hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ulykker
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 ulykker
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

amayan

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  22:03:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
har du vært i ulykke når du har vært på tur? antageligvis, men vil/kan du fortelle om den?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  23:28:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har (heldigvis for meg) vært vært veldig heldig når det gjelder ridning og ulykker. Har selvfølgelig gått i bakken mange, mange ganger, og fått blåmerker og skrubbsår pga det. Men heldigvis har det vært med det. Har dog vært med på endel ulykker som har gått bra, men som kunne ha endt svært tragisk, eller som kanskje har endt litt tragisk, selv om det ikke har vært skumle situasjoner med alvorlige skader inne i bildet. Sannsynligvis har jeg vært borti så mange nestenulykker at jeg ikke husker alle en gang.. Men kan prøve å nevne noen av dem som jeg mener bør være en vekker for noen (men tror ofte at "ting skjer ikke meg", og det har jeg også trodd..).

Min mest forfærdelige tur, men heldigvis bare en nestenulykke
Turen som kanskje har gitt meg mest respekt for sikkerhet på tur er en tur jeg hadde på en stor dansk varmblodshest jeg rei for endel år tilbake. Hesten var "stallens galeste", og dette var den tida da jeg synes det var veldig tøft og ri nettopp denne hesten. En dag var vi på tur sammen med en annen hest. Den andre hesten var en eks-traver (varmblod) og typisk litt stressa type (hun som rei var selvfølgelig veldig lite hensynsfull, og gadd ikke forsøke og stresse hesten sin ned, selv om hun så at min hest stresset seg veldig opp av hennes hest. Uansvarlig, men en annen sak..). Noe som stresset han endel opp. Selv om dette bare var en "rolig" skritte/travetur, er det kanskje den turen som har gitt meg mest skrekk opp gjennom årene. Når denne hesten jeg rei ble litt gira begynte han gjerne å bukke endel. Første gang han tok en bukkeserie var ned en bratt bilvei som gikk i kanten av et stup. Det var asfalt som hesten skle litt på mens han bukket, og uhyggelig nære stupet. Stupet bestod av en veldig bratt fjellvegg, og fallhøyden vil tilsvare ca 2etg dersom jeg hadde falt ned. Jeg falt heldigvis ikke ned, og hesten skle ikke i uheldig retning selv om han skle på asfalten i bukkserien ned denne bakken. Uff.. Tenk på hvordan dette kunne ha gått. Men ikke ferdig med det. Som man har tenkt i alle år så er ridning inn og ut av lave dører i ridehus egentlig farlig, men det skjer da ingen ulykker. Hesten bukker da aldri der. Eller samme under bruer. Men joda.. Selvfølgelig kastet hesten meg opp i taket like etter bukkeepisoden ved stupet. Brua er å karakterisere som svært lav, men omtrent alle bruer en rir gjennom er faktisk uansvarlig lave å ri gjennom. Jeg endte opp med og dukke ned, mens hesten bukka. Gikk i taket flere ganger (og godt jeg hadde hjelm, for det var vrak etterpå..), før jeg fikk jaget hesten frem i galopp slik at han heller stakk ut fra brua (han var så stressa at han enten hadde stressa galopp, eller bukkeserier). Hjem kom vi iallfall. Uten fall, men med vraket hjelm og stor respekt for høyder. Den dag i dag er jeg faktisk pissnervøs hver gang jeg skal ri under en bru. Selv på den snilleste hest.. Jeg vet at slike ulykker som "aldri skjer" de skjer.. Pass på. Bruer er ikke trygge. Er det veldig lavt hopper jeg av hestn og leier!

