hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

xxxx

Skrevet - 03/03/2005 :  13:01:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt korrekt, håper nå det "når inn" der det bør. Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 03/03/2005 :  15:16:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter å ha lest denne debatten så er det en ting jeg lurer på: Slik jeg forstod det så kan ikke en hest kalles barfot uten at den blir verket som en barfothest.
Hvis jeg forstod dette rett så lurer jeg på hva hesten min er ? den er ikke blitt verket i det hele tatt på 3 år, har värt skodd 2 ganger hele livet og er nå 9 år gammel, fungerer perfekt på alt underlag og blir ridd minst 4 ganger i uken,har aldri hatt problemer med höver,stråle,skjevheter eller noe og ifölge diverse hovslagere så trenger ikke hövene stell, verking eller lignende.
Er det en barfot hest eller en skodd hest uten sko eller er det bare en skolös hest ?

Opprinnelig postet av vatican

Heisann,

Kanskje jeg kan få lov å bidra med en definisjon på hva jeg mener er en barfothest ?

En barfothest er en hest som fungerer som barfot og uten hovbeskyttelse i forhold til sitt bruksnivå og bruksområde hele året rundt.

En barfothest tilpasser seg et stabilt bruksnivå og bruksområde slik at den også tar seg av sin egen hovrøkt gjennom den aktiviteten den har daglig. En ekte barfothest trenger altså ikke å få høvene trimmet med rasp og kniv. En ekte barfothest trenger ingen barfottrim!

Vatican's hest er derfor etter min mening per def. en barfothest god som noen.

Det er som regel begrensingen av hestens frihet, samt inaktivitet og feitrimming (menneskers inngripen) som ødelegger for de fleste hesters fremtid som barfothest. Hestene kan lettest finne en "balanse" som velfungerende barfothest hvis den tilbys "Naturlig hestehold".

Med naturlig hestehold menes et hestehold som hele tiden og under alle forhold som vedrører hesteholdet, bruker hestens opprinnelige natur og forutsetninger som veileder. Hvis du ikke får barfothest til å fungere, er det fordi du ikke lar deg veilede av hestens opprinnelige natur eller forutsetninger.

Dessverre tror de fleste at naturlig hestehold er å tilby hesten utegang i en gjørmete paddock. Hvis hestens opprinnelige natur og forutsetninger hadde fått veilede, ville ikke hestens høver blitt utsatt for gjørme overhode. Det er under slike forhold, eller når hesten ikke blir tilbudt en fullverdig kompensasjon for naturlig hestehold, at det blir viktig å vite noe om barfot hovrøkt. Barfot hovrøkt er en kompensasjon for mangel på naturlig hestehold. Bruk av hesten på naturlige underlag er en annen kompensasjon for og/eller del av naturlig hestehold. Jo mindre naturlig hestehold, jo mer hovrøkt eller bevegelse på naturlige underlag trenger hesten, hvis den skal utvikle seg til å bli en velfungerende barfothest.

Høvene til en hest er ikke ferdig utviklet før ca. 5 års alder. Forutsatt at hesten får nok bevegelse og belastning i hovens horn og vevsstrukturer. Hvis hesten skoes før hoven er fullt utviklet, blir hovens naturlige utvikling sevsagt påvirket av det. Hoven begynner da å tilpasse seg det å være skodd. Hva dette innebærer i mangelfull utvikling for en hest som skal avskoes på et tidspunkt senere i livet, er vanskelig å forutsi, og derfor er det også så forskjellige meninger om barfothest. Som en hovedregel må du regne med at alle hester trenger en viss tid og mengde stimuli for å utvikle høvene til barfotgang. Noen har større naturlige forutsetninger enn andre. Både miljø og arv spiller selvsagt inn. En hest som skoes i ung alder og står mye på boks, har naturlig dårlige forutsetninger for barfotgang. En slik hest kan ha høvene til en 2 åring, når den er 6, og i tilegg ha utviklet patologier på grunn av dårlig hovstell eller mangel på naturlig hestehold. Jeg tor dette ofte er årsaken til at mange som prøver å få til en barfothest fort kommer frem til "Barfot? Nei takk!

For meg er det et kvalitetsstempel på hestholdet at hesten fungerer som barfot. Fungerer den ikke som barfot, er det etter min mening all grunn til å spørre seg selv om hvorfor. I de fleste tilfeller vil svaret bli at hestens naturlige forutsetninger ikke er tatt nok hensyn til. Det er altså ikke hestens egentlige naturlige behov som er i varetatt.

Har du fått oppleve en velfungerende barfothest, vil det for all fremtid være det eneste alternativet.

