hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hysteri eller ikke...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hysteri eller ikke...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  10:27:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i den siste tiden fått med meg litt av hvert ang. natural horsemanship, og "mesterne". Ikke misforstå meg,det er flinke, flotte og intelligente mennesker som gjør alt de kan( bokstavelig talt) for å få "sine" metoder ut til det brede publikum.

Men...det er liksom litt krampeaktig mye av det synes jeg, det er trinn ditt og trinn datt, og metode x og metode y. Mye av det blir veldig hokus pokus, og lite "bare" sunn fornuft og følelse for hesten.

Som det har blitt nevnt i tidligere innlegg er noen av disse "horsemanship - guruene" litt for opptatt av "sine" metoder. Litt råflott å "ta patent" på horsemanship, blir nesten som å ta patent på menneskelig kommunikasjon.
Det virker nesten som om man er dømt til å mislykkes om man ikke bruker det systemet, metoden osv.
Det blir veldig mye "se hvor flink JEG er" fremfor "nå samarbeider vi bra, hesten og jeg"

Jeg leser for tiden en bok av Bill Dorrance, og må innrømme at jeg har mer sans for hans litt mer anti- hokus pokus og ikke så høylydte metoder hvor ikke han setter seg selv i fokus som "guru".

Er det bare meg eller er det litt hysteri ute og går når det kommer til "natural horsemanship"?

Vet veldig godt at mye i innlegget kan tolkes feil om man legger "godviljen" til

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/02/2005 :  15:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har oppstått noen slike 'guruer' ja. Og det er jeg ikke særlig tilhenger av. Det skal være fokus på ehsten, og hvordan man oppnår et best mulig samarbeid som er viktig, ikke om man bruker trenerens helt spesielle taugrime eller hva det nå skal være... Enkelte trenere har det blir mye kommers rundt synes jeg, og mange folk anser dem for å være så store at de stoler blindt på alt de sier. Løper ut og kjøper alt av utstyr og videoer og bøker som de finner. Hvor ble det av hesten?

Det er vel spesielt mange am. trenere som har oppnådd slik status. Og for meg så blir det helt feil med alle de kursene og opplæringen de skal ha, du kan ta kurs og så få bevis om at du er ..... trener og har lov til å holde kurs i .....'s navn. Som om de er de eneste som bruker disse 'metodene' og er de eneste som har lov til å bruke dem. Hest er for alle, og hestens 'språk' er noe alle kan lære seg. Da blir det rart at noen skal ha mer rett til å bruke det enn andre.

Disse trenerene er flinke, ingen tvil om det. Men jeg foretrekker andre trenere som er litt 'mindre', men som allikevel er like flinke, selv om de kanskje ikke er så interessert i å markedsføre seg selv. Hest i fokus, ikke penger!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  16:33:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Velger å ta visse elementer ut av det jeg vet om NHS og bruke det som passer og som funker for meg og den hesten jeg har. Det viktigste syntes ikke jeg er å bruke "H-Putt metoden" eller "Bakkerød metoden" (finner bare på navn), men å gjøre det som funker og som er best for den den enkelte. Å skape god kommunikasjon med sin egen hest kan man ikke gjøre etter oppskrift, det er visse ting som "funker på alle" basert på hestens flokkdyrinstinkter, men hester er tross alt også individer.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  18:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei du...

Fint at det oxo er folk med litt "negative" vibber om Natural Horsemanship.. Da får man sjansen til å komme frem med noen av synspunktene sine igjen!!

Først av alt, vil jeg si at du kanskje har missa litt.. Greit nok, det er mange av disse "guruene" som driver med NH, og som syns de kan alt og når andre gjør en ting annerledes, blir det feil o.l, men det er faktisk ikke slik med ALLE...

JA, det er viktig å ta ting steg for steg og trinn for trinn... Går man for fort frem eller ting ikke er 100% før man går videre, er det ikke vært å haste seg fremover heller... Du driver kanskje med sprang?? Altså, er du ikke enig i at det viktigste er å lære hesten til å gå over bommer før den lærer seg å hoppe... At den lærer seg til å hoppe gledelig over hinderet fordi det er gøy, ikke fordi det er et digert monster den skal komme seg over??
Å lære hesten til å stole på oss, og gjøre ting fordi de VIL og ønsker å hjelpe oss, er det NH går ut på!!