Andre turer
Ellers har jeg vært med på mye annet. F.eks. stakk samme hest som jeg har fortalt om over med meg over en vei, rett forran en bil en gang. Hesten var på vei hjem, men heldigvis fikk jeg stoppet hesten i en garasje, og roet han ned. I ettertid var hesten på tur med eiern også. Da stoppet han ikke før han kom hjem. Jeg sluttet forøvrig å ri denne hesten på tur i trafikken etter episoiden med brua (denne episoden skjedde før brua). Etter at hesten stakk hjem med eiern byttet hesten stall til et sted hvor en kunne unngå trafikk, bruer og andre farlige områder for å komme ut i skogen. Lurt.. Da rei jeg litt på tur igjen, og det gikk bra.

Ellers har jeg endel skrekkopplevlser fra barbakkturene på hytta. Har vel fortalt om dem før, så gidder ikke ta de igjen. Dersom noen er interessert så har jeg skrevet om dem under "Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?".

Og så har jeg vært på turer hvor andre hester har steilet, rytter falt av (på asfalten) og løpt hjem. Gikk også bra..

Til slutt
Min erfaring er at ulykker på tur oftest inntreffer når en f.eks. overvurderer sine evner og gjør ting en ikke mestrer (både rytter og rytter i forhold til aktuell hest), rir i trafikk (på hest som ikke er trafikksikker), stresser opp hesten(e) sin(e) (enten ved å kappe eller at hesten bevist stresser hesten opp, ri med hester som stresser opp de andre, utsetter hesten for farer som gjør den stressa), undervurderer viktige sikkerhetsmomenter (jeg mener f.eks. barbakridning går for å være uansvarlig med hensyn på sikkerhet. Og ridning uten hjelm). Selvfølgelig inntreffer ulykker også utenom dette, men jeg tror mange ulykker og nestenuhell kunne vært spart om en tenkte seg om en ekstra gang. Ofte er ting så lite opplagt at det nesten må skje deg før du tar alvoret i det (f.eks. ridning under bruer.. Til nå har jeg bare klart å få en annen person til å forstå at dette kan være farlig, selv om alle bør vite at det er jo farlig. Men det skjer bare ikke dem.. En dag gjør det det.. Det vet jeg alt om!).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  01:40:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ulykker SKJER ofte, uansett om man har verdens snilleste og greieste hest, men et spørsmål til deg spoff... Er du egentlig litt redd hester??? Syns det kan virke sånn på mangen av dine innlegg, hvor feks alle som rir barbakk er uansvarlige og at vi er dumme som rir uten sal... Syns det blir litt hysteriskt...

For et par år tilbake hadde jeg en liten ulykke som kunne gått galt... Skulle prøve en ponni som hadde kastet av alt og alle, og at eieren hadde latt den gjøre det uten konsekvens gjorde ikke saken bedre... Da jeg red hesten gikk det supert, helt til jeg skulle prøve en aldri så liten cavaletti... Da jeg fulgte hesten i spranget, ombestemte den seg på en eller annen merkelig måte, iogmed at den faktisk var begynt på spranget, og kjørte forbeina ned i bakken og bukket... Jeg landet på nesen i grusen, sånn skarp småsteingrus, og kuttet opp halve ansiktet og innsiden av leppen min, hehe. Jeg gikk inn i sjokktilstand, og kom meg på legevakten, hvor de sa jeg var VELDIG heldig som slapp unna med oppskrapt ansikt og en KJEMPESTOOOOOOR underlippe...

Ellers har jeg ridd mye hester som kunne vært farlige... Noen av de tok ut, noen bukket, steilet, slo, men jeg har som regel unngått stygge situasjoner fordi jeg har tatt mine forhåndsregler o9g visst hvordan jeg skulle takle de forskjellige... Jeg har ridd mye stressa hester, hvor jeg har gått til bunns og funnet kilden, som for det meste bunner i smerte... Med min egen hest har jeg heldigvis ikke hatt problemer, da jeg har ridd henne inn selv, og plukket bort det lille av uvaner hun hadde...(hun slo litt).

