hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når kjøper/låner -må- ha ridehus for å få hesten!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Når kjøper/låner -må- ha ridehus for å få hesten!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  14:04:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette er noe jeg ikke skjønner; hvorfor setter man ridehus som et kriterie for at en person skal kunne kjøpe eller låne en hest? Ridehus er hva jeg ser på som en oppfinnelse for mennesket, ikke for hesten - man må ikke ha ridehus for å trene seriøst.

Men hvorfor er det slik at noen mener at de eneste som er egnet til å kjøpe eller låne hesten sin er de med ridehus?

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  15:57:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hehe.. Dette er det sykeste jeg har hørt på lenge!

Så da skal man kanksje også se bort fra om fòrverten faktisk kan
ri, bare skallen har ridehus er alt i orden?!

Ridehus er som du sier en menneskeskapt greie. Bygd for at vi skal kunne ri uten å bli våte osv.
Personlig syns jeg synd på hestene som omtrent bare blir ridd i ridehus. Dæven så kjedelig med samme plassen hver gang! Ikke rart at noen "inne"hester hisser seg opp når de skal UT på tur! Det er jo så spennende!

Aner virkelig ikke hvorfor noen har slike syke krav.
Ridehus høres kanskje proft ut? Eller eier behandler hesten som glass?

Jeg kommer ikke på noen "gyldig" grunn.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  16:09:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, synes det høres litt sært ut at man -må- ha ridehus, men jeg har sett dette i en del annonser nå. Er spent på å få høre akkurat hva det er som får en person til å bli en bedre rytter og eier ved p ha ridehus tilgjengelig ;-) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/02/2005 :  16:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det gjør vel ingen til en bedre rytter å ha ridehus, men det gjør det _lettere_ (jeg sier ikke at det er umulig uten) å trene seriøst absolutt hele året. I Trondheim (hvor jeg for øyeblikket bor) så er det faktisk is stooore deler av vinteren (akkurat nå føles det litt som hele vinteren), og da er det omtrentlig samme hvor bra bunn du har på ridebanen, skal du holde i gang hele vinteren uten å måtte ha skrittepauser (altså gjerne uker hvor man bare skritter pga føret) er faktisk et ridehus et must.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha det når man skal sette bort hesten sin (nå har jeg ikke sett de omtalte hestene her), men jeg kan forstå at det er et underliggende krav for at man da ønsker at ikke hesten skal havne "hvor som helst" på en "hvilken som helst stall...
Jeg kan også forstå at man ikke ønsker å stå på en stall uten ridehus, (altså om det er snakk om å skaffe seg stallplass her), nettopp for å få kontinuitet i treningen. Kanskje har man en gammel læremester som ikke har godt av skrittepauser på opp mot en måned, kanskje blir hesten stiv og støl av det??

Guro -som mener ridehus er en fin ting, samme hvor menneskeoppfunnet det er...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  16:37:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kan faktisk til en viss grad forstå det dersom det er snakk om å låne ut en hest. I vinter-Norge er baneunderlaget på ridebanene av varierende kvalitet. Du kan ha baner hvor det til tider er veldig vått, eller i verstefall gjennomfryst. Det vil ofte enten være en større risiko for skade, og uansvarlig å trene på slike baner, og da er alternativet å la være. Om du ønsker at hesten skal være i full trening, uten at hesten utsettes for uansvarlig trening på dårlig underlag så blir igrunn et ridehus et krav.

Men som det sies.. Ridehuset er nok mest for menneskets del. Det er faktisk de som klarer å trene sine topphester også uten ridehus. Da Lussan (Louise Nathhorst) vant Verdenscupen på sin Walk on Top i 1998 hadde hun hatt hesten sin oppstallet på stall uten ridehus i Sverige (hvor forholdene er ganske like som her). Mulig hun da har trent endel i ridehus i perioder likevel, men hoveddelen foregikk ute (leste jeg i sin tid et sted..). Men å holde en hest i full trening, uten tilgang på bane med forsvarlig underlag krever endel fantasi og muligheter.