Veldig mye handler om hestens følelser, og sinn... Den skal innlede et partnerskap meg deg og trives med det den gjør... Jeg ønsker ikke å kalle det no hokus pokus!! Faktisk er NH- metoden god trening til alle andre grener oxo, som jeg nevnte i eksempelet over med å få hesten til å hoppe over et hinder fordi det er netopp det den ØNSKER å gjøre!
Greit nok, det er jo hester som er gode i sprang og dressur, som brenner for det de gjør og som trives med det, men hvor mye respekt er det i bildet da?
Kan du få din profesjonnelle spranhest til å komme i galopp mot deg bare du plystrer på den i innhegninga? Kan du ri den barbak i bare grima? Eller er det nødvendig med det sterkeste bittet av alle typer for å konntrolere den?? Jeg er fullt klar over at visse spranghester er helt vidunderlige på alle måter, men hva med de av den mer "krasse" typen?

Og en ting til...
Det er ikke alt som går ut på: SE HVOR FLINK JEG ER, og JEG ER BEST!!
Absolutt ikke. På stallen min driver vi alle med blant annet NH, det humper og går og ting kan ta tid for å bygge opp tillit, men ting går hele tiden i riktig retning, og da er det sef hesten sin fortjeneste!!
Sammen med hesten vår et vi et team, og sammen gjør vi stadig fremskritt, vi har det gøy (det er det viktigste av alt)

Men jeg skjønner hva du vil frem til i innlegget ditt assa, men jeg må liksom si hva jeg mener på min måte også.. hehe:-)

Men jeg vil gjerne høre mer fra deg, bare gøy og argumentere for sin sak:-)!

Mvh
~Liza~

Opprinnelig postet av Liza_Th

He he he...ante det meg ikke

1. Ingenting negativt fra meg om natural horsemanship, kun ifht. enkelte "guruer" med superego Hva har jeg "missa"?

2. Nei jeg rir ikke sprang, jeg prøver å gjøre dressurhest av min fem år gamle unghest, men vil ikke akkurat si at jeg rir dressur da jeg har brukt hele siste året på bakkearbeid, bygge tillit osv. Så tror jeg vet endel om ikke å gå for fort frem

3. Tror du har misforstått innlegget mitt ganske kraftig, da jeg IKKE kritiserer NH men noen av personene bak de forskjellige metodene, da jeg synes egoet blir større enn hensikten.

4. Hva er dette med spranghester som gjentar seg hele tiden....?

5. Tror dessverre ikke du skjønte hva jeg mente med innlegget mitt....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  18:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nh er snakk om blant annet tillitstrening, ikke penger.. TVERT IMOT!!
Vill si at dressurtantene og de proffe sprangrytterene er mer opptatt av å ha nytt utstyr hele tiden, det beste av alt.. HVOR BLIR DET AV HESTEN der da??

Opprinnelig postet av Liza_Th

Sorry Liza_Th, ser du er bare femten år så du kan umulig ha nok "balast" til å uttale deg om "dressurtanters" og "proffe sprangrytteres" trang til kun nytt utstyr hele tiden

He he hvor får du det fra?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  18:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man "faller" for disse guruene, mangler man kanskje litt dømmekraft og realistisk tenkning? Jeg og de fleste jeg kjenner som driver "seriøst" med NHS bruker som regel sunn fornuft og i forhold til hesten. Er ikke noe mer hokuspokus en det:) Bruker det som funker for meg og mine hester, og ikke noen spesiell metode fra en eller annen.
Og jeg er både "proff" sprangrytter og dressurtante, så det er sagt:)

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2005 :  19:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om man "faller" for disse guruene, mangler man kanskje litt dømmekraft og realistisk tenkning? Jeg og de fleste jeg kjenner som driver "seriøst" med NHS bruker som regel sunn fornuft og i forhold til hesten. Er ikke noe mer hokuspokus en det:) Bruker det som funker for meg og mine hester, og ikke noen spesiell metode fra en eller annen.
Og jeg er både "proff" sprangrytter og dressurtante, så det er sagt:)