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  01:52:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stormy: Nei. Jeg har heller ikke sykkelskrekk, men sykler med begge hender på rattet og med sykkelhjelm også. Rett og slett fordi jeg vet at ulykker kan skje uavhening om jeg er en aldri så flink syklist eller en aldri så flink rytter. Dessuten kjører jeg alltid bil med bilbelte, og holder meg til trafikkreglene. Et par ting er veldig greit å forholde seg til. Etter endel år på baken har jeg opplevd andre som har vært flinke både bak rattet, på sykkelsetet og på hesteryggen, som har vært utsatt for tragiske ulykker. Jeg vet så innmari godt at dette kan skje selv den beste (og siden jeg er langt mer uerfaren enn "den beste" så bør iallfall jeg følge på..). Og siden jeg anser meg selv og mitt liv som så verdifullt, at det ville være svært trist og vanskelig om kroppen eller hode mitt ble satt ut av funksjon så tar jeg et par enkle forhåndsregler, og tror det kun er ting og eventuelt tjene på det.

Som et av mine "forbilder" har jeg en annerkjent norsk dressurrytter som har konkurrert internasjonalt for en tid tilbake. Vedkommende har også trinn III ridelærerutdannelse og driver et av Norges flotteste ridesentre (trestjerners etter Norges Rytterforbunds autorisasjon). Vedkommende verdsetter sikkerhet svært høyt, og at dama har "hesteskrekk" er iallfall helt sikkert at hun ikke har. Men hun har opplevd mye opp gjennom årene, og vet at små ulykker lett kan forhindres ved små forhåndsregler (og en dag kan en liten ulykke bli noe mer enn bare det også..). Verdt å nevne at hun faktisk synes jeg er uansvarlig, og hun er ennå mer nøye enn hva jeg er. Nå er det hennes ansvar å være mer nøye enn meg, men å ta sikkerhet seriøst er ikke noe som forteller at du enten er uerfaren eller har hesteskrekk. Min oppfattelse er at jo bedre du kjenner hester og ridning, jo mer seriøst tenker du på sikkerhet. Det mener iallfall jeg.. Det gjelder nok ikke alle, men veldig mange. Tror jeg er blandt dem som har endel å miste, og derfor verdsetter sikkerheten høyt. Og siden jeg ennå ikke er "perfekt" i mitt "forbildets" øyne (hverken på ridning eller sikkerhet) så har jeg fremdeles endel å lære..

PS: Dette er ikke i utgangspunktet en debatt om hva jeg synes om bitt eller barbakkridning (ok.. litt om dette fordi jeg mener det er uansvarlig, særlig på tur), og jeg er ikke interessert i å diskutere dette med deg i andre tråder enn hvor dette gjelder. Hvis du tror at jeg mener at du er dum i hodet så tar du feil. Jeg tror ikke at du er tilbakestående! Men du har muligens noe å tenke over og endel å lære (også i likehet med meg), og det er ikke det samme som å være dum i hode. Synes dog i "jeg vet best"-holdning kan være med på å hisse opp oss andre som har våre erfaringer vi vil dele med mindre erfarne hestejenter som vil plukke opp endel tips. Selv om noen av dine ting sikkert er bra, så må vi få lov til å si hva vi mener også. Når du tar overhånd og vet alt, reagerer vi andre på at du ikke har noe mer rett enn alle oss andre. Og enkelte av tingene du mener er såpass hårreisende unikt for deg og dine hester, at selv om det fungerer for deg så vil vi andre si at dette har vi av erfaring ikke grunnlag for å påstå at er den riktige veien å gå. Kanskje vi vet om noe som er bedre..

