hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når kjøper/låner -må- ha ridehus for å få hesten!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Når kjøper/låner -må- ha ridehus for å få hesten!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  09:20:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kudos til et bra innlegg Spoff - jeg skjønner det jo på en måte når det gjelder å låne bort hesten, men krav generelt når man selger hesten, ja..

Og til "ridehusdebatten": Synes det er litt på kanten å indirekte påstå at alle de som har hester, men ikke ridehus ikke "steller så bra med" hesten som de med - dvs. innenfor trening osv. Det er ikke alle som bor i 'byen' og har tilgang på slik luksus :-)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  12:23:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og til "ridehusdebatten": Synes det er litt på kanten å indirekte påstå at alle de som har hester, men ikke ridehus ikke "steller så bra med" hesten som de med - dvs. innenfor trening osv. Det er ikke alle som bor i 'byen' og har tilgang på slik luksus :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Noen ganger må jeg ærlig innrømme at jeg blir imponert over din evne til å lese mellom linjene...
Jeg har for egen del aldri sagt at noen ikke tar vare på hesten om de ikke har ridehus, jeg har sagt at det er lettere å opprettholde en jevn og bra trening hele vinteren hvis du har tilgang til et.
Iallfall i den delen av landet hvor jeg bor nå (dvs Trøndelag), dette har ikke noe som helst med hvordan man steller eller tar vare på sin hest, men det har med graden av ønske om å kunne trene jevnt et helt år å gjøre.

Guro *grumpy*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  14:07:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Derav "". Fint med ironi, vet du - selv om det ikke synes så godt når det er skrevet. Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  16:23:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri vært borti noe slikt. Men hvis jeg hadde vært interessert i og kjøpe en hest og så hadde eieren sagt at det kunne jeg ikke siden jeg ikke har ridehus. Det er jo rett og slett sykt!

De fleste hester avskyr nok ridehus vil jeg tro. Dessuten koster et ordentlig ridehus rundt 1 million. Det er ingen vanlige mennesker som har råd til det!

Syns heller eierene burde prise seg glad over at hesten slipper og stå i en travel stall med masse småunger og ting som skjer hele tiden!Ridehus er jo heller ikke laget for hestens del, men for at vi skal kunne trene på vinteren. Greit nok er det. Men det burde jo heller være opp til den som kjøper enn den som selger, om ridehus er et "must"!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  21:47:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja egentlig har jeg mest støtt på motsatte problem; hester som aldri har blitt ridd i ridehus og som er redd for å i det hele tatt gå inn. Men ridehus er en fin ting og; ponnien jeg rir konsenterer seg ihvertfall mye bedre i ridehus enn ute på banen. Om det regner eller snør spiller ikke en stor rolle for meg, men det er greit å kunne ri på en opplyst plass uten for mye forstyrrelser av og til. Ettersom ponnien jeg rir som regel er veeeeldig skeptisk til å nærme seg og gå igjennom stalldører (farlige greier), men lunter fint og rolig inn i ridehuset uten å lee på øret en gang, regner jeg med at han syntes det er helt greit han også :)

Enig med hvemdetnå enn som sa at det å kreve at ny eier skal drive med NH og utegang o.l. kan også bli litt for mye. Såklart, er man knyttet til hesten og vil at den skal få et godt hjem er jo det bare fint, men når man først selger hesten kan man ikke kontrollere hvordan den skal trenes og holdes videre. Solgt er solgt, vil man ha kontroll kan man heller sette hesten ut på helfor.

