hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens adferd og personlighet; ytterpunkter.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestens adferd og personlighet; ytterpunkter.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2004 :  12:38:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har som jeg har nevnt hatt kontakt med hester med alle typer personlighet. Noen har hatt en fremtredende, sterk personlighet med et tydelig klart språk, mens noen har vært mere stillferdige og rolige og har et mere "lavmælt" språk.
På sett og vis er det lettere å forholde seg til de hestene som er litt mere "høyrøstede", siden en får en klarere oppfatning av hva de tenker og tror om ting, og hvordan de egentlig har det.

Adferdsmessig har jeg hatt ansvar for hester som har vært snille og vennlige og underdanige, stressede og masete med dårlig evne til å fokusere på meg, tøffe hester som gjerne ville ha meg under dem i rang og var villige til å ta en diskusjon på det fysisk, redde og engstelige hester uten selvtillit eller tillit til mennesker, underdanige hester som konstant ble jaget av andre hester osv. osv. Alle hester er unike så langt. De vanskeligste har vært dem med en "lukket holdning", som står uinteressert og i ene øyeblikket føyer dine anvisninger og i neste eksploderer i protest.

Jeg har opplevd å måtte bevege meg langsomt rundt hest med lav tillit, snakke dempet og vente-vente-vente på den for å få lov til å gjøre noe som helst rundt den uten at den ble livredd og dro ned rullgardina totalt.
En myk hest tvers igjennom som det ikke fantes aggresjon i. Bare engstelse og usikkerhet.
På boksen snudde han alltid rumpa til straks vi nærmet oss hans boks. Stod oppe i et hjørne med rumpa mot oss og begge ørene på oss. Vi måtte være to for å få tak i ham på beite, og brukte da et tau som vi sperret av med slik at vi fikk ham i et hjørne. Han stolte overhodet ikke på mennesker i utgangspunktet. Høvene var ikke stelt på 8 mnd, så han stod med 1 vintersko (juli) og den var hoven vokst rundt på utsiden. De tre andre høvene krøllet seg utover. Han hadde ikke fått renset høvene på lang tid, for da jeg renset dem må jeg innrømme lukta var til å brekke seg over. To tak med striglebørsten i mana, så var den full av hår. De jeg kjøpte ham av var redd ham og tolket alt han gjorde som aggresjon. Om han viftet med halen mot fluer, skrek de opp "Pass deg! Nå sparker han!" Hele forholdet der var dessverre fullstendig misforstått og preget av manglende kunnskap...

Jeg har også måttet væpne meg med noe å forsvare meg med bare for å kunne åpne ei boksdør til en hest som var overbevist om at hu derre pinglekjerringa skulle han sette på plass. Selv etter at vi hadde diskutert ferdig og han trakk seg, måtte jeg ha øyne i nakken overfor denne hesten..
Jeg måtte alltid bevege meg mykt og ledig og med et dominant kropps-språk som sa at jeg kunne spise en grizzly rå om nødvendig. En gang jeg fylte vann med hageslangen satt jeg på huk ved balja. Brått fikk jeg se en skygge komme opp bak meg, og snudde meg kjapt. Jeg fikk se denne hesten med flate ører og et grin i ansiktet med øyne det hvite vistes i. Han skulle passe på å ta meg når han trodde jeg var i en sårbar situasjon. Jeg satte vannspruten i ansiktet på ham, og han hikket av forbauselse før han kastet seg vekk... Så det finnes farlige hester.

Jeg vil gjerne høre hva dere har opplevd av hester, og om dere har opplevd hester som dere tvers igjennom marg og bein VET er farlige, eller hester som blir ansett av andre for å være farlig, mens dere har en magefølelse på at den bare er misforstått og feilhåndtert...

Mvh Line.

Edit for å legge til litt mere beskrivelse av de to eksemplene jeg gav.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 25/12/2004 13:20:29

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/12/2004 :  12:45:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har nok ikke jeg på langt nær like stor erfaring som deg..men jeg kan jo fortelle om ei gammel nordlandshoppe jeg stelte og red for noen år tilbake.
Hun ble av de gamle eierne stempla som "farlig" , for å kunne skrape ut av bakhøvene hennes måtte de binde dem i halen hennes så hun ikke skulle få sparka, smeden knuste hun mot veggen... slapp han ikke løs før han dælja til henne med hammeren... og satt man henne foran en vogn var den smadret på kort tid.
Helt klart et tilfelle av feilhåndtering. Hesten var riktignok utspekkulert og slu som en rev, men ikke FARLIG i den forstand at hun prøvde å drepe deg...

