hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

GEVALIA

Skrevet - 08/03/2005 :  00:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Guro

Jeg forsøker da ikke å "frelse" noen som helst. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor det skal være så vanskelig å debattere dette uten at noen bli mer eller mindre PERSONLIG indignert.

Jeg presiserer nok en gang, jeg verken angriper eller frelser - jeg forsøker ikke engang - så la oss holde oss til temaet.

Marianne

Gå til toppen av siden

filly

Skrevet - 08/03/2005 :  01:40:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må få se en HØYTYTENDE felthest før jeg tror at de ikke sklir og får belastningsskader.

At to av gudene vet hvor mange travhester og EN steplechasehest av gudene vet hvor mange andre imponerer ikke stort akkurat.

Hadde vært bedre å komme med flere eksempler på barfothester som yter i NORGE

Opprinnelig postet av Real Storm

Det er jo ikke voldsomt vanlig å holde hest uten sko ennå, så å begynne å lage statistikker blir jo ikke helt riktig da.... (eller du kan se det på en anne måte.... hvis det er 7-8 barfottravere i Norge, og alle gjør det bra, så utgjør det 100% suksessrate). Og ja, også feltrittshester uten sko finnes også på høyt nivå om du vil tro det eller ikke, og de ville ikke fortsatt med det om de merket de ikke hadde fotfeste, det ville jo vært galskap.

Noen ba om konkrete eksempler på at det finnes hester som kan brukes til det man ønsker, også i harde sporter, og jeg ga noen eksempler som jeg kjenner. Det er nesten ingen travere i England, de jeg snakket om er alle sammen i Norge, og trenes året rundt. Mener du det skal være så annerledes her borte enn i Norge? Såvidt jeg kan se er gresset like grønt, snøen like hvit, gjørma like pyton og asfalten like grå og slitende her i England som jeg husker fra Norge. Tror ikke en hekkeløper uten sko vil skli mer på norsk gress enn på engelsk.

At det er en fordel å kjøre løp uten sko er det mange travtrenere som har bitt seg fast i, og i en undersøkelse i Sverige ifjor viser det seg at den andelen hester som er uskodd i løp tar med seg en mye større del av premiene enn hva de skodde hestene gjør. Disse er ikke ennå heltids barfothester, men ideen for forbedrede prestasjoner og mindre skade på hestene i løp er definitivt på vei inn også her.

Den siden av saken som angår behandling av hester med sykdom i høvene er utrolig interessant hvis man sammenlikner sykdomsbeslag kontra naturlig trimming ved forfangenhet og hovsenebeinsproblemer. Resultatene er virkelig gode i den siste gruppen. I moderne veterinærmedisin betyr oftest kronisk forfangenhet kroken på døren. Disse barfothestene som er blitt friske av å bli beskåret naturlig kan jeg gi deg talløse eksmpler på om du måtte ønske.

Hanne
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  02:07:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sa det i starten av debatten, og jeg kan god si det igjen; hesten skal ikke ha vondt! Enten det nå er pga skoløshet, skoing, sal, bitt, whatever. Jeg synes det er bortimot trist, om det å ha hesten barfot skal fremstå som om at hesten skal lide seg gjennom en "overgangsperiode". Jeg vet at dersom hesten blir korrekt trimmet, og får på seg boots om den trenger det og har en eier som legger tilrette forholdene for den, så kan svært mange hester fungere barfot. Uten å rette dette til deg personlig, så er det mange mange hester som er skodd helt bort i natten og som lider på det grunnlaget. Dessverre så viser ikke dette seg som halthet, men gjerne som ryggvondt o.l

Jeg tviler ikke i det hele tatt på at hesten din funker barføtt Men det jeg derimot ser og har sett mest av, er hester som lider seg dag etter dag, måned etter måned rundt omkring.

