hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av utemt føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening av utemt føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Buskeline

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2005 :  19:25:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBuskeline  Send %s1% en ICQ meldingBuskeline  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBuskeline  Svar med kopi av melding
Hei.

Vet ikke helt om dette er rett forum men forsøker meg her. Har overtatt en shettishoppe med føll, føllet er 7 mnd og utemt! Har ikke villet skille dem helt enda, nok skremmende opplevelser den første tiden på nytt sted som det er.

Føllet har aldri hatt på seg grime en gang, dette har vi fått på han. Neste skritt nå er å lære han å bli leid i leietau, og det er her jeg lurer på hvordan jeg best går frem. Forsøkte bare så vidt forrige dagen, husker at jeg som barn forsøkte å leie katta i band. Dette var omtrent på samme måten, bare denne "katten" er myye større og sterkere.

Hvordan lærer jeg han best å gå med grime og bli leid? Er takknemlig for alle innspill.

Hilsen Ingeborg

Cessa

Skrevet - 20/01/2005 :  20:26:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Nå vet ikke jeg hva du kan av nh eller om trening og tilvenneing av føll/ ungehester/ utemmede hester, men jeg skriver her som om du ikke kan noe om det, så får du sile ut det du vil ha

Jeg har selv hatt samme problem, da jeg ble bedt om å "temme" en 9mnd hoppe som ikke var håndtert før. Hun hadde gått på beite de siste 6 mnd, og hadde da gått med grime. Grima var satt på før beitet og var ikke justert, så hun hadde sår og vondt av den. Hun ville derfor ikke håndteres. Grima var fjernet med makt da jeg begynte treningen...

Så jeg brukte nh på henne. Jeg nermet meg henne på en ikke-truende måte og "gjetet" henne rolig og konsekvent til hun lot meg komme nærme. Da jeg fikk ta på henne strøk jeg henne over hele kroppen, rolige konsekvente bevegelser. Sakte nærmet jeg meg de "ømfintlige" områdene hennes, som hodet og beina. Ved å sakte gjøre dette skyver du tålegrensen sakte, i hestens takt, til du til slutt får ta over hele kroppen. Dette tok under en time i mitt tilfelle.
Nå har du vist for hesten at du ikke er farlig. Nå er det tid for å bli leder. Flytt på hesten, både i innhegningen/roundpen og når du har hesten nærme, som når du skal stelle den. Flytt den ved å sette press på den til den viker. I hesteverdenen er den som flytter leder og den som blir flyttet underdanig. Etterhvert vil føllet/hesten se deg som leder og vil da naturlig følge deg. Ta på grime eller bare en halsring med et langt tau i innhegningen, og tren på at den skal følge deg, og stoppe når du stopper. Stterhvert kan du trene på å longere m.m i samme leiesituasjon.

Etter to dager var hoppa super å leie og fulgte som en hund

Du bør sette deg mer inn i metodene ved å lese/se video av Pat Parellis "seven games". Dette er den metoden jeg synes er snillest og best for slike skjøre små vesener som føll/unghester er.

Mvh Cec
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  00:27:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg har aldri jobbet med et utemmet føll før. Men jeg har jobbet med dem fra første dag. Har jobbet med 3 føll (eller flere), som jeg har iallfall litt peiling. Alle tre har blitt rolige flotte unghester!

Akkurat i leiing vet jeg ikke helt hvordan du bør gå frem, for det problemet hadde jeg selv! Vi hadde en periode hvor vi var to stykker da vi gikk tur, og når føllet stoppa, så vifta vi så vidt mot bakenden med leie tauet. Funka ikke dette, så skubbet vi den litt bak, slik at den fant ut at den skulle gå fremover!
I begynnelsen, når føllet var helt lite holdt jeg bare fremme forran frembena, og bak rumpa, og dytta den i gang! Dette funka kjempe fint!

Men jeg tror ikke det er leiinga som er det viktigste nå i begynnelsen!

