hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ute for enhver pris ja....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Ute for enhver pris ja....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  18:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det som er så "vilt og fritt" med utegang, ser Kajsa snakker om vidda her men regner ikke med at hun bokstavelig mener det?
Oppstalling av hesten krever mye mer jobb og penger, og står hesten inne halve døgnet så krever det at man tar seg av den/ ser til den oftere. Noen ganger lurer jeg nesten på om det er all denne"jobbingen" som får folk til å velge utegang.
Før folket hakker løs på meg får jeg vel forte meg å nevne at det finnes folk som fikser utegang bra...¤ oppgitt ¤
Hva gjør dere "utegangfolka" som også er motstandere av dekken med en hesterase som i utgangspunktet kommer fra betydeligere varmere strøk? En fjording, gudbrandsdalshest, islandshest o.l. har en mye bedre forutsetning for å takle "været", og ha det helt fint som utegangshest, og det virker som det er mange eiere av nettopp disse rasene som skriker opp om hvor dyreplageri det er å ha mer varmblodige hester inne....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  00:32:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
I Norge er det krav om leskur med min. 3 vegger og tak. Det skal være tørr liggeplass til alle hestene samtidig. Blir dette fulgt, mener jeg at det er den beste måten å oppstalle en hest på. Synes faktisk mere synd på de hestene som står tradisjonellt oppstallet - enten de står inne meste parten av døgnet eller blir tvunget til å stå ute i små lufegårder i drittvær eller sterk sol time etter time- uten mulighet til å søke ly. Hos oss går hestene inn og ut som de vil. Er det drittvær, står de faktisk ganske mye inne. Poenget er at de velger selv.

Opprinnelig postet av Fröya

Hvorfor synes du synd på hester som står inne? Mulig jeg misforstår deg men....

Opprinnelig postet av Renegate

Jeg synes mest synd på de hestene som ikke kan velge selv om de vil være ute eller inne/søke ly. Synes det er like galt å stenge hesten ute i bitte liten luftegård uten mulighet til å søke ly eller bevege seg noe særlig i time etter time, som å la den stå i "bur" i time etter time. Det hender selvfølgelig at vi også stenger hestene inne. Nå i vinter har vi hatt dem inne nesten hver natt. Og i dag i denne stormet har de også stått inne meste parten av dagen (var redd de skulle få takplater og andre løse gjenstander i hodet og mente det var tryggest for dem inne) Men når de står inne, står de løse i et stort rom og lever i flokk slik som ute. Vi lukker bara døra. De beveger seg faktisk ganske mye der inne. Men pga at hestene vasser til knes i gjørme ute for tiden, har vi måttet velge mellom to "onder". Har kommet fram til at å stå inne om natten og tørke opp er mindre skadelig for høvene enn å stå i gjørma 24/7.

Hester er flokkdyr. De er også skapt for å bevege seg mesteparten av døgnet. De skal også stå med hode lavt (gresse) meste parten av døgnet. Innesperret i en boks har de svært lite bevegelsesmuligheter og står ofte med hodet høyt for å få med seg hva som skjer.

Det dreier seg vel egentlig om sunn fornuft og la hesten så langt som mulig få velge. For oss er det i hvertfall mellomtingen som har fungert best. For ordens skyld så må jeg si at vi har både varmblods, kaldblods, fjording og islandshest i flokken og alle går stort sett uten dekken.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  00:53:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men det er jo flott Frøya, da er du en av de jeg prater om som "får til" utegang, men når det er sagt så har jeg sett flere misfornøyde utegangshester enn oppstallede hester
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  11:10:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg liker vel heller å kalle vår oppstalling for LØSDRIFT i stede for UTEGANG. Utegang er å være ute hele tiden med kun et skur å søke ly i. Våre hester har et fjøs de kan gå ut og inn i som de vil, samtidig som vi har mulighet til å sperre dem inne dersom vi ser det som nødvendig. Føler det er det mest fornuftige her på det våte og vindfulle vestlandet. Spesielt for varmblodsen. Hadde vi hatt ordentlige vintere med kuldegrader og snø i stede for regn, regn og atter regn kombinert med konstant stiv kuling, hadde vi nok latt hestene stå ute hele døgnet også om vinteren. Men da selvfølgelig med leskur og mulighet til å ta dem inn i stall om nødvendig. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/01/2005 :  18:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg liker vel heller å kalle vår oppstalling for LØSDRIFT i stede for UTEGANG. Utegang er å være ute hele tiden med kun et skur å søke ly i. Våre hester har et fjøs de kan gå ut og inn i som de vil, samtidig som vi har mulighet til å sperre dem inne dersom vi ser det som nødvendig. Føler det er det mest fornuftige her på det våte og vindfulle vestlandet. Spesielt for varmblodsen. Hadde vi hatt ordentlige vintere med kuldegrader og snø i stede for regn, regn og atter regn kombinert med konstant stiv kuling, hadde vi nok latt hestene stå ute hele døgnet også om vinteren. Men da selvfølgelig med leskur og mulighet til å ta dem inn i stall om nødvendig.

