hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dressur med varmblodstraver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 dressur med varmblodstraver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  16:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
lurer på hva dere der ute synes om å bruke varmblodstravere i dressur,dere kan jo også gjerne skrive om deres egen traver og dressuregenskapene dens. selv har jeg en traver som går LC, bare 5 år og klarer det utmerket, går i fin form og ned på tøylen uten hjelpemidler!*stolt*
en rytter uten en hest er bare et menneske,men en hest uten en rytter er fremdeles et hest :)

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  17:17:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes man skal få bruke hesten sin til hva man vil, uansett rase, så lenge man har realistiske mål :-)
Varmblods i dressur, varmblods ridehest som turkamerat, shettis som spranghest (hosthost) osv.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  17:42:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Alle hester har godt av å bli trent dressur. Det er faktisk veldig mange travtrenere som setter bort hestene sine til et par dager i uka med skikkelig dressurgjennomridning. Hvor vanlig det er aner jeg ikke, men det er ikke ukjent at flere gjør det.

Angående å bruke traver til dressur så synes jeg det er veldig bra (det gjelder forøvrig bruk av alle typer hester). Det som desverre ofte er en begrensning hos traveren er hestens galopp. Rett og slett fordi hesten er avlet frem til trav, så blir galoppen lett firetaktig, og/eller veldig hastig. Det går selvsagt ann å trene, og oppnå et bedre resultat. Men man skal være klar over at veldig mange travere aldri vil kunne få en god galopp, kun av den grunn at de ikke er ment for annet enn å trave fort (og aller helst ikke ønske å galoppere en gang). Nå vet jeg ikke hvordan din traver er, det er jo mange travere som har en noenlunde ok galopp, hvor den kan gå i rolig tempo, gå i balanse, samtidig som den er stabil. Samtidig er det også veldig mange travere som over hodeikke har noen ok galopp, men som likevel kan gå veldig fint dressur i skritt og trav.

Det er iallfall morro å høre at du trives med å ri dressur på traveren din, og så får vi håpe at du har en av de traverne som også har en god galopp. Det er jo gjerne denne galoppen som setter sperren for og eventuelt nå videre.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  18:00:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Først å fremst... om du vil ri dressur: Koffor kjøpe traver da???

Skjønner godt at folk kjøper sæ travera om dem bare vil ri på tura og kanskje kjøre litt. Da får dem en billig hest...spiller lixom ikke så stor rolle!

Om du vil ha en utfordring å "omskolere", så kan du vel like godt bare kjøpe en lite trent ridehest! Da får du værtfall (som oftest) bevegelsan som trengs.
"Omskoleret" eller "x-traver" e nåkka av d teiteste æ har hørt!
En gang traver, alltid traver!
Kan ikke bare bytte rase fordi den blir ridd på! Du kan selfvølgeli jobbe en traver mere ridbar!
Å dem som sir at dem har en varmblods ridehest...åsså spørr man ka foreldran heter åsså e foreldran travera...høm høm... så da har du lixom en ridehest forde om den aldri har gått løp?!?!! Koffor e d så vanskeli å forstå at "Varmblods" ikke e en rase du bare skaper frem selv til ridehest eller traver!

Mange kjøper sæ da en traver fårdi dem e billig å dem bare skal ha en turkamerat! Joda fint d!
MEN så bynner sprang å dressurmiljøe å vokse, å dem finner ut at d der e artig! Åsså står dem der me en hest me firtaktig galopp, altfor brå bakbart, trang ganasje, null steg å masse masse underhals. Åsså skal dem bynne å lære den hær dressur når dem heller ikke kan nåkka shøl, men tror at d e hesten d e nå galt me fordi den vil sammarbeide.
Så får dem ikke hesten til å gå på tøyla som da e så populært får d ser så proft ut, istede får å øve på litt lydighet å tjohei først!
Spenner dem hesten inn med innspenningstøyler, pessoasele, chambong +++ får å få til å ri hesten i form...
Å da om hesten for eksempel har aaaaltfor trang ganasje, så blir den blir spent inn så får denn faktisk såvidt puste!
Ja æ syns d e på grensa til dyreplageri!! Prøv sjøl å jogg langt når du e tett i nesa å har en hvetebolla i kjæften!!
Desuten har denn e sånn bakpart at han ikke klarer å komme inn under bak, å ka e da vitsen me å bare gå å knekke nakken??

En traver kan aldri få di stegan, shwungen og bevegelsan som trengs i di høye klassan!
Heller ikke sprang..dæm kan godt være råflink å hoppe, men det blir aldri flyt over det!

