hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

xxxx

Skrevet - 04/03/2005 :  21:46:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siterer Knut igjen:

Kopi av melding:
Til Guro. Jeg har ingen hester jeg bruker hardt i dag.

Kremt..Tror det er noe uvitenhet her.

Det er ikke hvorvidt hesten går hardt som totalt sett avgjør om den kan gå barfot eller ikke.
Det er hva slags underlag man utsetter hesten for som er avgjørende.

10 minutter 3 dager i uka på feks. grus-underlag, gjør derfor mer skade enn 60 min. på gress 6 dager i uka for en hest som har et slikt utgangspunkt.
Store deler av vinterhalvåret på snøunderlag er også selvsagt noe helt annet, og mye bedre enn 6 mnd. på holke og/eller beinhard knudrete sand/jord....

Om du trener 15 min på gress eller annen myk grunn, kontra 15 min på pukk eller grus, skal jeg love deg at det er ikke hvor lange treningsøkter som gjelder/hardt hesten går, det er grusen/holka (underlaget) som er utslagsgivende og avgjør hvorvidt det er fornuftig.

Men jeg skjønner godt at du Knut kan ha barfot-hester slik du beskriver ditt hestehold, og det er jo gunstig for deg!

Redigert av - xxxx den 04/03/2005 22:11:39 Gå til toppen av siden

Stall Miks

» VIP

Skrevet - 04/03/2005 :  22:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok at luftegårdshestene til Knut lever lenger og fungerer perfekt som barfothest, men her er det vel også snakk om hva eieren vil bruke hesten til.......... Starte internasjonalt feltritt med en hest uten sko, NEI TAKK. Kan du Knut nevne meg navn på flere hester som går internasjonalt sprang/feltritt barfot? Og gjør det bra? Har vært inne på barfotsiden og der fant jeg en barfot feltritthest som startet ganske høye klasser, men sjekket resultatlistene og den gjorde det ikke akkurat bra! Og selvfølgelig lever da ikke hesten så lenge som Knut vil pga at eieren er så egoistisk og faktisk bruker hesten........ For bare å opplyse deg Knut så er det mange som har hester for å bruke de, og da blir jo levetiden dens forkortet pga slitasje osv. Så å si at hestens bruksalder blir et mål for hvor vellykket du er som hesteeier, HALLO!!! Tror nok da alle de som satser høyt og vil bruke sine hester da er mislykket i dine øyne, da det er sjelden de hestene blir over 15 år. Uff, jeg er mislykket jeg..........

Mvh Slash
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  22:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har allerede forstått at du er en mer enn kompetent debattant for barfot - siden av debatten her, og setter stor pris på dine saklige og utfyllende innlegg.
Men det er et men her...det ER en litt "romantisk ideologi" ( om ikke kanskje til og med litt naivt?) å tro at alle hester innenfor de ulike grenene i hestesporten skal kunne fungere barfot.
Nå er jeg usikker på hvorvidt du Knut er motstander av sko slik veldig mange andre barfot- tilhengere er? I så tilfelle vil jeg være såpass frekk å påstå at du skulle tatt sikte på en bredere erfaring fremfor lang.

Jeg har tidligere lagt inn innlegg med spørsmål om barfot og sprangridning på sleip gressbane uten å ha fått noe i nærheten av et tilfredsstillende svar.

Hva med barfot og asfalt, hvor mange turer overlever høvene til en barfothest på asfalt? Kunne f.eks. politihestene i Oslo fungert som barfothester?

Jeg har lest igjennom en del barfot - debatter her på mix, og en av de tingene jeg har bitt meg merke i er at så nær som ingen kan peke til konkurransehester i de forskjellige grenene som fungerer som barfothester.
En annen ting jeg har lagt merke til er at barfot og forfangenhetsspørssmål går hånd i hånd, utifra hvordan enkelte formulerer seg så skulle man tro at hesten ble forfangen av nettopp å gå med sko..

Jeg vil understreke i min avslutning av dette innlegget at jeg IKKE er noen motstander av at hestefolk skal velge barfottilværelsen for sin hest. Jeg har forstått såpass at barfot nok er den beste tilværelsen for en hov,såfremt kunnskapen/ erfaringen rundt det er tilstrekkelig.
MEN velger man barfot må man også innse at det er visse begrensninger for hva man kan gjøre med denne hesten ifht. enkelte grener innenfor hestesport.