Jeg kjenner mennesker som har brukt flerfoldige tusen på å tilrettelegge for barfot... Og mislyktes. Trimmeren deres hadde aldri noe svar på hvorfor det gikk så dårlig med hestene deres, bortsett fra "det er sopp, sopp, sopp". Denne greide heller ikke å bestemme seg for om underlaget var riktig, hvilke bein de burde bruke boots på, o.l.

Når det kommer til debattanter Knut, var det du som ikke trimmet høvene? Isåfall er det hva jeg også kaller mest naturlig. Min treårige hingst har enda ikke fått sko, og sliter høvene kjempefint. men jeg ser jo også at jo mer trening han får, jo mer hov forsvinner. Til mitt bruk passer dessverre ikke barfot særlig godt.

Jeg har, som tidligere sagt, ingen problemer med å godta at noen hester fungerer greit uten sko, men absolutt ikke alle....

Kopi av melding:
At det er en fordel å kjøre løp uten sko er det mange travtrenere som har bitt seg fast i, og i en undersøkelse i Sverige ifjor viser det seg at den andelen hester som er uskodd i løp tar med seg en mye større del av premiene enn hva de skodde hestene gjør.

Er fullt klar over det, men hvor stor andel må ikke skoes spesielt for å i det hele tatt greie å trave da? Kjenner mange som kjører barføtt i løp jeg, men ikke fader om de lar skoene være av permanent fordet.

Når det kommer til feltritt, vil jeg gjerne at du viser til link e.l.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  09:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg må få se en HØYTYTENDE felthest før jeg tror at de ikke sklir og får belastningsskader.

At to av gudene vet hvor mange travhester og EN steplechasehest av gudene vet hvor mange andre imponerer ikke stort akkurat.

Hadde vært bedre å komme med flere eksempler på barfothester som yter i NORGE

Opprinnelig postet av Real Storm

Det er jo ikke voldsomt vanlig å holde hest uten sko ennå, så å begynne å lage statistikker blir jo ikke helt riktig da.... (eller du kan se det på en anne måte.... hvis det er 7-8 barfottravere i Norge, og alle gjør det bra, så utgjør det 100% suksessrate). Og ja, også feltrittshester uten sko finnes også på høyt nivå om du vil tro det eller ikke, og de ville ikke fortsatt med det om de merket de ikke hadde fotfeste, det ville jo vært galskap.

Noen ba om konkrete eksempler på at det finnes hester som kan brukes til det man ønsker, også i harde sporter, og jeg ga noen eksempler som jeg kjenner. Det er nesten ingen travere i England, de jeg snakket om er alle sammen i Norge, og trenes året rundt. Mener du det skal være så annerledes her borte enn i Norge? Såvidt jeg kan se er gresset like grønt, snøen like hvit, gjørma like pyton og asfalten like grå og slitende her i England som jeg husker fra Norge. Tror ikke en hekkeløper uten sko vil skli mer på norsk gress enn på engelsk.

At det er en fordel å kjøre løp uten sko er det mange travtrenere som har bitt seg fast i, og i en undersøkelse i Sverige ifjor viser det seg at den andelen hester som er uskodd i løp tar med seg en mye større del av premiene enn hva de skodde hestene gjør. Disse er ikke ennå heltids barfothester, men ideen for forbedrede prestasjoner og mindre skade på hestene i løp er definitivt på vei inn også her.

Den siden av saken som angår behandling av hester med sykdom i høvene er utrolig interessant hvis man sammenlikner sykdomsbeslag kontra naturlig trimming ved forfangenhet og hovsenebeinsproblemer. Resultatene er virkelig gode i den siste gruppen. I moderne veterinærmedisin betyr oftest kronisk forfangenhet kroken på døren. Disse barfothestene som er blitt friske av å bli beskåret naturlig kan jeg gi deg talløse eksmpler på om du måtte ønske.

