hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 10/02/2005 :  18:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstod det som den var sårbent på beitet og jeg.. Uansett er det ikke sikkert det hadde vært noe, men det er ting som kunne være greit å sjekke hvis det var tilfellet.
Ettersom du har skrevet her, ville nok jeg og ha beholdt skoene på;o)
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 10/02/2005 :  22:00:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Det å ha en hest som vanligvis er skodd uten sko en måned er ikke å ha barfothest....det er å ha en "sko-hest" uten sko. Og selvfølgelig ble den sårbeint!

Barfot er jo en egen måte å trimme og holde høvene på, som tar en god stund i overgangen fra sko-hest til den er fullverdig barfot.

Så, Renegate, det du hadde var ikke barfothest, absolutt ikke, du hadde en skoløs hest som vanligvis gikk med sko....
Og på dette grunnlaget kan du jo ikke si at det er så ille å ha barfothest, da du faktisk ikke har prøvd!

Cessa
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  00:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ro ned littegrann da....

Hesten gikk på sommerbeite i ca to måneder uten sko før jeg tok ham hjem igjen og han ble sårbent av å gå på grusveier.( reagerte ikke på ridebanen)

Jeg er også fullstendig klar over at det ikke er "barfot" å røske skoa av hesten mens den står på beite Cessa!

Høvene hans ble trimmet hele denne perioden, og jeg gir de smedene jeg bruker såpass kreditt at jeg tror de klarer det helt fint.

Men kaster inn håndkleet uansett av den enkle grunn at jeg ikke har noen umiddelbare planer om å gjøre "ekte barfothest" av min hest.
Synes vel egentlig denne debatten (og andre for den saks skyld) begynner å likne såpeoperaer - de tar aldri slutt og de gode "poengene" blir sendt til gjenbruk

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  13:59:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
At hesten ømmer på grus og annet skarpt underlag kan meget godt være symptom på lettere forfangenhet. Den trenger IKKE å være øm på mykt underlag. Hestene i vår flokk går på løsdrift og går ut og inn som de vil. Derfor spiste de i fjor vår grønt gress helt fra det begynte å spire. De fungerte forholdsvis bra på hardt og skarpt underlag. Men så flyttet vi dem til et annet beite. Der var det bl. a. mye kløver (noe som IKKE er egnet som hestemat). Etter et par dager var hestene ømme på asfalt og grus, men ikke på mykt underlag. Dette var faktisk forfangenhet! Jeg la merke til at sålene ble flatere. De fikk også seperasjoner og som følge av dette WLD som er en soppinfeksjon i lameller og hovvegg. Vi har nå brukt et 1/2 år på å bli kvitt den hel.... soppen. Begynner å se bra ut nå. Men det blir et svært magert beite på min hest i år i hvertfall. Fordelen med å ha hesten uten sko i dette tilfellet, er at man oppdager slike ting FØR det blir et alvorlig anfall. Når hesten står å lener seg bakover og har fått karakteristiske forfangenhetshøver, har det faktisk kommet svært langt. I veldig mange tilfeller kunne man ha oppdaget det flere uker i forveien om man bare visste hva man skulle se etter. Eks. kraftigere puls i beina. Men siden de fleste hester er skodde og dette ofte skjuler de tidlige symptomene, tror man at forfangenhet = akutt situasjon der hesten står å lener seg bakover. Mange hester går derfor rundt som "tikkende bomber" i årevis, til det tilslutt sier "pang" og man har en "akutt" forfangen hest som må nødslaktes. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  14:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott med engasjement Frøya og jeg takker for utfyllende og godt beskrivende svar, men jeg kan forsikre deg om at hesten min ikke er forfangen
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2005 :  10:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Når du går ut og påstår du har prøvd barfot, og at dette er uhyrlige greier for hesten, så må du regne med litt motbør. Når tradisjonelle smeder verker en hest som ikke skal ha sko på beina, så er det noe helt annet en barfottrim. De kan være meget flinke hovslagere, men likevel ikke være kompetente til å verke barfothester. Man kan ikke forvente at en hest som tusler omkring på mykt gress det meste av døgnet uten problemer skal takle grov grus de gangene han blir ridd på. Dårlig gjort mot hesten å forlange at den skal gå på underlag som gjør vondt
Ha gjerne sko på hesten din. Men det blir for dumt å dømme barfot nord og ned, uten å ha prøvd, og uten å vite hva det dreier seg om.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/02/2005 :  13:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uhyrlig er dine ord Asbjørg...

