hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stri hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Stri hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beverly Hoff

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  01:48:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeverly Hoff  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har ei eks-traverhoppe som er så stri når jeg rir.... Hun strekker ned hodet og raser avgårde..... Når jeg rir på tur med noen skal hun alltid rase forbi dem. Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre?? Hjelper det med pessoa-bitt?? Hva syns dere??

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2005 :  15:25:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har selv ridd endel aktive travere,og min egen tidligere traver.
Det letteste er å lære hesten hvordan ridningen skal foregå fra starten av,men med lite ridde travere og travere som "hurtigkjøres" på veier o.l. må hesten faktisk lære dette fra starten av. Det vil ta deg litt tid,men både du og hesten vil få større glede av hverandre etterpå. Hoppa di gjør vel forsåvidt ikke noe feil når hun legger seg på og løper,det er dette hun har lært å gjøre.
En metode som har fungert fint for meg,er denne: Bitt som pessoa har jeg dårlig erfaring med. Personlig har jeg aldri hatt behov for å bruke det,lærer heller hestene mine å gå med mildere bitt og få samarbeidet oss i mellom til å fungere bedre. I "verste fall" bruker jeg et tyngre,smalere trinsebitt,først og fremst på godt trente hester.
Jeg vil først og fremst forsikre meg om at hesten er skadefri og har nok tillit og respekt for meg til at det er "trygt" å bli med meg å ri. Mangler dette,er det mye som må jobbes med..
Så ville jeg ha lært henne å tenke på en annen måte. Hodet hennes er programert til å tenke rett fram,tempo! Strammer noen tøylene,mer tempo! Du må lære henne til å tenke både til høyre,venstre,bakover OG framover. Har du for dårlig kontroll i salen når du rir henne,ville jeg ha begynt på bakken. De fleste hester viker for press,de må bare jobbes med.
Når dere rir,er det lurt å legge inn volter o.l. små øvelser,slik at hun blir mer oppmerksom på at det faktisk skjer andre ting. Prøver hun å stikke,ikke dra hardt i begge tøylene. Hesten vil sannsynligvis motsette seg den virkningen det gir. Ta tak i en tøyle,ri henne på en volte til hun sakker farten. Det er slitsomt å rase rundt i ring,forhåpentligvis vil hun etterhvert forstå at du er konsekvent på å gjøre det ubehagelig for henne når hun løper. Man må sette hesten til å gjøre ting som er mer slitsomme og arbeidskrevende når hun prøver å stikke. Hester er smarte dyr,de vil som oftest gjøre det som er lettest for seg selv. Hun vil skjønne at det å forsøke å stikke,betyr mye slitsomt arbeid.
Det at hun raser forbi andre,har nok mye med løpsinstinkt å gjøre,eller angst for å bli igjen alene. Det er ofte dumt å la en tidligere traver løpe på siden av en annen hest,det lureste er å holde dem på rekke med litt avstand. Prøver hun å rase forbi andre hester når dere kun skritter,er det noe som er veldig galt..
Dersom du sitter og holder konstant i henne,er det veldig uheldig. Dersom du ikke har latt henne gå med løsere tøyler,prøv det. I mange tilfeller er det lurt å gi hesten denne tilliten. Ofte kan dette være nok til at de slutter å rase avgårde. En hest som drar ned hodet og løper,forsvarer seg ofte mot en for hard,ufølsom hånd. Jeg påstår ikke at du rir på denne måten,men det er faktisk mange som gjør det ubevisst. Jeg har tidligere selv gjort den feilen når jeg har vært engstelig for at hesten skal rase avgårde.
Er det vanskelig å få til dette på tur,ville jeg ha holdt meg på et inngjerdet område i begynnelsen. Husk at en ukontrollerbar hest kan være farlig for både deg,seg selv og omgivelsene.

Kort sagt,jeg ville ha satt meg inn i hestens psyke for å hjelpe henne!
Håper du ihvertfall fikk noen nye tanker..

MVH Kine
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 08/02/2005 :  21:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei.. har en del erfaring med stri hester. Pessoabitt kan du prøve, MEN jeg må advare deg, hestene kan nemlig bli imune mot det bittet. Og da er det hjelpemiddelet oppbrukt!!! Et annet bitt som kan funke, som er sterkt, men samtidig mildt er gag-bittet. Det er kun sterkt når du bruker det konsekvent på å stoppe henne. Og som vanlig trine-bitt når du gir henne tøylene.... Er hun styrbar, så kan volter hjelpe når hun stikker.
Longering er også en god ting, der du faktisk må få henne til å lystre på stemmen, som hun senere kan assosiere senere når du rir!