Angående det å holde en topphest i form vet jeg om flere metoder å gjøre det på. Da Marit Delebekk hadde sin Ragant (som hun vant flere NM med i dressur, og som hun deltok i EM med) kom hun til et punkt hvor han gikk perfekt på banen (hun hadde på denne tiden heller ikke ridehus). Å terpe dag etter dag på øvelser han allerede gikk ville da være til stor slitasje, og unødvendig. Det de derimot gjorde var å svømme hesten i sjøen annenhver dag så lenge det ikke var is på sjøen. Det holdt hesten i form, samtidig som at hesten unngikk slitasje. Forøvrig ble dette fulgt opp nøye med veterinær, og selv om vannet var kaldt så det ut til å ha svært god effekt. Resultatet ble en hest som var i topp form, og som gikk Grand Prix i en alder av 18 år (det er over hva som er vanlig). Husker ikke helt hvor gammel han var da han ble pensjonert, men tror det var 19-20 (han ble solgt til Tyskland som 13-14 åring forøvrig, og bor der i dag). Det er uannsett lenge for en GP-hest å være i gamet.

Så svømming er også et alternativ for å holde en topphest i form, om man ikke har ridehus.. Et alternativ de fleste kanskje ikke har anledning til å gjennomføre, og også et alternativ som ikke vil være aktuelt for de fleste da man ofte har øvelser og ting man bør trene på i ridningen, og ikke kun skal sitte og holde hesten i form. Og selv om man kan ri dressur på tur, og trene hesten og holde den i form ved det, så vil jeg påstå at det for en hest som har ting å trene på, faktisk vil kunne få til dette bedre på en god ridebane, enn som øvelser mellom trærne i skogen. Iallfall er det min oppfatning, men det er kanskje rytteren som også er litt innstilt på det. Det man vil ha er en skikkelig ridebane med godt underlag. Ikke på død og liv et ridehus.. Men siden underlaget stortsett er best (iallfall året rundt) i ridehus vil jeg foretrekke det.

Men.. Om man trener i ridehus, er det vel så viktig å komme seg litt ut. Rett og slett for å få en hest som tollererer ting som vindkast, regnskurer, tunge og våte ridebaner og andre ting som ikke ellers dukker opp i ridehuset. Det kan være en fordel å ha trent på slike ting før man endre opp i en konkurranse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  16:37:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om man ikke vil at hesten skal havne på "en hvilken som helst stall" bør man kanskje ikke selge i det hele tatt? Den kan jo etter hvert, grøss og gru, bli satt på en stall uten ridehus ;-)

At man ikke selv vil stalle opp på en stall uten ridehus er helt greit; der har vi jo igjen det der med menneskeskapt. Men å påstå at en hest ikke vil ha de samme mulighetene uten ridehus er bare tull, er min mening.

Hva da med den svenske dressurrytteren, hvis navn jeg ikke husker, men som i alle fall er i toppen - som bare trener hestene sine ute på tur?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/02/2005 :  16:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om man ikke vil at hesten skal havne på "en hvilken som helst stall" bør man kanskje ikke selge i det hele tatt? Den kan jo etter hvert, grøss og gru, bli satt på en stall uten ridehus ;-)

At man ikke selv vil stalle opp på en stall uten ridehus er helt greit; der har vi jo igjen det der med menneskeskapt. Men å påstå at en hest ikke vil ha de samme mulighetene uten ridehus er bare tull, er min mening.

Hva da med den svenske dressurrytteren, hvis navn jeg ikke husker, men som i alle fall er i toppen - som bare trener hestene sine ute på tur?

Opprinnelig postet av Formosissima

Med "havne på hvilken som helst stall" mente jeg i grunnen hvis hesten var til utlån. At man ikke ønsker hesten oppstallet slik eller slik kan være av "hang ups" hos eier, eller av reelle grunner. Når man selger hesten vil jeg anta at det til syvende å sist blir å telle hvem som kjøper framfor hvor den havner.

