hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  10:16:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg må få se en HØYTYTENDE felthest før jeg tror at de ikke sklir og får belastningsskader.

At to av gudene vet hvor mange travhester og EN steplechasehest av gudene vet hvor mange andre imponerer ikke stort akkurat.

Hadde vært bedre å komme med flere eksempler på barfothester som yter i NORGE

Redigert av - Real Storm den 07/03/2005 10:21:45 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  11:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var da mange nye anonyme hær plutsli..

Opprinnelig postet av Vil være anonym jeg og.

Flere av de nye "anonyme" har faktisk undertegnet med fult navn. Så så veldig anonyme vil jeg ikke påstå at de er.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  11:42:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten kommentar til deg Gevalia: kommentarer som denne:

Kopi av melding:
Det hele bunner nok ned i hvor genuint opptatt du er av hesten din, da sprangmiljøet preges av en "profesjonell holdning", holder den ikke mål så kjøp ny. Det er en helt vanlig oppfatning og ansett nødvendig kynisme om man skal nå helt til topps.

kan du spare deg for...

Tror du vet svært lite om hvor genuint opptatt jeg er av min hest, til tross for at jeg får ham skodd med jevne mellomrom.
Du er velkommen til å lese min vip- side så kanskje du neste gang ikke trekker slutninger hvor jeg blir fremstilt som "kynisk sprangrytter med altfor stort behov for å bytte hester i tide og utide".

Er til opplysning ikke hverken aktiv sprangrytter eller spesielt interessert i å bli det av den grunn at jeg er mer opptatt av dressur.
Fatter ikke hvorfor alle får for seg at jeg rir sprang fordi jeg kommer med spørsmål som er sprangrelaterte?

Vil forøvrig gjerne at du skriver igjen når du har startet hesten din på gress og forteller hvordan det gikk - lykke til.

Mvh. Renate

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  11:51:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Enig med Renegate. Er det noen som er kyniske, er det de som lar hestene gå sårbeinte og med smerter over lengre tid.........
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  13:02:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Renegate. Er det noen som er kyniske, er det de som lar hestene gå sårbeinte og med smerter over lengre tid.........

Opprinnelig postet av Real Storm

Hvem er det som gjør det da?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  13:50:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Veldig, veldig mange av "barfoterne" jeg har sett for å si det sånn. Heldigvis har de fleste gått over til sko igjen, men noen ser tydeligvis ikke at hestene har vondt.

Men som jeg sier, noen fungerer helt sikkert utmerket, men det passer ikke for meg eller hestene mine.

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 07/03/2005 :  13:52:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten å nevne navn så har jeg lest om en del inne på nettet i diverse debattforum og lignende i Norge/ Sverige (fortrinnsvis). Fortvilede hesteeiere med sårbeinte barfothester - som virkelig har prøvd (og får også feedback på at de har gjort rett) i lang tid. Nå skal jeg ikke påstå at alle har lagt forholdene 100% til rette, men noen av dem har. Tror forøvrig ikke de er kyniske heller, men har et oppriktig ønske om å gjøre det de mener er best.

Mange av disse sier selv at de nå har valgt å sko hestene sine. Årsakene er delte, men noen viktige er: sårbeinte hester over lang tid, hester som sliter vekk hovene, boots som gnager/ vrir seg/ faller av (til tross for forsikringer om at de passer) og selvsagt sterkt reduserte bruksmuligheter. De ønsker ikke å sette på sko, men ser seg nødt for hestens del.

Derfor fremstår det ganske soleklart for meg at barfot ikke fungerer på alle hester og for alle bruksområder. Jeg velger å bruke sko på min hest, men ikke pokker om jeg har tenkt å føle meg som noen mislykket hesteeier av den grunn. Jeg velger å høste lærdom fra noen som angriper saken fra begge sider, og som ser hvilke fordeler og ulemper deres valg medfører.

Kommentaren til Renegate var forøvrig patetisk. Har lest veldig mange innlegg fra Renegate i øvrige debatter, og kan ikke se hva som gjør henne kynisk på noe punkt. Realist er et bedre ord.

Men ønsker også lykke til (oppriktig ment). Om det går bra så er det flott for deg og hesten.

Noen barfothest-eiere er desverre veldig fanatiske. Et dårlig utgangspunkt når man forsøker å omvende andre. Det er "selvsagt" holdningen til enkelte som gjør dem helt uspiselige.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  14:31:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Veldig, veldig mange av "barfoterne" jeg har sett for å si det sånn. Heldigvis har de fleste gått over til sko igjen, men noen ser tydeligvis ikke at hestene har vondt.

Men som jeg sier, noen fungerer helt sikkert utmerket, men det passer ikke for meg eller hestene mine.

