hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

filly

Skrevet - 08/03/2005 :  18:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes ikke det blir helt riktig å trekke frem at travhester går uten sko i løp. De er da ikke barfothester! Dette er hester som går med sko under trening og alltid ellers, men som man lar gå uten sko akkuratt under løpet. Etterpå må skoa på igjen, fordi de ikke har sjans til å fungere i trening uten sko. Det finnes noen få unntak her, men det er virkelig ikke mange travere som går barfot. Å trekke skoa i løp er langt fra det samme som barfot.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Det sa jeg også, de er ikke ekte barfothester. Men grunnen til at skoene blir trukket til løp er der likevel, og det er den forbedrede sirkulasjonen, mindre slagskader og bedre støtdempning. Grunnen til at skoene må på igjen er at hoven ikke er vant til den typen slitasje, og det er ikke mye igjen å gå på. Hadde hesten hatt en herdet og frisk hov hadde den fint klart å bli trent uten også.

Hanne
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/03/2005 :  19:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at man tar av skoene er balanseringen. Enkelte hester går bare bedre uten sko, enkelt og greit. Blodsirkulasjonen blir vel ikke så mye forbedret på noen få minutter eller timer? Etter hva jeg har lært så kommer den etterhvert. River du skoa så blir vel ikke sirkulasjonen 100% sånn med en gang eller?

Det jeg egentlig bare ville si er at jeg synes det blir helt feil å trekke frem at travhester går skoløse i løp, fordi det ikke har noenting med barfot å gjøre.

Redigert av - Irriducibili den 08/03/2005 19:15:13 Gå til toppen av siden

filly

Skrevet - 08/03/2005 :  20:25:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Grunnen til at man tar av skoene er balanseringen. Enkelte hester går bare bedre uten sko, enkelt og greit. Blodsirkulasjonen blir vel ikke så mye forbedret på noen få minutter eller timer? Etter hva jeg har lært så kommer den etterhvert. River du skoa så blir vel ikke sirkulasjonen 100% sånn med en gang eller?

Det jeg egentlig bare ville si er at jeg synes det blir helt feil å trekke frem at travhester går skoløse i løp, fordi det ikke har noenting med barfot å gjøre.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Hei

Igjen.. jeg er helt enig i at dette ikke er barfothester, men grunnen til at jeg trakk det fram var fordi jeg mener likevel at det er relevant fordi man kan se fordelene ved en hov som får virke som den er ment under harde belastninger, uansett om man forstår eller ikke forstår hvorfor den enkelte hesten presterer bedre skoløs i løp. At man kan ta av sko i løp for noen hester betyr at man er så heldig å ha en traver som ikke trenger balansering, ikke at den trenger balansering, så å rive skoa for å balansere er jo ikke grunnen, da kunne man like godt slått på lette aluminiumsko så slapp man også slitasjen på hoven i løpet.

Det er en betydelig økning i hovmekanisme og dermed sirkulasjon som finner sted selv hos en hest som bare får dratt skoene til løp... kanskje en av grunnene til at hesten enkelt og greit går bedre uten sko? En mer effektiv fjerning av melkesyre fra muskulaturen, bedre tilførsel av oksygen og fjerning av varme som bryter ned proteiner?

På den måten mener jeg det er det relevant til barfot, fordi det er bl.a. anatomien og fysiologien til hestens ekstremiteter som ligger til grunnen for avgjørelsen mange har tatt om å ikke sko hestene sine.

Å ha en barfothest er så å legge forholdene til rette for at en hest skal kunne fungere på denne måten hele tiden, og for å forebygge skader hos hesten pga manglende hovmekanisme og direkte stryk/slagskader. En del av diskusjonen barfot eller ikke barfot må jo kunne baseres på å få diskutere fordeler og ulemper ved sko/ikke sko?

Hilsen Hanne
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  21:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vel forøvrig sett svært lite til nyanserte svar fra barfottilhengere ifht. det du nevner filly: sko / ikke sko. Det var forøvrig jeg og ikke Real Storm som stilte spørsmålet om snø og is i England, av den grunn at jeg har bodd der i over to år selv og det snødde kun et par ganger. Bare nysgjerrig.

Kan du og andre "barfotfolk" svare ærlig på en ting: er det slik at om man får skodd hesten sin av kyndige mennesker, så vil dere fortsatt ikke kunne klare å se noe positivt ved det?