Barfot? Ja takk!

Med vennlig hilsen
Knut Bjerva
www.barfothest.com
http://dk.groups.yahoo.com/group/barfothest/

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  15:32:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott og ikke minst langt innlegg Knut.
Jeg fatter meg i korthet for å understreke at ikke alle har mulighet til å tilby sin hest "et naturlig underlag", og er de dermed da mislykkede som hesteeiere Knut?
Det sier vel litt at når først en, som jeg har forstått det, barfotekspert legger inn et innlegg her det er da man får den rette definisjonen på hva som er barfot hest.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 03/03/2005 :  20:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner mange hesteeiere med velfungerende barfothester i tradisjonell boksoppstalling. Disse oppfatter jeg som suksesser i individuell tilpasning. Eierne har forstått hva hesten trenger for å bli en velfungerende barfothest. De kompenserer for de manglene hesten har ellers i sitt levemiljø. Utfordringen blir å vite hvordan det kan gjøres i hvert enkelt individuelt tilfelle. Hestens bruksalder blir et mål for hvor vellykket du er som hesteeier. Hvis hesten er utslitt ved 15 års alder, mener jeg de har mislykkes. Ville mustanger kan bære fram føll til de er 30 og leve til de er 40 under svært så tøffe forhold.
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 03/03/2005 :  20:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår ikke helt resonnementet der. Om hesten din er ferdig i beina som 15 åring så kan du anse hesteholdet ditt som mislykket? Blir litt i enkleste laget eller? Som en start så må jo slike tall forutsette at man har hatt hesten siden fosterstadiet. Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 04/03/2005 :  00:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan tenke "litt i enkleste laget", eller du kan tenke mer sofistikert mellom linjene. Jeg har ingen ambisjoner om lange utredninger her. Men, hvis hesten din er ferdig i beina som 15-åring, har dette hestholdet etter min mening vært fjernt fra hestens naturlige forutsetninger som er en biologisk levealder på nærmere 40. Jeg snakker om hesteholdet i hele hestens liv, ikke den tiden du har hatt den.

Jeg trimmet for en tid siden en shetlandshingst på 30. Den var i bedre kondisjon enn mange jeg har trimmet på 5. Den hadde selvsagt aldri vært skodd, og hadde eksellente høver. På grunn av innsiktsfulle hestemennesker hadde den fått leve nært opp til sine forutsetninger.

Hestens forutsetninger bestemmes av arven og miljøet i hestens liv og fra foreldrenes liv lenge før unnfangelsen. Altså lenge før fosterstadiet. Ikke desto mindre blir en forkorting av hestens biologiske levealder menneskenes ansvar.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  00:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry "Knut" men du synes ikke du har et vel "romantisk" syn på dette med naturlig hestehold?
Naturlig hestehold innebærer vel forsåvidt litt flere faktorer enn bare barfot? Vi har jo for eksempel hele resten av hestekroppen....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 04/03/2005 :  09:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke jeg har et "vel romantisk" syn på naturlig hestehold. Hva er det du mener er romantisk? Jeg vil gjerne diskutere fakta. Jeg snakker ut fra lang erfaring. Dessuten snakker jeg selvsagt om hele hesten og alt som påvirker den. Hva er det ved mine innlegg som begrenser dette til bare barfot? Det var vel du som i utgangspunktet begrenset temaet til "Barfot? Nei takk!" Skal det bety at du bare er interessert i å lytte til barfotbetraktninger som bygger opp under "Nei takk!"? I så fall beklager jeg at jeg ikke kan gi deg noe bifall på det. Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 04/03/2005 :  09:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan tenke "litt i enkleste laget", eller du kan tenke mer sofistikert mellom linjene.

Hestens forutsetninger bestemmes av arven og miljøet i hestens liv og fra foreldrenes liv lenge før unnfangelsen. Altså lenge før fosterstadiet. Ikke desto mindre blir en forkorting av hestens biologiske levealder menneskenes ansvar.

Opprinnelig postet av Knut

Vel, jeg gjorde et bevisst forsøk på å tenke litt firkantet - litt i ytterste konsekvens hvorvidt man skulle lykkes som hesteeier eller ikke på grunnlag av din setning;
Hestens bruksalder blir et mål for hvor vellykket du er som hesteeier. Hvis hesten er utslitt ved 15 års alder, mener jeg de har mislykkes

En forkortning av levealder er mennesket ansvar, det skal jeg være mer eller mindre enig i. Men synes ikke nødvendigvis at man har mislyktes om hesten er ferdig som 10 åring da det som sagt er utrolig mange faktorer som spiller inn utover livet man tilbyr den.

