hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Guro
» VIP

Skrevet - 15/04/2005 :  09:25:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Har bare et spm ang hovvekst: det blir sagt at det ofte er pga skoing at hovveksten er liten. Altså: om man bar skor hesten sin hver åttende uke, fordi man rett og slett sliter med å få gjort det oftere (mener da i forhold til at hoven ikke har vokst nesten noe i løpet av 8 uker) mener de fleste barfotmennesker at man kan utvirke underverker ved å ta av skoene (dvs lage seg en barfothest).
Nå vet jeg at dette ikke er noen direkte analogi, men jeg benytter meg av den likevel...Selv har jeg negler som vokser himla seint, og iofs ikke er spes sterke. Jeg bet dem når jeg var liten, men sluttet med det for 10 år siden, på de ti årene har jeg ikke tall på alt jeg har prøvd både til innvortes og utvortes bruk for å lage negler som er sterkere, og vokser litt fortere...Ikke noe har virka..
(poenget kommer her)Vil alle hester kunne oppnå en tilfredsstillende tilvekst av hov?? Eller vil du stå i fare for å ende opp med "kjekk å ha på jordet" hest om du har uflaks med en hest med liten tilvekst av hov??

Guro -ustoppelig nysgjerrig-

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  10:13:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Asbjørg:

Ok:) Men det var det som sto i DEN boka...

Jeg håper noen kan finne frem skikkelig dokumentasjon, og da mener jeg ikke dokumentasjon fra bare strasser og ramey. Jeg mener FORSKNING på høver, og hva som vil være best for gjennomsnittshesten i jevnt bruk.

Gå til toppen av siden

Ken_Noble

Skrevet - 28/04/2005 :  17:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, mulig det er vanskelig for noen å ha arbeidende hester barfot, det kommer an på hvor mye tålmodighet eieren har det.. Så klart skal ikke hesten ha vondt!!! Det skjønner jo alle, men når hesten min gikk over fra sko(som han hadde hatt i 13 år..) så ble han naturlig nok øm i begynnelsen... Ergo var det bare i kansellere all trening og la ham få gjøre jobben selv.. Gå turer og la ham prøver seg frem på variert underlag... Og det funket jo supert! Har hoppet 110cm på snøføre uten problemer, og uten lange hjørnestøtter... ;) Og han går dressur, og skal starte LA i sommer.... Vi har absolutt ingen problemer, og den eneste som måtte ofre noe var meg, og ikke hesten... Og nå har han det mye bedre! Han har fått løsere, bedrede gangarter, han har mye bedre hovkavlitet og slipper å bli sårbeint hver 5/6 uke fordi skoene faller av... Og bare så det er sagt.. Han er en 17år gammel fullblod, og jeg har aldri møtt på verre høver før jeg tok av ham skoene, så alt er mulig.. Og ja... Han har hoppet 120cm og starte MB dressur før, så det er en arbeidende hest det er snakk om... Bare ville fortelle at det er mulig jeg... :) (har aldri brukt boots jeg heller) Gå til toppen av siden

^Mille_

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  14:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk for tipset, men tror nok hesten var sårbent.

I og med at han gikk helt fint uten å være sårbent på beitet ,til å bli det så fort han kom hjem og skulle gå på grusvei.

Ettersom jeg har fått med meg vil det ta rundt ett år før det karakteristiske utseendet på hoven til en forfangen hest er borte, så vil tro man er "litt slapp" om man ikke får det med seg

Tror jeg velger å stole på de to smedene som har skodd hesten min i etterkant av sårbentheten, som til sammen har en lang mannsalder med erfaring med hesteben og høver

Opprinnelig postet av Renegate

Grunnen til at hesten din var sår, var jo fordi den fikk følelsen sin tilbake og kjente et underlag den ikke var vant til. For når en hest skos, kuttes nervene den har i hoven av, slik at den ikke kjenner noe.

Du kan IKKE gå ut å si at du har prøvd barfot, for d har du absolutt IKKE!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  08:37:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mille: store bokstaver er å rope...regnes som frekt og taes ikke seriøst av meg eller så veldig mange andre...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  09:54:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Grunnen til at hesten din var sår, var jo fordi den fikk følelsen sin tilbake og kjente et underlag den ikke var vant til. For når en hest skos, kuttes nervene den har i hoven av, slik at den ikke kjenner noe.

Du kan IKKE gå ut å si at du har prøvd barfot, for d har du absolutt IKKE!