(edit pga skrivefeil)

Redigert av - Eva V den 07/02/2005 21:48:52 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  22:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, nå har det vært mye diskusjoner om dressur osv her, hva med sprang? Det kan iallefall være farlig på glatt eller hardt føre. Og å hoppe høyt med brodder er vel heller ikke så lurt... De første ti årene av mitt "rideliv" var vi uten hall. Joda vi red og koste oss året rundt vi, men det er først de siste årene etter at vi fikk hall at vi er begynt å komme oss opp og frem på stevner ol. Og klubben kan arrangere stevner ol hele året, noe som betyr mer inntekt til klubben og bedre forhold til oss. Selvsagt rir vi på tur fremdeles, jeg var feks. på en skikkelig klatretur i dag, og kom hjem med søle over alt på hesten. Kjempegøy =) Men det er ikke det vi gjør hver dag.
Men over til poenget. Dersom jeg skulle solgt hesten min ville jeg jo selvsagt ønsket at hun fikk gå på treninger og ble holdt i gang året rundt, men jeg hadde ikke satt det som noe krav. Men hadde du kjøpt min hest til prisen av 75000,- som er satt på henne, så går jeg ut fra at du ville prøvd å holde henne i den stand hun er i nå eller fått henne enda bedre. Og dette hadde nok ikke vært så lett uten ridehall og med kanskje snø i 4-5 av årets måneder.....
Hmmmmm...... litt rotete og dårlige setninger her noen steder, men jeg går ut fra at dere forstår mitt poeng her. Hver hest til sitt bruk.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/02/2005 :  22:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis eier stiller krav til deg som kjøper som du hverken kan gå med på eller lyve deg rundt, så får man bare finne seg en anne hest. Det er da ikke en stor sak? Personlig synes jeg det er synd hvis man må lyve seg rundt noe slikt. Jeg har et bra forhold til forrige eier av hesten min, og dermed kan jeg ringe henne hvis det skulle være noe jeg lurer på om hesten (det har jeg også gjort). Veldig stor fordel!

Det er nå en gang slik at ryttere ofte har et nært forhold til hesten sin, og dermed kan finne på å ønske både det ene og det andre, selv om de må selge. Jeg synes det er mye bedre å kjøpe hest av en person som faktisk bryr seg om hvordan hesten har det også etter at pengene er betalt, enn en som gir blaffen. Om det er ridehus, dekkenmerke, nh eller annet blir på en måte bare variasjoner over temaet. Men som sagt: Stiller eieren krav, gå med på dem og se hvordan det fungerer, lyv deg rundt eller finn en annen hest. Verre er det ikke.

Akkurat ridehuskravet tror jeg kanskje ikke er så vanlig, men har man en hest som må gå jevnlig for å holde seg "fresh" i kroppen, så er det faktisk best for hesten også om den får fortsette å gå jevnlig. Jeg tror for eksempel ikke min hest hadde vært så lett å ri på etter 2 måneder med holkeføre da han trenger å jobbe jevnt og trutt. Vet ikke om jeg ville stilt et krav til ridehus, men jeg hadde absolutt diskutert saken med en eventuell kjøper, da jeg ville ønsket at den nye eieren skulle ha et best mulig utgangspunkt for å trives med hesten. Og det er helt sikkert det disse selgerne som stiller krav også ønsker: Det beste for hesten og den nye eieren.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  23:56:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelp! kjenner jeg blir litt skremtnår det kommer krav om ridehus! Har holdt på med travere i alle år og det er jo om vinteren man trener disse hestene så de er klare til å gå løp når våren kommer! Og her jeg bor er det kun et ridehus og det tar ca 1,5 t ri dit og da må du gjennom mye bebygelse og det er for langt å ri dit! Men jeg kan forstå de som satser litt på sprang eller dressur at de er opptatte av treningsforholdene! Skal ikke nekte for at hadde det vært ridehus mye nærmere så hadde jeg nok også brukt det mer på vinteren
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 18/02/2005 :  11:12:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at deter tåpelig at ridehus er et krav, en utendørsride bane er jo fin.
Jeg mener at selgeren av hesten heller skal se på hvilken tur muligheter kjøperen har rundt stallen.. Hesten vil jo myheller ut i skogen, å ikke bare vere inne i ett ridehus som er kjedlig..
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/02/2005 :  11:38:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg synes faktisk ikke det kan sammenlignes det med ridehus og NH!!
Hvis du har en hest du har trent NH med fra dag èn, som du har hatt siden den ble født, og som du dessverre må selge til tross for at det egentlig ikke var planen.
Tenk deg at hesten kun har blitt trent i NH.
Du kan løfte en hånd, og hesten rygger bakover.
Hva vil da skje når den hesten kommer til en annen person?
Den nye eigeren, som ikke driver med NH legger en hånd på mulen, og prøver å dytte hesten bakover, mens den sier rygg!
Hesten vil sannsynligvis ikke forstå hva personen driver med, og reagere med å gå fremover, presse i mot.
Hvis du tenker på prinsippet i NH: Ta bort presset når hesten gjør som den skal, det er belønnelsen!
Hva vil da skje når presset ikke forsvinner?
En ny eiger skal få hesten sin til å rygge, og den skal rygge 5 steg. I NH vil dette gjøres med ett skritt om gangen, hesten vil da blir belønna mellom hvert skritt!
Hva skjer da når den nye eigeren legger hånden sin i ansikten på hesten og presser den bakover. Hvis hesten finner ut at , å ja, jeg skal rygge, så gjør den det, men den får ikke belønningen sin, så den vil ikke fortsette å rygge neste gang den blir bedd om det!