Opprinnelig postet av Real Storm

Jeg sa det i starten av debatten, og jeg kan god si det igjen; hesten skal ikke ha vondt! Enten det nå er pga skoløshet, skoing, sal, bitt, whatever. Jeg synes det er bortimot trist, om det å ha hesten barfot skal fremstå som om at hesten skal lide seg gjennom en "overgangsperiode". Jeg vet at dersom hesten blir korrekt trimmet, og får på seg boots om den trenger det og har en eier som legger tilrette forholdene for den, så kan svært mange hester fungere barfot. Uten å rette dette til deg personlig, så er det mange mange hester som er skodd helt bort i natten og som lider på det grunnlaget. Dessverre så viser ikke dette seg som halthet, men gjerne som ryggvondt o.l

Vi vil alle det beste for hestene våre. Jeg har valgt barfot rett og slett fordi det var det eneste valget jeg hadde om jeg skulle klare å beholde beina på hesten min. Da er ikke det valget så vanskelig. Høytytende? Tja, hva er høytytende? Min hest er hobbyponni som går ca 2 timer hver dag. Litt tur, litt bane, litt ditt og litt datt. Om det hadde vært et fæla styr for meg å ha henne skoløs så hadde jeg virkelig ikke giddet. Jeg har hest, ikke hund. Kynisk? Mulig. Men det er jo på samme grunnlag andre velger å sko

Om vi kan være enig i å være uenig så hadde det vært fint. Noen vil ha hest med sko, noen vil ikke. Å stå i hver sin leir og misjonere om hvor vidunderlig ens eget alternativ er? Det funker dårlig.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  14:56:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Liwi
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  20:29:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
En ting jeg ikke forstår, hester er forskjellige og de har forskjellige behov. Fordi barfot fungerer for noen hester, og fordi de hestene TRIVES MED DET, vil ikke det automatisk si at ALLE hester hadde fungert barfot. Dette gjelder jo selvfølgelig andre veien også. Slik som jeg avslutter med i mitt forrige innlegg; jeg tror ikke hesten min hadde vært noe mer lykkelig om han hadde gått barfot, og det er vel det som i bunn og grunn betyr noe.

Man kan sitte å diskutere i årevis, men aldri bli enige. Det eneste alle faktisk er enige om er jo det at hesten/e skal ha det bra. Det er ikke opp til oss som eiere og bestemme hva hesten trives med. Den er den mester i å forklare selv. Folk som tror at vi putter på hestene sko fordi det er ¨mote¨, er fryktelig trangsynte. Jeg for min del har aldri vært borti barfot. Dels fordi jeg har følt jeg ikke har noe behov for kunnskap om det området. Min hest fungerer utmerket med sko. Aldri har han heller hatt noen skader eller vært halt pga skoing. Ser noen av de med barfothester referer til det hele tiden. Altså at de ikke har hatt noe skader. Men, hello there, det gjelder hester med sko også. På en annen side har jeg absolutt ikke noe imot barfot. Det er ikke selve barfottrimmingen jeg stiller meg skeptisk til. Synes det er flott at folk har funnet ut naturlige metoder for hesten. Det er bare det at jeg tror ikke dette er noe for alle hester..

Skal fortsette på mitt innlegg seinere. Er bare litt opptatt for øyeblikket

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 07/03/2005 :  21:51:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[Om vi kan være enig i å være uenig så hadde det vært fint. Noen vil ha hest med sko, noen vil ikke. Å stå i hver sin leir og misjonere om hvor vidunderlig ens eget alternativ er? Det funker dårlig.

Opprinnelig postet av Kajsa

Det funker veldig dårlig. Mange her har gjort sitt valg, og lar seg ikke omvende.
Gå til toppen av siden

GEVALIA

Skrevet - 07/03/2005 :  23:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare en liten kommentar til deg Gevalia: kommentarer som denne:

Kopi av melding:
Det hele bunner nok ned i hvor genuint opptatt du er av hesten din, da sprangmiljøet preges av en "profesjonell holdning", holder den ikke mål så kjøp ny. Det er en helt vanlig oppfatning og ansett nødvendig kynisme om man skal nå helt til topps.

kan du spare deg for...

Tror du vet svært lite om hvor genuint opptatt jeg er av min hest, til tross for at jeg får ham skodd med jevne mellomrom.
Du er velkommen til å lese min vip- side så kanskje du neste gang ikke trekker slutninger hvor jeg blir fremstilt som "kynisk sprangrytter med altfor stort behov for å bytte hester i tide og utide".

Er til opplysning ikke hverken aktiv sprangrytter eller spesielt interessert i å bli det av den grunn at jeg er mer opptatt av dressur.
Fatter ikke hvorfor alle får for seg at jeg rir sprang fordi jeg kommer med spørsmål som er sprangrelaterte?

Vil forøvrig gjerne at du skriver igjen når du har startet hesten din på gress og forteller hvordan det gikk - lykke til.

Mvh. Renate

Opprinnelig postet av Renegate

Hei igjen Renate

Jeg vet selvsagt ikke hvor opptatt du er av hesten din, det er riktig det. Jeg siktet ikke til deg personlig i det hele tatt, men til en generell oppfatning innen sprangmiljøet som jeg trodde du var en del av. Bakgrunnen for det var jo at du var opptatt av muligheten til å holde en barfot spranghest.

