hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araberhester i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araberhester i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  15:56:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Det er merkelig at NAF har så mye mer rett enn de som faktisk har drevet med dette i noen tusen år. "

Enig. At folk sitter her og kritiserer ARABERNE, for å avle arabere på feil måte er ganske oppsiktsvekkende. Er det noen som burde vite hvordan en araber skal se ut er det vel det arabsike folket selv??
Gå til toppen av siden

Hagen Arabians

Skrevet - 17/01/2005 :  22:43:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Syntest etter hvert at det er blitt så mange faktafeil og rare meninger at jeg må tillate meg med noen få faktaopplysninger.

La meg få begynne med å si at jeg synes det uansett er en uting å rakke ned på andres hester enten det gjelder rase eller individ, selv om de fleste av oss har sine favoritter bør en person som virkelig seriøst interreserer seg for hester ha rom alle raser og individer

Når det gjelder diskusjonen her så bærer den preg av mye synsing og lite fakta.,
Til å begynne med må jeg vel få lov å nevne at "Araberne" som det så ofte henvises til nok ikke hadde satt pris på å bli snevret inn til an liten øy(Bahrain)

Det drives selvfølgelig også oppdrett etc i de andre større Arabiske landene som Saudi Arabia, Quatar, Dubai.... da det er like sterk tradisjon her som i Bahrain selvfølgelig.
Det er også interressant å merke seg at disse landene også i stor grad kjøper og importerer gode individer fra Europa,kan i denne sammenheng nevne hingstene Bistro Og Insh Allah som faktisk ble avlet frem i Sverige.

Når det gjelder påstandene om den såkalte "renheten" i avl av Bahrainske araberhester så er dette direkte feil. Mange av Grunnhoppene i Bahrains stambok ble importert fra Saudi Arabia og Quatar på 30 og 40 tallet. (ref Peter Upton).
Bør vel også legge til at et tidligere nevnt stutteri som markedsfører de rene Bahrainske linjene i høy grad er et komersielt foretak.
Bør vel også nevne at The Royal Stud i Bahrain er medlem av WAHO (World Arabian Horse Organization) og Det er faktisk WAHO sin definisjon av Araberhester som er gjeldende. Det er også den som er brukt av NAHF (Norsk Araberhest Forening. (Ikke NAF som er Norges Automobil Forbund) og som det helt riktig er blitt referert til her flere ganger.
Når kommer til de såkalt rene Egypternekan jeg med mange nok styre meg dette er stort sett en definisjon som er kommet av økonomiske hensyn. (Tillater meg igjen å bruke Peter Upton igjen) Det eneste man oppnår med å bruke definisjonen ren, enten det gjelder egyptere, Rusiske Arabere, Polske er å skape forvirring.

Når eksteriør og avl av ekstremiteter er det selvfølgelig en viktig og aktuell debatt som nok krever et helt annet grunnlag. Selvfølgelig er det ekstreme avarter .hovedsaklig i USA,men skal kanskje også nevne at USA har størstedelen av av Araberne i Verden med tilsvarende variasjoner. Når det gjelder Europa (Norge inkludert legges det vekt på mer brukspregede bevegelser etc.
Det er også feil å legge for stor vekt på bilder fra utstinng, for det første lyver bilder, og det andre man må tenke på er at hestene vises frem for å markere trekk så tydelig som mulig, Disse araberne går selvfølgelig ikke rundt med utstrakt buet hals og utstrkket kropp hele tiden!!
Skjønner heller ikke problemet med at disse hestene er pent stellt under en utstilling hvor mye av poenget er å ta seg bra ut.
Og ærlig talt arabermiljøet og utstillingene er faktisk både uformelle og hyggelige. Det er jo flere andre grener av hestesporten hvor det finnes mye mer jåleri med feks. fletting av man og tonnevis av utstyr, snippkjoler hatteparader etc.