opprinnelig postet av Mille

Kva meiner du med att nervane kuttast av når hesten blir skodd. Det trur eg du må forklare grundig.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  10:42:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er ingen nerver som kuttes fordi om hesten har sko Blodgjennomstrømningen er ofte redusert, og derfor er det mindre følsomheten i hoven. Når skoene tas av kan det gå fint med det samme pga at hesten ikke kjenner så mye, selv om hoven egentlig ikke er god nok til å tåle underlaget. Så kommer blodgjennomstrømningen og følelsen, og da kan hesten bli sårbeint! Vanligvis kommer sårbeinthet på nyavskodde hester av at sålen er for tynn og svak. Enten av tidligere beskjæring i frisk såle, eller at hesten har slitt ned hoven så mye selv at det har begynt å slite på sålen. Eller det kan være at strålen ikke er helt i toppform, eller at det er separasjoner, ugunstig hovform, lett forfangenhet, en kombinasjon av flere, eller kanskje noe annet som jeg ikke kommer på eller vet om
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  21:22:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror vi hadde fått litt "opprør" fra hestene hvis nerver kuttes av under skoing ;)
Therese
Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  13:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Vil bare dele mine erfaringer fra to år med barfot hester.
Mine hester blir ridd hver dag, og jeg varierer underlaget fra ridebane, grus, asfalt og gress.. Med andre ord alt mulig. Mine to lipizzanere og min shettis mistet skoene for to år siden da jeg var lei av dårlige smeder, dårlige høver og særlig dårlig blodsirkulasjon på hoppa mi. Da skoene ble fjernet brukte jeg boots om hestene var ømme, men da snøen kom var det ikke no problem. Jeg hadde en dyktig barfottrimmer som kom jevnlig, og nå har jeg etterhvert overtatt trimme jobben selv. For mine hester fungerer det veldig bra, rir akademisk ridekunst og hestene presterer bedre enn noensinne.
Har vært noen måneder i danmark og sverige og ridd der, her kan en se at mange tar av skoene på hestene sine med stor suksess. Jeg tror nøkkelen til gode barfothøver er forberedelse, tålmodighet og masse informasjon om emnet. Ikke minst godt nettverk der en deler erfaringer er viktig.
Håper denne debatten kan bli mer konstruktiv. Vi burde baseer innleggene på erfaringer og kunnskap.Ikke rykter og annet fjas om mas
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  17:53:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror vel i grunnen du påpeker noe litt viktig Alexandralippizza (hvorfor må dere har så vanskelige brukernavn!? ) at du hadde tilgang til en dyktig barfottrimmer!!

Jeg tenker sånn her: står man med valget mellom en som er dyktig i den ene grenen og en som ikke er det i den andre, ja så velger man den grenen der man har dyktig hjelp. Helt personlig og ærlig mener jeg at så lenge man har en dyktig smed, og har problemer med å finne en dyktig barfottrimmer, så holder det ikke å sende inn bilder på barfotlista for å få rettledning på hva man skal gjøre med høvene...Da beholder man skoene på.

Men syns det er fint å lese om de som har fått hest til å virke uten sko på seg Underlig nok oppfatter jeg mange av de som har fått itl dette som langt mindre "fanatiske" i sin overbevisning enn de som sliter med å få det til å virke. Dette kan være et synspunkt som er særs fjærnt fra sannheten, men det er bare en tanke fra meg

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  18:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får vel beskrive meg selv som en ihuga hestene mine skal ha sko..
Har alltid skodd mine hester.. hvertfall fram til nå.
Jeg har nå 2 lipizzaner føll, og har tenkt å ha de barfot. Så det ser vel ut som om jeg har blitt omvendt?!
Sier ikke at de aldri kommer til å bli skodd, men skal hvertfall gi barfot en sjanse. Må vel ha et ypperlig grunnlag når jeg starter med en barfot trimmer helt fra grunnen.
Har tilgang på samme trimmer som Alexandralippizza, og han er visst meget dyktig ifølge mennesker som har greie på dette.
Så lykke til til meg.

Men har ikke tenkt å bli fanatiker!! Synes sko er topp, om man har en god smed. Nå er jeg så heldig at jeg har tilgang på begge deler..
Skal melde ifra om noen år når jeg har funnet ut om barfot er noe for meg eller ikke...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  23:19:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Trodde det nesten var mer vanlig med uskodde/barføtte lipizzanere enn skodde jeg? Har hørt at det er svært vanlig i det miljøet å ha hesten uskodd. Men kjenner ikke til det personlig, så kanskje dere lipizzaner folk kan bekrefte/avkrefte dette? Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 24/05/2005 :  10:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes vel lipizzanere både med og uten sko, men veldig mange av lipizzaner eierne har gått over til barfot.Mange kjøper lipizzanerføll og vil prøve å ha dem barfot. Jeg tror det er en sammenheng med de som ønsker å ha hestene barfot og mennesker som kjøper eller eier lipizzanere. Det er det samme som at et flertall av de jeg kjenner som rir akademisk ridekunst har hestene sine barbeint... Men jeg vet det hester innenfor trav, sprang, moderne dressur, akademisk, gangartshester og tur som holdes barfot. Er jo alt mulig av raser også, men det er nok en god prosentdel av lip`ene som er barfot,ja! Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 24/05/2005 :  10:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
en ting til. Jeg mener det er en stor forskjell på begrepene "uskodd" og "barfot". Med uskodd hest mener jeg at hesten blir verket/beskjært av en f.eks hovslager som ikke har særlig kunnskap om barfot høver. Hetsen bir kanskje ikke brukt så mye. Kanskje en avlshoppe som mest står, men er uskodd kanskje for å spare penger. Med en barfot hest mener jeg en hest som blir trimmet jevnlig av en barfot trimmer med kunnskap om barfothøver, og der forhold og trening er lagt til rette.. Er det andre som syntes det er en forskjell mellom uskodd og barfot.. for meg klinger det litt forskjellig! Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  13:06:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en ting til. Jeg mener det er en stor forskjell på begrepene "uskodd" og "barfot". Med uskodd hest mener jeg at hesten blir verket/beskjært av en f.eks hovslager som ikke har særlig kunnskap om barfot høver. Hetsen bir kanskje ikke brukt så mye. Kanskje en avlshoppe som mest står, men er uskodd kanskje for å spare penger. Med en barfot hest mener jeg en hest som blir trimmet jevnlig av en barfot trimmer med kunnskap om barfothøver, og der forhold og trening er lagt til rette.. Er det andre som syntes det er en forskjell mellom uskodd og barfot.. for meg klinger det litt forskjellig!

Opprinnelig postet av Alexandralipizza

Helt enig. Har selv Barfothest Men visste ikke om lip'ene er "uskodde" eller Barfothester.
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.