Som flere av dere sier, og jeg bl.a. har lest på linken Knut la ut, så er tilpasningen til barfot fortsatt under "forsøksstadiet" ifht. bruken av hest i moderne tid ?
I så tilfelle burde vel de som brenner for barfotideologien først og fremst skaffe objektive, brede og holdbare beviser for at: " jo dette er noe man kan tørre å satse på", fremfor den smale veien det virker som om blir fulgt nå?

Synes dere det er rart folk blir skeptiske når bevisene for at barfot fungerer i snø og holke- landet ikke kan påståes å være mange?
De synlige historiene er heller de om hestehøver som blir skåret til blods.
Når det i tillegg er et fåtall med registrerte barfottrimmere gjør det ikke saken lettere.

Jeg tror kanskje man må være tålmodig om man skal forandre en flere tusen år gammel metode, og heller tenke handling fremfor ord.

De aller fleste som skor hestene sine ser nok at det mest naturlige og beste ville være å ikke bruke sko, men dere blir litt som Jehova`s vitner: dere kan godt stå utenfor å prate en stund, men skal dere slippe inn må vi se bevis...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 08/03/2005 :  21:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Knut
å hvis det ikke hadde snødd oppå blåisen ville ikke barfothesta ha sklid som bambi på glattisen da?

Opprinnelig postet av lena babylon

Det er et gammelt Norsk ordtak som heter ”Ingen fryd å ri blank is med uskodd hest”. Problemene med uskodde hester på blank is er kjent fra gammelt av, og noe alle hesteeiere har blitt nødt til å forholde seg til. I gamle dager skulle hesten helst være nyskodd hele vinteren på grunn av at de trengte uslitte grev og brodder som var alternativet den gangen. Dette sørget for at hesten hele vinteren ble skodd med hyppige intervaller når det var mye holke. Jeg har en hel vegg full på låven med grevsko som bare er halvveis nedslitt og ikke brukbare for bruk i skogen. Om sommerne gikk de avskodde her på gården, og disse halvslitte skoen hopet seg derfor opp.

Blank is og hest krever tiltak også i dag, og hesteeieren er den nærmeste til å vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes. Jeg mener at risikoen for skade på hest og omgivelser samlet sett, bør være avgjørende for om en skal sko og brodde. Hvis hesteeieren skor hesten fordi dette er det mest komfortable eller minst arbeidskrevende, gjør han dette på bekostning av hesten.

For noen hester vil konsekvensene av å sko en periode hver vinter, være at de ikke vil bli brukbare som barfot resten av året. Hvis jeg da er enig i at hesten har best av å gå barfot, må jeg sette verdien av det å ha en barfothest jeg kan bruke boots med brodd på, opp mot verdien og kostnaden av det å ha sko og brodder de max 10 dagene hver vinter det er blank is her. En slik vurdering har alltid i mitt tilfelle sørget for at hestene ikke brukes når forholdene er slik at de blir usikre på foten. En hest som spenner seg over underlaget er et ynkelig syn som en før i tiden fikk se om en tok en barfot hest ut på glatta. Men nå har vi boots. Her blir det stadig bedre alternativer og løsninger. Swissboots med 6 brodder gjør susen når det er blankis. Men det går an å gjøre andre ting også. Vi har alltid en rundpaddock som brøytes og strøes og som kan være et alternativ om noen vil jobbe med hest når det ellers er blankis.
Gå til toppen av siden

filly

Skrevet - 08/03/2005 :  22:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har vel forøvrig sett svært lite til nyanserte svar fra barfottilhengere ifht. det du nevner filly: sko / ikke sko. Det var forøvrig jeg og ikke Real Storm som stilte spørsmålet om snø og is i England, av den grunn at jeg har bodd der i over to år selv og det snødde kun et par ganger. Bare nysgjerrig.

Kan du og andre "barfotfolk" svare ærlig på en ting: er det slik at om man får skodd hesten sin av kyndige mennesker, så vil dere fortsatt ikke kunne klare å se noe positivt ved det?

Som flere av dere sier, og jeg bl.a. har lest på linken Knut la ut, så er tilpasningen til barfot fortsatt under "forsøksstadiet" ifht. bruken av hest i moderne tid ?

I så tilfelle burde vel de som brenner for barfotideologien først og fremst skaffe objektive, brede og holdbare beviser for at: " jo dette er noe man kan tørre å satse på", fremfor den smale veien det virker som om blir fulgt nå?

Synes dere det er rart folk blir skeptiske når bevisene for at barfot fungerer i snø og holke- landet ikke kan påståes å være mange?