Du får nesten forklare meg de mest vesentlige forskjellene mellom vanlig trimming av høver og barfottrim, siden det virker som om du er mer kompetent på dette området enn begge de smedene jeg har brukt.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2005 :  14:52:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Beklager om ordet uhyrlig var i sterkeste laget... Men at du er veldig mot barfot er jo sant?

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, og jeg skal ikke påstå at hovslagerne du bruker gjør hverken det ene eller det andre. Men de aller fleste hovslagere kan å verke en hov som skal skoes, og å verke en skoløs hov slik at den skal tåle hard bruk er lite vektlagt da en hest som skal brukes "må ha sko" uansett. Men det er hvertfall et par forskjeller på vanlig beitetrim og naturtrim. Førstnevnte metode går ut å verke hoven kun fra under siden, og vanligvis tar man en del av sålen også. Mange hester får utflytende tå(grunnet strekk i lamellene), og hovslagere flest prøver å løse dette ved å korte inn tåa fra undersiden, og gjerne la hælene bli litt høye slik at hoven ser brattere ut. Dette ble gjort på hesten min også tidligere. Når jeg begynte med naturtrim var hoven som vokste ned foran mye brattere enn den gamle, noe som viser at tåa var svært framoverstrukket.
Ved naturtrim er det fy fy og skjære i levende såle, og de fleste sko-hester har allerede for tynn såle i fremste delen av hoven. Innkorting av tåa hvis den er for lang gjøres fra utsiden, og dermed reduseres også ytterligere strekk på lamellene. Man lar sålen være veiviser, som det så fint heter, og respekterer den ved å ikke gjøre hovveggen så kort at man rasper i frisk såle. Untaket er visst hoven er svært deformert eller skjev i ytgangspunktet. Denne metoden er utviklet av erfarne eks-hovslagere som har prøvd seg frem i noen år, og naturtrimm er den metoden de har kommet fram til for å gjøre hesten mest mulig brukbar og smertefri under overgangen.

Redigert av - Asbjørg den 12/02/2005 16:19:23 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/02/2005 :  17:42:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Da jeg kjøpte hesten min hadde han gått uten sko i 3 uker pga beite (hesten ble jevnlig spikket gjennom disse tre ukene). Da jeg var nede å prøvde han var han skikkelig sårbeint, og jeg fikk ikke full uttelling av prøveridningen. Ble nå til at jeg kjøpte hesten, og da han kom hjem til meg sto han enda et par dager før jeg fikk tak i smeden. De første dagene våre ble veldig amputert pga sårbeintheta, og de eneste turene vi fikk sammen var leie-turer ned til gress-sletter hvor han ikke gikk å ¨huffa¨ seg. Fryktelig fint at han bare kunne gå der da han var rund som en kule fra før ;) Hehe. Ihvertfall, smeden kom og sko ble satt på. Alikevel var ikke haltheten borte og jess, da hadde jeg kjøpt en halt hest oppå det hele! Flotte greier. Veterinæren ble tilkalt og da fikk jeg en helt annen beskjed en den jeg forventet. Pga at han hadde gått uten sko, blitt sårbeint og generelt hatt det vondt når han gikk på grus mm, hadde han gått og spent seg. Disse spenningene var noe av det verste denne dyrlegen hadde sett. Han var stiv i hele kroppen, og tenk for noen smerter han hadde hatt! Massør ble tilkalt og spenningene ble borte like fort som de kom. Ibrahim har fått noen varige mèn etter dette. Blant annet mistet han sko noen uker tilbake og han ble sårbeint samme øyeblikket som skoen falt av. Han får total panikk om han må stå lenge uten sko. Hele hesten er misfornøyd om han ikke har sko på beina og for første gang i sitt liv ¨gleder¨ han seg til smeden kommer. (Det var en rent helvete de første ukene)

