hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ute for enhver pris ja....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Ute for enhver pris ja....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 14/12/2004 :  05:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sakset..

Hästägare riskerar dryga böter

Begäran om att länsstyrelsen ska döma ut vitet från och med den 15 november

Publicerad: 13. December 2004 02:00

Förra vintern tog det stopp. En hästägare i Östra Göinge klarade sig nätt och jämt undan dryga böter. Men miljö- och byggavdelningen ger inte upp.

I januari i år förelade miljö- och byggnämnden hästägaren i fråga att, vid löpande vite om 10000 kronor per påbörjad vecka, omgående se till att hennes hästar fick tillgång till erforderliga utrymmen samt, under den kalla årstiden, till ligghall eller stall.
Nämnden begärde sedermera att vitet skulle dömas ut, men hästägaren överklagade beslutet till länsstyrelsen, som i juni meddelade att den inte avsåg handlägga ärendet.

Sökte dispens
Hästägaren hade inte inkommit med en fullmakt som visade att hon ägde rätt att företräda stiftelsen som äger hästarna.

Hästägaren har även, som Kristianstadsbladet tidigare rapporterat, ansökt om dispens från kravet på ligghall hos djurskyddsmyndigheten. Hennes ansökan avslogs.

Kravet på ligghall för utegångsdjur trädde i kraft den 1 juli 1989, konstaterade djurskyddsmyndigheten. Formuleringen i föreskriften har sedan skärpts från "ligghall, hydda eller motsvarande" till "ligghall eller annan byggnad".

För en tid sedan skickade hon in en ny ansökan.

Måste ordna ligghall
– Men hon kommer inte att få dispens. För att hon ska få det ska vi, och en veterinär, uttala oss positivt om hennes lämplighet, och det kommer vi inte att göra. Hon måste ordna en ligghall eller stall till sina hästar, säger Mattias Gårdlund, djurskyddsinspektör i Östra Göinge.

– Vi begärde att länsstyrelsen ska döma ut vitet i måndags i förra veckan, och om hon inte vidtar åtgärder inom en snar framtid så måste vi överväga att höja vitet. Om det inte händer något då, så kan det bli fråga om djurförbud, även om hästarna inte är vanvårdade.

Senast i november
Mattias Gårdlund konstaterar vidare att miljö- och byggnämnden antog riktlinjer för utegångsdjur i september. Riktlinjer som bland annat säger att ridhästar inte får gå kvar i hage utan tillgång till ligghall eller möjlighet till uppstallning efter den 15 oktober. Avelsston med föl ska tas in senast den 1 november, motsvarande datum för brukshästar är den 15 november.

Torr liggplats
När dygnsmedeltemperaturen understiger fem plusgrader under minst tre dygn ska hästarna få tillgång till torr liggplats oavsett datum.

Överträdelse av riktlinjerna ska "snarast" leda till föreläggande med vite.

– Nu har vi en definition av "vinter", den var lite oklart tidigare. I hästägarens fall är det den 15 december som gäller, och det vet hon. Hon har fått riktlinjerna. Det handlar alltså om ett vite på 30000–40000 kronor, hittills, berättar Mattias Gårdlund samtidigt som han konstaterar att hästägaren har vidtagit vissa åtgärder.

Dåliga presenningar
– Hon har satt upp några Hakiställningar med dåliga presenningar över, men det är långtifrån tillräckligt. Hur gör hon om en häst blir sjuk eller om det kommer en rejäl köldknäpp? Man måste ha möjlighet att stalla in hästarna.

Fotnot: Hästägaren i fråga polisanmäldes av en privatperson för bristande djurhållning den 1 december.

kristianstadsbladet.se

Bra! Det bør være grenser for hva folk kan utsette hesta for.

De skulle tatt seg en tur ut på bygda her og.....

Redigert av - xxxx den 14/12/2004 05:57:12

Fröya

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  22:15:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
I Norge er det krav om leskur med min. 3 vegger og tak. Det skal være tørr liggeplass til alle hestene samtidig. Blir dette fulgt, mener jeg at det er den beste måten å oppstalle en hest på. Synes faktisk mere synd på de hestene som står tradisjonellt oppstallet - enten de står inne meste parten av døgnet eller blir tvunget til å stå ute i små lufegårder i drittvær eller sterk sol time etter time- uten mulighet til å søke ly. Hos oss går hestene inn og ut som de vil. Er det drittvær, står de faktisk ganske mye inne. Poenget er at de velger selv. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  23:39:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hestene her på Os har et leskur iht. loven, men de bruker det aldri. Uansett vær og vind står de ute i en stor klynge. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I Norge er det krav om leskur med min. 3 vegger og tak. Det skal være tørr liggeplass til alle hestene samtidig. Blir dette fulgt, mener jeg at det er den beste måten å oppstalle en hest på. Synes faktisk mere synd på de hestene som står tradisjonellt oppstallet - enten de står inne meste parten av døgnet eller blir tvunget til å stå ute i små lufegårder i drittvær eller sterk sol time etter time- uten mulighet til å søke ly. Hos oss går hestene inn og ut som de vil. Er det drittvær, står de faktisk ganske mye inne. Poenget er at de velger selv.