De synlige historiene er heller de om hestehøver som blir skåret til blods. Når det i tillegg er et fåtall med registrerte barfottrimmere gjør det ikke saken lettere.

Jeg tror kanskje man må være tålmodig om man skal forandre en flere tusen år gammel metode, og heller tenke handling fremfor ord.

De aller fleste som skor hestene sine ser nok at det mest naturlige og beste ville være å ikke bruke sko, men dere blir litt som Jehova`s vitner: dere kan godt stå utenfor å prate en stund, men skal dere slippe inn må vi se bevis...

Opprinnelig postet av Renegate

Hei,

Å var det deg.. hehe. Da ber jeg om unnskyldning. Ja, det har vært en kald vinter her i Yorkshire, og vi er i høydene og med frost i luften nesten hver dag har det blitt endel hvite og/eller glatte dager med fullt kaos.

Det er mange barfotfolk som bruker boots med brodder på de værste dagene, og selv rir/kjører jeg ikke ut på is uten.

I teorien: Det finnes dårlig skoing og det finnes bra skoing, men det er ikke til å komme utenom at hovens funksjon har det best uten hvis man ser på det fra et vitenskapelig synspunkt. Sirkulasjon og støtdempning er hemmet, det er de fleste lærde enige om, og dette kan gi skader i ulike vev og svekking av horn. Hva man velger å gjøre med denne kunnskapen, og hvor stor innvirkning det har på hver enkelt hest vil avhenge av en rekke faktorer.

I praksis: Men når det er sagt, så er det nok endel eiere som nok bør ha skodde hester av ulike praktiske grunner, og det forstår jeg. Man gjør valgene man syns er best for sin egen hest ut ifra den informasjon man har tilgjengelig. Jeg forstår dette selv om jeg selv velger å ha mine hester barfot. Jeg prøver ikke frelse eller tvinge dette på noen, men jeg har selv sett de store fordelene det har gitt både privat og i jobben når det gjøres riktig og det har svart på mange spørsmål ang. skader og sykdom som vi tidligere hadde problemer med behandle.

Det er helt greit for meg at folk skor hestene sine, og jeg respekterer deres valg, men da forventer jeg også at jeg får respekt for mine begrunnede valg, ikke bli kalt en løgner eller religiøst utskudd. Mine valg baserer seg ikke på følelser der jeg plutter og nutter med hestene, det baserer seg på utdannelsen min og på de erfaringer og konklusjoner det har ført med seg.

Når det gjelder å skjære hester til blods så er dette selvsagt noe er uønsket og som skal unngås, er det blod så kan man være sikker på at det er nerver tilstede, og man har definitivt gått for langt. Men jeg har sett flere hovslagere opp igjennom tidene også som har skamskjært høver, også på NVH, og som så sier det bare er sunt å få "blødd ut litt". Dette er det ingen som snakker om, og dette er ikke noen som blir politianmeldt eller blir hengt ut i diverse media.

Jeg lurer på en ting.. og jeg mener ikke noe spydig med dette... hvorfor er det de som velger å ikke sko hesten sin som må bevise at det de gjør fungerer, og at dette er det beste for hesten deres. Hvorfor er det ikke de som skor som må bevise at de ikke gjør noe som potensielt kan påvirke helsen til hestene sine? Bare fordi dette er ansett som riktig og tradisjonelt hestehold? Hvorfor er det de som ikke skor som er "utenfor" og når også blir sett ned på? Og hva skal til for å bevise noe annet enn å dele med seg av erfaringer og metoder som resten av hesteverdenen og veterinærvesenet gjør hele tiden?

Hilsen Hanne
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  23:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bodde i West Sussex jeg, men det begynner allerede å bli ti år siden....tiden flyr!

Kopi av melding:
Jeg lurer på en ting.. og jeg mener ikke noe spydig med dette... hvorfor er det de som velger å ikke sko hesten sin som må bevise at det de gjør fungerer, og at dette er det beste for hesten deres. Hvorfor er det ikke de som skor som må bevise at de ikke gjør noe som potensielt kan påvirke helsen til hestene sine? Bare fordi dette er ansett som riktig og tradisjonelt hestehold? Hvorfor er det de som ikke skor som er "utenfor" og når også blir sett ned på? Og hva skal til for å bevise noe annet enn å dele med seg av erfaringer og metoder som resten av hesteverdenen og veterinærvesenet gjør hele tiden?

