hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Treg i skritt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Treg i skritt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  21:34:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har ei sportsponni hoppe som er så utrolig treg i skritt. Hun eier ikke fremdrift i det hele tatt... Til og med de minste ponniene på stallen går i fra henne..
Og hun måler jo 155cm i mankehøyde så hun burde jo kunne lange ut litt... Hun traver og galopperer med fremdrift, men i skritt bare dasser hun... Såvidt hun får med seg beina... Når man driver henne frem slår hun veldig lett over i trav i steden for å skritte fortere... Jeg har etterhvert lært med å få henne litt frem når jeg rir, men når jeg longerer, leier henne, tomkjører eller har henne som håndhest er jo problemet der igjen!
Og når andre skal ri henne!

Noen som har noen tips, eller har vært borti lignende?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  22:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Passer du på å gi henne frie tøyler i begynnelsen av en økt/ tur?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  22:51:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Rir som regel på lange tøyler hele turen på hester som er så rolige som det hun er, unntatt når vi skal trave, galoppere eller trene litt med å gå på tøylen og slikt...
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  22:58:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Typisk at en gangart er litt "dårligere" enn de andre. Når det gjelder skritt, så pleier jeg å "vekke opp" hesten med det samme jeg setter meg opp på den, den skal fra første stund vite at jeg vil at den skal bruke seg aktivt og ikke gå å "dasse". Å si fra helt til å begynne med, gjør som regel ganske store utslag på de fleste hester. For mange hester ser på skritt som "friminutt", det er jo forsåvidt det å, men den skal ha fremdrift for det! Og det er det man må være konsevent på å si fra om:) Merker fort på feks skolehester, at de slapper VELDIG av når man setter seg oppå de, og de er jo forsåvidt smarte, for de har jo lært seg å spare krefter!

Jeg har lært at hvis du sier "frem" og hesten begynner å trave, så skal den roses, rett og slett fordi den nettopp var lydig! Poenget er vel å ha nok støtte på tøylene slik at hesten heller får fremdrift og øker steglengden i steden for å gå opp i trav. Fremdriften stoppes/økes (og steglengden) av hvordan man bruker setet! Hvis du lukker bekkenet ditt, sier du "stopp", men åpner du deg mer opp og følger hestens bevegelser sier du "øk". Skjønner? Litt vanskelig å forklare, men jeg har merket at det utgjør utrolig mye hvordan man bruker setet:)

Hege Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/01/2005 :  23:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som hege.jo sier, så betyr det mye hvordan du sitter. Du skal følge hesten, men hvis du jager med setet, kan det faktisk virke motsatt, fordi bevegelsen blir ubehagelig, og hesten spenner seg og trykker i mot. Det kan jo også hende at hesten din rett og slett ikke har så mye skritt. Da får du heller prøve å mane frem noen litt kvikkere steg, og være fornøyd selv om stegene ikke blir noe særlig lengre.

P.S. Går den like sakte hjemover som fra stallen?
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  11:51:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
At en hest går sakte i skritt og begynner å trave når du ber den gå fremover i skritt kan tyde på at den har vondt noe sted eller har en låst bakpart. dermed er det lettere for en hest å trave enn å skritte "fortere" eller med mer fremdrift. To av hestene på stallen hadde dette problemet. de fikk kiropraktoren/vetrinæren og akupunktøren til å se på det. og begge hadde det samme problemet.
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  12:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har vurdert å få en kiropraktor til å titte på henne, smeden har anbefalt dette... Men etter vi har trent endel bakke arbeid med henne sier han at hun har begynt å bruke seg bedre. Noe som selvfølegelig vil gi bra resultater.

Men problemet mitt er ikke bare når jeg rir, men som jeg skrev i innlegget, når jeg leier, tomkjører og har henne med som håndhest... Utrolig vankelig å bruke sete da...

Hun går litt mer fremover på vei hjem, men etterhvert som de andre hestene går i fra henne, slakker hun av farten igjen!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 18/01/2005 :  12:06:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
det kan godt hende hun har begynt å bruke seg bedre, men de to hestene jeg snakker om på stallen, trever gjerne istede for å skritte raskere,fortere eller med mer fremdrift, når de ris, leies etc. det er nok en låst bakpart eller noe den prøver å komme unna... få en kiroprktor til å se på den. Det anbefales på det sterkeste.

Lykke til

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  14:13:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er hesten? Har en fireåring på fôr, og han hadde utrolig dårlig fremdrift, spesielt i skritt. Kuttet ut all baneriding, red bare på tur. Jobbet med fremdrift hele tiden, men mot slutten av turene ga jeg han lange tøyler - og faktisk - skrittet han bedre frem selv når han fikk "fri". Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.