Hanne

Opprinnelig postet av filly

Har det begynt å komme snø og is i England også?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  11:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har nå blitt en debatt hvor vi som bruker sko på hestene våre blir uthengt som "kyniske dyreplagere" og tilhengere av "samvittighetsløs bruk/ kast - mentalitet".

Min mening med å starte denne tråden var ikke på bakgrunn av et ønske om å dømme barfottilværelsen "nedenom og hjem".
Man kan si det slik at det var mer en liten "oppfordring" til barfottilhengere om å la oss som skor hestene våre få gjøre det i fred, fremfor å bli uthengt som både det ene og det andre.

For å ha mitt på det tørre ifht. min holdning til barfot siterer jeg meg selv:

Kopi av melding:
Jeg vil understreke i min avslutning av dette innlegget at jeg IKKE er noen motstander av at hestefolk skal velge barfottilværelsen for sin hest. Jeg har forstått såpass at barfot nok er den beste tilværelsen for en hov,såfremt kunnskapen/ erfaringen rundt det er tilstrekkelig.
MEN velger man barfot må man også innse at det er visse begrensninger for hva man kan gjøre med denne hesten ifht. enkelte grener innenfor hestesport.

Kall gjerne mitt forsøk på å få til barfot for halvhjertet ( vil opplyse om at hesten hadde gått på sommerbeite uten sko i 2 mnd. før jeg satte i gang treningen av ham hvor han ble sårbent), er forsåvidt ikke så viktig for meg hva menigmann mener om mitt forsøk så lenge jeg vet hvordan hesten hadde det.

Ble forøvrig veldig imponert av ditt første innlegg filly hvor du saklig kommer med dine argumenter, som Knut sier i sitt siste innlegg så er det flott å endelig få noen motdebattanter.
Det fakta at du jobber som veterinær i England er kanskje nok til å "skremme vannet av" mange debattanter, i tillegg til det fakta at mange av dine kunder har valgt barfottilværelsen for sine hester. Du sier dog ikke hva disse bruker sine hester til, men jeg har en følelse av at det ikke er landslaget i sprangridning.

Som de fleste sikkert vet har man skodd hester i mange tusen år ( ca. 500 f.Kr.). Mitt spørsmål er hvorfor man begynte med det? Her hadde man jo utgangspunktet "mange tusen" barfothester å ta av da hester ikke er født med sko på bena( i motsetning til nordmenn som er født med ski på bena). Hva gikk galt, eller rettere sagt: hva ble tilført hesten som gjorde at man så nødvendigheten ved sko?

Mennesket ble tilført hesten.
Mennesket fanget hesten, temmet den og så den enorme nytten det vakre dyret gjorde for seg. Indianerne, kosakkrytterne osv gjorde jo også det kan man argumentere, og de brukte jo ikke sko på hesten.
Et såpass solid fakta kan man ikke nekte for.

Men..det moderne mennesket tilførte ikke bare hesten en rytter på ryggen, det tilførte også hesten unaturlig og hardt underlag i tillegg til at hesten ble brukt hardt og mye. Man tok hesten vekk fra sitt naturlige habitat og plasserte den blandt mennesker. Mennesket flyttet hesten rundt omkring i verden til fjerne steder hvor planteliv, klima/ værforhold osv ikke tilpasset seg hestens fysiske forutsetninger for å overleve.

I vill tilstand, eller som hos f.eks indianerne hvor mennesket faktisk oppholdt seg i hestens naturlige omgivelser, kunne hesten ta til seg den næringen den trengte i form av "valgfri meny". Her fungerte en tilnærmet naturlig "utegang" og barfottilværelse.

"Den moderne hesten" har/ hadde ikke disse valgmulighetene, den fikk avgrenset område, formengde og forsort begrenset av mennesker, i mange tilfeller ubegrenset belastning på kroppen generelt. Den ble i mange tilfeller,som sagt tidligere, flyttet til andre deler av verden hvor betingelsene for å leve var anderledes.