(Redigert for å legge til: Hun hadde DEN personligheten og jeg ble veldig glad i henne etterhvert.. Savner henne fortsatt... lille trollet mitt )

Redigert av - Skogstroll den 21/12/2004 12:46:56 Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 21/12/2004 :  22:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei hoppe nå som jeg overhodet ikke forstår så kanskje jeg kan få noen tips hvis noen har värt borti lignende.

Jeg kjöpte henne for ett halvt år siden som 2 åring, da hadde hun ingen tillit til mennesker og var nervös og redd altid, men nå er dette forandret.
Egentlig er jeg skikkelig bekymret for henne, men jeg vet ikke hva som er galt, om det er jeg som gjör noe galt, om hesten feiler noe eller om det er andre i stallen som gjör henne slik.
Hesten er ihvertfall totalt forandret hun ligger nesten hele tiden, vil altid ha mye oppmerksomhet men når jeg står og koser med henne så skal hun bare pröve å bite og hun biter skikkelig ikke noe napping nei, hun er altid sur og legger på örene uansett om det er folk eller hester som närmer seg henne. Det eneste hun har lyst til å gjöre er å stå i boksen og spise når jeg skal slippe henne ut så må jeg omtrent slepe henne ut og altid passe på at hun ikke biter, men enkelte ganger når jeg endelig har fått henne ut av stallen så gjör hun det hun kan for å stikke av og er plutselig full av energi men så går det ett halvt minutt og så er hun "lat" igjen og må dras bortover. Hun er veldig utspekulert og slu men samtidig så virker hun deprimert eller noe slikt.

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal takle denne hesten ? har ikke peiling på hva jeg skal gjöre med henne for jeg har prövd det meste hun er også blitt sjekket av dyrlege,hovslager og akkupunktör men de sier bare at hesten er slik fordi hun vokser og sier jeg er bekymret uten grunn, men jeg vet ikke om jeg helt tror på det, eller om hesten bare er slik.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/12/2004 :  22:24:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje du har vært FOR "snill"/myk mot henne da du prøvde å få tilliten hennes ? Gå til toppen av siden

jorb

Skrevet - 21/12/2004 :  22:26:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
DEN KAN VIRKE LITT ULYKKELIG!ELLER MANGEL PÅ STIMULERING,LA HESTEN FÅ NOEN UTFORDRINGER I LØPET DAGEN(LEK MED HESTEN,FINN PÅ TING. OG ANSKAF EN JOLLY BALL!!! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/12/2004 :  22:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den første hesten jeg tenker på ifht dette emnet er en dengang fire- årig araberhingst. Jeg skulle trene ham + endel andre før utstilling.
Eieren av denne hesten var en lite hestevant mann, noe som var veldig tydelig når han leide hingsten ut fra boksen første gang jeg hilste på ham. Hesten benyttet enhver anledning til å slå med forbena og "tråkke over" eieren. "Nå har jeg tatt på meg jobben", husker jeg at jeg tenkte,for hesten så virkelig ut som han var klar for å ta hvem som helst. Jeg skjønte ganske kjapt at pisken ikke dugde på denne hesten, da eieren ga noen eksempler på det
Jeg hadde flere forhåndsregler når jeg håndterte denne hesten: aldri gå litt foran eller litt bak når jeg løp( utstillingstrening) med ham og alltid ha ett øye på ham slik at han visste at jeg fulgte med på hva han gjorde.
Fikk etterhvert greie på at hesten hadde blitt ørebremset ++ der han kom fra, og det forklarte jo hvorfor han var så utrolig redd for hodet sitt. Han var redd for bena sine i tillegg, så han la seg heller ned enn å bli tatt bena på!
Overfor denne hesten prøvde jeg å være konsekvent med alt jeg gjorde med ham( ingen nøling) rolige bevegelser, særlig i nærheten av hodet.
Jeg merket veldig godt de dagene jeg kanskje var sliten eller litt uoppmerksom at hesten prøvde meg ut, det kunne feks være å slå ut med ene forbenet når vi løp.
I og med at jeg visste om fortiden til denne hesten ble det mye lettere for meg å ikke opptre agressivt tilbake, tror nok det hadde gjort situasjonen verre. Merket helt klart at han ble rolig når jeg behandlet ham på en bestemt måte uten å slå e.l. Brukte veldig mye stemme på ham, og et "hoi" med litt skarp stemme hadde effekt når jeg ante at noe var i gjære. Ble utrolig glad i denne hesten, og glad for at jeg fikk hans tillit når han skjønte at jeg faktisk ikke hadde tenkt å gjøre ham noe vondt. Jeg hadde dessverre ikke mer enn en måned sammen med denne flotte hesten, og han var "litt" for kostbar til at jeg hadde råd til å kjøpe ham.

