hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Destrier

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  08:51:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Boots er like naturlig som en grime, d.v.s. den er et 'redskap' menneskene har funnet opp. En grime er normalt på så lenge man har bruk for den, og så tar man den av. Samme med boots.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  10:14:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Men hva er det som gjør sko så galt da? Selv om de sitter på hele tiden, er jo også det noe som menneskene har funnet opp...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/03/2005 :  10:26:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Sko og boots blir jo ikkje heilt det samme i og med att bootsene sitter på under bruk og er ellers av, mens skoa sitter på heile tida + att man da setter sømmer i hoven på hesten og til ein viss grad hindrer hovspillet.

I kor stor grad man hindrer hovspillet vil jo variere med kor mange sømmer man setter, kor langt opp på hoven dei blir satt, om man bruker for små sko, om man setter skoen på trangt eller ikkje. Masse faktorer som spiller inn her.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  01:15:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sko og boots blir jo ikkje heilt det samme i og med att bootsene sitter på under bruk og er ellers av, mens skoa sitter på heile tida + att man da setter sømmer i hoven på hesten og til ein viss grad hindrer hovspillet

Sitter på under bruk? De jeg kjenner som HADDE barfothester hadde såkalt skikkelig tilpassede boots... De falt av i hytt og pine! Wiren på bootsen gnog også. Jeg ønsker iallefall ikke å utsette hesten min for først å bli sårbeint, så sette på boots, for så gjøre henne sårbeint igjen, sette på boots, osv. inn i det uendelige.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  07:31:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Sko og boots blir jo ikkje heilt det samme i og med att bootsene sitter på under bruk og er ellers av, mens skoa sitter på heile tida + att man da setter sømmer i hoven på hesten og til ein viss grad hindrer hovspillet

Sitter på under bruk? De jeg kjenner som HADDE barfothester hadde såkalt skikkelig tilpassede boots... De falt av i hytt og pine! Wiren på bootsen gnog også. Jeg ønsker iallefall ikke å utsette hesten min for først å bli sårbeint, så sette på boots, for så gjøre henne sårbeint igjen, sette på boots, osv. inn i det uendelige.

Opprinnelig postet av Real Storm

Nei om dei sitter på eller ikkje skal ikkje eg uttale meg om for eg skor hesten min sjølv og bruker derfor ikkje boots.

Men du må no være med på att å bruke boots og å sette på sko har forskjellig innvirkning på hesten. Det var kun det eg meinte med mitt innlegg.

Kopi av melding:
Boots er like naturlig som en grime, d.v.s. den er et 'redskap' menneskene har funnet opp. En grime er normalt på så lenge man har bruk for den, og så tar man den av. Samme med boots.

opprinnelig postet av Destrier

Kopi av melding:
Men hva er det som gjør sko så galt da? Selv om de sitter på hele tiden, er jo også det noe som menneskene har funnet opp...

opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 24/03/2005 :  10:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er merkelig at alle som har blitt omvendt til barfoot entusiaster skal angripe de som skor sine hester!! Om man bruker en hovslager som har sin utdannelse og gått flere år i lære vet de faktisk hva de driver med. En annen ting er at man burde kanskje tenke seg om 2 ganger før man ber en hovslager som er utdannet til å sko islandshest om å sko sin dressur el sprang hest. Dette kan gå virkelig galt!!
Ser også på annonser at folk skriver: selges kun til utegang og barfot. Akkurat som om disse hestene nødvendigvis har det noe bedere enn andre. Sier ikke at de har det no værre heller.
Det er jo også endel barfot trimmere som ikke har snøring på hva de driver med også! Og at en hest skal være sårbent i mnd vis før de er herdet... javel sier jeg. Ikke mine hester. Men nå har jeg aldri hatt en hest med hovprob heller. (bruker kun utdannede hovslagere, ikke hjemmelærte)
Jeg hadde en barfot trimmer til å se på en shagy med en gang jeg kjøpte den (6mnd gml) da den hadde gått veldig sølete og måtte skjæres opp. Dette tok mannen 20 min, og prisen ble 1600 kr. Hva i himmelens navn får man den prisen fra? Neste gang brukte jeg en dyrlege, og han skulle ha 300...
Det er heller ikke alle hester som kan gå uten sko!!!
En annen ting som jeg finner MEGET provoserende er at dere som har tatt av skoene på hestene deres ikke tror at vi som skor har peiling på høver. Og argumenterer med at hestene våre har sikkert den ene feilen og skaden etter den andre. Jeg har ikke noe imot at noen velger å gå barfot, min venninne har sine uten sko, og det fungerer kjempe bra. Men får dere en utvidet viten som vi som skor ikke har tilgang til?? Jeg bare spør.
Det har jo også i det siste vært noen temmelig groteske eks på trimming her til lands. At man skjærer en hest til hele sålen er MYK!! Såklart hovslagere også som ikke skulle tatt i en kniv. Så det viktigste må vel være at uansett hva vi velger så pass på å velge noen som virkelig VET hva de driver med!!
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  10:44:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ok...skjønner hva du mener.
Har bare inntrykk av at mange barfot-folk gjør dette som en måte å spare penger på... DET er ikke riktig, synes jeg. Står jo til og med i reklame for boots at du sparer så og så mye på å bruke boots enn å sko hesten :/ Helt sikkert mange gode ting med barfot, men å fremheve pris som et argument er litt..tja.. Det bør iallefall ikke være hovedgrunnen til at folk velger å "legge om" til barfot!
Det er fordeler og ulemper ved alt, og jeg for min del kommer nok til å velge sko... De bootsene jeg har sett i bruk har absolutt ikke svart til forventningene! Som Real Storm sier, har de igrunnen bare skapt trøbbel..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  10:48:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Enig med deg Cecar :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 24/03/2005 :  15:19:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
En liten kommentar:

