hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Caroline&Kofu

Skrevet - 25/03/2005 :  22:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke noe stort problem å fikse høvene på de selv! Bare å lære seg hvor mye man kan ta, hva man kan ta, og veldig viktig å være sikker på hvordan hoven skal se ut etterpå, ellers ødelegger man jo hele hesten.. Men med litt hjelp fra personer som har greie på det, og informasjon fra andre steder, så burde de aller fleste kunne ha hesten sin barfot uten noe større plunder! Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 27/03/2005 :  10:04:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier:
Jada lille gutt er fin i høvene nå. Men han hadde gått såpass sølete første vinteren sammen med mammaen sin (før jeg kjøpte han) at mye av den hvite linjen var "råtten" og måtte virkelig skjæres opp!! Brukte barfot trimmeren 2 ganger da jeg hadde fått anbefalt han fra flere steder. Og følte at det var viktig å få gjordt det SKIKKELIG med en gang. Neste gang måtte jeg betale 1400 siden vi hadde brukt han en gang fikk vi "rabatt".... Han var der med 20 dagers mellomrom- Hesten ble kjempe fin han, så sånnsett var det verdt det, men det var den prisen han brukte å ta når han trimmet. Og det synes jeg er drøyt.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  10:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Er enig med det at det høres dyrt ut, men jeg vet om hovslagere som tar samme pris for 'vanlig' skoing. Vanskelig å sette seg inn i andres teorier om hva som er riktig pris. Dette var jo ingen vanlig trim, så det blir liksom litt feil å sammenligne. Avstand har nok også litt å si, d.v.s. om vedkommende må kjøre et stykke kun for en hest.

'Gjørmegårder' er ikke noe bra for høver, enten de er skodd eller ikke. Det du forteller, kan like godt skje med en hest som har sko på, bare da ser man det ikke fordi skoen er 'i veien'. Ok, man finner ut at noe er galt når hesten blir halt da, men da har det gått alt for langt.

Fint at han er blitt fin i høvene sine, det du gjorde var nok helt rett.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  12:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er ikke noe stort problem å fikse høvene på de selv! Bare å lære seg hvor mye man kan ta, hva man kan ta, og veldig viktig å være sikker på hvordan hoven skal se ut etterpå, ellers ødelegger man jo hele hesten.. Men med litt hjelp fra personer som har greie på det, og informasjon fra andre steder, så burde de aller fleste kunne ha hesten sin barfot uten noe større plunder!

Jaja kaia... Håper virkelig ikke du beskjærer hesten din selv...

Kopi av melding:
Ja, faktisk så er det billigere enn å sko.
Sett i sammenheng med hva man bruker penger på i forbindelse med hest, så 'forsvinner' det nok, men alikevel - ja, det er billigere.

Ikke her på det vakre vestland. Jeg betaler 400 for å få en knallflink smed til å sko hesten min, husker ikke hva hun barfottrimmeren tar, men det skal ha vært dyrere. Det fine med hovslageren min er at hun til en hver tid følger opp høvene på hesten min, ettersom hun eier stallen hesten står på.

Genialt.

Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 27/03/2005 :  13:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er ikke egentlig lagd for det bruket som vi mennesker bruker den til. Helt umulig at min traver skal gå lenge uten sko så mye som vi trener....
Helt greit med barfot hester, men de må brukes deretter også..
Gå til toppen av siden

Kenikkie

» VIP

Skrevet - 29/03/2005 :  04:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Naa gaar villhester mer enn det de aller fleste tamme hester gjoer, saa mengden trening er ikke avgjoerende.

Jeg vil heller si at problemet er f.eks. hvor mye hesten staar inne. Staar den mange timer inne hver dag saa reduserer dette selvfoelgelig blodomloepet (hoven vokser mer jo mer hesten beveger seg) i tillegg til at ammoniakken fra pisset i spona taerer paa hovene.

Mine hester staar som sagt paa boks, men de staar ute fra morgen til kveld og jeg er veldig noeye med rene toerre bokser. For oss er dette tilstrekkelig og det taeres ikke bort mer hov enn det skal, heller mindre. (De staar ikke paa boks fordi jeg mener det er den beste loesningen, men det er alltid flere hensyn aa tenke paa)

Barfot er ikke billigere hvis man bruker noen andre til aa trimme, men hvis man laerer seg aa trimme selv blir det selvfoelgelig billigere paa sikt selv om man maa betale litt for aa laere seg det og for aa kjoepe inn det utstyret man trenger.

Personlig laerte jeg mye mer om hover etter at mine hester ble barfot. Dette er rett og slett fordi jeg foelte jeg trengte aa vite mer og begynte aa oppsoeke informasjon om temaet, kjoepte boeker o.l. Det kan man selvfoelgelig gjoere om man har sko ogsaa, men jeg kjenner ikke mange som har gjort det. Det er noe med at man begynner aa tenke mer paa et tema og da blir man mer interessert i aa laere seg mer om det ogsaa.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  08:08:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det som forundrer meg litt er att det er så mange som må trimme hestane sine så ofte av dei som har hesten barfot. Svært få her som ikkje gjør det.

Vil egentleg ikkje kalle det for optimalt barfothold. Den optimale barfothest må jo være att den sliter høvene naturlig og att man slipper å trimme.