Strengt tatt skulle vel alle samarbeidet, og slik sett ville det jo ikke vært nødvendig for noen å bevise noe som helst.
Jeg skal innrømme at jeg nok stoler mye på den tradisjonelle skoingen, nettopp på bakgrunn av "dens lange historie".

Personlig vil jeg helst slippe å "eksperimentere" med hesten min ifht. et nytt barfotforsøk, jeg har for det første ingen store valgmuligheter når det gjelder "boplass" for hesten, og for det andre har det denne, og mye av forrige vinter, vært holke og livsfarlig føre. Jeg kan ikke la være å ri hesten hele vinteren pga det.

Hadde jeg visst 100% sikkert at barfottilværelsen ville fungert for min hest ifht. føre, konkurranser/ underlag, kompetente barfottrimmere osv, ville jeg selvsagt valgt det, det tror jeg nok også kommer frem av mine tidligere innlegg.

Jeg tror forøvrig, at det i likhet med useriøse og inkompetente barfottrimmere, finnes tilsvarende hovslagere som skaper et unødvendig dårlig rykte for sin yrkesgruppe.

Ha en god kveld både barfot og skodd

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/03/2005 :  10:44:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men nettopp ved å holde barfothest, blir man nødt til å ta stilling til og gjøre noe med de tingene som du nevner (utegang, foring, beskjæring osv) Disse tingene går hånd i hånd.

Og de tingene tar man kun stilling til om man holder barfothester?

Opprinnelig postet av Renegate

Nei forhåpentlig ikke. Men min erfaring med tradisjonelt hestehold tilsier at det ikke er disse tingene som blir mest vektlagt av veldig mange hesteeiere. Svært mange har omtrent null peiling på høver. Hestene står inne mesteparten av døgnet, og når de er ute er det alene på svært begrenset plass. De får for skjelden fôr og for mye kraftfor i forhold til grovfor osv. Ja, jeg vet at det er mange her inne som er opptatt av og har mye kunskap om disse tingene. Men jeg tror ikke at det gjenspeiler den gjevne hobbyrytter.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2005 :  12:40:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er det som får deg til å være så mistroisk til alt jeg skriver og nærmest beskylder meg for å servere løgner her?

Hei igjen filly. Det var ikke min mening å fremstille deg som løgner, det må jeg bare få beklage hvis du følte det sånn. Pointet er at jeg klarer ikke å se det for meg før jeg ser det.

Ang. uten sko: Ene hesten min har hatt to måneder fri nå i vinter. Hun har gått uten sko, og bare gått i luftegård med andre hestekompiser, og nytt livet. Men det tok ikke SÅ lang tid før hun ble sårbeint og siste uken var hun svææææært snill og gikk INGEN steder med mindre hun måtte. Så fort skoene kom på plass var det full fyr, og det skal ikke mye erfaring til for å se at hun satte pris på skoene sine.

Hesten min har svært gode høver, men ble sårbeint allikevel.

Fröya: Kan du vise til link med bilde av hovsopp? Er svært nyskjerrig på hvordan det ser ut...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/03/2005 :  12:46:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er helt greit for meg at folk skor hestene sine, og jeg respekterer deres valg, men da forventer jeg også at jeg får respekt for mine begrunnede valg, ikke bli kalt en løgner eller religiøst utskudd. Mine valg baserer seg ikke på følelser der jeg plutter og nutter med hestene, det baserer seg på utdannelsen min og på de erfaringer og konklusjoner det har ført med seg.

Opprinnelig postet av filly

Antar det med religiøst utskudd var ment mot mine uttalelser..
Nå skal det nevnes at jeg har faktisk ikke noe i mot prinsippet av å holde hesten sin barfot. Var på OHS med ei som gav meg masse praktisk informasjon, og som heller ikke gjorde noen stor sak ut av at hesten hennes er barfot, hun bare forklarte beskjæring osv. (og vi hadde nok av høver å se på der for å si det sånn;)) Hesten hennes virker på et helt ok hobbyplan!

Jeg blir bare oppgitt når jeg får beskjed om at "jeg var negativ til dette, men hu hei hvilken oppvåkning jeg fikk".
Det er for meg enklere å forholde meg til praktisk informasjon (jeg er et menneske som tror mer på Darwins evolusjonsteori enn bibelen om det er til hjelp)
Derfor: "Dette blir bedre om du gjør slik" er ting jeg liker å høre om. Jeg liker også å høre om hvorfor det blir bedre (dvs at sirkulasjonen i hoven blir bedre).
Jeg liker derimot ikke å høre at hvis du ikke gjør sånn eller sånn burde du egentlig ikke få ha hest!! (selvsagt innbefatter ikke dette utsagnet direkte dyreplageri, som aldri bør forekomme..men jeg mener det er langt mellom skoing og dyreplageri!)