Ser man ikke disse begrensningene vil jeg påstå at det skyldes manglende kompetanse og/ eller vilje til å sette seg inn i hvordan hesten blir brukt i de forskjellige grener. Og det mine damer og herrer er å ha et "romantisk" syn på barfot som det eneste ene..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  00:16:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg må bare tilføye:

Hestens fòring er også alfa og omega for høvene. Er ikke så vanskelig å koble hester med en spesiell allergi til hester med ekstremt dårlige høver.

Avlen har også sitt å si.

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 05/03/2005 :  10:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slash: "Greit nok at luftegårdshestene til Knut lever lenger og fungerer perfekt som barfothest, men her er det vel også snakk om hva eieren vil bruke hesten til.......... Starte internasjonalt feltritt med en hest uten sko, NEI TAKK. Kan du Knut nevne meg navn på flere hester som går internasjonalt sprang/feltritt barfot? Og gjør det bra?"

Tja det var ikke leng siden jeg var på travbanen og spilte på to av Ole Johansens barfottraver som begge vant sine løp. den ene gikk inn med 1-31 i odds, og jeg fikk meg en fin liten påskjønnelse for å satse på barfothester.

Men det er dessverre ikke mange som er interessert i høytytende barfothester her i Norge. Lettere å finne i utlandet. Den mest kjente er vel Darolyn Butler Dyall (ikke sikker på riktig stavet navn). Men hun driver i hvertfall med distanseritt på høyt internasjonalt nvå.

Luftegårdshestene mine lever ute hele året de da, så å kalle de luftegårdshester vil de nok oppfatte som sjikane. Ikke har de dekken heller, slik som luftegårdshester vanligvis har. men tilbake til ditt ønske om linker, så har vi hatt litt fokus på en engelsk stall med gode resultater og løsninger i det siste. Kanskje du kan finne noe av interesse der. Nettadressen er: www.simonearleracing.com

Jeg blir borte noen dager nå, så beklager at jeg ikke kan følge opp diskosjonen.

Gå til toppen av siden

Kenikkie

» VIP

Skrevet - 05/03/2005 :  16:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, jeg har to barfothester som står oppstallet i Trondheim. De står ute i en helt vanlig luftegård på dagen og står inne i boksene sine om natten. Alle de andre på stallen har sko, men jeg vet at flere av de vurderer å gå over til barfot nå fordi de rett og slett ser at det fungerer. Mine hester blir ridd så og si hver dag. Den eldste startet et stevne senest i dag. Om vi ikke starter de høyeste klassene har det ingenting med at de ikke har sko å gjøre. Det er rett og slett fordi vi ikke er flinke nok (enda). Det er veldig mange hester og ryttere som ikke starter de høyeste klassene selv om de har sko også.

Jeg møter mange forskjellige spørsmål fra forskjellige folk. Noen mener at asfalt må være et problem. Der mener jeg tvert om. Det er bedre for hester å være barfot hvis de skal gå mye på asfalt, rett og slett fordi støtene fra det harde underlaget da vil bli dempet av hovene i stedet for at leddene må ta hele støyten. (Og vi har asfalt i Trondheim). Grusen er verre. Vallaken min som sikkert har hatt sko i 15-16 år før jeg tok de av for en måneds tid siden kan ikke gå på grus, men det er da mange andre steder jeg kan ri fram til hovene hans tåler å gå der. Hoppa har gått barfot siden i sommer og hun kan gå over alt nå, ikke tok det lang tid heller.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  20:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Selv om hestene har sko på, så er underlaget viktig. Sko tar ikke bort behovet for godt underlag, og godt underlag for noen kan være dårlig for andre. Det er rytterens ansvar å sette seg inn i hestens eventuelle begrensninger når det gjelder underlag, og å ta hensyn til dette.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

GEVALIA

Skrevet - 06/03/2005 :  14:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I fjor sommer testet jeg å la hesten min gå barfot for en periode på ca en måned. Aldri mer om jeg lar hesten min gå barbent når han er i arbeid, de to siste turene med han var et sant mareritt! " Uff, det gjør vondt, næmen må jeg gå her da?, jamen jamen jeg vil hjem!"
Dette er uttalelser fra en sårbent hest...
Barfot entusiaster vil nok si at jeg skulle gitt det en måned til, men ikke søren om jeg presser en sårbent hest ut på tur for å herde den!
Hadde et innlegg inne på barfotdebatten ang. sprangridning på gress uten sko/ brodder og fikk der til svar at man må lage til hjørnestøtter på høvene. Synes dette hørte rimelig merkelig ut, noe jeg fikk bekreftet av smeden min ( og han er ingen ung jypling) som påsto at hjørnestøtter umulig kunne erstatte brodder fullt ut.