Skjønner heller ikke at det stadig om igjen diskuteres om bruk av araberen, har enda tilgode å se såkalte utstillings arabere som ikke kan brukes. Araber hesten er en av de mest anvendelige raser som finnes med spesielle pre. innen distanse hvor de er uslåelige.
Vil også nevne at Magnum Psyche som ble omtalt her flere ganger , foruten og selv være en fantastisk hest også avler ekstremt bra , nok her er det å nevne res Junior World Champion CE Magnum som i tillegg til også har et fantastisk gemytt På www.oppreva-araber.com kan dere se bilder av ham og flere andre tarabere i toppklasse.,

Dette blir litt for langt så jeg avslutter , men jeg synes flere av dere som har uttalt dere så bastant ut i fra bilder her i forumet burde ta dere en tur innom nærmeste araber stutteri og heller se litt på hestene.

Redigert av - Hagen Arabians den 17/01/2005 22:46:30 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  23:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et fint avslutningsinnlegg på dette emnet synes jeg
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 19/01/2005 :  00:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Roxira: Radames II sto til avl her i Norge for kun få år siden (3 år om jeg ikke tar helt feil). Så Authentic Egyptians ble brukt som eksempel på bra hester, Authentic Kharazi sto til avl i Norge for 2 år siden, og Nabeel II (i ettertid eksportert til Saudia Arabia, tror jeg det var) sto her for 8 år siden.

Å sammenligne avl i Norge med Danmark og Sverige (eller til og med USA) er helt umulig, da bare Sverige har 10 ganger så mange hester som vi har i Norge... I USA avler de så dere omtrent ikke vil tro det. Ganges har vært leaset til USA fra Michalow State Stud i Polen (han dro tilbake i fjor sommer), og jeg leste senest i dag om EN person som ventet 50 (ja, FEMTI) føll etter han i år...

Det må også nevnes at å bruke Magnum Psyche som et eksempel på at araberene har tynn hals blir helt feil, da den hesten faktisk er operert i halsen, noe som gjør den tynnere enn den var.

Magnum Psyche har avlet veldig mange bra hester, og har også et avkom i Norge nå (født 2004).

Må innrømme at Magnum Psyche aldri har vært min favoritt blant araberene, selvom han er flott.

Om dere vil se hva araberfolket (det amerikanske stort sett) selv mener om araberhesters eksteriør, ta en kikk på http://www.awhitehorse.com/horsesmouth/index.php? og under The Conformation and Judging forums.

Noen veldig bra arabere (i mine øyne) er/var:
Ruminaja Ali (her som 4-åring) helegypter

*Muscat (russer, importert til USA)

Padron (russiske linjer) farfar til Magnum Psyche

Eternity Ibn Navarrone D (Egyptisk relatert og World Champion 2004)

Imperial Baarez (helegypter)

Aulrab (engelske linjer)

Aladdinn (polske linjer, importert til USA fra Sverige. Ble faktisk funnet på et sirkus av en svensk oppdretter)

Kordelas (polsk, importert til USA)

Og hvem var det som ikke drømte om hesten som spilte i the Black Stallion da vi var yngre? Her er Cass Ole!

Og sååååå mange flere...

Til sist, selv om Magnum Psyche ikke er blant mine favoritter
Magnum Psyche og Padron ved siden av hverandre

Redigert av - Aremeriel den 19/01/2005 00:41:09 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  11:32:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det må også nevnes at å bruke Magnum Psyche som et eksempel på at araberene har tynn hals blir helt feil, da den hesten faktisk er operert i halsen, noe som gjør den tynnere enn den var.

Hvis det er tilfelle, syntes jeg det er helt rett av folk å si at halsen ser unaturlig og feil ut, siden den fatisk er det! Å stille ut og kåre hester som har hatt "plastiske operasjoner" er da forkastelig, forstår ikke hvorfor det skal være lov.

Eternity Ibn Navarrone D, de andre også, var nydelig, og uten den unaturlige halsen og overdrevne sminken. :)

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  11:45:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ja nå kom det inn masse lekre hingster her ja!! Tror jeg vet om hvem jeg vil forhøre meg med når tiden er inne for å bedekke hoppa mi!!
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  12:16:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men disse hestene fra det arabiske stutteriet , er de no-good ? Skjønte ikke helt den jeg... Virker jo rart at arabiske-mennesker avler araberhester som ikke følger standarden.. ?