Et naturlig hesteliv gir ingen garanti for høyere levealder. Flott at den ville mustangen blir 40, men hvor mange individer faller fra på veien...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/03/2005 :  10:44:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Knut:
Jeg lurer bare hva du bruker hestene dine til, og hvor hardt du bruker dem til dette??

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/03/2005 :  12:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, for det er et stort poeng faktisk..

Siterer Knut:

Kopi av melding:
Hestens forutsetninger bestemmes av arven og miljøet i hestens liv og fra foreldrenes liv lenge før unnfangelsen
.

Ja akkurat, og derfor er ikke barfot noe for absolutt alle er vel en grei konklusjon.

Hadde alle hester kunne gå barfot hadde det også vært en realitet i dag.
Det er det imidlertid ikke, og det er ikke tilfeldig.

Redigert av - xxxx den 04/03/2005 13:03:01 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  14:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde Alle hester kunne gå barfot hadde det også vært en realitet i dag. Det er det imidlertid ikke, og det er ikke tilfeldig

At det ikke finnes hester som aldri kan fungere barfot, det skal jeg ikke påstå. Men i det aller fleste tilfeller er det ikke hestens egenskaper som gjør at "den må ha sko", men eierens interesse, muligheter og fordommer. Legger man forholdene til rette og setter seg inn noe av all infomasjonen som etterhvert har blitt tilgjengelig, tror jeg de aller fleste hester ville ha hatt det fint uten sko.

Det at jeg ikke vil sko hesten min igjen kommer ikke av romantikk rundt dette med barfot. Jeg, som de fleste andre som har barbeinte hester, har erfaring med skodde hester, og vet at de fleste fungerer greit med sko. Grunnen til at jeg ikke skor igjen er rett og slett at hesten fungerer bedre uten. Til tross for at hovslageren advarte meg og påsto at Ikaros hadde alt for dårlige hover til å gå uten sko.

PS! Barfothester kan brukes til mer enn å være til pynt på jordet
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/03/2005 :  14:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siterer deg:

Kopi av melding:
PS! Barfothester kan brukes til mer enn å være til pynt på jordet.

Akkurat det er ingen uenig i da...Men det er visse begrensninger.

Jeg synes ikke en skal undervurdere dagens hesteeiere å alltid skylde på dems uvitenhet, for dårlig kunnskap om høver og uvilje når det gjelder dette med barfot.
Det er den samme enveiskjørte kritikken hver eneste gang tema kommer opp, og alle er nokså lei det nå.

Barfot er ikke noe nytt, det er akkurat som med Horsemanship.
Dette har eksistert så lenge hesten og menneske "stiftet bekjenskap", så det er helt uaktuelt i denne sammenheng, og det nytter ikke lenger å støtte seg til den teorien.

Realiteten taler nemlig for seg, og den tilsier at barfot er kjempeflott for de som har muligheten til det, men umulig for enkelte andre.

Hvorfor skal det være så vansklig å slå seg til ro med det tro....
Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 04/03/2005 :  15:42:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Guro. Jeg har ingen hester jeg bruker hardt i dag. Begynner å bli for gammel kanskje (52). Hvis jeg rir en tur nå, er det en tur i terrenget når sola skinner og livet ellers er herlig. Jeg har i dag oppstallet en Appaloosa vallak som er under tilridning, og så har jeg ei fjorhoppe og føllet hennes. Fjordhoppa skal brukes av jentene mine etterhvert, og vallaken tilrides av andre. Men jeg har bekjente og kunder jeg har lært opp til kunsten å holde barfothester. Hører aldri at hard bruk er noen begrensning, hvis bare hesten får den tiden den trenger til å bygge opp kapasitet på høvene.

De hestene jeg har her på gården er tilpasset det bruksnivået de har i dag. Vi vil ikke ha større kapsitet enn det vi trenger, fordi det da også blir mer hov å vedlikeholde som hesten ikke har mulighet tl å slite vekk selv. Hvis det blir aktuelt en dag å heve dette nivået, må det bygges opp gradvis. Overskrides kapsiteten hesten har på et gitt tidspunkt, har ikke hesten forutsetninger for å svare raskt nok på økningen i slitasje. En gruppe ryttere som red fra Sør Afrika til Tyskland fikk erfare at de bare kunne ri noen få timer hver dag i begynnelsen for så gradvis se at tilveksten på hornet økte med stimulien høvene fikk, til de etterhvert kunne ri hele dagen.
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 04/03/2005 :  17:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:o)

Skal si det var blitt fart på denne debatten igjen!
Flott at du, Knut er innpå her nå så det kan bli noen skikkelige svar til de som lurer:o)
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.