MANGE å di fleste traveran e bygd sånn!

Skulle likt å sett Star Fortune på travanen... eller en av di hær supertraveran på dressurban (litt høyere klassa enn di lette da selvfølgeli)
D sir sæ shøl...d bare går ikke!
D e jo en grunn til at dressur ryttera på et høyt nivå ikke rir travera!!!

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  18:09:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Rødkløver: Nå er det ikke alle som har ambisjoner om de høyeste klassene, men som trives med sin traver/hva nå enn i de litt lavere klassene. La folk kose seg med det, og gjøre hva de vil - hvis alle skulle tenkt slik som du gjør akkurat nå, er det ikke rart det finnes mange mennesker som sliter psykisk.

Og.. Angående hjelpetøyler; jeg har faktisk aldri sett en x-traver med hjelpetøyler, derimot har jeg sett x-antall 'vanlige' ridehester med det samme ;-)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  18:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rødkløver: Mye kan utrettes med riktig trening
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  18:45:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Selvfølgeli så ser æ ingen ting galt i å ha en traver om man ikke vil satse så høyt!
Men har sett altfor mange som skal tvinge hestene sina å gå i kort kort form når dem ikke har kapasitet får det!

Du klarer heller ikke å trene frem en bakpart og ganasjer som en god ridehest har!!!

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  18:52:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hmm.. For det første må jeg si at jeg synes det er utrolig forvirrende og ikke minst vanskelig å lese innlegg skrevet på dialekt. Synes man skal holde seg til nynorsk eller bokmål. Det gjør alt så mye enklere.. Eventuelt annet skandinavisk skriftspråk som er enkelt å lese, dersom det er hovedmålet.

Forøvrig sier Bent Branderup så fint i sin bok "Det er rytteren som skaper hesten". Altså er det ikke nødvendigvis døfødt å ri en traver i dressur. Men man skal likevel ikke holde skjul på at mange typer hester er mindre egnet til å nå et mål enn en annen. Det kan være traveren med sin begrensede galopp, fullblodshesten med sin overflødige nervøsitet, fjordingen med sin kompakte kropp eller varmblodsridehesten som overhode ikke eier ridbarhet. Du finner alle mulige typer hester, som på en eller annen måte har sine begrensninger. Nå finner du også de som er godt egnet, og fordi noen momenter er enklere å trene bort eller følger mer individ enn arvelige egenskaper, er sjansene for å nå langt med noen typer hester sannsynligvis større.

Nå høres det heller ikke ut som at rebecca har store planer om å erobre verden i dressur med sin varmblodstraver. Da er jeg absolutt enig i at hun vil møte veggen ganske snart. Men at travere også kan brukes til dressur stemmer, og så lenge rebecca har glede av det synes jeg det er hyggelig.

Av den grunn at traveren som oftest har sine begrensninger ville jeg ikke kjøpt traver selv. Selv om jeg opp gjennom årene har ridd flere kaldblodshester (det er disse traverne jeg har hatt kjennskap til) som etter min mening har gått bra dressur for de mål jeg da har hatt. Om jeg kunne fått tilbake en av disse hestene i yngre utgave den dag i dag skulle jeg gjerne tatt de imot, men av den grunn at sjansene for å nå videre i dressuren er større med en hest som er avlet for det vil jeg neppe skaffe meg noen kaldblodshest den dagen jeg skal være hestekjøper. Nå snakker jeg om kaldblodstravere, og de er, selv om de er travere, på mange måter veldig annerledes enn varmblodstravere. Men siden min travererfaring kun er fra kaldblodssiden blir dette naturlig å trekke inn.

Forøvrig er det også mange dressurhester jeg aldri skulle ønske at jeg noen gang skulle ri. Jeg ville f.eks. aldri gjort noen god figur på Star Fortune. Da tror jeg igjen en hest uten gang ville latt seg bedre vise, iallfall om jeg skulle sittet på hestens rygg (selvfølgelig kommer det igjen også ann på hesten..). Det er litt sånn at man må ofte ta mindre steg for å nå toppen også.. Om rebekka gleder seg over å ri LC på sin traver nå, og føler at det går bra, så gleder jeg meg over det. Kanskje hun burde hatt en annen hest med tiden dersom hun vil nå langt, men igjen vil sannsynligvis mange av de bedre hestene rett og slett være for overflødige for henne nå. Kanskje også umulige å ri for det nivået hun er. Og om traveren hennes går fint i LC, er det kanskje også muligheter for å debutere i LB med tiden. Om konkurranser er et mål selvsagt.. Det er ikke bare og bare å bli "best i verden". Man må gjerne ta noen skritt på veien, og på veien møter du mange ulike typer lærehester..