Mest sannsynlig begynte man å sko hesten for å skåne den for plager direkte og inndirekte påført av mennesker i form av mangelfult tilbud i ernæringen( som jo også innvirker på høvene), belastende arbeid på ulike underlag osv. Man må si det har vært en vellykket oppfinnelse, dette kan jeg si på bakgrunn av at den allerede har vært i bruk i ca. 2500 år.

Evolusjon er en artig ting: noen hester har flatere høver enn andre, noen har kraftig hovskjegg, større nesebor osv osv.
Noen tenker sikkert nå at jeg surrer ,for evolusjon dreier seg jo om utvikling/ tilpasning over lengere tid.
Nettopp! Hesten klarer ikke å henge med på menneskets utvikling for den og vi har derfor sett oss avhengig av å hjelpe den på veien, med bl.a sko. Uansett hvor mye kunnskap vi tilegner oss vedrørende foring, natural horsemanship, utegang, barfot osv, vil vi aldri kunne tilby hesten en optimal tilværelse i fangenskap kontra om den aldri hadde blitt gjort til menneskets "slave nr. 1"

Mitt poeng i dette innlegget er ikke å dømme hestehold av noe slag men rett og slett å prøve å flytte fokuset over på andre temaer som kan være med på å bedre hestens tilværelse uavhengig av barfotideologien.
Vi kan som sagt ikke skynde på hestens utvikling, men vi kan "lure" den ved å sette på sko. Barfottilværelsen er vel strengt tatt også endel av det å "lure" utviklingen ved å tilrettelegge og avgrense hestens aktiviteter osv. I tillegg til at dette krever mye i form av ressurser ifht. tid, penger, tilrettelagt utegang osv. Nå tror jeg vel at ingen barfottilhengere kan påstå at det er å plage hesten på noen måte om man velger å sko hesten sin, såfremt dette gjøres av kyndige på en tilfredsstillende måte.
Derfor vil jeg påstå at det er viktigere ting å konsentrere seg om når det gjelder hestehold fremfor å "stå på barrikadene" i barfotdebatter. Man kan jo, uavhengig om man har barfothester eller skodde hester, spørre seg selv om man yter hestene sine rettferdighet ifht. å forstå den, og hva den trenger av psykisk stimulans.

Synes dette verset hentet fra Bill Dorrance sin bok passer bra som avslutning på mitt innlegg:

"When the world ain`t safe and the mind ain`t free
that`s a real bad place for a horse to be
It might work out and it just might not
but one thing`s sure there`s a better spot..."

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 08/03/2005 :  12:08:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen savner referanser fra høytytende Norske barfothester, og derfor har jeg lyst til å bidra med denne storyen fra barfotlista i dag.

Sitat: "Må bare fortelle litt om kjørekurset vi var på i helgen...
Natten før kurset snødde det 60 cm våt snø (oppå blåis..), og jeg var litt skeptisk hvordan det ville gå med barfothest, selv om banen ble brøytet...
Vel, det var kun noen få hester som ikke fikk problemer på det trasige føret... og det var BARFOTHESTENE (faktisk 7 av dem på kurset :-)). Hestene som var broddskodde hadde metervis (minst!) med klabber, og skled som Bambi på isen (det så faktisk ganske stygt ut et par ganger)...
Kurset ble avsluttet med en uoffisiell kjørekonkurranse (kombinasjon mellom presisjon og maraton), hvor resultatet ble en knusende (ja, det er vel lov å skryte litt!?) seier til barfothesten Ulrik :-))
Legger inn et par bilder (album "Nina") for å vise at vi ikke er "pingler" på noe som helst føre, he-he...."

Jeg kjenner tilfeldig vis til en av disse hestene fordi eieren tok kontakt med meg for en 3 års tid siden. Hesten sto da foran "slaktebenken" totalt uten høver etter "forskriftsmessig oppfølging" av hovslager og som konkurrerende kjørehest over mange år. Eier hadde ikke noe valg. Det var å prøve å rehabilitere den som barfothest eller slakte.