Vet ikke hva slags "diagnose" jeg skulle satt på denne hesten annet enn ; angrep er beste forsvar....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2004 :  22:55:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten er ihvertfall totalt forandret hun ligger nesten hele tiden, vil altid ha mye oppmerksomhet men når jeg står og koser med henne så skal hun bare pröve å bite og hun biter skikkelig ikke noe napping nei, hun er altid sur og legger på örene uansett om det er folk eller hester som närmer seg henne. Det eneste hun har lyst til å gjöre er å stå i boksen og spise når jeg skal slippe henne ut så må jeg omtrent slepe henne ut og altid passe på at hun ikke biter, men enkelte ganger når jeg endelig har fått henne ut av stallen så gjör hun det hun kan for å stikke av og er plutselig full av energi men så går det ett halvt minutt og så er hun "lat" igjen og må dras bortover. Hun er veldig utspekulert og slu men samtidig så virker hun deprimert eller noe slikt.

Hun er 2,5 år og du har hatt henne et halvt år.
1. Det er ikke normalt for en hest å ligge nesten hele tiden. En hest i kraftig vekst kan ha behov for mye søvn. En slik hest kan også ha mye ledd og muskelsmerter om den vokser. Det krever også mye energi å vokse. Hva du fórer den med vil derfor spille inn...
2.En hest med smerter i beina vil også ligge mye. Den kan bli grinete og lei å ha med å gjøre, og vil generelt kunne signalisere at den ønsker å være i fred fordi vi ikke tilbyr noe som hjelper.
3.En hest med smerter og ubehag også andre steder i kroppen vil påvirkes mentalt av det. Selv tannpine kan medføre sterk grinethet hos oss mennesker, så hvorfor ikke også hos hest...

Jeg har et forslag til deg; når hun sover, la henne sove i fred. Når hun spiser, la henne spise seg ferdig. Gjør dine tilbud til nettopp det; tilbud. Ikke krav. Se an hvor opplagt hun virker og juster deg selv etter det. Hun trenger frisk luft og bevegelse, men det skal være når hun føler for det og ikke midt i søvnen eller maten...
Legg merke til veksten hennes og se an om hun ikke trenger litt ekstra med energi å vokse på.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  15:25:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg har nettopp anskaffet meg en nydelig dansk sportsponnihoppe. Hun er 5 år, så hun er ganske ung.
Problemet jeg har med henne er at hun går på meg, står aldri i ro, napper når jeg skal ta på salen, hun trakker på meg, sparker etter meg (sjelden, men hun gjør det), kan nappe etter meg.
Nå har jeg kun hatt henne i tre uker, så jeg vil ikke forvente så alt for mye av henne.
Skoeren som skodde henne sa til meg at jeg måtte være snill, men konsekvent med henne.
Hun er veldig var for brå bevegelser, og redd alt mulig, ser ut til å være redd for ørene sine også!

Eigeren hun hadde før meg var veldig snill med henne, samtidig bestemt, så hun er ikke redd.

Er dette da kun et rang problem??
Tilliten er ikke der enda, men jeg ser at hun så vidt begynner å stole på meg. Hun er helt kanon inne i boksen sin, hvis hun er helt alene, men når jeg kommer inn med striglekassa roer hun seg!

Jeg tør ikke å sette i gang med et horsemanship-prosjekt alene, da jeg er redd for å gjøre feil (skal på kurs i februar med henne).

Noen forslag til hva jeg kan gjøre med henne, for å få henne litt roligere?
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  15:53:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det meste av det du har av "problemer" kan løses ved å bruke TID sammen med hesten.
Du har et respektproblem fordi du ikke er konsekvent i signaler du gir. For å holde en hest unna det personlige rom (din "boble") må du være bevisst på å stoppe henne i det hun vil gå innenfor det område hun har lov til. En hard finger i skulderen vil få henne vekk. Når du ser hun vil komme for nært, sett bare ut fingeren slik at hun vil gå på den om hun kommer for nære. Det er ubehagelig, og hun vil reagere på det med å trekke seg unna. Hold arm og finger i ro, slik at hun går på den selv, og den blir borte når hun rygger vekk.