Hvis hesten blir sårbeint når man tar skoa av så kan ikke jeg skjønne annet enn at det er sko som er problemet.
Skulle gjerne utdypet dette noe mer, men tror ikke det er noen vits...

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/03/2005 :  15:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke vanskeligere en å få sko på hesten. Dersom hesten er sår så må den ha sko. Om den har harde høver og trivest uten sko, så trenger den jo ikke sko!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  20:48:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en måte å spare penger på...

Ja, faktisk så er det billigere enn å sko.
Sett i sammenheng med hva man bruker penger på i forbindelse med hest, så 'forsvinner' det nok, men alikevel - ja, det er billigere.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/03/2005 :  09:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hos oss er det ikke billigere hvertfall. Betalte 1600 for å få trimmet høvene på et føll, og bet vanligvis mellom 800 og 1000 med sko når jeg skor.. Men det kommer vel litt an på hvor ofte man trimmer..? trodde man burde få det gjordt hver 6-8 uke? men det har jeg ikke peiling på. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  15:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vist man betaler 1600 kr for å trimme høvene på hesten så må det etter min meining være ein trimmer som utnytter "barfotbølga" og tar seg vanvittig godt betalt. Det er no min meining, men eg har ikkje erfaring med barfottrimmere. Det finst ikkje i nærheten av meg i allefall.

Forøvrig koster det meg svært lite å sko hesten min da eg gjør det sjølv. Har lang erfaring med det. Har skodd i 10 år, og fått oppfølging av hovslageren her. Så for meg koster det egentleg berre å kjøpe 1 sett vintersko pr år og 1 til 2 par sommersko. Pluss litt søm da, men.

Redigert av - Lucinda: den 25/03/2005 20:05:10 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  17:01:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Eller så var det noe spesielt som krevde ekstra behandling, eventuelt lang reisevei. Om dette er vanlig pris, så har jeg gått glipp av noen vesentlig, og da får dere ha meg unnskylt.

Bare fint at man følger opp høvene til føllene, slik at man kan få rettet opp 'uting' i tide. Går ut fra at det ikke er nødvendig for Cesar å betale 1,600kr hver 6. uke inntil føllet er voksent, ei heller at dette føllet får sko før det skal taes i bruk. Har det gått bra etterpå?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Caroline&Kofu

Skrevet - 25/03/2005 :  22:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med sko på beina til en hest funker ikke blodsirkulasjonen som den skal. Det passer kanskje ikke for alle å la de gå uten. Men boots funker veldig fint! De kladder ikke, og du får satt brodder i de fleste av dem og. Det er stor forskjell fra hest til hest om de blir lett sårbeinte eller ikke, men vi kan kanskje ikke forvente at en skohest ikke skal bli sår av å gå uten den første tida? Boots er veldig aktuelt når man jobber hesten, og skal man på et stevne kan man vel sko hesten for den dagen hvis det er noe stort problem! Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.