I dag er den i full konkuranse igjen, og eier har fått en hest som fungerer uten sko i daglig arbeid som skolehest og i kjørekonkuranser. Dette må da være bra nok referanse for dere som ikke har tro på barfothest. Det dokumenterer at barfottilværelsen er helende, mens skotilværelsen i mange tilfeller er nedbrytende.

Jeg synes drøssevis av slike historier skulle få flere til å tenke seg om, hvis hestene får problemer med høvene før de blir 30. Jeg mener det er å fordreie virkeligheten om hestenes naturlige forutsetninger, hvis de får problemer med fysikken før 30 års alder (i snitt). Det at så mange hester faktisk får problemer med bein og høver bør være et rødt flagg for det hesteholdet som får slike problemer. Det er mitt hovedargument.

Vi bør komme vekk fra det å forbruke hester, akkurat som at vi ikke lenger aksepterer forbruk av mennesker og menneskeskjebner. Da først mener jeg vi kan slå oss på brystet å si at vi er flinke hestefolk.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  13:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestene som var broddskodde hadde metervis (minst!) med klabber, og skled som Bambi på isen (det så faktisk ganske stygt ut et par ganger)...

De hadde mest sannsynlig ikke hørt om kladdesåler?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 08/03/2005 :  13:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes drøssevis av slike historier skulle få flere til å tenke seg om, hvis hestene får problemer med høvene før de blir 30. Jeg mener det er å fordreie virkeligheten om hestenes naturlige forutsetninger, hvis de får problemer med fysikken før 30 års alder (i snitt). Det at så mange hester faktisk får problemer med bein og høver bør være et rødt flagg for det hesteholdet som får slike problemer. Det er mitt hovedargument.

Opprinnelig postet av Knut

Det er jeg forsåvidt enig i. Problemene er som oftest relatert til det livet hesten lever - men det er da utrolige mange faktorer som spiller inn. Jeg vil våge å påstå at det finnes større problemstillinger enn barfot/ skodd hest, og synes dette blir feil ende å begynne i.

For å øke livskvalitet og levealder på norske hester tror jeg faktisk man må begynne med å gi folk en forståelse av de enkle tingene først. Så som betydningen av tilstrekkelig utegang, av korrekt beskjærte høver, av riktig trening, av riktig foring m.m. Å trekke hele problemstillingen mot sko-ikke sko fører ikke noe sted.

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 08/03/2005 :  14:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding

[/quote]

For å øke livskvalitet og levealder på norske hester tror jeg faktisk man må begynne med å gi folk en forståelse av de enkle tingene først. Så som betydningen av tilstrekkelig utegang, av korrekt beskjærte høver, av riktig trening, av riktig foring m.m. Å trekke hele problemstillingen mot sko-ikke sko fører ikke noe sted.

Opprinnelig postet av Liwi

[/quote]

Dette er jeg helt enig med deg i. Hvis debatten hadde hatt dette som tema og fokus, tror jeg den hadde blitt mye mer fruktbar for hestene. Det som forårsaket at jeg opprinnelig kikket på denne debatten var overskriften "Barfot Nei takk!", noe som uttrykker en negativ holdning til barfothest. Som positivt engasjert i temaet, blir jeg da selvsagt oppfordret til å argumentere motsatt, i tråd med min oppfatning og mine erfaringer. Slike overskrifter bør ikke bli stående som "oppleste og vedtatte" sannheter. Hvis slikt får lov å råde som holdning, vil det forhindre mange fra å prøve ut barfothest seriøst. Det vil utvilsomt etter min mening føre til at mange hester får skader av skoing og derav blir slaktet i altfor ung alder.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  14:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Slike overskrifter bør ikke bli stående som "oppleste og vedtatte" sannheter. Hvis slikt får lov å råde som holdning, vil det forhindre mange fra å prøve ut barfothest seriøst. Det vil utvilsomt etter min mening føre til at mange hester får skader av skoing og derav blir slaktet i altfor ung alder.