Nei jeg tror man må innse at hestehold generelt ikke er så veldig "naturlig" ,da måtte man nok sluppet de fri og latt de gå der hvor de selv ville...

Opprinnelig postet av Renegate

Gå til toppen av siden

GEVALIA

Skrevet - 06/03/2005 :  15:23:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære Renegate

Jeg har 2 hester, spranghester som begge er barfot. I tillegg har jeg 2 ponnier som også er barfot.

Det er leit å høre at du er så misfornøyd med barfottilværelse for din hest. Men du kunne da umulig å forventet noe annet med en slik dramtatisk endring som du foretok over natten. En hest som har gått med sko har hele tiden fått beskjært sin såle,og den er faktisk ikke engang i berøring med underlaget så lenge sko sitter på. Sålen er da blitt svak/myk og ofte for tynn, og det tar tid til å lage en naturlig forandring.

Dette vet jeg av egen erfaring, jeg har selv skodd alle mine hester i 20 år, fordi i sprangmiljøet som jeg kjenner, gjør man det man alltid har gjort.
Skor hesten.

Du ville vært temmlig modig om du hadde turd noe annet. Selvsagt skoes spranghestene med noen forferdelig høye hæler fordi de skal lande korrekt fra sine høye sprang. En sikker måte å sørge for store ødeleggelser i både bein og hov. Heldigvis har flere nå skjønt at det var galt særlig i Sverige. Men slike ting tar tid, som alle nye skremmende ting. Ja mine barfothester er høytytende, men foreløpig på et LC/LB niva grunnet alder/rytters kompetanse. Jeg hadde den ene hesten på ridesenter i sommer, hvor jeg red dalig i volte, daglig på tur på grove grusveier og hun var ikke sårbeint en eneste gang. Hun hoppet forretsen over gjerde fra en volte til en annen, dvs. en oxer men høyde på 1,60 x 2 meter bredde. Hun landet fjellstøtt.

Ute på marken hopper hun med letthet rundt sin egen akse - i en bratt og sleip gressbakke - og lander like fjellstøtt. Så kom ikke her og fortell meg at alle hester trenger gressbrodder, det er feil. Jeg antar at din skoer din ikke har hoppet så mye barfothester at han egentlig kan uttale seg om hva de klarer og ikke klarer.

Ja, jeg har ikke hoppet internasjonalt, men har du ?

Hvor mange stevner arrangeres på gressbaner i Norge ?`

På vestlandet har vi grusbaner, på RORK, Sandnes & Jæren, Strand, Hjelmeland, Egersund, Sola osv. Jeg har også deltatt på Ellingsrud, Oslo ridehus osv., hvor også underlaget var grus.

Det hele bunner nok ned i hvor genuint opptatt du er av hesten din, da sprangmiljøet preges av en "profesjonell holdning", holder den ikke mål så kjøp ny. Det er en helt vanlig oppfatning og ansett nødvendig kynisme om man skal nå helt til topps.

Dernest kommer det an på kunnskap og ydmykhet, vet du allerede alt om barfot til konkludere "nei takk" ? Selvsagt ikke, men det er den letteste vei ut, da vet du at omtrent hele sprangmiljøet vil være enig. Dersom du imildertid er åpen for ny kunnskap, tør tenke nytt selv om vinden rundt er sterk, ja da vil nok barfot være noe for din spranghest.

Spørsmålet blir om du er tøff nok og du er nok interressert i hesten din til å ta merarbeidet. Høytytende blir den nok og om du selv er "høytytende" ift. din hest.

Selv ble jeg nødt til å tenke annerledes etter at fikk en forfangen hest som konvensjonell skoeing og beslag bare gjorde verre. Han var dødsdømt, med rotasjon og det hele. Jeg viser det gjerne frem samme ponni i dag, i full sprangtrening igjen og uten sko....

Gjør hesten din en tjeneste, forsøk barfot, men få hjelp av en profesjonell barfotrimmer, hesten din vil være deg evig takknemlig.

Jeg skal skrive tilbake når jeg har vært på stevne med Wildy. på gress.