--
spoff

Redigert av spoff den 15/09/2003 02:02:41
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  02:16:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
jeg har virkelig aldri sagt at jeg vet best, jeg har aldri sagt at ingen andre vet bedre, jeg bare sier hvordan ting er for meg, og hva som har fungert, og har fått mye refs for ting og tang, dere missforstår hele tiden mine innlegg, det virker som om ingen forstår at dette har fungert selv om dere syns det virker feil!!!! Ta debatten om hun som lurte på hvilket bitt hun skulle bruke når hesten løp ut... dette gjelder veldig mange ... Det er ikke i min mening å virke som om jeg tror jeg er best, for det tror jeg ikke, jeg deler mine erfaringer som alle andre på hestemarked.no, jeg er som alle andre... sier hva jeg mener, men folk syns jo tydeligvis at jeg er på bærtur fordi jeg foretrekker feks å ri uten sal, og gjerne med pelhambitt! Jeg gjør det ikke fordi jeg syns det er sååååå kult å være tøff nok til å ri uten sal, ikke fordi det ser dritkult ut med stang på hesten, men fordi både jeg og hesten trives med det...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  02:23:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stormy: Som sagt.. Denne debatten dreier seg ikke om bitt.

Tror du jeg har "hesteskrekk" så skal du få lov til å tro det. Det er ikke noe hinder for meg hva du tenker. Tro gjerne det. For min del er hva du tror helt uavhening av min virkelighet. Jeg tenker sikkerhet fordi jeg har et verdifullt liv, og det har ikke sammenheng med "hesteskrekk".

--
spoff

Redigert av spoff den 15/09/2003 02:25:39
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/09/2003 :  03:07:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Å jobbe natte-vakt er jo ikke sååå ille så lenge jeg kan sitte her og skrive ...MEn,KJÆRE STORMY; Du kan da ikke mene seriøst , at en er redd og hysterisk om man sier at det er lurt og ta noen forholdsregler av og til ..?? Det, lille venn -er å være fornuftig...
Noe du sikkert blir etter noen flere "opplevelser" i salen, eller barbak da kanskje ,så får du "litt mer fart i sakene"..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/09/2003 :  07:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ulykker SKJER ofte, uansett om man har verdens snilleste og greieste hest ...

Jeg synes dette utsagnet sier en del om hvorfor jeg, og noen andre, ofte er uenig med deg. I min verden, skjer faktisk ulykker utrolig sjelden. Ok, det hender at folk faller av, men det er ikke så ofte. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en alvorlig rideulykke i løpet av de 15 årene jeg har holdt på med hest (bank i bordet). Og jeg har vært MYE i stallen, og på forskjellige staller. Jeg tror faktisk ikke jeg har opplevd et eneste brudd en gang så langt. Jeg vet at det har skjedd noen uhell, men kun ett alvorlig tilfelle, og i de tilfellene har det ikke vært med verdens snilleste og greieste hest.

Jeg synes det virker som at noen godtar at det skjer en del ulykker. Det å falle av for eksempel, er helt ok mener mange. "Man må falle av 100 ganger for å bli en god rytter" og så videre. Dette er en tankegang som er helt på trynet. Jeg godtar ingen ulykker. Jeg innser at det er uungåelig at det skjer noen ulykker iom at man håndterer et levende vesen, og at man i noen tilfeller ikke kan kontrollere omstendighetene. Men innse det: Veldig mange ulykker kunne vært unngått hvis man hadde tatt forholdsregler og brukt hodet sitt. Veldig mange ulykker kunne vært unngått, hvis det hadde vært voksne ansvarlige mennesker tilstede som kunne formidlet en bevisst holdning til sikkerhet. Dessverre er det ikke slik på veldig mange staller rundt om kring i Norge, og det mener jeg er en av grunnene til at det skjer såpass mange ulykker.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  12:25:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Med det utsagnet mente jeg at ulykker kan ikke unngåes helt, å skrive OFTE ble jo litt feil gjerne... Men men, dere må da syns hva dere vil om meg, da jeg faktisk #TRO DET ELLER EI# vet hva jeg gjør. Har drevet med hester hele mitt liv, og ridd så lenge jeg kan huske... At folk tror jeg prøver å gi inntrykk av at jeg vet best, er virkelig feil, men jeg blir ofte irritert over all kritikk som blir slengt etter mine svar på ting og tang, at jeg blir jo nødt til å fortelle at andre ting enn bare enkeltes fungerer også uten å være feil eller en form for mild misshandlig som jeg har fått følelsen av at alle tror jeg bedriver... Dette var litt utenfor emnet... Men jeg blir litt lei av å på en måte bli "sett ned på" om dere skjønner??? Jeg er like my6e hestemenneske som nhoen andre her inne, men alle har forskjellige meninger... syns bare ting blir litt hysteriskt inniblant¨om du skjønner, som feks barbakkdebatten som took off... eller personen som spurte hvilket bitt hun burde bruke o.l.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/09/2003 :  01:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