Nå har Spoff alt nevnt Lussan, jeg vet ikke hvilken annen dressurrytter vi kan prate om, dårlig husk i dag!!

Klart man kan trene slik eller sånn, men på mange måter setter jo også det et stort krav hos deg som rytter, for meg er det innimellom fint med undervisning, ting skal gjerne gjøres rett og fint..Ikke at jeg absolutt må ha et ridehus for det, kanskje holder det med ridebane, men er den et gjørmehull den ene halvdelen av vinteren, og skøytebane den andre så hjelper det mindre. Jeg rir mine versader og sjenkelvikninger ute i naturen jeg også, men jeg er ikke så flink at jeg til enhver tid kan korrigere meg selv, derfor er det fint å ha et sted hvor noen kan stå og se på meg

Men dette er vel mer en debatt om ridehus kontra ikke noe ridehus, og det var vel ikke saken her..

Så jeg stemmer som spoff: skjønner det når man skal sette vekk hesten for lengre eller kortere periode (iallfall i enkelte deler av landet), når hesten skal selges så skal tross alt eierskap og ansvar overdras til en annen person, og da syns jeg et slikt krav blir noe søkt, og noe ufullstendig, man har jo ingen garanti for at eier ikke vil flytte hesten sin ved en senere anledning.

Guro
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  17:26:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Ridehus/ikke ridehus:
Kjekt å ha, men man kan godt leve uten.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  17:46:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Paranoide Line tenkte straks motsatt vei; at dette er en hest som kan være problematisk å ri om den ikke ris i ridehus med lukkede vegger.... Jeg hadde ihvertfall tenkt i de baner...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 05/02/2005 :  18:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ridehus/ikke ridehus:
Kjekt å ha, men man kan godt leve uten.

opprinnelig postet av Ullsokken

Synes den var god jeg. Keg har hatt hest i over 9 år, og hun har aldri vært inne i noe ridehus. Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg et ridehus i ri i på kalde vinterdager, men jeg klarer meg fint med termodressen min! Og om det er hardt underlag ute; det er da hester vi snakker om. De tåler faktisk mye mere enn det vi skal ha det til. Så det er som regel fullt mulig og holde en hest i god form hele vinteren igjennom.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/02/2005 :  20:25:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har erfaringer fra mange år uten ridehus i Oslo, og jeg vet hvor dårlige forhold det kan medføre. Noen uteridebaner holdes i ganske bra stand, men selv da må man regne med perioder i løpet av en vinter hvor man for eksempel må ri på holkeføre, noe som ikke er særlig behagelig underlag å jobbe på. Ja, man KAN mosjonere hesten på slikt føre, men særlig ideelt er det ikke, og i hvert fall ikke hvis man får en vinter med maks uheldig vær.

Med de erfaringene jeg har, ville jeg vært veldig skeptisk til å låne ut hesten min en vinter hvis jeg visste at rytteren ikke ville ha tilgang på ridehus. Jeg vil selv ikke stalle opp hest i Oslo uten ridehus, ikke fordi jeg er redd for regn og vind, men fordi jeg er redd for dårlig underlag. Dermed ville jeg heller ikke lånt ut hesten til slike forhold (hvis jeg ville lånt ut hesten i det hele tatt - men det er en helt annen sak).