Forøvrig synes jeg at det finnes mange fine hester med manglende kapasitet som går virkelig gode LB-programmer. Jeg synes f.eks. mange kaldblodige hester, og ellers litt rolige hestetyper, uten noe særlig gang, ofte viser seg som stabile og teknisk gode for dette nivået. Noe som fremdeles er det viktigste nettopp i LB (og også i LC). Man må selvfølgelig ha en hest med litt mer gnist om man skal opp i nærmere 70%, eller ri gode programmer over LB, men for mange er nettopp en god LB-hest en super lærehest i første omgang. En hest med allverden av kapasitet og gangarter vil for mange være for mye å håndtere om man nettopp har debuttert på dressurbanen som konkurranserytter.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  22:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Spoff: som alltid, et glimrende innlegg

Er nok mange som sitter og humper rundt på "avdankede travere", det være seg til dressurridning, sprang, turridning e.l. Og ære være dem for det Traveren har fått rykte på seg for å være som poteten - den kan brukes til alt
Jeg er selv en av de som humper rundt på en varmblodstraver( dog ikke avdanket da den ikke har gått noe løp) og er for øyeblikket veldig fornøyd med min lille utfordring, fordi det er nettopp det traveren er om man vil "satse" på å få den høyere enn f.eks. lett c.
Man kjøper ikke en traver om man vil satse på å nå de høyere klassene, da kjøper man en hest med linjer for den grenen man har valgt, noe jeg selv ville valgt om den økonomiske situasjonen på det tidspunktet jeg kjøpte hest hadde vært bedre.
Med fare for å fornærme mange "travhestryttere" vil jeg påstå at mye av traverens dårlige omdømme som sprang og dressurhest kommer av nettopp disse rytterenes manglende kompetanse innenfor ridning, selvsagt ikke alle, men mange.
Jeg har selv erfaring med å ri hester fra fjordinger og "opp" til hester som har gått de høyeste klassene innen sprangridning( selvsagt ikke med meg), og føler meg derfor trygg nok på meg selv og min ryttererfaring til ikke å undervurdere den jobben og erfaringen det vil si å legge i en traver.
I mitt arbeid med min hest er det ikke målet langt der fremme som er det viktigste, men veien dit, og den er utrolig lærerik om man faktisk legger "sjelen" sin i det.
Tror veldig mange har altfor lett for å sette seg for høye mål for fort og ikke konsentrere seg så mye om jobbing med kvalitet for øyet, noe som forsåvidt ikke gjelder bare travere

Jeg tror mn skal være forsiktig med å "båse inn" hester etter rase, linje osv og heller tenke kvalitetstrening av hesten.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  12:00:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg kaster meg inn i samtalen, men er ikke redd for å bli hogd hode av...

Først vil jeg si at det er ingen grunn til å diskutere vedrørende hva slags hest rytteren skal og ikke skal ha. Alle hester kan lære dressur, og det er det viktigste syns nå jeg. Spørsmålet gikk jo heller på nettopp dette, om den kan lære dressur eller ikke! Hvis jeg ikke leste helt feil?! (Dressur med varmblodstraver er det vel det står) Korekt oppfattet ihvertfall!

Traver eller ikke traver, Ridehest eller ikke ridehest, samme det.
Kommer som vanlig med et eksempel fra Skauen, dette eksempelet er derimot ganske bra syns nå jeg! En fullblodshest med navn Spirit har stått på Skauen i lange tider. (Den var galopphest) Den går LA dressur, og har startet mange ganger. Han har noen av de feteste travøkningene jeg har sett noen gang, finns selvfølgelig sikkert mange hester med bedre, men denne hesten FLYR praktisk talt over diagonalene/langsidene!

Det jeg vil frem til er at alle hester kan lære seg dressur, men selvfølgelig til et visst nivå. Derfor syns jeg det er teit av folk å klage/komentere hva slags hest en rytter sitter å rir. Samme om det er en fjording,haflinger (ponnier av grov type) araber, new forest, connemara, sportsponni(edlere typer) eller om du har travhest eller ridehest, så lenge hest og rytter passer sammen, og er et team. det er jo det det hele handler om til syvende og sist, eller?!?!