Regner med å få kommentarer sleng tilbake som går på det at jeg skulle gitt han tid, men nei takk. Godklumpen fungerer flott med sko, og med alle de smertene han hadde vil jeg ikke en gang vurdere det. Kanskje en smule trangsynt, men so be it. Med forholdene her jeg bor, samt hans bruksområder ville han ikke fungert uten sko. Jeg tror ikke hesten hadde vært lykkelig heller, og for meg er det det viktigste.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/02/2005 :  20:56:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette emnet burde avsluttes med nettopp det Kristine skriver, det viktigste er at hesten har det bra for det regner jeg med at vi alle kan være enig i

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 22/02/2005 :  23:17:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest denne debatten så er det en ting jeg lurer på: Slik jeg forstod det så kan ikke en hest kalles barfot uten at den blir verket som en barfothest.
Hvis jeg forstod dette rett så lurer jeg på hva hesten min er ? den er ikke blitt verket i det hele tatt på 3 år, har värt skodd 2 ganger hele livet og er nå 9 år gammel, fungerer perfekt på alt underlag og blir ridd minst 4 ganger i uken,har aldri hatt problemer med höver,stråle,skjevheter eller noe og ifölge diverse hovslagere så trenger ikke hövene stell, verking eller lignende.
Er det en barfot hest eller en skodd hest uten sko eller er det bare en skolös hest ?
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 24/02/2005 :  15:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt spørsmål...
Tror nok jeg ville kalt hesten for en bartfot hest...
Er en ganske stor forskjell på hesten din og de hestene som blir "kalt" skodd hest uten sko...
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  17:14:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Lurer igrunnen på det samme som vatican...
Og hva gjør en barfot-trimmer som ikke en hovslager gjør når han trimmer høvene og ikke setter på sko? Spør fordi jeg ikke vet..ikke frekt ment.

Hadde mine hester hatt det bedre hvis det kom en barfot-trimmer enn hvis hovslageren verker høvene? De har aldri hatt sko, og jeg har foreløpig ikke skodd dem. Hadde tenkt til å droppe det fram til høsten/vinteren igjen.. Vet svært lite om barfot - utenom at de fleste som kommer borti det gjerne vil frelse de som kommer på deres vei...;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  22:52:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
En barfottrimmer trimmer høvene annerledes enn en hovslage. Det finnes i hovedsak 2 "stiler". Den ene er "Strasser trim" som er svært lite utbredt i Norge. Den andre er "Natrutrim" som er den de fleste av oss holder oss til. Naturtrimmen har som mål å gi hoven en så naturlig form som mulig, med villhesthøver som modell. Sålen er "hellig" og er veiledende for akkuratt den hoven. I motsetning til en vanlig hovslager, trimmes det så godt som aldri i levende såle ved naturtrim. Det tilstrebes også kortere tå og lavere hæler enn det som er vanlig på skodde eller beitetrimmede hester. En annen vesentlig ting er "Mustang rollen" som er en avrunding/skråing av hovveggen for å hindre oppflising av høvene og unngå av skadelige krefter som påvirker høvene. Ved denne rollen virker kreftene innover i stede for å trekke hovveggen utover.

En hest med naturlig slitte høver som fungerer i bruk, synes jeg det går ann å kalle en barfothest. Men er høvene trimmet som på en skodd hest, er den kun en hest uten sko.
Gå til toppen av siden

Hovslager

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  11:02:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Flott med engasjement Frøya og jeg takker for utfyllende og godt beskrivende svar, men jeg kan forsikre deg om at hesten min ikke er forfangen

Det er ikke lett å være hesteeier når det stilles diagnoser på nettet!

Jeg vil for ordens skyld ramse opp rutinemessige undersøkelser ved mistanke om forfangenhet.
1: Akutt forfangenhet: Kraftig forøket pulsasjon. Øm ved visitering. Blodfarget lamellhorn. Forlenget lamellhorn. Veskende lamellhorn.
Ring VETERINÆR. Forfangenhet er og blir veterinærens jobb.

2: Kronisk forfangenhet: Når det akutte er over, skal det taes et røntgenbilde for å få vite hvor hovbeinet er i forhold til hovveggen. Det er ikke mulig å se hvor mye en hest har rotert med sikkerhet uansett hvor mye en myser på horn rett under kronrand. (Jepp, et spark til Pete Ramey og Co)
Når dette er stadfestet, samarbeider veterinær og hovslager for å få til det beste resultat for hesten.

Jeg benytter anledningen til å minne om at forfangenhet er en kompleks og vanskelig sykdom, som skal behandles av VETERINÆR.

Siv Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.