Når man skal holde en hest i gang en hel vinter er det ikke bare snakk om "kan man trave" eller "kan man galoppere" på dette underlaget. Man får alltids mosjonert hesten, men mosjon er kun en liten del av arbeidet for en arbeidende hest. Det er viktig at underlaget er egnet til at hesten kan jobbe i alle former, at man kan ri en travøkning uten å være redd for å skli, at man kan ri både små og store volter, og at hesten føler seg sikker og komfortabel på underlaget slik at den slapper av og suger fremover. I fjor kjente jeg veldig tydelig hvordan hesten jeg red på plutselig begynte å bevege seg helt annerledes da isen gikk fra ridebanen. Det er ikke ideelt når hesten ikke helt tør å slippe seg løs på grunn av underlaget.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  20:35:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men nå er det fler steder i Norge enn bare Oslo, heldigvis, og jeg føler at det blir noe feil om man skal avspise hele resten av Norge fordi f.eks. Oslo har dårlig føre om vinteren. Der jeg kommer fra, hvor Jalla holder til nå, er det som regel bra føre med mye snø som det fint går an å ri bra på - og ikke bare is og holke. I tillegg har man Vestlandet, som som regel ikke har snø i det hele tatt - og der Sunnanvindur stod nå går det ikke tele i bakken i det hele tatt - at ridebanen der er et kapittel for seg, får så være.

Så i grunn føler jeg at også argumentet om dårlig føre faller litt i fisk - det finnes hestekjøpere over hele Norge, ikke bare i Oslo-området.

(Jeg kan være enig i at det stiller seg noe annerledes om det er en konkurransehest som skal lånes ut over vinteren, men nå snakker jeg primært om salg av hest og hvilke krav man kan finne på å legge på den fremtidige kjøperen).

Redigert av - Silje-og-Tindra den 05/02/2005 20:37:17 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/02/2005 :  22:40:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fossissima: Jeg snakker om mine erfaringer, og de er fra Oslo. Hadde jeg hatt bedre erfaringer fra andre steder, hadde jeg kanskje tenkt annerledes ;). Men inntil "det motsatte er bevist", har jeg forståelse for at folk stiller slike krav.

Som sagt, så er det også forskjell på å mosjonere hesten, og å arbeide målrettet for å utvikle seg selv og hesten mest mulig. Jeg ønsker å gi meg selv og hesten best mulig arbeidsforhold. Det innebærer et brukbart underlag, men det innebærer også andre ting, som tilstrekkelig med plass, ikke alt for mange ryttere samtidig, ikke for mye støy (jeg unngår å trene når hundeklubben har agilitytrening på banen ved siden av) osv. Det er ikke bare snakk om "er det forsvarlig å trave og galoppere", det er snakk om å legge mulighetene best mulig til rette for at jeg og hesten skal kunne konsentrere oss om treningen.

Selv om underlaget er det største problemet med utebaner, er vær og vind også et argument. Litt regn er ikke så farlig, men hvis det blåser og regner vannrett, går hesten og spenner seg, og skutter seg mot vinden (det er helt naturlig at de beskytter seg mot vær og vind, man observerer dette hos hester som står ute i dårlig vær, og aller helst vil de stå etter hverandre, med rompa mot vinden). Da er det vanskelig å kunne fokusere 100% på treningen.

Det handler om å ha mest mulig forutsigbare treningsforhold, og å kunne trene effektivt hele året uten å bli hindret av snø, regn, vind og holkeføre. Dette er noe jeg prioriterer på grunn av mine interesser. Det er klart at ikke alle har de samme prioriteringene, men skulle jeg låne ut hesten, så ville jeg ønske at den som overtar hesten også legger forholdene mest mulig tilrette for å fortsette arbeidet der jeg slapp.

Redigert av - eligj den 05/02/2005 22:43:41 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/02/2005 :  23:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.s. Angående kjøpere: Selgere stiller forskjellige krav til kjøpere. Noen stiller krav til NH, utegang og barfot. Andre til ridehus, andre til hvilke trenere man skal og ikke skal ri for. Noen hesteselgere bryr seg ikke så lenge de får pengene sine, men mange gjør sitt beste for å finne en kjøper som de mener kan gi hesten et best mulig liv. Folk har forskjellige meninger om hva som er best. Synes ikke det er særere å stille krav om ridehus enn å stille krav om NH.. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/02/2005 :  16:15:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes ikke det er særere å stille krav om ridehus enn å stille krav om NH..