Guro
Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 09/03/2005 :  13:55:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hva er det som får deg til å være så mistroisk til alt jeg skriver og nærmest beskylder meg for å servere løgner her?

Ang. uten sko: Ene hesten min har hatt to måneder fri nå i vinter. Hun har gått uten sko, og bare gått i luftegård med andre hestekompiser, og nytt livet. Men det tok ikke SÅ lang tid før hun ble sårbeint og siste uken var hun svææææært snill og gikk INGEN steder med mindre hun måtte. Så fort skoene kom på plass var det full fyr, og det skal ikke mye erfaring til for å se at hun satte pris på skoene sine.

Hesten min har svært gode høver, men ble sårbeint allikevel.

Opprinnelig postet av Real Storm

Jeg synes du skal forsøke å finne ut hvorfor hesten din trenger sko. Det ville etter mitt syn være en mer fruktbar innstilling. Gode høver trenger ikke sko, er nå min påstand
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/03/2005 :  14:29:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Fröya: Kan du vise til link med bilde av hovsopp? Er svært nyskjerrig på hvordan det ser ut...

Opprinnelig postet av Real Storm

se på vip'en min.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  10:56:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Fant et litt intr innlegg på hest.no. Spørsmålet var om alle hester kan leve som barfothester.

http://www.hest.no/eksperter/torkil/?kategori_id=110&gjestebok_id=10566&page=1

Synes det var veldig kort og godt svart.

Her er også en link med feltrittshester som går som barfot;

http://www.naturalhorsetrim.com/Section_23_full.htm

La merke til at det sto; Barefoot Event Horses:
They don't just do it, they do it better!

Dette er da hva vi som går salg og service kaller utilstrekkelig veiledning. Det kan jo ikke bevises at en hest som går barfot er bedre enn en med sko. Det er jo mange andre faktorer som spiller inn. Hva med den som sitter oppå, ferdigheten til hesten med mer?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

filly

Skrevet - 10/03/2005 :  14:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
>Derfor: "Dette blir bedre om du gjør slik" er ting jeg liker å høre om. >Jeg liker også å høre om hvorfor det blir bedre (dvs at sirkulasjonen i >hoven blir bedre). Jeg liker derimot ikke å høre at hvis du ikke gjør >sånn eller sånn burde du egentlig ikke få ha hest!! (selvsagt >innbefatter ikke dette utsagnet direkte dyreplageri, som aldri bør >forekomme..men jeg mener det er langt mellom skoing og >dyreplageri!)

Hei Guro og dere andre,

Det har jeg full forståelse for, og det er ikke sånn det burde foregå for at en gjensidig respekt for valgene vi tar skal være tilstede. Dyreplageri er et voldsomt sterkt ord som ikke bør brukes for lettvint, og jeg ville aldri beskyldt noen som skor hesten sin for å være dyreplager, jeg har hatt skodde hester i mange år tidligere.

Jeg syns forresten de siste innleggene nå har vært skrevet med en veldig hyggelig tone, og det setter jeg veldig stor pris på :-)

Det er lett for begge sider i en slik debatt å bli provosert. Jeg har ofte opplevd at de som er størst motstandere av å ha en hest uten sko ikke kjenner til hovens funksjoner og hvordan hornvekster forandres og utvikler seg under ulike forhold, og forkaster ideen med begrunnelsen at hesten deres blir sår med en gang den har mistet en sko. Det er synd hvis disse uttalelsene skal skremme folk ifra å skaffe seg mer kunnskap om hesten og mulighetene rundt det.

Hestens hov (og hesten!) har en enestående evne til å tilpasse seg forholdene den lever under. For hoven vil dette i praksis si at den vil beskytte seg når den er uten kunstig beskyttelse (med herding og økt tetthet og tykkelse på hornveksten), og det betyr også at når en sko er slått på så vil hoven oppleve omstendighetene som at den må sette ned veksthastigheten og tykkelsen på hornet slik at den ikke vil ende opp med en forvokst hov - dette i tillegg til at den reduserte blodsirkulasjonen heller ikke klarer stoffomsteningen i lamellene i hoven slik at kapasiteten faktisk også er nedsatt. Så de aller fleste høver som har vært skodd vil i større eller mindre grad være svekket, selv om de ser fine og hele ut, slik at den ikke automatisk ville kunne mostå barfot bruk før den får tid på seg til å få dannet en ny og sterkere vekst.

