hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan man fjerne uvaner helt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Kan man fjerne uvaner helt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  19:21:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har sitti og tenkt på dette en stund nå. Si at en hest er krybbebiter, luftsluker, vever, sparker i døra eller andre uvaner som er irriterende og i visse tilfeller kan være skadelig. Hvis man da aktiviserer hesten mer ved f.eks mer utegang eller leker i boksen som fokuserer oppmerksomheten på noe annet, vil ikke da dette bare forskyve problemet? Hvis man så setter hesten inn igjen, eller tar vekk lekene i boksen, vil hesten da ha slutta med uvanene den har, eller vil de komme tilbake?
En situasjon jeg tenker meg er hvis man har en hest som f.eks vever. Man lar hesten gå mye ute og dette gjør at når hesten da står inne så vever den ikke. Den er altså "kurert". Hva så hvis hesten blir syk og må stå inne i flere uker? Vil ikke hesten da veldig fort kunne begynne å veve igjen?
Kan man da si at hesten er kurert? Går det i det heletatt an å kurere slike uvaner slik at de ikke kommer tilbake igjen? Isåfall, hvordan?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  19:34:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror desverre at det er mange uvaner man aldri klarer å fjerne helt. Det blir endel av personligheten til hesten, og dermed dens natur.
Jeg har ikke som jeg kommer på hørt om hester som har blitt helt kurrert, men man kan dempe uvanene.
Hester med slike uvaner du nevner trenger uansett mye oppfølging og jobbes mye med, tror det er mange som ikke har kompetanse eller mulighet til å gjøre så mye med de..
Litt satt på spissen:)

Hege Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  20:08:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Men hva gjør man da hvis f.eks hesten blir syk og må stå inne i flere uker? Uvanene vil jo bare rase tilbake, og man får jo faktisk ikke mulighet til å "stue dem vekk" ved aktivisering i f.eks utegang. Man må jo bli sittende med et ganske stort problem etterhvert. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  20:09:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det går an å ha hesten i sykehage ute; en bitteliten paddock med størrelse som en boks. Men dette krever selvfølgelig at hesten er i en slik stand at den kan gå fra stallen til hagen. Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  21:50:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Uvanene som hester legger seg til i boksen er deres måte å takle et problem på. Problemet er som regel "kjedsomhet", dvs ingen mulighet til å utøve sin naturlige atferd. Hvis du gir hesten de rette betingelsene (utegang, selskap, aktivisering..), vil uvanene slutte fordi den ikke har et udekket behov lengre. Men når hesten stenges inne igjen, kommer den samme frustrasjonen tilbake. Da er ikke hesten dummere enn at den går tilbake til sin gamle måte å takle frustrasjonen på.

Det er faktisk vist at dyr som utvikler sånne uvaner som du nevner (stereotyp atferd), har et langt lavere stressnivå enn dyr som ikke utvikler dem - det vil si de som bare står i boksen og kjeder seg uten å finne noen måte å takle det på. Når hesten utfører sin "uvane", frigjøres det stoffer som gir den et velbehag. Ulempen med uvanen er jo når den fører til skader (på hesten eller inventar). Å bare sette opp sperre for veving uten å forbedre miljøet, vil utsette den for mer stress enn om den får lov å fortsette å veve. Det samme med luftslukerhalsbånd.

Når det gjelder sykdom, bør det ikke være noen krise at hesten går tilbake til uvanen for den perioden den må stå, så lenge det ikke forverrer sykdommen (kombinasjonen forbenshalt og veving, f.eks). Jeg ville i såfall forsøkt å sette hesten ut i sykepaddock, eller i det minste sette den i en boks hvor den kan stå og se ut e.l.

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/02/2005 :  22:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk aldri tenkt på det som at man kurerer hesten for div. 'uvaner', men at man forbedrer levekår og forebygger. En hest som sluker luft vil jo begynne å sluke igjen dersom man setter den tilbake i boksen. Det må man forvente. Så at man skal kunne kurere slike uvaner synes jeg blir en litt feil vinkling. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/02/2005 :  23:57:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hester kan også sluke luft ute på beite, hva gjør man da? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.