Din lille araberblanding vil være følsom for stemme og signaler, så du kan lære henne å rygge på kommando og rose henne når hun lystrer. Når det signalet er innlært, vil du kunne si fra med stemmen og stoppe henne når hun kommer for nært.

Uro når hun står alene er vanlig for en ung og usikker hest. Kanskje er hun også på et nytt sted, og ønsker selskap av andre hester for tryggheten.

Sparking og stempling av føttene dine vil bli borte når hun forstår at hun må respektere deg og at du er rettferdig mot henne. "Flytte-leken" er en lek hester leker 24/7, og den går ut på å få den som er lavere i rang til å flytte beina sine VEKK fra den som er høyere i rang. Enten hun sparker, tråkker eller klyper, så er målet det samme; å få deg til å flytte deg vekk og dermed vike for henne. Innlæring av ryggekommando er en fin start. Deretter ber du henne flytte bakenden vekk fra deg fra begge sider osv. Det er egentlig kontroll over hestens bein som er målet, for det er det som er basis i "flytte-leken".

Berøring av hode og ører er et tillits-spørsmål, og du kan trene på det ved å stryke henne på halsen og nakken og langsomt bevege deg nærmere ørene og hodet for hvert tak du stryker. Når hun reagerer med protest/usikkerhet, går du litt tilbake, lenger unna hode/ører og fortsetter på ny. Massasje og T-Touch er ofte fint på slike hester, da berøring og massasje vanligvis er noe hester setter pris på. Ta en kikk på sider om T-Touch og se om hesten din liker slik berøring.

Største feilen du kan gjøre er å bli utålmodig, sint eller redd og trekke deg...
Ellers er det bare bra å gjøre seg kjent med hesten sin.
Se gjerne på den når den er sammen med andre hester. Er den en som jager andre vekk, eller blir den selv jaget? Se på kropps-språket og hva de bruker av bevegelse, mimikk og signaler på hverandre.

Lykke til!

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/12/2004 :  19:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt mange hester fra fra føll til 4 åringer. Har aldri vært ute for en hest i vekst som oppfører seg som din. Synes personlig at hun høres syk ut.
Jeg har skrevet før at jeg synes du skal få en equiterapaut til å gå gjennom henne. De finner ut hvor prob sitter om det er noe fysisk galt med henne.
Hun høres ikke ut til å ha det særlig bra, så jeg ville fått skjekket henne grundig, hele henne, så fort som mulig.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  21:45:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Tusen takk for tips!
Jeg skal ha tipsa i hodet når jeg trener henne fremover!!

Klemm:)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  02:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes Cowgirlchris har åpnet et fint emne her og har lyst til å komme med litt kommentarer ang. det med "ondskapsfulle hester".
Finnes de egentlig, eller de et produkt av menneskers ønske om å menneskeligjøre hestens atferd ?
Har hesten som art et potensiale til å bli utspekulert ondskapsfull?
Eller er det kun vår innskrenkede forståelse for arten som gjør at vi må sette menneskelige "stempler" ifht atferd på de?

Fint om noen hadde noen synspunkter på dette...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  12:32:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt denne beskrivelsen på hester, ja. "Ondskapsfullt Beist" var visst ordene. Har noen synspunkter på det, men har lyst til å høre om noen har vært borte i sånne hester og kan fortelle hva de gjør konkret når de er "ondskapsfulle"...

Godt tema, Renegate!

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  14:40:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
På landbruk skolen jeg gikk, hadde de en hest som var litt ondskapsfull, han beit og sparket og klemte deg i veggen når man skulle børste ham. Og han fikk det plutselig for seg når man var ute å kjørte med ham, at vogna var drit farlig, og satt avgårde (dette skal da være en trygg skole hest som er godt innkjørt). Jeg synes oppførselen hans var rar, for vi kunne jo både dra tømmer og pløye med ham.
Når man red han gadd han ikke høre og han siktet inn vann dammer som han prøvde å kaste av folk i...