For ordens skyld, jeg synes der er greit med sko for de som trenger det.

LYKKE TIL

Med vennlig hilsen

Marianne, Wildy, Star, Ronja og Mandy

P.S. la meg tilføye følgende: de av mine hester som ikke har vært skodd har aldri vært halte (med unntak av en hovbyll)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/03/2005 :  15:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat Knut:
Kopi av melding:
"Luftegårdshestene" mine lever ute hele året de da, så å kalle de luftegårdshester vil de nok oppfatte som sjikane. Ikke har de dekken heller, slik som luftegårdshester vanligvis har.

Slapp av Knut, jeg er nokså sikker på at <Slash> mente hester som ikke blir brukt aktivt, å kallte de da derfor "luftegårdshester", beitehester,paddockhester, eller hva en nå vil.
Poenget var ihvertfall,at de ikke blir brukt aktivt og står da meste av tiden ute på et inngjerdet område.

Om de går på beite, i paddock med/uten dekken da spiller ingen rolle vel...
Du Knut, sjikanerer nå faktisk de hestene som går ute hele døgnet, men med dekken.
La nå folk få bruke det da når det trenges, akkurat som sko!

Takk for meg, hiver inn håndkle!
Som vanlig fører ikke disse barfot-debattene noen steds hen....

Redigert av - xxxx den 06/03/2005 15:35:13 Gå til toppen av siden

filly

Skrevet - 06/03/2005 :  18:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Det ettersøkes eksempler på hva barfothester kan brukes til?

Selv hadde jeg en halvblods x fullblods hoppe som jeg tok skoene av papirtynne, sprukne høver høsten 2001. Hun var sårbeint noen dager, men klarte seg fint når hun ble trimmet slik at sålen ikke fikk noen direkte kontakt med underlaget. Det tok et års tid med prøving, tålmodighet, justeringer, tilvenning, herding, observasjoner og læring.. og voldsom rask og tykk hovvekst som vokste ned til bakken 3 ganger på 13 mnd. Vi fikk til slutt skinnende, knallharde høver som nesten ikke var mulig å beskjære med bare kniv.. høvene og hesten var som forvandlet. Ingen overdreven slitasje ved bruk, selv med lange sterkninger på asfalt og grus, meget stø på foten, ikke noe problemer med feste i underlaget overhode, asfalt, gress, grus... Hesten har senere blitt brukt til både sprang, dressur og feltritt uten noen som helst problemer, og nå etter jeg solgte til en som ville satse og som ikke er så pysete som meg, går hun nå på middels nivå i alle grener (det heter litt andre ting i England).

En venninne av meg har en fullblods, Angie, som går 150 cm sprang nå med gode resultater både på gress og grusbaner. Jeg har flere venner i Nord-England som rir 16 mils (100 miles) distanseritt på sine hester uten hovbeskyttelse, og med like gode tider som sine skodde konkurrenter. Jeg har en kompis nord for London som starter feltritt på sin Hanoveraner uten sko. En av Norges beste travhester, May's Arnie, er barfothest. Norne, kaldblods, barfothest med gode resultater på travbanen. Jeg er med på to travhester i Norge som har vært uten sko siden i fjor, de har begge begynt med hurtigtrening på banen etter vintertrening uten sko og vil komme til start i løpet av våren, den ene rekordforbedret seg med 4 sekunder i løp tidlig i vinter og ser knallfin ut. Begge to har sluttet med alt som heter belegg fordi de ikke lenger slår bortpå seg og ingen har noen problem med fotfestet her heller. På isete dager har boots med brodder vært brukt. En av syd-Afrikas landslagshester i feltritt (jeg har dessverre ikke navnet her) er også barfothest. Pete Ramey (en kjent hovtrimmer) har selv rideskole der hestene går i timesvis hver dag i ulendt steinete terreng uten sko og uten overdreven slitasje - de må til og med trimmes med jevne mellomrom. Så er det bl.a. den nevnte Steeplechase-hest her borte i England som konkurrerer på gressbane.. uten noen som helst problemer med fotfestet.

Man må huske på når man ettersøker på høyt nivå, at det å ha en høytytende barfothest er noe som er relativt nytt de senere årene.. men det kommer mer og mer.