Vel, får håpe du får skikk på henne!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  23:17:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joa, å bytte bitt kan i noen tilfeller hjelpe- MEN det er ikke noe løsning på problemet! Først bør du se til at alt utstyr passer og at hesten er helt frisk.
Så må du heller lære hesten å lyde signaler og se på deg som din leder. Løsninger som Kine nevner, kan være noe for deg. Tren lydighet på bakken, og få hesten var i munnen. Bruk også sits og pust til å kontrollere den.

Hege Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 09/02/2005 :  09:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.. Jeg står fast ved å bytte bitt. Jeg har hatt mange forskjellig kalibre av travere der jeg om trent har hatt en håpløs oppgave med å få hesten på "bakken". Ikke alle hester som har gått på banen er mottakli for rolig, bakke-grunntrening. Jeg sier ikke at det må gis opp, eller at det er tull. For alle har godt av det. MEN en midlertidig løsning til man kommer fram til et bedre utgangspunkt er å endre på utstyr, såfremt ikke hesten har vondt. Du bør sjekke munnen hennes også, lenge siden tannrasp?
Adjø så lenge
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/02/2005 :  23:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som kan hjelpe med åbytte bitt er at det er så pass skarpt at du ikke trenger å 'henge' i tøylen, eller sitte å dra i 500m før ehsten stopper. Ett kjapt og effektiv drag, så stopper hesten. Da blir den ikke så seig slik enkelte kan bli spes. kaldblods. De stopper, men det tar mange år før de er helt nede i skritt, selv om de senker farten hele tiden. På en traver, dersom du første begynner å holde, så må du som regel fortsette med det også. Så en bør ta så lite i tøylen som mulig, og slippe ut så fort som mulig.

Pessoa ville jeg ikke brukt uansett. det er et elendig bitt som er vinglete og gir uklare beskjeder! Da ville jeg heller brukt et Pelhalm bitt eller noe slikt. Jaktkandar skal visst være veldig godt også.

En slik hest ville jeg først jobbe litt med på bakken, først trent på litt enkle leieøvelser, rygge, flytte bak- og frempart, helt basic altså. Siden gått over på å lære hesten å vike for bittet. Det gjør du enkelt og greit ved å ta på hodelag og tøyler, stå ved siden av hesten og trekk forsiktig i tøylene, slipp når hesten legger vekta bakover! Etterhvert ber du om mer, ett skritt, to, tre osv. Vær rask med å slippe! Så begynner du å skritte med hesten (du går fremdeles ved siden av), trekk forsiktig i tøylen og slipp når hesten stopper (evt. også be om at den rygger litt, for å forsterke stoppen). Når vdu er sikker på at hesten kan vike for bittet så gjør du samme øvelser når du sitter på den. Når du får over til trav så prøv å trave i korte perioder. Dette for at ehsten i det hele tatt skal forstå hva bittet betyr, det er det faktisk overraksende få som gjør.

Når du rir siden så ville jeg øvd masse på å ri forbi andre hester, samt la dem ri forbi deg. Dette er stort sett bare en tilvenningsak. Øv på å stoppe og al de andre gå fra deg, så ta de i gjen i rolig trav, eller skritt. Ri mye volter, serpentiner, overganger osv. slik at hesten får noe å jobbe med å tenke på, bruk gjerne trær o.l. til å ri rundt.

One rein stop! Lær ehsten det! Drar ehsten hodet ned klarer du ikke å stoppe uansett. Da må ehsten inn på volte. Du klarer ikke å stoppe en hest med begge tøylene, da er den sterkere enn deg. Men får du kontroll over hodet ved å ta inn kun ene tøylen, så gjørdet! Ellers klarer du det ikke. Kjenner du at ehsten begynnerå stresse, så ta den inn på en volte til den roer seg. Som sagt, gi den masse å jobbe med!

Lykke til.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  22:34:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er ganske, ganske enig med både Irriducibilli og Supermaja.
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 11/02/2005 :  08:55:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg er veldig enig i at du må ta problemet ved roten. Begynn forfra igjen og tren på følsomhet og kommunikasjon på små signaler.

Og, ja, det KAN virke med å bytte til et sterkere bitt, som en pelham, OM DU VET HVORDAN..... For at dette skal virke må du gi etter for presset i rett tid og alltid gi rett signaler. På denne måten får du en hest som blir mer og mer lydig. Gjør du ikke dette får du en hest som blir hardere og hardere...
Og husk: Gag skal ALLTID ris med TO tøyler! Det er som et trinsebitt med innebygget nødbrems, og nødbremsen er veldig hard, så vær forsiktig... (gag betyr å kvele....)