Opprinnelig postet av Fröya

Jeg tror du er ganske langt fra den utegangen jeg "kritiserer" Frøya

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/01/2005 :  10:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det mulig.......

SAKSET:

Miljöinspektör hotad i telefon

SKELLEFTEÅ
I måndags omhändertogs sex hästar av polis och tjänstemän från miljöavdelningen i Skellefteå. Hästarna var vanvårdade.
Dagen efter blev miljöinspektör Erika Lundqvist hotad i telefon. Hon polisanmälde direkt hästägaren för hot.
- På ett eller annat sätt skulle jag sättas dit, säger hon.

Sedan 2001 har bygg-och miljökontoret i Skellefteå närmare följt utvecklingen på gården utanför Skellefteå. Normalt görs en inspektion vart tredje år på en gård.

- Vi har fått åka dit med jämna mellanrum. Det har aldrig varit så här mycket problem som nu, säger miljöinspektör Erika Lundqvist.

Den tionde januari fick miljöavdelningen en anmälan om vanvård av hästarna. Enligt anmälaren hölls hästarna "ute dygnet runt utan tillgång till ligghall, de fick inget vatten samt för lite foder".

I fredags åkte miljöinspektörerna Fredrik Nilsson och Erika Lundqvist samt distriktsveterinär Karin Sandbäck till gården. De hade assistans av polis.

Efter inspektionen ansåg distriktsveterinär att sex av nio hästar var vanvårdade och senare beslutat miljöavdelningen att hästarna skulle omhändertas.

Djuren hade blivit utsatta för lidande genom underutfodring. Några exempel på anmärkningar:

Två hästar var mycket magra.
Det låga hullet på hästarna innebär att de har svårt att hålla kroppsvärmen i vinterkylan.
Hovvården på fyra hästar var försummad och en sto hade en obehandlad sårskada över vänster öga.
Ligghallen för en del av hästarna var stenfrusen och smutsig och hade troligen inte ströats på länge.

I en hage hittades också ett kastat fölfoster. Fostret var fruset och fåglar hade ätit av det.

En av hästägarna som var med på inspektionen höll inte med om att hästarna var "mycket magra" - möjligtvis var någon häst tunn.
I måndags hämtades hästarna av polis och fördes till en hemlig plats i avvaktan på slutgiltigt beslut från länsstyrelsen. I tisdags besiktade länsveterinär Anna Persson hästarna och nu får hästägarna en chans att yttra sig.

Om hästarna ska avlivas eller säljas avgörs av länsstyrelsen. Det är mindre troligt att djuren förs tillbaka till gården.

I tisdagsförmiddag blev Erika Lundqvist hotad i telefon. Hon antecknade allt och polisanmälde samma dag hästägaren för hot.

Bland annat hotade hästägaren att stämma henne för tjänstefel och smutskasta henne offentligt.

- På ett eller annat sätt skulle jag sättas dit. På grund av mitt beslut hade han blivit mordhotad och det skulle jag få igen på alla tänkbara sätt. Jag upplevde det som ett hot mot mig som tjänsteman och mig personligen.

Med polisanmälan vill hon markera att det finns gränser. Tjänstemän ska inte behöva utstå vad som helst i tjänsten. Hon hade bara djurens bästa för ögonen.

- Det var första gången som jag hotades och det var inte roligt. Det har hänt att djurägare blivit upprörda och besvikna. Men det här blev för mycket.

Sedan september 2003 har hon arbetat som miljöinspektör och vet inte om någon äldre kollega blivit utsatt för hot och gjort polisanmälan.

- Jag tror inte det är så vanligt med hot.

(KILDE: ulf.cederhill@norran.se)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/01/2005 :  11:22:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff.....

Lurer på om det er like mye inspeksjon i Norge som i Sverige?
I så fall skulle det kanskje vært det...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.