Jeg tror det er viktigere å bare være med føllet, bruke tid på det!
Sett deg ned på beite, i boksen eller der du pleier å ha det, og bare sitt.
Da er jo føll så nyskjerrige at de pleier å komme bort til deg for å sjekke hva det er som bare sitter der. Kommer det bort til deg, kan du gjerne ha no fòr (hvis det spiser det), eller noe du vet det liker, oppi en bøtte (hvis det tør å ta hodet nedi), mellom beina dine, slik at det står nærmed deg, uten at du gjør noe som helst, bare vise at du ikke skal skade det!!

Du skriver ingenting om hvordan du fikk grima på føllet?
måtte du snappe den på han, eller stod han i ro??

Når føllet begynner å bli trygg på deg, så "beføl" det over alt!
Dette er noe av det viktigste du gjør, slik at du ikke får problemer med at hesten ikke liker at du tar den under magen, eller mellom beina!
Løft beina. Bruk myke bevelgelser, i hånden, ikke klø hardt. Men likevel ikke så mykt at det kiler!

Gå til toppen av siden

Buskeline

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  12:03:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBuskeline  Send %s1% en ICQ meldingBuskeline  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBuskeline  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Jeg kan si litt mer om dette føllet. Selv om det er utemt er det ikke redd meg, jeg kan kose det over hele kroppen, løfte alle fire bein og renske hover. Det kommer alltid bort til meg enten det nå er inne i boksen eller ute. Jeg kan løpe rundt og leke med det og det krabber nesten opp på fanget når jeg koser med det. Alle andre som også er i stallen kan kose, klø osv med det over hele kroppen.

Grima fikk vi med en blanding av luring og smetting. Brukte strikk i den så det var bare å lure den over hodet på han. Den går han med enda, jeg har en annen gime som jeg trener med, sånn å ta på og av. Enkelte ganger stikker han nesten hodet inn i grima av seg selv og andre ganger nytter det ikke å då den på.

Siden jeg kan ta på han over hele kroppen tror jeg ikke egentlig det er lederskap som er problemet. Han er ikke redd meg på noen som helst måte, han vil bare ikke a seg leie. Jeg jobber med han i boksen og te hver dag, tar han i grima og trekker og dytter litt forsiktig, dette går etterhvert rimelig bra. Flytter han seg et skritt eller to i riktig retning får han masse kos og skryt og fri fra mer press på en stund. Kanskje er dette måten å fortsette på?

Sliter jo også litt ed hoppa, det øyeblikket hun ikke ser føllet lengre "tilter" hun. Dersom han vil ta seg en liten løpetur før han følger henne inn i boksen river hun nesten ned hene boksen. Følger han ikke etter henne in i paddocken bare løper hun ned gjærdet og etter han. Gruer for vordan det skal gå når jeg skiller dem, noe som jo bør skje snart siden han alt er 7 mnd og eg har en mistanke om at hoppa er drktig igjen.

Noen ideer om hvordn skille dem med minst mulig styr?

Ingeborg
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  17:37:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Da høres det jo ut som du har kommet langt på vei!

Jeg tror det at leiinga kommer av seg selv, hvis du bare dytter han litt i gang, for så å rose han opp i skyene, så vil han etter hvert forstå at for å få kos, så må jeg gjøre sånn og sånn.
Jeg har egentlig bare et tips til deg. Og det er at du ikke bruker god-biter til han.
Ros=Mye styking og kløing, ikke klapping. Føll pleier å være svært glad i å bli klødd på krysset. Ha gjerne et fast ord, som du gjentar når du roser. Da kan du etterhvert bare bruke stemmen! Det er veldig praktisk!

Nordlandshesten min trente jeg opp fra første dag, og jeg gav sjelden god-biter. Skulle noen gi henne, så skulle det være når de henta henne på beitet. Men ikke ofte. Bare innimellom.
Det jeg faktisk oppnådde var at når jeg kjørte henne inn, så fikk jeg verdens stolteste hest, for hver gang hun gikk frem, og fikk et "BRA FIA!!" så strålte hesten som ei sol!!
Hun blei en kjempe fin kjøre hest, bare for å si det.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.