hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dressur med varmblodstraver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 dressur med varmblodstraver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liwi

Skrevet - 11/02/2005 :  08:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Teknikken kan man lære seg uansett hvilken hest man sitter på. Skal man derimot ut å starte gjør man seg selv en tjeneste ved å ha en "ridehest". Det er jo ikke det samme som at man MÅ ha.

Mange travhester kommer like langt som den gjennomsnittlige ridehesten. Om man ser fakta i øynene, hvor mange ridehester kommer egentlig ut i høyere dressurklasser? Det som hindrer travhesten i å hevde seg går på gangarter og samlingen. Mange av dem har unektelig problemer med å sette bakbeina tilstrekkelig innunder i en korrekt samling, og mange har problemer med galoppen. Ellers er det jo forskjell på travhestene også, noen av dem kan faktisk galoppere ganske så bra. De fleste ridehester har heller ingen 9'er galopp.

Har man ambisjoner om starte f.eks. MB så har man som regel kommet såpass langt at man kjøper en ridehest med gode forutsetninger. Om noen allikevel kommer dit med en x-traver ønsker jeg dem lykke til og gratulerer så mye. Da har de gjort en himmla god jobb!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  19:25:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Amen Liwi
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2005 :  21:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er flott at traverrasene blir brukt til no mer enn bare trav!
Har selv en kaldblods på 6 år som jeg rir dressur med (prøver ihvertfall)
Jeg skjønner godt at mange folk ikke skjønner hvorfor vi kjøper en traver når vi har lyst til å holde på med dressur-sprang osv.
Se på meg for eksempel, jeg har en avdanka traver jeg trener dressur med. Jeg kommer nok aldri høyere enn LC med den, kanskje har jeg et lite håp om LB en gang. Når jeg er på dressurstevner (som tilskuer) du aner ikke hvor mye jeg ønsker meg en flott dressurhest jeg kan nå lenger med..men..problemet er penger..jeg har så vidt råd til å beholde den kaldblodsen jeg har nå..
Så derfor er det mange kjøper seg en traver tror jeg. Men Bare se på Lene Olsen hun rei kaldblodsen Rai Rapp opp til Grand Prix kür!! Og det er virkelig noe vi med våre travere kan se opp til
Uansett,jeg ville ikke byttet kaldblodsen min om jeg fikk et tilbud om en flott dressurhest. Han er alt for meg,og vi har det så gøy sammen. Og jeg vil si jeg er mer stolt av å kunne omskolere en traver til å gå sånn noenlunde bra dressur (Lb)enn å ri en "trykke på knapp hest" i et vanskelig dressurprogram!(selv om det hadde vært gøy en gang..!)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/03/2005 :  21:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.geocities.com/Petsburgh/Farm/3265/dokument.html
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  13:19:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
RØDKLØVER: Jeg blir mektig irritert over noen av dine utsagn: En gang traver, alltid traver! Har du hørt noe så tull? Har du hørt om Rai Rapp, en kongehest som gikk på Grand Prix nivå! ( han er død nå, men lenge leve kaldblodstraveren som kan!)
Med schwung og greier... Sier ikke at alle kan, men mange får det til. Det som skal til er kunnskap, kjemi og mye trening! Tydelig at du ikke får det til da? Selvfølgelig, den letteste måten å ri opp til høye stevner er jo å ha en renavlet dressurhest, men for de som ikke har hundresvis av tusen, men som har guts til å jobbe frem en hest fra intet så: STÅ PÅ! Det går an!

Dessuten, omskolering av travere er en meget bra ting. HVis ikke noen hadde brukt tiden sin på det vil det gått mange vakre hesteliv tapt! For mange av de som driver stort i trav kvitter seg med de som ikke duger på banen, på ene eller annen måte. Og da mener jeg at mange travere som duger bedre som ridehest enn som traver, til tross for at de er avlet som traver! Tror ikke du helt har grunnlag for alle dine utsagn!

MAKAN!
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 16/03/2005 :  14:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten ting jeg ikke vet om er nevnt eller ikke; angående travhest til dressur er det STOR forskjell på kaldblods og varmblods, og det blir litt feil å definere dem i samme gruppe. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 16/03/2005 :  15:13:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Mange gode poenger i denne debatten..
Jeg har "oppvokst" med travere på alle kanter, og er vant til å omgås/ri dem.. Jeg tror (og dette gjelder alle typer hester) at man må se an individet. Mange travere kan fungere supert til ridehest, men ikke alle... Sånn er det bare, traver eller ei.

Mange travere blir jo ridd på under travtrening - som variasjon. Generelt har jeg inntrykk av at trenere er flinkere nå til å "ikke bare spenne for vogna og kjøre på"...

Generelt jeg ville ikke anbefale en nybegynner å kjøpe en ikke-omskolert traver som førstegangshest, selv om de er billige... Jeg ville selv aldri hatt en traver som var travtrent - har sett for mye av dems liv til å ønske meg en :/

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.