hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ros: Klapp eller kløing
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Ros: Klapp eller kløing
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:44:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Folk flest klapper hestene sine... jo bedre hesten gjør det, jo hardere klapper man den...

Men liker hesten å bli klappet?
Er det naturlig når hester skal kose, stelle hverandre eller være snille med hværandre å gå å klappe til den andre hesten?
Svaret er nei! Hester KLØR hverandre!
Så hvorfor skal vi denge løs når det faktisk ikke er så deillig! Du ville sikkert likt bedre om noen kom å klødde deg på ryggen, enn å klappe på deg!
Klappingen kommer som regel med ros fra stemme, lange tøyler eller en godbit! Tror hestene bare lærer seg, som vi lærer dem alt annet, at om vi klapper så betyr det at den har vært flink!

Så folkens... tenk over dette neste gang du klapper hesten din... Ville den ikke heller likt å bli klødd og strøket???

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden!
Redigert av - Rødkløver den 06/01/2005 01:19:46

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:52:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg klapper ikke. Jeg stryker enten hånden oppover og nedover nakken/halsen, hvilket fungerer som massasje, eller så klør jeg ved manken - det er jo dette hester gjør når de koser med hverandre ;-)
I tillegg rir jeg noen runder på lange tøyler når hesten har gjort seg fortjent til det, dvs. når både hesten og jeg har klart å gjøre det vi skal på en ordentlig måte i noen runder/en runde - alt ettersom hvor mye vi har strevd for å få det til.

Kan også nevne at jeg alltid skravler i vei med hesten, være seg i boks, under leiing eller når jeg rir - prater om alt og alle. Artig det. (Er sjelden jeg treffer noen som prater mer enn meg, så..).
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  00:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det blir vel litt klapping av og til, men eg prøver helst å stryke/klø hesten. Min hest er veldig glad i å bli klødd på krysset så det gjør vi etter endt treningsøkt. Da er det enn hest som koser seg da.
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 06/01/2005 :  10:39:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Jeg har også reagert på dette. På rideskolen lærte vi jo å klappe, gjerne daske på halsen om hesten var flink.... Da jeg satte meg inn i nh fikk jeg meg en overraskelse, og jeg gikk over til berøring på en helt annen måte. Kløing og stryking er ros for hesten, samt godord, og fri fra presset (det mest virkningsfulle).

Så forresten sprang på tv i går. Der var det spesielt en (men alle gjorde det til en viss grad) som når de var ferdige med runden (feilfritt!) så slang han handa i halsen på hesten, en skikkelig hard "klapp". Hesten er sikkert vant til det og har kanskje klart å forbinde det med ros, men hvorfor ikke bare stryke eller klø så hesten får en skikkelig god melding?

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  10:49:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Husker da jeg skulle selge hesten min for noen år siden. Det kom flere og så på ham. Ei dame som kom var av den tradisjonelle skoletypen, og sa "Du var nå jammen en flott gutt, da!" før hun smelte til ham på halsen med noen harde klask... Hesten hoppet himmelhøyt... Damen fikk ikke kjøpe hesten...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  12:16:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er rart det der, at vi klasker til hesten for å rose den...
Det blir som å skulle fike til typen hvis han kom hjem med roser..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  12:54:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
He-he! Det var en god sammenligning!

Damen jeg solgte til den gangen var ei som egentlig bare ville ha hest på fór... Men hun hadde sååå lyst til å se på hesten allikevel... Og da hun kom, sa hun lavt "hei" og satte fram hånda så han fikk lukte på den. Så strakte hun langsomt ut den andre armen og klødde forsiktig på halsen hans. Alle bevegelser var rolige og avslappede, og jeg tenkte "JESS!!!!"

Sleip som jeg er, spurte jeg om hun ville bli med på en ridetur i skogen... Har ikke hørt maken til sukking og stønning fra en turkamerat før... "Å, jammen jeg skal ikke kjøpe, jeg... *sukk* Søren også, da, du er jo bare sååå god gutt! *stønn* Nei, Guri Malla... Å gjør jeg nå??" Hun ble hos meg i mange timer og pusset hest og koste og klødde på ham...
Og på kvelden ringte hun og sa at hun hadde det VONDT... Og at jeg ikke måtte selge han før hun hadde snakket med mannen sin... Morgenen etter ringte hun på ny, og sa hun ikke hadde sovet om natta, men bare tenkt på hesten... Og hvis mannen sa nei til kjøp, så skilte hun seg... He-he... Han sa selvfølgelig ja til sin kjære (hvem kan stå imot en kones tryglende blikk og overbevisende argumenter?), og det ble hest på henne. De er kjempekompiser og drar på lange turer sammen den dag i dag....