Hvis min overskrift hindrer andre i å teste ut barfot, må jeg bare få si at da har de et et problem i utgangspunktet. Folk flest vil nok klare å danne seg en mening om barfot uavhengig av min overskrift, som forøvrig var ment å provosere frem litt reaksjoner - noe den også har gjort. Du får fortsette å debattere for din overbevisning Knut, og hvis overskriften provoserer deg altfor mye kan jeg alltids forandre den til : " Barfot for min hest? Nei takk som byr!"

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  14:36:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Knut

Det er jeg forsåvidt enig i. Problemene er som oftest relatert til det livet hesten lever - men det er da utrolige mange faktorer som spiller inn. Jeg vil våge å påstå at det finnes større problemstillinger enn barfot/ skodd hest, og synes dette blir feil ende å begynne i.

Opprinnelig postet av Liwi

Man kan godt si at det finnes større problemer enn sko/ikke sko i hesteverdenen. Men nettopp ved å holde barfothest, blir man nødt til å ta stilling til og gjøre noe med de tingene som du nevner (utegang, foring, beskjæring osv) Disse tingene går hånd i hånd. Jeg begynte selv med hester for ca 20 år siden. Men jeg har lært vanvittig mye mere om hester i løpet av det siste 1,5 årene med barfothest enn i de 20 til sammen.
Før ringte jeg hovslageren annen hver mnd. Eneste jeg kunne om høver var å renske dem og å ta av en ev. løs sko. Foring var også mye enklere. Man gjorde som man alltid har gjort. Hesten sto på boks og var ren og pen. Sopp i høver og seperasjoner var helt ukjent. Men nå derimot er verden en helt annen. Jeg har lært vanvittig mye om høver. Det hjelper ikke å bare konstantere et problem, jeg må også finne ut HVORFOR det oppstår for å få bukt med det. Det være seg fôr, bevegelse, underlag, beskjæring eller hva det nå måtte være. Hesteholdet har fått en annen dimensjon. Det er mye mere krevnede men også mye mere interessant. For tiden gleder jeg meg stort over at hovveggen omsider har vokst ned soppfri og at sålene er blitt konkave og fine. Nå gjelder det bare å gradvis herde sålene, slik at vi kan "kaste" bootsene :-))
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  14:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men nettopp ved å holde barfothest, blir man nødt til å ta stilling til og gjøre noe med de tingene som du nevner (utegang, foring, beskjæring osv) Disse tingene går hånd i hånd.

Og de tingene tar man kun stilling til om man holder barfothester?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lena babylon

Skrevet - 08/03/2005 :  15:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knut
å hvis det ikke hadde snødd oppå blåisen ville ikke barfothesta ha sklid som bambi på glattisen da?
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/03/2005 :  15:32:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det blir helt riktig å trekke frem at travhester går uten sko i løp. De er da ikke barfothester! Dette er hester som går med sko under trening og alltid ellers, men som man lar gå uten sko akkuratt under løpet. Etterpå må skoa på igjen, fordi de ikke har sjans til å fungere i trening uten sko. Det finnes noen få unntak her, men det er virkelig ikke mange travere som går barfot. Å trekke skoa i løp er langt fra det samme som barfot. Gå til toppen av siden

filly

Skrevet - 08/03/2005 :  18:14:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Real Storm:

Hva er det som får deg til å være så mistroisk til alt jeg skriver og nærmest beskylder meg for å servere løgner her?

Ja, vi har hatt mye snø og is denne vinteren her i England, jeg vet da det for jeg bor her....og ja, jeg kjenner folk som rir feltritt barfot. Du sier du vil ha en link eller liknende før du vil tro på det? Siden de ikke er omtalt i aviser eller websider så må jeg gi deg navn, adresse og telefonnummer til dem da eller?

Hanne
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.