Opprinnelig postet av eligj

Bra sammenligning (iallfall om at man ser det som at NH ikke nødvendigvis kan sidestilles med flink til NH heller)
De krav man stiller når man sender fra seg gullbarnet sitt syns jeg enkelte underlige krav får være opp til selger, så får enten kjøper finne seg en hest som passer å kjøpe, eller selger fire på kravene fordi ingen vil kjøpe hesten.

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2005 :  17:08:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Akuratt når det gjelder kjøp ville jeg kanskje som kjøper, dersom jeg fant "hesten i mitt liv", også vært litt egoistisk, og jattet med på alle krav, og heller gjort som jeg ville når hesten var min. Min egen hest bestemmer jeg trossalt over selv, og så lenge jeg med god sannvittighet kan tilby hesten et godt liv så vil jeg påstå at det er et riktig valg.

Det finnes jo så mange krav.. Men selvfølgelig. Om selger sier sånn og sånn, og det er en virkelig god grunn for det, så greit.

Men jeg har en venninde som kjøpte en hest for en tid tilbake. Med hesten hadde selger skrevet en hel perm med hvordan hun skulle gjøre alt. Jeg leste denne permen, og mange av tingene var kjekt å være klar over med hensyn på hva hesten har gjort før (alt fra hvordan hesten hadde blitt foret de siste årene, hvordan hesten hadde blitt skodd osv.. Det er kjekt å vite). Men at hesten enten må ha Rambodekken eller et annet merke jeg ikke husker i angitt modell (og ikke noe som helst annet), belegg av den sorten og de måtte være hvite, og sal i det eller det merket, og treningsplan sånn og sånn osv, ble litt for absurd for min del. Og selvsagt for hun som kjøpte hesten også.. Hun jattet selvsagt med da hun skulle kjøpe, men valgte å gjøre ting mer etter hva hun selv følte for når hesten var hennes. De anbefalte salene viste seg faktisk å ikke ligge noe godt. Hesten har en sal som er ganske vanskelig å finne en god sal til, så resultatet ble en helt annen sal, spesialbestilt fra Sverige, som også passet hesten veldig godt. Og hesten lever absolutt et fullverdig liv likevel. Selv om treningsplan, dekken og salvalg strider imot selgers krav. Det er jo også slik at selv om noen lykkes i å gjøre ting på en måte, så lykkes ikke andre. Denne hesten er f.eks. alt for sprek til at det vil fungere å ri hesten annenhver dag på tur, og annenhver dag på bane (slik selger anbefalte). Man må jo kjøre sitt løp..

Som kjøper synes jeg man mer eller mindre skal gi F i hva selger krever. Selvfølgelig gitt under rimelige forhold, slik at det fremdeles vil føre til fornuftig hestehold, og man kan tilby hesten et godt liv både helsemessig og trivselsmessig. Hester er også vanedyr og venner seg utrolig raskt til nytt miljø og nye rutiner.

Og tilbake til denne debatten.. Som kjøper tror jeg krav om ridehus mer hadde vært etter mitt behov, enn hestens behov. For selger vil jo videre trening av min hest være ubetydelig, og så lenge jeg kan tilby hesten gode forhold likevel bør jo det absolutt være respektabelt. Men jeg har igjen stor forståelse for at en som låner bort sin hest vil ha hesten tilbake i best mulig stand. Og at man da stiller krav til muligheter og forutsetninger for at hesten skal kunne bli skikkelig trent synes jeg faktisk er rett og rimelig. Jeg hadde aldri ønsket å låne bort hesten min for et år f.eks., dersom jeg visste at sjansene for at hesten ville bli uregelmessig trent, og i verstefall også trent på uansvarlige forhold, store deler av vinteren. Det er trossalt en hest man fremdeles eier, og vil bruke normalt når man får den igjen.. Krav ved salg hadde derimot vært ganske så annerledes.. Jeg er av den oppfatning at en hest kan ha det godt både med og uten ridehus. Og en hest kan ha det godt uannsett om treningen blir litt oppstykket eller ikke..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.