Det jeg vil frem til er at en hest som er trent i NH, vil sannsynligvis bli helt forvirra hvis den kommer til en person som ikke bruker NH! Det er jo bare for hestens beste!

Jeg synes det er merkelig at noen kan kreve ridehus når de selger en hest!

Astrid
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  11:53:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Men, jeg mener også at når du selger en hest, så kan du sette krav. Men da setter du jo deg selv i en vanskeligere situasjon! Selvfølgelig, antall kjøpere blir jo mindre!

Men, jeg har satt som krav på alle hestene jeg har solgt at jeg vil vite når de selges videre! Dette står i kontraktene! Da skal jeg vite det før de blir solgt, for jeg vil gjerne ha muligheten til å evt kjøpe dem tilbake!
Et eksempel er nordlandshesten jeg solgte nå i september. Jeg trente henne opp fra hun var født, og hun ble (i mine øyne) en veldig god kjørehest, til hobby bruk! Hun gikk kun på stemmen. Ikke vanskelig å håndtere. Tok aldri ut med meg i kjerra. Hun kunne begynne å løpe ut, og stoppe etter en meter når jeg snakka til henne med rolig stemme!
Med andre ord, jeg hadde et veldig godt forhold til henne!
Og, grunnen til at jeg måtte selge henne var at jeg måtte selge noen av hestene mine, for jeg hadde 4 stk!
Er det rart jeg satte krav da?
Selvfølgelig, jeg kan ikke drive å sjekke opp at kravene mine blir fulgt, men jeg synes at det er en betryggelse å vite at jeg har satt krav, Et annet krav jeg har krevd er at jeg skal vite hvis hesten skal avlives. FØR det skjer!
Hvis ikke hesten har kommet i den situasjonen at den må nødslaktes. Men da vil jeg vite det etterpå!

Astrid
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  13:13:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Monroe; hesten min er trent i NH, men treneren min som hun står til nå, praktiserer det ikke, men hesten er like snill og oppdragen for det- merkelig?
Har aldri opplevd at en hest blir forvirret fordi den nye eieren ikke praktiserer NH. Den forrige hesten min trente jeg også NH med, men det gjør ikke den nye eieren. Hestene mine har det veldig bra for det, og fins ikke forvirret, bare litt glad for at de har kontrollen igjen, hehe:)

Hege Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  13:41:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kan godt være det, men det er jo forskjellig på personene også. En som trener hester, har sannsynligvis en veldig "rak" holdning, som forteller hesten at den trenger ikke å prøve seg en gang, det er jeg som er sjefen her!!

Dessuten; Jeg har jobba litt med hunder. En hund som ikke har en leder er ofte aggresiv. Det har hele ansvaret for å vokte, og passe på "gjengen" sin. Da blir den sliten. Det kan være grunnen til at den er aggresiv.