Og hvorfor skal de ha slik rar rygg... helt plankerett liksom... ?
Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 19/01/2005 :  13:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må helt ærlig si at jeg foretrekker polakkene fremfor de egyptiske, iallfall amerikanskalet. Ok, så er jeg ikke helt upartisk (de 4 hoppene jeg stelte i USA var polske, og nyyydelige... Skulle hatt digitalkamera, så skulle dere få sett! Ingen greyhoundtynne barbiehester akkurat.)

For øvrig er løpsaraberne de jeg personlig mener har best allroundbygning, uansett avstamming. De er mindre showy, men til gjengjeld mer "hesteaktige" siden de faktisk skal løpe, ikke danse..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  13:53:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men disse hestene fra det arabiske stutteriet , er de no-good ? Skjønte ikke helt den jeg...

Hagen Arabians sier "Når det gjelder påstandene om den såkalte "renheten" i avl av Bahrainske araberhester så er dette direkte feil. Mange av Grunnhoppene i Bahrains stambok ble importert fra Saudi Arabia og Quatar på 30 og 40 tallet. (ref Peter Upton)." Dette er sikkert korrekt, jeg vet ingenting om dette, fant bare stutteriet på WAHO som et eksempelt på et stutteri i Arabia. Forsåvidt er jo både Saudi Arabia og Quatar også Arabiske land (og mye større land, Bahrain ligger på en liten øy i bukta mellom Quatar og Saudi Arabia, for de som lurer), så forstår ikke helt problemet?

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  15:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så det er ikke rene arabere? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  18:40:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jo, de er arabere, men poenget var vel at de ikke er av ren Bahrainsk avstamming (sånn jeg forsto det). Grunnhoppene til den Bahrianske stamboka var ikke fra selve øya, men ble importert fra nabolandene Quatar og Saudi Arabia.
Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 19/01/2005 :  18:47:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis det er tilfelle, syntes jeg det er helt rett av folk å si at halsen ser unaturlig og feil ut, siden den fatisk er det! Å stille ut og kåre hester som har hatt "plastiske operasjoner" er da forkastelig, forstår ikke hvorfor det skal være lov.

Eternity Ibn Navarrone D, de andre også, var nydelig, og uten den unaturlige halsen og overdrevne sminken. :)

Opprinnelig postet av MissEva

Når det gjelder Magnum Psyche, så ble eier/utstiller utestengt fra utstillinger i tror det var 5 år, men husker ikke hvorfor.
Magnum Psyche ble visstnok (i følge det jeg har hørt fra amerikanske kilder) operert på grunn av krybbebiting (eller noe sånt), så vil ikke kalle det en plastisk operasjon, selv om det er mange diskusjoner om akkurat det i USA. Magnum Psyche ble stilt de første gangene før operasjonen, og i USA har de ikke kåring slik som vi har på hingster. Han har ikke vært utstilt mens eier/utstiller var utestengt.
Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 19/01/2005 :  18:53:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bahrain er et ganske lite land, det har kanskje ingen innfødt hestestamme..?
Og det er da heller ingen som har påstått at bahrains araber er en egen gren, bare at de er mindre ekstremt stilisert enn enkelte andre. Kanskje fordi de ikke eksporteres så ofte, og dermed ikke så lett påvirkes av vestlig smak?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  18:53:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ok. :) Ja regnte med de hadde en annen grunn til operasjon, men når operasjonen har en innvirkning på hestens eksteriør, syntes jeg ikke hesten burde gjøre det såpass godt på utstillinger. Det oppmuntrer på en måte andre til å fikse på hesten sin, når de ser at Magnum Psyche gjør det såpass bra. Sender ut litt feil budskap til folk. Ille nok med Ekstreme Makeover og sånt vås til mennesker, får håpe dem ikke starter liknende trend for dyr :P
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  18:55:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bahrain er et ganske lite land, det har kanskje ingen innfødt hestestamme..?
Og det er da heller ingen som har påstått at bahrains araber er en egen gren, bare at de er mindre ekstremt stilisert enn enkelte andre. Kanskje fordi de ikke eksporteres så ofte, og dermed ikke så lett påvirkes av vestlig smak?

Ja samme tenkte jeg, så forstår ikke derfor hvorfor det skal ha noe å si at hestene kommer fra nabolandet; de er jo like mye arabere.

Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.