hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Refleksdekken--> Falsk trygghet spør du meg...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Refleksdekken--> Falsk trygghet spør du meg...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

jalla

Skrevet - 04/01/2005 :  12:37:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig har jeg ikke sansen for refleksdekken. De som jeg har sett er gule, ja, med en liten refleksstripe ved låret eller annet sted bakpå der. Poenget er at selv dekkenet ikke er av reflekterende stoff (de jeg har vært borti allefall), og dermed kunne kunne det like så godt vært et svart dekken med en liten stripe refleks på.

Falsk trygghet spør du meg! Folk tror de er svært synlige fordi de har et refleksdekken som det lyser gult av, og er kanskje mindre forsiktige i trafikken. I dagslys ja! Men det lyser ikke mere enn et vanlig dekken i mørket...
Dekkenet kan selvfølgelig være kjempefint i dagslys. Undersøkelser viser at hest & rytter blir oppdaget opptil 3 sekunder tidligere dersom de bruker reflekser på dagtid. Og da kan jo disse dekkenene være fine å ha. Men jeg personlig har aldri sett ryttere som bruker reflekser på dagtid... Dessverre! Er det noe jeg ikke slurver med, så er det refleksbruken med hest.

Men gud så effektivt (og stilig) det hadde vært dersom hele stoffet på dekkenet hadde reflekterende stoff, ikke bare den lille stripen...

Opal

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  12:56:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er nok mange som tror de er veldig synlige fordi de har "refleksdekken" mens de i praksis har en liten refleksstripe langs siden av hesten....

Det er så mange tullinger ute å kjører bil at man må alltid tenke at men omtrent er usynlig for bilister uansett hvor mye refleks man har på...Min siste investering er en blinkende lampe (med rødt lys = feste bak ).

Dessuten kan det være lurt å planlegge rideveien litt slik at man f.eks unngår å få biler bak seg rundt en krapp sving hvis man er mere synlig for møtende trafikk ved å ri på "feil" side akkurat der....(dersom det ikke er en svært trafikert vei osv...)

Spesielt skummelt nå hvor det kan være glatt...Svært få bilister som tar hensyn...Mange kjører jo som om de ikke registrerte at de passerte en hest i det hele tatt..
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  13:28:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Det er veldig kjekt når det er lyst og tåke ute!

Jeg har skaffet med et fleeceridedekken som hele kantebåndet på hele dekkent er refleks pluss to striper på hver side på rompa... Skikkelig fint!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  13:45:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Refleksdekken gjør deg (desverre) ikke så mye mer synlig i mørket. Det er veldig mye gult stoff, og veldig lite refleks for pengene sør du meg! Jeg gjør som Opal, og rir med "blinkerefleks"!
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/01/2005 :  17:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man er mye mer synlig både i skumring og i mørke med et "refleks"dekken på en mørk hest, enn uten. Akkurat som at en lys hest er mer synlig enn en mørk hest. Så derfor synes jeg ikke det er bortkasta å ha et slikt (selv om jeg ikke har et selv, men jeg vil gjerne ha..) Men man bør naturligvis være klar over forskjellen på refleks-stoff og vanlig, grellt, gult stoff.

Men i tillegg skal man naturligvis ha reflekser på beina, og gjerne et slikt fortøy også. Jeg bruker også vest, men på en stor hest, kan den ofte havne over lysene til biler. Synes ikke den er bortkasta heller, for hvis man rir i bakker, så hender det at vesten er i riktig høyde, og hestebena ikke.

Jo mer lysende og synlig man er, jo bedre :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  18:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Greit at det selvlysende stoffet i seg selv ikke har reflekterende effekt, og et ridedekken med påsydd reflektbånd på mange måter kan være vel så bra. Men som det sies.. Jo lysere, jo bedre synes du. Særlig i skumringen. En annen ting angående refleksdekken, er at etter min erfaring er mengden med påsydde refleksbånd ofte større enn på vanlige ridetepper. Det gjør jo også effekten som refleksdekken bedre. Jeg har også sett at flere av refleksdeknene har påsydd f.eks. en "halekappe", med refleksbånd, som gjør at hesten er mer synlig bakfra. Denne varianten har jeg ikke sett på de vanlige ridedeknene med kun påsydd refleksbånd.

Så senest et sånt fint refleksridedekken med påsydd halekappe med refleks i siste nummer av Hästmagazinet (svensk blad, 8/2004). Det er Kefly som er leverandør av disse, og ønsker du å ta en titt kan du gå inn her.

PS: Det som er falsk trygghet er ikke dekkenet, men uviten om hvordan dekkenet egentlig fungerer, og hvilken funksjon det faktisk har. Det samme gjelder annet utstyr..