En annen hest de hadde på skolen var helt tulling da man skulle ta henne inn bare jagde deg rundt, truet deg skikkelig galopperte mot deg, og de hjalp ikke å heve stemmen eller vifte med tau, hun kom rett mot deg uansett for hun visste at de flytter seg uansett, og flyttet du deg ikke, snudde hun rompa til å sparket!! Hun var jo kjempe snill ellers men ikke inn fra beite, når hun ble alene, uten de andre hestene, det var da hun begynte sånn. Det endte med til slutt at hun stakk igjennom gjerde.
En annen ting med denne hesten var hver gang det var dårlig vær nyttet det ikke å ri henne, da ville hun ikke stå stille så en kom seg på og hvis man kom seg på bare tullet hun hele turen... Jeg har aldri vært borti noen hester som har holdt på sånn før.

Mulig disse hestene var som de var pga at det var mange forskjellige som hånderte de, ikke vet jeg... men jeg synes de hadde en merkelig oppførsel. Og han første jeg skrev om han hadde et litt ondt blikk... Jeg likte ikke den hesten og det merket han, for han kunne være så snill som et lam når noen andre tomkjørte men da jeg skulle prøve dro han bare og nektet å høre... Så siden jeg ikke likte hesten og den ikke likte meg, prøvde jeg å unngå å holde på med den jeg... Så slapp vi den konflikten...
Mange mener vel det er teit å gi opp som jeg gjorde med han, men dette er tross allt en skole hest som jeg så noen få ganger i uka, og som jeg da føler at jeg ikke trengte å "bli venn" med. For jeg hadde jo ikke fått jobbet nok med han uansett til å klare å få til noen kontakt med han, og aller først hadde jeg jo måtte få meg selv til å like denne hesten. Men det er jo sånn at enkelte hester og mennesker går bare ikke sammen.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Buskeline

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  22:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBuskeline  Send %s1% en ICQ meldingBuskeline  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBuskeline  Svar med kopi av melding
Hei.

Spennende tema.
Selv har jeg 5 hester med 5 forskjelige personligheter, og jeg syns det er fasinerende å "lese" forskjellene hos dem. Den ene hoppa mi er av den grenseflyttende typen, hun skal alltid teste nye personer, teste "gamle" greneser for å se om de har endret seg eller om denn derre gærne dame (les meg) har en dårlig dag og ikke orker ta diskusjonen her og nå, hun er snill som dagen er lang, men skal teste ting hele tiden, hun er også utrolig nyskjerrie, så selv "farlige" ting må etterhvert undersøkes. Det er jo egentlig helt supert selv om hun ser farlige ting over alt og stadig vekk. Den drektige hoppa er mye mer "stille" hun virker mild som en vårdag men er den ubestridte lederen i hesteflokken, dette til tross for at hun er yngst og minst. Hun er typen som når hun skal inn, eller ut, spesielt nå uti drektigheten så bare går hun på og drar deg med. Hun SKAL inn og spise, samtidig så er hun mulig å snakke til. Og på stallen er hun en engen, tror jeg kan gjøre hva jeg vil med henne uten å være redd.

Den ene vallaken er litt av samme typen. Han er den som kommer bort og stiller seg foran meg når jeg setter meg ned ute i beitet, han passer på så ingen av de andre hestene skal komme bort og få gjort meg noe, han passer også veldig på den første hoppa jeg nevnte, de er nærmest uadskillelige. Han kan være noe hingstete ute på beite men en engel så nsart en har på leietau eller blir håndtert av mennesker, alle kan leie han og han bare dilter med dit du går. En stor og kosete "hesteklump" inne på stallen. Den andre vallaken er en forsiktig og høflig herremann som er meget forsiktig i sine bevegelser når noe er inne i boksen hans. Han kan godt holde seg litt utenfor selve flokken men er likevel avhengig av dem. Trenger nesten bare se på han før han skjønner at dette skal jeg visst ikke gjøre.

Så er det gamle til slutt da, en tøff gammel dame som er nest nederst på rangstigen. Ikke fordi hun er spesielt underdanig men fordi hun ikke gidder krange mer. Så lenge hun får fred til å spise er hun fornøyd. tror hun har "to tanker i hodet" Mat og mere mat. Hun kan stå i boksen sin med døren åpen og ikke gå lengre ut enn der hun vet døren ville vært, og skulle hun forsøke å snike seg lengre ut og se etter mer mat holder det å krente til henne.
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 30/12/2004 :  00:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder dette med ondskapsfulle hester så tror jeg opprinnelig ikke at de finnes men jeg tror mennesker kan oppföre seg slik at hestene blir ondskapsfulle til slutt men jeg har ingen tro på at en hest er födt ondskapsfull.
At de blir ondskapsfulle er kanskje mulig men jeg tror disse hestene kan forbedres med tålmodighet og tid.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.