Renegate--->
Kopi av melding:
Nå er det ikke alle som har ambisjoner om de høyeste klassene, men som trives med sin traver/hva nå enn i de litt lavere klassene. La folk kose seg med det, og gjøre hva de vil - hvis alle skulle tenkt slik som du gjør akkurat nå, er det ikke rart det finnes mange mennesker som sliter psykisk.

Supert at du luket frem det frem. Jeg er helt enig med deg!
Jeg hadde selvfølgelig ikke skjønt meg på en rytter som hadde ambisjoner om GP-klasser, NM, VM etc... og kjøpt en traver. Men jeg oppfordrer alle til å ta en ekstra kikk neste gang de er ute på små stevner. Utrolig hvor mye "rart" som finnes der ute etter folks mening, men det supre er at man faktisk kan luke frem gode ekvipasjer som rir både ridehester og andre typer!

Have some trust people! Som hesten min sa til hesteviskeren: "Hon tycker inte om hästar som tar sig själv på för stort alvor, det skal ju vara kul?!?! "

Syns vi som ryttere skal tenke på denne komentaren, vi skal vel ha det litt gøy oppå hesteryggen også? eller???

Lykke til videre!!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  12:04:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Spoff---> glemte en ting! Så er jo Fortune en meget spesiell hest også. En ikke lettridd hest, fordi den ser ting overalt!!! Men super komentar altså...
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  14:47:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff---> glemte en ting! Så er jo Fortune en meget spesiell hest også. En ikke lettridd hest, fordi den ser ting overalt!!! Men super komentar altså...

Opprinnelig postet av Amillion

Nettopp. Nå tror jeg den gjennomsnitlige GP-hest er endel enklere å ri enn han, men jeg tror også en gjennomsnittlig GP-hest med meg på ryggen også hadde vært et katastrofalt syn.. Egentlig

Forøvrig er det også sant at debatten ikke dreier seg om å nå lengst mulig i dressur, men å ha glede av den hesten man har og den fremgang man oppnår.

Guro
» VIP

Skrevet - 09/02/2005 :  21:33:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Per dags dato har jeg ikke noe traverdyr å refere til, men "hjemme" har venninnen min en, som har en som kan gå en LA på en god dag (på mer dårlige dager er han ganske flink til å foreta seg ting som iflg han skal være mer energibesparende enn å jobbe ordentlig)

Han er selvfølgelig ikke den optimale dressurhesten, men han er stabil (når det passer han ), har lett for å lære, og lett for å sette bakbeina under seg.
Samtidig var han i passende prisklasse når han ble kjøpt, og han passet til det hun drev med på daværende tidspunkt.

Guro -som har sett mang en god hobbydressurhest som er av feil rase:)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  23:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vil no påstå att dei aller aller fleste hester kan gå LC dressur med riktig trening og riktig rytter. Fordommer mot hesteraser veit eg alt om. Rir sjølv på Fjording. Den blir også 5 år som din rebekka/joker og går LC/LB dressur no etter å ha vore trent dressur med i snart 5 mnd. Vi sikter litt høgre. Vil opp på Middels nivå med henne, og det er eg meget sikker på att vi klarer. Har fjording fordi eg er bitt av "fjordhestbasillen". Eg trivest veldig godt med hesten min og det er det viktigaste. Vi har forskjellige mål i livet.

Tenk ka mykje betre verden hadde vore om alle kunne respektere andre sine valg, mål og prioriteringer istedefor å kritisere og sjå ned på heile tida.

Stå på vidare rebecca/joker, du kan absolutt vere stolt av deg og hesten. Det er eg over meg og min hest også. Kva er betre enn det???

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/02/2005 :  23:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke folk få lov til å velge selv hvilken rase de vil ha heller nå? Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  15:49:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Joda får all del!
Man blir jo gla i hestan sine å vil jo prøve å komme så langt som mulig med dem!
Har selv en lyngshest som ikke har den beste kapasiteten, men vi prøver jo så godt vi kan!
Men vil jo aldri ha like store ambisjoner med han som med ridehesten min.

Poenge mitt en BARE at æ har sett altfor mange exempler på folk som tvinger traverne sine å gå i form når dem ikke har kropp til det!
Folk som vil komme lenger i dressur, men ikke har hest til det, så istede får å kjøpe en anne hest som har kapasitet så spenner dem inn hestan med all slags hjelpemiddler og tvinger dem!
Men det e jo ikke så enkelt å bare kjøpe ny hest heller, får man e jo tross alt blitt glad i dem!
Folk har som oftest lite peiling på eksteriør, og di fleste tror bare hesten er vrang.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.