En annen ting er at selv refleks som i refleksbånd eller brikker, er at selv det vi tror er refleks ikke nødvendigvis er godt nok. En god regel er å sjekke om refleksen er CE-godkjent. Da er de strengeste krav til sikkerhet i henhold til EUs regler blitt oppfylt. Det betyr ikke at en ikke godkjent refleks av noe slag ikke er godt nok, men at du ikke har garantien.

Apropo refleksbruk: "Bli sett! - Bruk refleks"

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 04/01/2005 18:59:48 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  19:01:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid reflekser, selv i dagslys.
Det jèg ser, og gremmes over - er personer som tror at det holder at man har en refleksvest på seg - eller en refleks i stigbøyleremmen - eller, som dynger ned seg selv -eller- hesten. Hva da, når hest og rytter en gang skiller lag? Enten sitter man der med en hest som ikke synes, eller så synes man ikke selv!
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  02:12:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Enig med Formosissima!!:)

Men jeg må innrømme at jeg ikke bruker refleks når jeg er ute å rir i dagslys, er man ikke nok sylig da?? Men hvis jeg begynner å ri når det er dagslys og vet at skumringen kommer, tar jeg på refleksene....

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 05/01/2005 :  08:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Undersøkelser viser at dersom du har på reflekser i dagslys, blir du oppdaga rundt 3 sekunder tidligere enn hvis du ikke har. Og når det gjelder hester som er så utforutsigbare dyr, kan 3 sekunder være ganske mye. Heretter bruker jeg reflekser på dagtid dersom jeg rir i trafikken. Bedre å være føre var, enn etterpåklok;) Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  16:37:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei
jeg syr ekstra reflekser på "refleks" dekkenet mitt i from av striper som jeg setter på hele dekkenet!

i tillegg har jeg bestil beibeskyttere med refleks på sydd og har refleksfortøy og regleks i halene og refleks på hodelaget samt refleks hjelmtrekk og hodelykt og refleks på stigbøylene pluss i enden av pisken. jeg vil si jeg føler meg nogelunde tygg da!

pluss refleks vest

er dette godkjent?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  18:32:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg syns at det er veldig bra jeg! Men det som jeg mener at det fungerer best til, er om vinteren, gjerne på dagtid da alt er KRITTHVITT! Og hvis man samtidig da er ute og rir på en lys hest, er det ikke alltid like lett å bli sett igjen i snølandsskapet, og da er refleksridedekkenet til god hjelp.

Men jeg rir alltid med refleksvest, beinrefleks på hesten, refleks på tøyler, nesereim og på hjelmen min i tillegg til refleksdekkenet!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  19:40:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg ikke tar helt feil selger vi i butikken ved stallen et refleks-rumpedekken med innvevde reflekstråder i hele dekkenet (skal sjekke dette i morgen at jeg ikke lyger til dere). Er laget av en form for svart fleese, så det er pent nok til å bruke alltid, men praktisk med disse trådene som lyser når de trengs. Selges også matsjende halebeskytter med reflekstråder til.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/07/2005 :  20:03:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
har egentlig ikke sansen for overdrevet reflekst bruk.. Fler meg som et juletre..

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  22:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Falsk trygghet spør du meg! Folk tror de er svært synlige fordi de har et refleksdekken som det lyser gult av, og er kanskje mindre forsiktige i trafikken. I dagslys ja! Men det lyser ikke mere enn et vanlig dekken i mørket...

Det lyser faktisk mere i mørket, enn mørke farger. Hvis du skal ta oppkjøring, og har mørkekjøring kommer du nok til å få en aha opplevelse, når det gjelder hvilke farger som vises best i mørket.
Men hvorfor ikke bare kjøpe refleks i en stoff butikk, og sy på så mye du vil ha?

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  23:34:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om jeg ikke tar helt feil selger vi i butikken ved stallen et refleks-rumpedekken med innvevde reflekstråder i hele dekkenet (skal sjekke dette i morgen at jeg ikke lyger til dere). Er laget av en form for svart fleese, så det er pent nok til å bruke alltid, men praktisk med disse trådene som lyser når de trengs. Selges også matsjende halebeskytter med reflekstråder til.

Opprinnelig postet av TORHILD

Tipper det er noe ala disse John Whitaker-jakkene som var inn for et par år siden. De "lyste" i mørket når lyset ble kastet på den, men så ganske diskrete ut ellers. Fantes iallfall i røde og svarte. Sikkert flere farger. Et par på stallen som hadde disse. Det var med innvevd reflekstråder. Sikkert ala dette dekkenet TORHILD snakker om.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/07/2005 :  23:55:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beate; Skulle ønske jeg hadde din oppfinnsomhet Petter smart du:)

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.