hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Må hesten på sommerbeite?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Må hesten på sommerbeite?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  00:11:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke vinterbeite istedet?
I Norge er ikke sommeren av den lengste, og med den vinteren vi har (hadde?) så gir ikke den like mye utbytte for alle. Hvorfor ikke da utnytte sommeren til trening osv, og heller la hesten få litt fri på vinteren når det allikevel bare går an å skritte rundt? Mener ikke at hesten ikke skal få smake grønt gress på sommer'n, men mener at det kanskje ikke er nødvendig å putte den på et beite i uker-måneder så den spiser seg god og fet, slik at man må bruke uker-måneder på å få den i form igjen.

Synspunkter på dette? Hva gjør dere?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  00:22:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Dette har vi vel diskutert før, renegate hadde en tråd i generell trening forum, tror jeg det var.

Jeg fortrekker egentlig sommerbeite fordi det er kjekkest for hesten. Den kan være ute "naken" hele døgnet, mange lekekamerater, "fint" vær, masse friskt gress, mindre gjørme. Hadde jeg satt ham ut på beite i drittværet og gjørmehull nå hadde han nok blitt litt snurt, hehe. Men såklart, det går vel å kombinere utegang og trening om sommeren, hvis det passer bedre for den enkelte. Å stå inne hele sommeren er vel uansett ikke akuelt for de fleste; her har vi så kort sommer at vi må være ute så mye vi kan når det først er fint vær!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  00:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er mange som gjør det på denne måten- gir hesten litt ekstra fri rundt juletider når sesongen er på sitt stilleste, og heller trener og starter stevner om sommeren når mulighetene for det er større. Jeg har latt mine hester være på sommerbeite max 1-3 uker til sammen, nettopp pga av trening/konkurranser, og heller gitt de mer fri på vinteren. Ingen som har lidd noen nød enda:) Har bare hatt friske og blide hester, og som du påpeker, har jeg sluppet å trene opp "dvaske" hester i dårlig form! Mange som rir hestene mens de står på beite, men jeg har aldri hatt mulighet til det (av mange ulike grunner), og jeg synes det er litt bra for hesten å få helt fri siden den ikke står så lenge, den taper seg ikke på så kort tid.
Hege Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  15:01:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dessuten er grønt og kraftig sommergress gift for svært mange hester - flere enn vi tror. Mange som ikke kan gå barbeint på sommerbeite pga at de da blir sårbeinte, lider faktisk av lettere forfangenhet. Snakker nå av egen dyrekjøpt erfaring. Sliter fortsatt med sopp og problemer med høvene etter sommerbeite. Og da var det ikke snakk om noe alvorlig typisk forfangenhetsanfall, men kun at hesten begynte å ømme på hardt underlag og at sålene ble litt flatere. Spesiellt er gress som egentlig er beregnet for ku alt for sterkt for hest. Eks Raigress. Dessuten er det ofte svært få gresssorter på dyrkede beiter, noe som gir en ubalansert kost for hesten. Så skal jeg slippe hesten min på noe form for sommerbeite igjen, blir det på det magreste skog/fjell el. jeg kan finne og heller fôre med høy og kraftfôr i tillegg om nødvendig. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  15:05:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg synest det er bra for hesten å få gå på sommarbeite. Mine går på sommerbeite i 5-8 mnd når dei er unghester (fram til 4-5 år) Deretter blir det gjerne noko kortare periodar(3-4mnd). Prøver å trene hesten fordiom. Men gir dei omtrent en mnd heilt fri.

Det er jo om sommaren når hesten kan gå ute heile døgnet att hesten får vere skikkeleg hest. Men det kjem gjerne ann på kva slags typehest man har. Hester av meir varmblodig rase liker gjerne ikkje dette livet like mye??? Har mest erfaring med fjordinger eg da. Og har egentleg berre opplevd beiteperioden som kos. Det er ofte da framgangen virkelig viser seg.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  18:19:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er positiv til sommerbeite, for det er ingenting som tilsier at man ikke kan ri og trene samtidig som at hesten står ute og knasker grønt gress hele dagen. Man må ikke gi hesten helt fri for at den skal få beite, og heller ei må man ta den helt vekk fra beitet.