Jeg skulle nok ønske flere hadde samme kjærlighetsforhold til hesten sin som den damen har...

Dette ble veldig off-topic, men jeg synes historien er søt... ;-)

Mvh Line.

Edit; Her er godklumpen Roy, verdens høfligste herremann. Snill og grei, men litt sjef på sin egen stillferdige måte. Jeg gråt fælt da han dro, men vet han har det som plommen i egget...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 06/01/2005 15:01:11 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  13:12:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cowgirlschris, skikkelig søt historie :) Synd ikke alle hestekjøpere er sånn. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  14:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ærlig talt så ble jeg skikkelig rørt av historien jeg Cowgirlchris, en skikkelig "kjærlighetshistorie"
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  17:38:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Enig med dere der. Fin historie :) Skulle vært flere slike mennesker der ute!!
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  20:25:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Jeg klapper ALDRI hestene mine. Jeg klør dem på manken,stryker dem på halsen og bruker stemmen,fks "fliiink gutt" og sånne ting :)

Blir helt fortvilt når jeg er på stevner og hører ryttere som dæljer løs på hestene sine.. Man hører det på lang avstand.
Et rosende ord og en lillefinger på manken forteller hesten alt den trenger å vite; Jeg er fornøyd med deg.
Hester som liker hverandre på beiter o.l klør hverandre på manken,det forteller hesten at man setter pris på den!

Og er det ikke det vi vil at den skal vite? At vi er fornøyd med innsatsen den gjør?
Det er iallefall det jeg vil at mine hester skal vite..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 09/01/2005 :  08:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og bare klør/stryker, som oftest rufser jeg hun godt i 'manroten' og roser mye med stemmen, har aldri møtt en hest som reagere SÅ mye på stemmen før som den jeg har no (laang lang setning..). Koste med hun ute i paddocken i går, og etter jeg hadde klødd litt på hun klødde hun meg tilbake! Har ikke hatt hun så lenge, og det var første gang hun har gjort det med meg..ble så glad! Hun bare brukte leppene og forsiktig rusket meg i håret og gnagde litt på skulderen min :D go'jenta! Så stakk hun av når jeg skulle ta hun ut av paddocken..hehe..tror hun hørte lunsjen bli helt opp i krybben, for det bar rett inn i boksen. Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  15:03:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Ja vi må tåle litt hard håndtering tilbake om vi skal klø på di. Bra vi klør da å ikke klapper!
Skulle ikke tort å klappe hesten min om den kom å klappa mæ tilbake!!!
Hester klør hverandre, så koffor skal vi klappe di? Samme på hunder også!
Æ har en papillon, så klapper man på h flyr ho jo avgårde, men på di store hundan! Det bare donker når folk skal "kose" me di! Lurerr på kor menneskene har den klappinga i fra!?

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 02/02/2005 :  03:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he, Line, du har en sånn veldig morsom måte å skrive på, ler like godt hver gang jeg! Ja og jeg er heeeeeeelt enig, jeg var også slik før at jeg nærmest klaska hesten for å rose den, men når jeg satt meg inn i NH fikk jeg et heelt annet synspunkt, og alle mine fremgangs måter forandra seg.

Krymper nærmest ned i stolen når jeg sitter og ser på sprang på tv`n jeg, når de klasker til, og ikke LITE eller Blir nesten redd hele hesten skal knuse jeg He He

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/02/2005 :  16:41:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Når man sitter "ombord" og skal si "bravo" så er det jo også mye mer hensiktsmessig å klø litt på manken enn å "dælje løs", for skal man klappe så blir det jo fort til at man lager laaaange tøyler og mister det meste som var bra med med det man gjorde. Strekke hånda så vidt nedover og klø litt gir jo både ettergift (til en viss grad) og det forteller hesten at vi er fornøyde

I grunnen så har jeg ikke tenkt så masse over hva jeg gjør, før nå, og jeg har kommet fram til at klapping for min del stortsett kommer når jeg skal si "her er jeg", om jeg skal gå bak hesten feks hender det seg at jeg gjør mer en "klappebeveglse" på rompa dens for å gjøre den oppmerksom enn at jeg klør...Også synder jeg skikkelig når jeg har tatt høver og skal si at hesten var grei som løfta alle føttene, da klapper jeg nok også litt *usj da*
Men skal slutte med det nå

Line (Cowgirlschris): historiene dine er alltid like bra, og jeg må alltid le eller smile når du forteller , det må være artig for begge parter å oppleve en sånn "connection" mellom kjøper og hest (altså både for selger og kjøper) da er det jo liksom ikke så farlig å selge lenger

Guro
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/02/2005 :  20:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å klø eller stryke. du kan jo selv tenke deg å ha et vått lår du slår hardt på. Sånn er det for den svette halsen til hesten.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.