Det du også kan teste (jeg anbefaler dette!) er å gå over til bittløst hodelag, sidepull er min favoritt. Mange hester som er vanskelige på bitt, reagerer veldig bra på dette. Og om det er at hun tar ned hodet som er problemet, vil en sidepull virke bra, da den presser på nesa og trekker da hodet i rett retning. Dette er også en veldig mye snillere løsning enn å sette på et hardere bitt.

Husk, nøkkelen til en lydigere hest er at du fjerner presset i rett tid, dvs når hesten viker, og gir rett signal. Dette er hva som virker i lengden, ikke skarpere bitt.

Cessa
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  14:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si meg enig med hege.jo her.
Tror nok et annet bitt med skarpere effekt bare vil være å gjøre situasjonen verre.
Tror jeg ville gjort som bla. Cessa og hege.jo nevner her å starte på nytt med grunntrening ifht. lydighet, kommunikasjon og følsomhet.

Husk at utstyret man bruker på hesten skal være et hjelpemiddel ikke en livsnødvendighet.'

Har du tenkt over hvordan du bruker tøylene på denne hesten?
Sitter du og drar og drar uten stopp, isåtilfelle er det greit å nevne at den mest følsomme hest kan få "veddeløpstendenser" ved slik "innvirkning".

Ønsker deg lykke til med arbeidet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 11/02/2005 14:02:12 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  19:33:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det du også kan teste (jeg anbefaler dette!) er å gå over til bittløst hodelag, sidepull er min favoritt. Mange hester som er vanskelige på bitt, reagerer veldig bra på dette. Og om det er at hun tar ned hodet som er problemet, vil en sidepull virke bra, da den presser på nesa og trekker da hodet i rett retning. Dette er også en veldig mye snillere løsning enn å sette på et hardere bitt.

Dette kan OGSÅ virke som aktiv dødshjelp. Ikke ALLE hester responderer veldig bra på bittløst, tro meg. Jeg ville i dette tilfellet kontaktet dyrlege, få hesten eksaminert, og var den frisk, bytte bitt og prøve det først.

Gag er ikke noe likandes bitt, da er det bedre med stangbitt. Gag gir følelsen av å "ikke være der du vil ha det" i likhet med pessoa. For mye "slingringsmonn".

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/02/2005 :  13:30:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aktiv dødshjelp med sidepull ? ? ? Det tror jeg du må utdype litt du.... I mine øyne er en sidepull LANGT mildere og snillere mot hesten enn et bitt.

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 12/02/2005 :  13:45:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Aktiv dødshjelp faktisk....

Jeg skrev jo at MANGE hester reagerer bra på dette....ikke at absolutt alle gjør det... Og jeg venter jo at man prøver dette på et sikkert område før man galopperer ut på tur...man setter jo ikke på nytt utstyr og stoler blindt på at det virker perfekt på sin hest...

Sorry om du synes jeg gir teite og farlige tips, men min erfaring er denne, og jeg vil bare hjelpe.

Og selvfølgelig er det jo en forutsetning at hesten ikke har et medisinsk problem!
Og om du ser etter så anbefaler jeg å trene hesten skikkelig fra grunnen først, og gjør man dette vil jo ikke hverken medisinske eller kommunikasjonsproblemer være årsak lenger. Og når det er gjort ser jeg ingen som helst grunn til at sidepull skal være noen aktiv dødshjelp...

Men for all del, sett på et sterkere bitt og jobb i vei! Spesielt siden problemet mest sannsynlig er feil innlæring/trening og feil oppfølging, så vil nok et sterkere bitt gjøre hesten så mye bedre...

Jeg er veldig skeptisk til å anbefale sterkere bitt (eller noen annen form for "hjelpemidler") til urutinerte/uerfarene ryttere, da faren for feilbruk er stor.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2005 :  14:20:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sorry om du synes jeg gir teite og farlige tips, men min erfaring er denne, og jeg vil bare hjelpe.

Og selvfølgelig er det jo en forutsetning at hesten ikke har et medisinsk problem!
Og om du ser etter så anbefaler jeg å trene hesten skikkelig fra grunnen først, og gjør man dette vil jo ikke hverken medisinske eller kommunikasjonsproblemer være årsak lenger. Og når det er gjort ser jeg ingen som helst grunn til at sidepull skal være noen aktiv dødshjelp...

Men for all del, sett på et sterkere bitt og jobb i vei! Spesielt siden problemet mest sannsynlig er feil innlæring/trening og feil oppfølging, så vil nok et sterkere bitt gjøre hesten så mye bedre...

Jeg er veldig skeptisk til å anbefale sterkere bitt (eller noen annen form for "hjelpemidler") til urutinerte/uerfarene ryttere, da faren for feilbruk er stor.