Fritid om vinteren er vel også OK; dog synes jeg at den biten blir mer "fritid" for eier, enn fritid for hest (mange som akker og oier seg pga. været ;-).
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 19/01/2005 :  21:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild E: hva slags hester og sko har du/dere siden du/dere bare kan skritte rundt nå om vinteren??

Som regel slipper jeg hesten min på beite fra mai-juni og går til august/september. Blir ridd litt da også, men som regel kun på lange og kortere turer. Har ikke hatt tilgang på bane om sommeren hittil, så det blir ikke mye "seriøs" trening om sommeren.

Liker best å holde hesten skikkelig i gang på vintersiden, da kan man ri hvor som helst! Vi er så heldige at vi har snø fra okt/nov til april/mai og bakken er fin og myk å ri på alle steder. Derimot kan det bli mye hadre grusveier om sommeren, og sliter dermed mere på bein og hest generelt, mere trafikk... Osv. Det er (unødvendig) slitsomt for en hest og jobbe når det er veldig varmt i været.

Og det heter sommerBEITE, hvordan skal man få til VINTERBEITE da??

Visste dere at dersom en hest gikk mer enn 3 uker på sommerbeite, tar det faktisk rundt 6mnd på å trene den opp igjen?
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  23:29:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Uhm.. Jeg trodde det var det de fleste klaga over, at det ikke var så mye annet å gjøre enn å skritte rundt om vintern. Selvfølgelig er det dager man kan gjøre mer, men det er på vintern det er for hardt til å trave og galoppere, og ikke om sommern (her ihvertfall). Sånn som i dag. Det har vært masse mildvær dagene før pga. generelt ustabil vinter, men i natt/dag kom frosten tilbake. Kunne ikke annet enn å skritte på tur, banen var steinhard, og det samma var skogen og veiene rundt stallen. Tror vi har litt forskjellig klima jeg, egentlig.. (=
Og selvfølgelig, hver sin smak :)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/01/2005 :  09:15:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Merkelig. Banen 'vår' var helt OK til å trene skritt, trav og tølt på; det har den vært siden 1. Desember. Tur har det vært sparsomt med; det meste har vært på asfalt siden lysløypene har vært fulle av snø, men så smeltet det; og voila - man har fint turterreng med -myk- grunn.

Rart det er såpass klimaskille på 1 1/2 times ridetur.. (Sofiemyr -> Prinsdal).
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2005 :  16:39:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Vi hadde et lite hjørne hvor baneforholdene tilsa at det var mulig å trave, men resten av banen var for hard til å trene noe mer enn skritt på i går. Det var også turløypene rundt stallen. Snø har jeg ikke sett på flere uker.. Rart, men sant.. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 20/01/2005 :  17:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok dersom det er frossen mark/bakke uten snø, men å si at man kun kan skritte på tur/bane pga at det er vinter, snø og is, er bare tull! Nå er det svært, svært, sjelden at det er forssen mark/bakke her uten snø. Kun noen dager på høsten før vinter og snø kommer, og da rir jeg som regel kun i skritt.

Men både snø og isen er fine støtdempere, så da kan man i grunnen ri over alt og i alle gangarter. Isen er forholdsvis hard og "farlig" for oss mennesker, men hester har broddsko og henger like godt på isen som den gjør på en grusvei om sommeren. Og jeg har aldri sett eller ridd på en så hard is at den ikke er myk for hesten...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/01/2005 :  20:55:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Merkelig at det har gått frost i bakken når vi knapt nok har vært under minus ;-) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2005 :  23:31:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
jalla: Jeg overdriver når jeg sier at man ikke kan ri på bane hele vinteren, men jeg trodde det var mange som klagde over vinteren fordi det er vanskelig å holde hestene i form da, beklager om jeg har tatt feil!