En stor del av mine kunder (veterinærpraksis) i England er barfothester, noen av dem startet med dette fordi de hadde fått dødsdommen etter kronisk forfangenhet og de metodene som brukes blant veterinærer og hovslagere for å prøve å rehabilitere dette. Det er meget dårlig prognose ved slik konvensjonell behandling. Å la hesten få tilbake en naturlig hovfasong og med god sirkulasjon har mye bedre effekt enn å snøre den sammen med en ringsko og sette kiler i hælene.

Man må være klar over at det ikke nødvendigvis er gjort over natten å få til en velfungerende barfothest. Å miste en sko, eller å ha beitehest i en måneds tid som så er sårbeint når den kommer hjem er ikke representativt for hva mulighetene er. Men man bør ha muligheter til å kunne ha et litt mer ukonvensjonelt hestehold, og det er selvsagt mye lettere å ringe til hovslageren og få slått på sko, og ha hesten oppstallet på boks mesteparten av tiden. At de fleste hester, sko eller ikke sko, har behov for mer utegang enn hva de vanligvis får, er en annen diskusjon. Kompromisser er lov.

Valget man gjør for hesten sin er selvsagt noe man får lov til å gjøre selv, men jeg syns det er synd om man skal fnyse av ideen hvis man ikke er innsatt i hva en korrekt barfottrim egentlig går ut på og hvilke implikasjoner det har for hesten. Verking for skoing vil gi en helt annerledes utseende hov som er planet for å gi best mulig tilpasning for en flat sko, og er avhengig av det faktum at hestens såle blir løftet en halv cm over bakken ved hjelp av skoen.

Jeg mener at alle hester kan gå barfot, men at kanskje ikke alle eiere kan ha hesten sin barfot, av ulike grunner som f.eks. forholdene man har til disposisjon, tilgang på profesjonell hjelp, ork, tålmodighet etc.

Romantisk og romantisk..... jeg kan ikke se hvorfor det skulle være romantisk å bruke kunnskap om hestens mentale, biologiske og fysiologiske behov for å få en friskere og mer tilpass hest. Både privat og i jobbsammenheng har det kun vært positive forandringer.

Hvis man har muligheten tilstede, har lyst, og er villig til å ta på seg det å hjelpe hesten til å få tilbake de naturlige og sterke høvene den ble født med, og tålmodighet til å la hesten få den tiden den trenger for å komme dit, så er jeg personlig ikke i tvil om at fordelene med skoløshet og et liv med mye bevegelse - noe som hestens anatomi og fysiologi er konstruert for - gir uvurdelig forbedret helse både på kort og lang sikt både når det angår høver og hestens helse generelt. Dette både som forebyggende helsearbeid og behandling av patologiske høver innen veterinærmedisin og hovrøkt.

En hest som er beskåret på riktig måte, og som ikke har patologiske høver, skal ikke behøve å gå og hinke i månedsvis etter at skoene er fjernet. Da er det noe som ikke gjøres riktig.

Hilsen Hanne E Lynne
Gå til toppen av siden

nordligard

Skrevet - 06/03/2005 :  18:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Må bare blande meg inn litt. Har selv to nordlandshester som nå går barfot. Høvene har en meget viktig funksjon med tanke på sirkulasjonen av blodet, nesten som 4 ekstra hjerter. Desuten vil en hest som er skodd miste ca 70% av støtdempingen forde høvene er fiksert i vilemodus. har du gått med sko hele vinteren og så går barbent om sommeren tar det litt tid før du klarer å gå på grus, ikke sant. Slik er det også for hesten. Den trenger tid på ommstillingen. Min ene hest gikk flott med en gang vi tok av skoene, hun var forfangen og følte tydeligvis lettelse ved å få skjært høvene riktig. Hun ble veldig fort bra av forfangenheten og har ikke hatt hovproblemer siden. Den andre var sårbent ca 3 månder, på grusen. Brukte boots på henne, da gikk hun kjempefint. Ser tydelig på hestene at de triver barfot. De går også på full utegang noe som er viktig for høvene også.
Gå til toppen av siden

Vil være anonym jeg og.

Skrevet - 06/03/2005 :  19:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var da mange nye anonyme hær plutsli.. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  00:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ikke sant

Kaster inn håndkleet og bøyer meg for "overmakten"

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  08:56:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
De fleste som skriver innlegg her på Hestemarked.no er anonyme, d.v.s. de har ikke lagt inn noen informasjon om hvem de er i profilen sin. Synes ikke disse nye er mer anonyme enn 'resten av gjengen', selv om sistnevnte har skrevet flere innlegg.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.