med andre hester er de nok engler og ligger å lunker langt bak de andre.....
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 28/03/2003 :  22:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet hvordan det er å ha kaldblods, jeg hadde min i ti år. Han er veldig allsidig. Jeg har kjørt tømmer med ham, kjørt ulike sleder og vogner og ridd ham masse. Han hoppet en meter i sine yngre dager og kunne en del ulike dressurøvelser. Supre hester. Det jeg mener er at om man vil ha en rein ridehest, og ønsker å konkurrere, må man ofte jobbe mer for å nå målet, jeg har fremdeles ikke sett noen kaldblods med swung... dessuten blir jeg irritert når overskriften er: KALDBLODS, IKKE TRAVER. Jeg synes det virker som om traver blir så veldig negativt. Jeg har ridd flotte travere som har kjørt inn mange penger, men som forandrer seg totalt når de får sal på ryggen. De skiller mellom to ulike oppgaver. Jeg har også ridd dem som ikke er travtrente men som er sinnsykt heite likevel. Det er individuellt. Men visse fellestrekk har vel de aller fleste. Jeg har aldri ridd noen kaldblods som du må sitte å gi sjenkel konstant, slik som man må med mange ridehester. Det er hester med motor vi snakker om her. Er det tilfeldig eller ligger det i genene?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/03/2003 :  00:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med tabrathe!

Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 03/04/2003 :  11:02:08  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
helt enig med tabrathe og frik!! det erså sant som jeg skulle sakt det selv :) Gå til toppen av siden

newie

» VIP

Skrevet - 04/04/2003 :  13:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,nå har jeg lest alle innleggene her og det er mye rart. Da skal jeg komme og si at hesten min ble trent trav, finnes ikke stresset. Er mer en bedagelig hest med et supert steg.Det finnes to typer kaldblods travere: De spinkle og de litt mer robuste. Min er av den litt mer robuste typen med korte ben og en laaang kropp.Han er derfor ikke egnet så mye i sprang, men hopper fint 1 meter med god margin. Dressuren hans derimot er helt super. Han er lettlært og har et enormt bra steg. Få hester av de tunge rasene har swung, men så tror jeg ikke en kaldblods eller fjording ville uansett klart å komme opp til start i World cup osv.De ville blitt kastet ut pga rasen sin.Men om hesten er travtrent startet eller ikke har da egentlig ingen bedtydning.Man må beregne og bruke lenger tid på å få inn galoppen, men resten har faktisk de tunge rasene lettere for å lære enn de edle.Har tatt meg et år og 2 måneder å få min 6år gamle kaldblods til å gå lb/la dressur. Kjøpte han for den tiden siden.men seff,j mangler litt på høyregaloppen, men ellers er det han som virkelig har utstråling på banen. Dette hørtes selvskrytende ut, og kanskje er jeg litt på et annet tema, men å forsvare kaldblodsen. det gjør jeg av hele mitt hjerte.det er en sterk utholdene rase med annlegg for alt innen ridning kjøring, skogbruk og fjellet.Spiller ingen rolle om hesten er traver, en gos omskolering gir en like god ridehest som alle andre hester.klemz Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 05/04/2003 :  00:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppla!
Min yndlingshest er døl!! Og det er fordi den er så allsidig og god. Jeg rir når jeg har tid en traverdøl som trenes både på travbanen og under sal. Han er den eneste hesten jeg har fått ned på bittet på første ridetime. Han er supersnill på stallen og passer utmerket til klimaet hær i Finnmark. Jeg liker ikke å engste meg unødig for helsen til hesten og jeg liker at hesten kan trives selv om det er litt kaldt. Det at de annonserer med at hesten ikke er traver syns jeg er litt forvirrende, kunne de ikke heller ha skrevet hva den er?
Men dette syns jeg er lit pirk, for det er vel ikke så lett å skrive en perfekt annonse heller??
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/04/2003 :  16:45:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med alle dere som sier at kaldblods ikke er det samme som overstresset "travergamp". Er også enig med overstående innlegg; alle prøver vel å skrive en "perfekt" annonnse, du vil jo helst finne rett kjøper til hesten din.
Selvom det selvsagt ikke er det samme så blir det å skrive "ikke travtrent" evt. "travtrent, men ikke kjørt løp" litt som alle som skriver at hesten er "startet 120, men hopper 160 på trening" man vil gjerne være ærlig, men legger til alt man kan finne som er fordelaktig! (og "alle" dressurhester har jo "potensiale for mer")

Tror dette med hest, og hva du kjøper og liker og hvordan du oppfatter situasjonen er det viktigste for hvilken mening du har.
Personlig kjøper jeg heller en kaldblods på 6 som kan komme seg til lb/la enn en dressurhest på 10 som starter lb/la og "har potensiale for mer" men det er meg...

Guro
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.68 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.