Opprinnelig postet av hege.jo

Var det jeg var litt ute etter hege.jo ( og andre) , noen meninger om å "sile ut" hysteriet fra fornuften

Takk Mvh. Renate

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/02/2005 :  16:34:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er så veldig lett å bli overtalt når man står der med et problem på hendene og noen sier "jeg kan løse det for deg, hvis bare.."
Dette kan i mine øyne mye jamføres med feks slanking: man tar ganske enkelt og sier: Se hva vi kan få til på kun kort tid, iallfall om du gjør som oss, og det innebærer gjerne mange utgifter, til utstyr tilpasset vårt opplegg!"
Det man glemmer midt oppi denne slankeprossessen er at det skal fortsette å være greit også etterpå, man er ikke ferdig når man har gått ned 10 kilo, for da går man dem opp igjen.
For mange ble nok dette en rar lignelse
Men det jeg vil fram til er at med sunn fornuft, kunnskaper om hva som er riktig og hvorfor man gjør det, er langt viktigere enn å kjøpe boka til akkurat den eller den, eller kjøpe en grime som er veldig akkurat passe tung. For det vil ikke hjelpe om du har gjort alle 144 stegene om du ikke etterpå fortsetter å gjøre ca en million steg til, som ikke står beskrevet noe sted...

Dette ble litt rotete skrevet, men det jeg vil fram til, er at når man som Hege sier, legger igjen hodet hjemme, fordi det har kommet en ny og kjekk måte, det er da man har "misset" noe av poenget. Jeg skjønner likevel at enkelte ønsker seg en guru status, hvem vil vel ikke tjene penger på noe de er skikkelig flinke til. At folk da tror blindt på at dette er den eneste veien er jo strengt tatt ikke tilbyderen sin skyld...

Nå mener jeg på ingen måte at man skal ignorere disse menneskenes kunnskap, men det kan være greit å fokusere på substansen i det de sier, ikke nødvendigvis så masse på alle ekstraeffektene som kommer sammen med det hele...

Guro
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/02/2005 :  23:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Største problemet er vel de som sender hesten sin til disse trenerne og lar den stå der noen uker ller måneder slik at den kan bli jobbet med. Når den så kommer hjem igjen har fremdeles ikke eierne snøring om hvordan hesten skal håndteres, og alt begynner på nytt. Da finner de kanskje ut at Nh, det erb are noe tull. Funker jo ikke!

Det nytter ikke å sende ehsten bort, dersom de som skal håndtere ehsten etterpå ikke har lært noen ting. For det er ofte de som er skyld i problemet i første omgang. Egentlig burde alle trenere være påpasselige med at eierne må være tilstedet en viss periode og lære hvordan hesten skal håndteres de også. Ellers hjelper det lite når de får hdsten hjem igjen.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/02/2005 :  00:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida Liza_Th, jeg tror ikke du er "en liten unge som bare kommer med uttalelser du ikke har noe greie på" der har du nok misforstått.
Bare litt lite modent av deg å tro at ryttere i div. grener kun er opptatt av nytt utstyr som du selv skrev, derfor trakk jeg frem alderen din ifht. den påstanden.

Men ettersom jeg har forstått virker det som om mange tror at NH er en egen "gren" ,og ikke forenelig med f.eks. sprang, dressur osv.
Tror vel det kan komme av den veldig kommersielle måten NH blir lagt frem på av enkelte av disse såkalte "guruene".
Jeg er forøvrig også litt lei av meningen om at bare man rir barbak uten hodelag e.l. så er man plutselig blitt "NH - ekspert".

Min personlige mening er at det er utrolig masse flotte bøker, videoer, kurs osv holdt og gitt ut av mennesker med masse kunnskap om hest og kommunikasjon. Jeg er selv ivrig leser av boken til en av dem.

Det jeg ville frem til med mitt innlegg er at kommunikasjon mellom håndterer og hest foregår absolutt hele tiden, uavhengig av hvilket kurs man tar, hvilken bok man leser osv. Altså, man kan ikke tro at ett kurs kan rydde opp i, eller vedlikeholde den kommunikasjonen, man må faktisk holde hodet litt kaldt og tenke selv innimellom

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.