Opprinnelig postet av Fröya

Hvorfor synes du synd på hester som står inne? Mulig jeg misforstår deg men....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:25:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke synd på hester som står inne mange timer hver dag? Det synes jeg....
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer helt an på hesten, noen mistrives faktisk ved å stå ute hele tiden( natt/ dag)og omvendt

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:41:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syntes heller ikke synd på hester som står inne, så lenge de ikke mistrives med det. ;)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:45:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest hadde gått på utegang hele sitt liv da jeg kjøpte ham.
Da han ble "innehest" la han på seg, ble mer rolig, og la seg ned i boksen hver natt, noe han aldri gjorde ute.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  02:16:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Alle hester er født til frihet, det ligger i instinktene!!:) Ingen hester fortjener å stå inne i "hele evigheten".... Men som jeg som oftest refererer til; alt er opp til hvert enkelt individ!!;)
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  09:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg, men jeg synes det blir litt patetisk å å bruke et argument som "alle hester er født til frihet" osv for å retferdiggjøre utegang fremfor oppstalling.
Vi har nå engang temmet disse stakkars dyrene, som ikke bare må holde seg innenfor et avgrenset område, det gjelder også utegang, men også blir "tvunget" på alt mulig slags utstyr og dill dall.
Så til de som mener at utegang er så voldsomt mye mer frihet burde kanskje stikke fingeren i jorda og innse at hester generelt ikke har så mye frihet.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/01/2005 :  11:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et godt poeng Renegate, tiden som villhest ute i det fri er over for mange år siden.

De er avlet frem som sportshester mange av de nå, og da må man behandle de deretter.

Er det godt vær er selvsagt alle hester ute lenge (ihvertfall min), men er det ufyselig og vått tar man kanskje inn hesten noe tidligere enn vanlig. Det har de ikke vondt av..

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  11:31:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med deg, Renegate, at det blir litt feil å først temme hestene og gjøre dem vant til å være i fangenskap og stå i stall og få stell og for til faste tider, også skal de plutselig være frie og klare seg selv. Utegang er en fin ting, men man må allikevel huske på at man har ansvar for at hesten får mat og det stellet den trenger, for de klarer seg faktisk ikke helt selv.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  11:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra det er noen som er enig
Min står ute fra ca syv om morgenen til syv om kvelden, og da maser han om å få komme inn.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/01/2005 :  16:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Se det fra en annen side. Ok at hesten en gang var "vil og fri", nå er den temmet og trent av oss.... Allikevel kan vi ikke glemme at hesten faktisk er et flokkdyr. At den faktisk, om den får velge selv, nok ville valgt å være sammen med flokken sin og være nettopp "vil og fri" fremfor å stå i bur 22 timer i døgnet.

Mange hester har ikke fått oppleve å "gå i flokk" rett og slett fordi hesten koster mye penger, den "blir så vill", "den brekker beina" osv osv osv. Poenget mitt er at hestens boks tilsvarer omtrent det samme som om et menneske skal bo i et dusjkabinett... Og uansett hvordan vi avler og avler og avler på hesten, så kan vi ikke avle bort det faktum at den er ment for bevegelse.

Poenget mitt, en hver gjør hva en selv synes er best for sin(e) hest(er). Det er da ingen her som har hesten sin på utegang eller boksoppstallet dersom man mente at det på noen måte ville skade hesten. Det er ikke alle som har mulighet (eller lyst) til å slippe hesten sin løs på vidden og la den løpe der "vill og fri". Det er heller ikke alle som har lyst å ha hesten sin stående i bur 22 timer i døgnet uten kontaktakt med andre hester. Men det finnes en mellomting, og jeg har intrykk av at de fleste her har hest akkurat på den "mellomting-måten". Inne om natten, ute om dagen. Som flere med utegangshester sier óg, hestene går inn om det er drittvær. Så lenge man husker at hest er hest, og at vi ikke gir dem for mange menneskelige egenskaper, så kan man faktisk være bortimot enig i denne debatten

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 05/01/2005 :  17:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene har best av å bevege seg mest mulig ja... Men da i land med tørrere og varmere klima.
Tror selv det er bedre for hesten å stå 19-22 timer inne, enn å være ute i fuktig kaldt og rått vær hele døgnet.

Syns det er mye med hester som med barn, vet ikke alltid hva som er best, vill helst løpe ute halvnakne og "fryser ikke".
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/01/2005 :  17:28:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Bruna: Det finnes da vitterlig islandshester, fjordinger, nordlandshester osv. Disse hestene har levd i vått og rått klima "alltid" Hvordan forklarer du den?
(slutt på melding til Bruna)

Uansett, det er dyr, ikke mennesker - og selv om vi fryser så gjør ikke alltid hesten det. Jeg synes det er rart at vi hele tiden skal tro at hesten er kald og at vi skal sette den inn, kle på den osv - når vi ikke gjør det med hverken bikkjen eller katten....

Problemstillingen med fuktig og kaldt vær hele døgnet er vel ikke en gang aktuell for oss som bor på vestlandet. Det er ikke fuktig og kaldt 24/7 hele året. Men ja, heller inne og tørt, enn i frimerkeluftegård uten ly i øsepøsevær, den skal jeg være enig i.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.