En hund som har en leder vil slappe mer av. Lederen fikser ansvaret. Da vil den også bli mer avslappa, og harmonisk å være med.
Dette kan overføres til hester også.
Hunde- og hestepsykologi går mye ut på det samme!

Tror du ikke en avslappa hest har det bedre enn en som hele tiden er på vakt? Hvordan blir det da når en hest som har vært helt avslappa hele livet, plutselig kommer til en person som den ikke kan slappe av hos!

Nå skal jeg snakke litt om meg selv;
Da jeg var å kikka på hesten min, var den avslappa og rolig. Ingen tegn til stressa hest (ikke da jeg var der). Men da jeg kom hjem med den, var den helt oppe i skyene av stresshet. Slapper aldri av. Jeg vet ikke om hun som eigde den før har praktisert NH i dens betydning, men hun var iallfall lederen over hesten.
Grunnen til at hesten er stressa er sannsynligvis at nå er det den som er lederen, og den må være på vakt hele tiden, fordi jeg ikke har tatt over lederrollen helt fra starten av.
Jeg jobber med saken, har fått henne til å slappe mer av når jeg holder på med henne. Begynt å være helt på prikken konsekvent. Har jeg bedt hesten om å stå i ro, og den flytter på en fot, så skal foten tilbake på plass. Og det fungerer!

Grunnen til at jeg skriver dette er at hvis jeg hadde begynt å slå hesten hver gang den bevegt, så ville jeg jo ikke fått respekt, jeg ville endt opp med en redd hest!
Det er faktisk noe som kunne skjedd! Er det da bra for hesten å gå rundt å være redd?

En trenger i grunnen ikke å sette NH som et krav. Men hva med at når du selger hesten, så ser du på kjøperen om den er en selvsikker person som er så til de grader kosekvent, at her har ikke hesten nubbesjangs til å blir sjefen, eller om det er en person som går med bøyd nakke, og ikke ser selvsikker ut i det hele tatt!

Hele holdningen til en person har mey med hvordan hesteb oppfatter en, og kanskje det er nok å finne en person som hesten respekterer, uansett treningsmetode!
Gå til toppen av siden

HenrietteKG

» VIP

Skrevet - 15/03/2005 :  00:12:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg er nok den, eller en av de som har gjort slik at denne debatten ble til. Jeg har lagt ut annonse på min hest, her på hestemarked. Jeg skal sette henne ut på fôr, og over en lengre periode, med krav om at fôrrytter MÅ ha ridehus.
Jeg har også endel andre krav. (Mange når jeg tenker etter...).
Jeg fikk bra respons, og fra mennesker som "nesten" kunne oppfylle alle kravene.

Grunnen til at jeg skrev at de må ha ridehus, er som beskrevet i manges innlegg, jeg vil at hesten skal kunne holdes igang vinteren igjennom, og være klar for sesongen når den starter. Få i Norges land har tilgang på et godt underlag på utebanen fra oktober - april (hele 5-7mnd av året!!!). Min hest har også en gammel, muligens slitasjeskade i det ene forbenet, som gjør at jeg vil at hun skal gå på bra underlag.
Dette blir også opplyst de som kontakter meg, selvom hun (bank i bordet) aldri er halt.

Og, selvfølgelig går hun på tur!!!!!!

Nå har jeg altså funnet en som skal ha hesten. Hun har ikke ridehus, men ridebane, hvor hun trener sommer og vår/høst. Ellers har hun ridehus ikke langt unna, som hun bruker hver vinter, og når det er dårlig føre på uteridebanen. Men best av alt, jeg kjenner henne fra før av og stoler 110 % på henne, dette satt jeg høyest i mitt valg av fôrrytter...

... det er jo tross alt min beste venn jeg skal overlevere til et annet meneske, og når hun ikke kan si ifra selv, må jeg holde orden..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/03/2005 :  22:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Henriette

Høres ut som du har gjort et godt valg med forvert. Tillit er kjempeviktig, ridehus eller ikke! Gøy å se dere i helgen på Elveli :) (Jeg husker deg nemlig såvidt fra Nordtvet da du hadde den store pintoen..)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.