hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten som har stått opp på feil bein. Eller?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten som har stått opp på feil bein. Eller?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  23:00:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg har mange ganger fått høre "Åhh.. Idag var hesten min skikkelig dårlig! Den må ha stått opp på feil bein.."
Min mening er at der er aldri hesten som har stått opp på feil bein, men rytteren.. Hvis rytteren har en dårlig dag, smittes jo det over på hesten. Også hvis rytteren er stressa, blir jo hesten også stressa og jobber ikke slik den pleier.
Hva har andre å si om det?

~*MaRtHe*~

Fröya

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  01:32:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Min hest er i hvertfall veldig vàr for min sinnsemning. Er jeg stressa, "streiker" hun fullstendig. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  01:35:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hester kan også ha sovet dårlig, eller ha problemer av noe slag fysisk eller psykisk som kan påvirke humøret, ja... Trivsel påvirker humøret. Sult, smerter, stølhet, hormoner og omgivelser påvirker hester som det gjør med oss.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  09:21:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja...hester kan vel også være i "dårlig" humør? Klart humøret til rytteren også påvirker, men jeg tror nok hester også kan ha en dårlig dag...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  14:23:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jada, hester står opp på feil bein de også. Min frøken gjør seg rett og slett "dum" når humøret er på bånn, og later som om hun ikke skjønner noe som helst. Da er det bare å gi opp og finne på noe for å bedre humøret. Å slippe henne ut til "kjæresten" sin i luftegård er kjempeeffektivt.

Den andre hesten min kan jeg, kors på halsen, si at jeg ALDRI har sett i dårlig humør. Han er så blid og fornøyd som dagen er lang.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/01/2005 :  15:20:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester kan også ha en dårlig dag, akkuratt som vi. Så klart at hesten ikke alltid er like interessert i å delta i treningen. Det bør man ta hensyn til og prøve å trene på en måte som gjør det lettere for hesten og er mer motiverende.

Men man kan ikke alltid skylde på at hesten har en dårlig dag, det er sant Mange ganger er det nok rytter som ikke er helt i form og det smitter over på hesten. Eller at rytter faktisk ikke er god nok til å ri.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  15:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med resten her; hesten kan som oss ha en dårlig dag av ulike grunner:) Selvsagt innvirker rytter på hesten, men hvis hesten har "stått opp på feil fot", har man et dårligere utgangspunkt, i allefall hvis rytter ikke er flink nok til å motivere!
Hege Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  18:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, men å finne noe motiverende er ikke alltid like enkelt Som feks den merra mi, når hun først har "bestemt" seg, skal det mye til for å bedre humøret. Jeg vet også at mitt dårlige humør kan smitte over, og da gjør vi noe som er bare koselig, rir en tur feks, ettersom det er noe begge syns er kjempetopp...(utenom når HUN har en dårlig dag, hehe)

Han andre er bare helt genial... Uansett hvor gretten jeg måtte være, så "smiler han som en sol". Hingster er så utrolig mye mindre komplisert på alle måter enn hopper

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  09:21:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hopper er nok mere utsatt for stemnings-svingninger, ja... De påvirkes en god del av hormoner slik som alle vi andre jenter...

Skal du ha ei hoppe til å gjøre noe, må du sende inn søknad i 4 eksemplarer som så må vurderes og saksbehandles før det fattes en avgjørelse fra hoppa sin side... ;-)
Vallaken sier "Ja, Sjef" hvis han skjønner hva du ber om.
Hingsten sier "JESS, vi skal GJØRE NOE!!!! Å ska vi gjørra nå? Skavvi gjørra SÅNN? Eller SÅNN? Var jeg flink nå??" (Bortsett fra om det kommer lekre hopper forbi og suger all konsentrasjonsevne ut av hodet på den...)

Litt forenklet, men det finnes nok en sannhet med modifikasjoner i det.. ;-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  12:50:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
DU får sagt det Line;)

Lo godt av innlegget ditt, jeg kjenner igjen alle tre hestene (hoppa, vallaken og hingsten). Det er så typisk.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/01/2005 :  12:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke helt enig når det gjelder hingstene... De er mye mer av typen : Skal vi gjøre noe nå? Eh, må vi det da? Kan vi ikke bare ta det rolig, spise litt? Oi, hei, ei dame!! Hva, må jeg jobbe? Neeeeei.....

Hingster er late, eneste som gjør dem litt gira er at de skal passe på de andre hestene. Derfor er vallakene så sløve mange ganger, for de har ingen grunn til å passe på alle andre ehster. Hoppene gjør jobben sin uten at noen må mase på dem (de vil kanskje krangle litt), de er mye mer arbeidsomme. Egentlig ligner hester veldig på oss mennesker, damene sliter og sliter, og mannfolka gidder ingenting (til det kommer ei litt fin dame forbi...)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  01:30:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke helt enig når det gjelder hingstene... De er mye mer av typen : Skal vi gjøre noe nå? Eh, må vi det da? Kan vi ikke bare ta det rolig, spise litt? Oi, hei, ei dame!! Hva, må jeg jobbe? Neeeeei.....

Det er IKKE min erfaring:) De hingstene jeg har kjent til nå (begynner å bli en del) har vært slik som Line beskiver, med unntak av to, som helst ville drepe alt som kom i nærheten av dem. Fikk nesten hånden slått i stykker av den ene, så han ble kastrert og har nå fått et nytt liv.

Men:

Kopi av melding:
damene sliter og sliter, og mannfolka gidder ingenting (til det kommer ei litt fin dame forbi...)

Ganske enig

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.