Jeg syns IKKE du gir teite tips, langt ifra. Du misforstod hva jeg mente.
Jeg syns ikke tipset ditt var idiotisk selv om jeg ikke var helt enig

Det jeg mener er at har du en tilnærmet lik ustyrbar hest, er ikke sidepull noen god løsning til å begynne med, selv med bakketrening. Selv om hesten responderer supert i ridebanen , eller på det safe stedet, er det langt ifra sikkert at den bryr seg like mye utenfor. Og DA blir det farlig.

Når det kommer til sterke bitt, så er det sett fra mitt ståsted både tryggere og svært effektivt. Jeg har vært ute for min del hester med denne vanen, og et lite trekk i ene tøylen er hestens hode oppe igjen.

Hadde jeg eid denne hesten, ville jeg også prøvd å finne ut hvilket bitt hun har vært trent med. Crescendo? Pessoa? Pelham? Dstang? kan være mye som har gjort hesten slik.

Det er også viktig å huske at det er en tidligere løpshest man sitter på. De har ofte trang til å være først.

Men meninger om treningsmetoder er like mange som det er hesteeiere der ute i verden.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/02/2005 :  19:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bittløst kan fungere utmerket. Så lenge man ikke gjør slik som alt for mange gjør, tar det og rir ut på tur...

Det som er greit med bittløst på travere er at de som regel er vandt til å bli dratt mye i munnen, og at de automatisk stresser seg opp når de får på hodelag med bitt. Så lenge du rir uten bitt så har du ikke den stressende faktoren lenger, og hesten blir mye lette å håndtere. Men det krever også at du har jobbet skikkelig med hesten på bakken først, for du kan ikke tvinge hesten til å stoppe slik du i stor grad kan med bitt. Selv om bittløst kan være sterkt nok, for all del.

Så bittløst kan være et veldig godt alternativ ja! Vet om flere travhester som går super så lenge de slipper bittet!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/02/2005 :  12:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig litt skremmende å lese anbefalinger om skarpere bitt når ingen her har forutsetning for å vite noe om hva slags "tøylebruk" Horzy girl benytter seg av..

Uansett er det jo ganske tydelig at hesten ikke er lydig for rytterens innvirkning, den strekker jo hodet ned og raser avgårde, ignorerer rett og slett rytteren som sitter oppå.

Hvis det nå er slik at rytteren ikke er "interessert" i å jobbe med med hesten fra bakken med det grunnleggende på nytt, noe jeg personlig mener hun burde gjøre, burde hun i alle tilfelle ikke bytte til et skarpere bitt, noe jeg bestemt mener vil gjøre situasjonen mye verre.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 13/02/2005 :  14:28:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å være helt ærlig synes jeg begge deler kan være like skummelt å anbefale. Uansett mener jeg hensynet til rytteren og omgivelsene må gå først - det vil si sikkerhet.

Greit nok at problemet bør løses, men slike problemer er ikke for gud og hvermann. Det krever masse jobb og trening som mange ikke har forutsetninger eller muligheter for å utføre. Ideelt sett hadde hesten nok hatt best av grunnleggende trening fra bakkenivå, og deretter en gjennomkjøring i grunnleggende dressur så den ble oppmerksom - fortrinnsvis innefor gjerde/ fire vegger. Det er allikevel ikke ensbetydende med at problemet vil forsvinne på tur.

Feiltrinn koster, og er man ikke rutinert nok/ har tilstrekkelig med hjelp igjennom en slik fase så kan resultatet fort bli værre ved at man i tillegg får en frustrert og stressa hest.

Forøvrig er vel neppe full trekkraft på trinsebitt noe særlig mer behagelig enn "nødbrems" på f.eks. stang? Jo raskere stans, desto kortere ubehag for både hest og rytter. Mange hester fungerer jo etter "drar du så drar jeg tilbake" prinsippet - noe som er meget forståelig!

En liten sjekkliste (og ikke nødvendigvis i nevnte rekkefølge hvis noen vil krangle på den, og ja - jeg har helt sikkert glemt noe).
1. Har hesten vondt noe sted? Sener/ ledd/ muskulært? Tenner?
2. Hvordan rir dere, er det en "gjeng på rasetur"?
3. Får den for mye kraftfor?
4. Passer utstyret?
5. Har du muligheter for å få hjelp?
6. Har du tilgang på ridebane/ hall?
7. Hva kan du, og hvilke "mål" har du med denne hesten?

Tror ikke jeg vil gi noen anbefaling på grunnlag av den informasjonen jeg har om deg og hesten . Hadde det vært min hest vet jeg hva jeg hadde valgt, men du er ikke meg. Uansett har jeg observert at særlig punkt 2, 3 og 4 har vært utbredt, men vet ikke om det er tilfelle her.

Uansett, lykke til. Jo mere informasjon du kan gi, desto lettere vil det være å hjelpe deg videre .
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.