STORMY;Det er måten du uttaler deg på som det blir reagert over.Med tanke på at du er ung og derfor ikke har opplevd allverden ennå, blir formuleringene dine veldig feilaktige og provoserende.Men det er dette man lærer av og det gjelder oss alle.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  01:59:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Ulykker skjer. Var også engang en av de som tenkte at "det skjer ikke meg". Men så var det også netopp det det gjorde. Ofte kan ulykker unngås med forhåndsregler, andre ganger rår du ikke selv over de.
Ulykken jeg viser til tok fra meg det kjæreste i livet mitt, min følgesvenn gjennom mange år, den tok hesten min..

Frida ble påkjørt av en ruset sjåfør. En ulykke jeg selv ikke kunne gjøre noe med, men det gjør ikke smerten og tapet lettere å bære.
Å akseptere at jeg aldri skulle få se henne igjen er nok det vanskeligste jeg noensinne har gjort. Å det tok meg lang tid. Aldri før eller siden har jeg møtt en så fantastisk hest, å det gjorde det vanskeligere for meg.
Det var også vanskelig å fokusere på de gode minnene av henne, ettersom det siste jeg så av henne var mindre pent.
Men tiden leger alle sår, bare arrene blir igjen.

For meg ble denne dagen et veiskille i livet mitt. Jeg tenker meg om to ganger før jeg handler og setter sikkerheten høyere. I sær når mine handlinger kan skade andre enn meg selv, for det vil jeg ikke bære på.
Jeg har ingen flere å miste, for døden har ingen returbilett. Det er et lukket kapittel, som så altfor ofte er et uferdig kapittel..

Mange kan nok mene jeg kan være litt hysterisk, men for meg er livet for dyrebart. Jeg og alle andre lever kun en gang. Da blir det for dumt å gjøre noe uannsvarlig som kan koste meg og/eller andre livet. Jeg kunne ikke tenke meg å gå langs veien uten nok refleks, ikke bare med tanke på meg selv, men på bilistene. Vi lever ikke alene i dette samfunnet, så vi må ta hensyn til andre enn oss selv i stortsett alt vi gjør.

Enhver kirkegård er full av umistelige mennesker, glem ikke det.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  17:59:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det værste jeg noen gang har vært borti var når jeg så hesten min fløy mot hovedvegen med slede alene...har aldri vært så redd i hele mitt liv!!det har nok ikke han heller...
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 07/04/2006 :  18:21:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Den ulykken som har satt mest støkk i meg i nyere tid var i høst da hesten min stakk ut med vogna. Han sklei på den sleipe underlaget og gikk på trynet i stort tempo.

At alle kom fra det uten en skramme, dog noe nervøse og sjelvne, er mer enn jeg kan fatte. Jeg vet det kunne gått så mye, mye verre.

Edit: Jeg har blitt mer voksen med årene, eller pysete som noen ville kalt det. Jeg setter meg ikke lengre oppå en hest som er "gal"; jeg vil heller ha en hest som gjør hva jeg vil, når jeg vil, hvor jeg vil enn en hest som hele tiden skal prøve seg på noe og hoppe rundt uten mål og mening. På den måten kan jeg heller konsentrere meg om ridningen min, heller enn å bruke tiden på å forsøke å holde hesten noenlunde rolig og tenke "hva blir hans neste trekk?".

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 07/04/2006 18:38:06 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.