Jeg syns det er flott når folk er interessert i ting som ligger utenfor "vanlig rutine" og skaffer seg kunnskap om f.eks. hovens funksjoner og viktighet for hesten, hestens adferd og naturlig behov, og hvordan disse tingene i mange tilfeller ikke blir oppfylt i moderne hestehold. Jeg er selv dyrlege og hatt travere og ridehester i mange år, og har blitt mer og mer opptatt av å forebygge skader, helseproblemer og atferdsproblemer hos hest. Å ta utgangspunktet i hva hestens behov er både fysisk og psykisk er et bra sted å begynne og mange problemer kan løses forbløffende enkelt før de engang oppstår. Veldig mange hester får luftveislidelser hvert år pga et inneklinma som vi selv opplever som behagelig, men der for høy temperatur, støv og gjødselsgasser tærer på hestens luftveier, faktisk i konsentrasjoner vi som mennesker ikke vil oppfatte uten måleinstrumenter. I disse tider med antibiotikaresistens i verden er det viktig å gjøre slik behandling til et minimum (resistensen spres til andre bakterier utenom stallene også, og vi har allerede problemer med multiresistente Stafylokokker og tuberkolosebakterier i mange land i verden). Mangel på bevegelse gjør at muskulatur og sirkulasjon ikke blir brukt som det skal og gir stivhet og fylninger. Siden hesten ikke har veneklaffer i venene i beina, blir sirkulasjonen avhengig av at blodet får hjelp av en effektiv hovmekanisme for å presse blodet tilbake opp mot hjertet. Hesten er rett og slett konstruert for kontinuerlig bevegelse og ha kontinuerlig tilgang på mat. Kosthold og fôringsvaner er også en stor kilde for problemer hos hest mht mageår, kolikker, krysslammelser, mangelsykdommer og forgiftning. Mange fôrer med unødvenig høye nivåer av kraftfôr (lettforøyelige karbohydrater som gir feil pH i magesekken og en ugunstig tarmflora). Jeg mistet en nydelig hingst fordi forandingene i høvene hans ikke var mulig å gjøre noe med med konvesjonelle veterinær (Haugerud og Martens)- og hovslagermetoder (Heidenberg), og det var på det tidspunktet jeg begynte å studere høver nærmere for å lete etter årsaker og forhindre at jeg noen gang skulle behøve å utsette en hest for det samme en gang til. De aller aller fleste har vel opplevd i sin hestekarriere luftveisinfeksjoner, hovsprekker, krybbebiting, tråskader, slagskader, hovsenebeinsbetennelser, kolikk og forfangenhet.. de aller fleste av disse har en tendens til å være direkte relatert til vårt hestehold og det mener jeg det er viktig å være klar over - og hoven står også meget sentralt her. Ofte kan man gjøre en god del for hesten ved å gjøre forholdene mer

Jeg håper jeg kan få mulighet til å gjøre en doktorgrad innen emnet hovens funksjoner e.l. i tiden som kommer, slik at det vi allerede vet og tror også kan forskes nærmere på og dokumenteres. Jeg har også oversatt og gitt ut to bøker om Naturlig Hovrøkt, en om naturlig trening av hest "Med Tanke På Hesten" av Mark Rashid, og holder på med "Hestens atferd" av dr Marthe Kiley-Worthington, og neste er "Den Halte Hesten" av dr James Rooney. Det var reklamen ;-)

Nei, nå skle det visst litt utenfor et rent hovtema.. men som dere skjønner så er jeg en stor fan av å løse problemer før de oppstår, selv om det fører til at veterinærene må ta et stort tap i omsetningen sin ;-)

Hilsen Hanne
Gå til toppen av siden

Shadowfax

Skrevet - 22/03/2005 :  01:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Nei men gud bedre da. Om hesten har vondt så skal den selvfølgelig få beholde skoene på - eller du må ta på boots på den"

Leste dette på begynnelsen her...
Kan ikke heeelt se at dette med å putte boots på en hest er så veldig "naturlig hestehold" heller jeg da...

Nei takke meg til en hest med gode, store høver og SKO! Kommer sikkert til å provosere mange nå, men dette med barfothest er noe av det værste bullshitet jeg har hørt om.. Klarer ikke å tro at en hest har det så mye bedre uten sko når den blir brukt som sportshest.. men.. det er nå meg..

*takk for seg...*

Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.