Det er fullt mulig og jeg kan bare vise til innlegget fra Lynne hvor det er mulig å hoppe 1,50 med en barfothest. Så høyt tør ikke jeg hoppe, det er sikkert, så mine personlig erfaringer fra gressdekke blir på langt lavere høyder.

Når du går ut med din personlig erfaring med barfot er det imildertid veldig dumt at du ikke har gjort et skikkelig forsøk før du konkluderer. Dessverre er det mange som tror at det bare er til å hive av skoa så har du fått en barfothest. Slik er det IKKE. Ingen hest skal gå å være sårbeint, det er både smertefullt og unødig. Innen barfot brukes det da også "sko", men det er ikke jernsko som er spikret fast i hoven.

Når du ikke gjør et ordentlig forsøk på å gå over til barfot, mister du muligheten til å OPPLEVE hva en barfothest er for noe. Hadde du gjort det å så konvertert til skoeing igjen, så hadde det vært en annen sak.

Men jeg tror du skjønner meg når jeg sier at slike halvveise erfaringer kan gi barfothest et ufortjent dårlig rykte.

Det er veldig leit fordi mange hester kan rett og slett få et nytt liv med barfottrim; min ponni ble stadig sykere for hver gang han fikk nye ringsko, kiler osv. Til slutt kunne han ikke gå, og da måtte jeg gjøre noe fordi hans lidelser tilsa at dette må være galt. Takket være barfot hjelp ble helt frisk ! Men før jeg fikk av ham skoa kunne han ikke bevege seg i det hele tatt. Ja, han var forfangen og det er slik mange - i en bunnløs fortvilelse med dårlige prognoser fra konvensjonell behandling - får en barfothest for første gang. Etter han ble frisk (har også tatt røngten) var jeg ikke tvil om at denne FAKTISKE og SELVOPPLEVEDE episoden var jeg nødt til å prøve på mine skodde hester. Jeg har bare gode resultater å vise til, og jeg slipper nå å bruke beinbelegg osv, for hestene sluttet å slå seg og de fikk også mer spenst (swung) i steget. Ikke en dag med sårbeinhet, men jeg gjorde da dette skånsomt og med profesjonell hjelp. Hingsten min hadde da gått med sko i ca. 10 år. Hans høver forandret seg totalt og ble skinnende og knallharde.

Jeg ønsker at andre skal få lov til å oppleve en barfothest, en høytytende barfothest, men det krever mye av eier. Derfor vil det kunne bli et spørsmål om hvor mye man er villig til å ofre eller som jeg mer provoserende sa: hvor genuint opptatt du er av din hest og herunder om du ønsker den skal vare lengst mulig.

Så for din hests del, hvorfor ikke gjøre et skikkelig forsøk dvs. med hjelp og råd fra en profesjonell naturtrimmer ?

Da har du i det minste et forsvarlig grunnlag for å svare

ja eller nei takk !

(NB: jeg var nok lite skeptisk som du er, til dette "barfotgreiene", men det du opplever vil overraske deg)

mvh. Marianne

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 07/03/2005 :  23:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sitat:
Poenget var ihvertfall,at de ikke blir brukt aktivt og står da meste av tiden ute på et inngjerdet område.

Opprinnelig postet av She-Type

Poenget med barfothester i moderne utegang er akkurat det at hesten ikke skal stå, men være aktiv hele døgnet. Hvis hesten står det meste av tiden, fungerer ikke utegangen slik den skal. Og da får du heller ikke utviklet høvene på hesten. Som regel er hester i en god utegang i bedre form og er mer aktive enn en hest som trenes en time hver dag. Alle som ser mine hester tror de blir trenet hver dag fordi de er så godt muskelsatte.

Jeg synes det er synd at dere kaster inn håndkle. Temaet dere har diskutert lenge har jo først nå i realiteten fått motdebattanter.

Je
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  23:53:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(NB: jeg var nok lite skeptisk som du er, til dette "barfotgreiene", men det du opplever vil overraske deg)

Det er vel mer eller mindre slike utsagn som får meg til å sette ut alle piggene. Jeg _vil_ikke_bli_frelst_. Jeg vil ha faktaopplysninger, slik at jeg kan ta mine egne valg. Jeg er ikke interessert i en "oppvåkning" av "religiøs" art.

Så sånn sett: stor takk til Kenikke (tror jeg det var) som har hest på boks, avmystifiserer ting litt og skriver plain.

Er det virkelig så bra hestehold i Norge i dag, at dette er det vi må henge oss opp i?? Er det ikke ting som er viktigere?? Kamerater? Luftegårder i str litt større enn frimerke? Boksplass til de som har begrenset utegang?? Jeg mener det er mange andre ting som forringer livskvalitet mer enn skoing!!
Forøvrig går det kanskje an å se på verking av høver framfor om skoen sitter på eller ei. Samme for meg hvilken retning man går i, men er ikke hovstell viktigere enn om skoen sitter på eller ikke, iallfall sånn i første omgang??

Guro *som også opplever at Renegate bryr seg mye om sin hests velferd, og er et menneske som begrunner sine valg*

Redigert av - Guro den 07/03/2005 23:56:09 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  00:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk til deg også Guro

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.