Dog eg skal innrømme att å ha hesten uten sko er meir naturlig for hesten enn med sko. Likevel velger eg altså å sko min.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  11:07:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei Lucinda!
Jo, det stemmer at de fleste trimmer hovene på barfothestene sine veldig ofte. I følge ekspertene bør de trimmes minst hver 4.uke, men det varierer mye fra hest til hest. Det optimale er, som du sier, at hesten sliter hovene sine selv og ikke trenger vedlikehold. Men de fleste hester sliter mindre hov enn det vokser ut, og noen sliter hovene skjevt og må korrigeres. Da bør man fram med raspa. Noe av meningen med naturtrim er å narre hoven til å tro at den slites naturlig. Dermed må den holde veksten i gang, og vokse ut en sterk nok hov som tåler den slitasjen den tror den får.
Det ideelle er å ha en konstant lengde på hovene hele tiden, så det er bedre å raspe lite og ofte enn å ta et skippertak i ny og ne

Gå til toppen av siden

alise&drembel

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  12:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei:)
barfot er best for hesten sin del, og hvist dere vil det beste fot hesten lar dere den gå barfot!
RENEGATE, jeg skjønner hva du mener, og grunnen til at hesten ømmer seg er at den begynner å få blodsirkulasjonen tilbake i beina! med sko har hesten ikke blobsirkulasjon fra biena og ned! noe som ikke er bra!
å blir hestene født med sko på beina?! NEI, og da skal de heller ikke ha sko! tenk på hesten! dere som skor hestene dere fprtjener ikke ha hester....

gå inn på:

http://www.barehoff.com

PROUD-STRONG-FREE!!!!!!!!!

-ALLE SOM HAR BARFOTHESTER, HA EN GOD DAG-

-Alise-:)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  13:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry for usaklig innlegg men nå er jeg drittlei av å bli sett på som dyremishandler fordi jeg skor hesten min, så "drembelboy": HOLD K....!!!
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:01:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
dere som skor hestene dere fprtjener ikke ha hester....

opprinnelig postet av drembelboy

den der var litt drøy.

Hallo, man må ha gjensidig respekt for dei som skor hestane sine pga att det er det beste for den hesten, og dei som velger å ha barfothest fordi det er det beste for den hesten.

Man oppnår ingen ting med slike kommentarer anna enn fleire mot seg og null respekt hos andre.

Redigert av - Lucinda: den 12/04/2005 14:01:48 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:55:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
"Drembelboy": Ser ut som du skriver kun for å provosere og skape mer rabalder omkring emnet. Men alle vet da at også skodde hester har blodsikulasjon i beina! Ofte redusert, men helt borte er den da ikke! Og å påstå at de som skor hester ikke fortjener å ha hester, den kunne du ha spart deg! At en hest er skodd er ikke synonymt med at den har det dårlig. Skoing medfører en del ulemper(og fordeler!), og det er ikke sunt for hoven. Men med de leve- og treningsforhold som mange hester har er det vanskelig å få barfot til å fungere bra. Med tilrettelegging kan nok de fleste få det til, men man må akseptere at ikke alle er interessert i å snu "alt på hodet" for at en velfungerende skodd hest skal kunne leve barfot. Men det regner jeg med at de fleste skjønner Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  18:14:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kanskje det er hestefolk med fordommer mot andre hestefolk som ikke gjør ting akkurat som dem selv som ikke fortjener å ha hest ;-)

Synes innlegget til drembelboy var ganske så useriøst, og tror kun det ble skrevet for å provosere.

Therese
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  17:06:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men alle vet da at også skodde hester har blodsikulasjon i beina! Ofte redusert, men helt borte er den da ikke!

Jeg vil gjerne se DOKUMENTASJON på dette, og da ikke bare ETT eksempel.

Hestebein skal være KALDE. Hingsten min er nå 3 år, og blir kjørt ganske mye, og har enda ikke hatt sko på beina(frem til i morgen). Men han er kald og tørr i beina fordet!

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  08:41:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Morn!
Barbeinte hester har mer blodgjennomstrømning, og dermed litt varmere bein, pga av at hovmekanismen ikke er hindret av en påspikra sko som fikserer hoven. Hovspillet innebærer, enkelt forklart, at blodet kommer inn i hoven når den løftes fra bakken, og pumpes oppover i beinet igjen nå den settes ned og utvider seg pga vekten.
Dokumentasjon finnes det masse av, det er fritt fram å søke Jeg sitter ved en meget treg datamaskin, så jeg håper du tilgir at jeg ikke gidder å søke frem noe nå. Fant forresten noe i hylla her I boka "På go'fot med hesten" av Audun Røinaas (bok brukt i yrkesopplæringen for hovslagere) står det på s.26:

"At hovspelet er så godt som råd, spelar ei avgjerande rolle for

-å bryte av støyten slik at hesten får ei lett og elastisk gonge
-å hindre at lerhuda i hoven blir knust mellom hovkapselen og hovbeinet
-å fremje blodomløpet og dermed sikre at hoven held seg sunn og frisk

Ved å sko hesten hindrar vi alltid hovspelet, men dersom vi skor på riktig måte, kan skadeverknadene reduserast ein del."

Hva man kaller varme og kalde bein er nok litt forskjellig fra person til person. De fleste hestebein uten sko føles varmere enn skodde, men mer halvlunkne enn direkte varme. I forhold til resten av hestekroppen er de kalde. Hvis hovene eller beina nedenfor kne/hase føles varmere enn normalt, er det grunn til bekymring, selv om hesten er skoløs og skal ha "varme" bein.
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.