Formosissima: Ja, det kan godt hende at det er merkelig, men det er like sant som det er merkelig! Det virker ikke som om du tror på meg, og det får du bare la vær å gjøre, men jeg ville aldri funnet på å trave med det føret som var da jeg rei i går, hverken på tur, eller bane, da det faktisk var for hardt til å trave.
Og det var da ikke dét som var debatten her..
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 21/01/2005 :  10:28:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg skal ikke diskutere videre på om underlaget er for hardt eller ikke, da jeg ikke har tenkt så mye på det i år, har ikke hest for tiden..

Men ang. sommerbeite og når man mest praktisk gir hesten fri så har jeg disse tankene:

Utegangsstall. Hesten står da "på beite" hele året og er da mye mindre følsom for friperioder og den får både sommerbeite og trening på sommeren.
Min hest sto på utegang og hun beitet hele året og ble trent hele året. Vinterperioder med barfrost ble de roligste periodene, men de holdt seg aktive og i form allikevel av å klatre rundt på beitet.

Uansett om man har hesten på stall på vinteren vil jeg si at det ikke er noe i veien for å la hesten stå ute hele sommerhalvåret (6mnd) og da også bli trent. Jeg har aldri skjønt hvorfor hesten skal ha lang pause fra treningen. Treningen er jo ikke noe negativt (skal ikke være noe negativt) for hesten, så hvorfor skal den ha fri..? Når hesten står på stort beite med artsfrender 24 timer i døgnet er det så deilig at treningen har ingen negative følger. Og det å trene 10 mnd og så 2 mnd helt fri, og så opptrening igjen virker for meg som en lite god metode.

Mine tanker altså.

Cessa
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 21/01/2005 :  12:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild E; Jeg mente ikke spesielt deg, men alle ryttere generelt. Dette sklir kanskje litt ut, men jeg vil ta det med likevel:

Synes mange overdriver så om vinteren. Det er blanke holka og skikkelig drittføre og kaldt, men hesten har som regel sko med skikkelige brodder på, og broddene fungerer som en liten støtdemper for hoven. Samtidig som den holder seg på veien. Hadde den ikke hatt dem, ville den tråkket nedpå isen med hele tyngden rett på flate hoven, og dermed ville det bli hardt og ubehaglig for hesten. Og den villle sannsynligvis tryne.... ;) Synes is er helt greit underlag å ri på jeg, i alle gangarter. Galopperer selvfølgelig ikke like mye, og holder ikke noe særlig til fart i hjørner og svinger på banen. Men på tur er det kjempefint underlag å trene kondis på;) I henholdsvis trav. Det er bare tulll at hesten ikke skal trenes og ris like mye som sommerhalvåret bare pga at det er is og "hardt" underlag! Blir selvfølgelig noe annet når det gjeder bane, men det er fullt mulig der også! Men jeg snakker nå om generelt det å ri på tur på is.

Og: Sommerbeite, da kan hesten gå og kose seg på grønt og godt gress. Vinterbeite; Man skal lete lenge før man finner grønt og godt gress på vinteren... Litt av poenget med sommerbeite er vel gresset for hestene... Det er mitt syn i allefall
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  13:23:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, muligheten til å gå ute hele døgnet og spise er hvorfor sommeren er beite tid; det er jo helt logisk, om vinteren er det lite mat å få. En annen grunn til at mange gir fri, er vel også at man reiser gjerne vekk i ferien. Jeg får ihvertfall bedre samvittighet når jeg reiser vekk/gir han fri når jeg vet at hesten koser seg ute på et gressrikt beite med andre hester om sommeren, enn når han står i stallen/gjørmete paddock og kjeder seg om vinteren...

Sauer og kuer står også ute på beite hele sommeren, så regner med det er der tradisjoner med å slippe hester ut på beite hele sommerern kommer fra?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.