hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens adferd og personlighet; ytterpunkter.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestens adferd og personlighet; ytterpunkter.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 30/12/2004 :  11:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med vatican.

Jeg tror heller ikke i utgangspunktet at det finnes ondskapsfulle hester.
Hester har forskjellig bakgrunn og temperament, også som følge av rase og bruk.

Om disse hestene ikke "leses" og håndteres riktig, tror jeg at man fint kan dra frem "det verste" i hesten slik at den kan betegnes som onskapsfull og ustabil.

"Angrep er beste forsvar", hester som har nerver og/eller et adferdsproblem, kan i mange tilfeller vise en truende oppførsel men vil som oftest aldri gå noe lenger.

Hadde en hest på rideskolen hvor jeg jobbet for mange år siden.
Han var en kryssning av Dansk Halvblods og Fullblods, sort som natten og het Alexander.

Han sto i boksen sin med ørene flatt bakover og stampet med beina i bakken om du så mye som bare tenkte på å gå inn til ham.
Han så illsint ut med hat i blikket og åpne røde nesebor, men man kunne også spore frykt faktisk.
Ørene/blikket hans gikk alle veier også, så usikkerheten kunne sees om man tok seg tid til det..
Om man derimot var rolig og gikk bestemt rett inn mens en pratet beroligende, var det bare å stryke han på halsen og ørene kom frem igjen!

En slik hest kan misforstås lett tror jeg.
Det var enkelte som ble redd denne hesten og kjeftet/truet han før de gikk inn for å "forsikre" seg om at han ikke skulle finne på noe...
Da ble han bare enda verre for han følte nok frykten hos den som møtte han på denne måten.
Det var jo slik han oppførte seg selv....(Angrep beste forsvar)

De som håndterte denne hesten best var de som overså hans truende oppførsel og bare gikk rolig men bestemt inn.
Da slappet hesten av og viste tillit tilbake.
Lederskap og tillit var altså nøkkelordet her, men man kan jo ikke på en rideskole forvente at alle skulle klare det.

Denne hesten skulle derfor aldri vært på en rideskole.
Det hadde han ikke god nok psyke til og det var for mange forskjellige mennesker å forholde seg til for han.
Det var et fåtall som fikk stelle og ri han, og det var like greit.

Dette er et godt eksempel synes jeg på en hest som ble oppfattet som "ondskapsfull", men som i realiteten var en usikker stakkar som ble feil håndtert/"lest".

Det er bedre å holde seg unna slike hester om man ikke er trygg på hvordan man skal håndtere den, ellers kan en gjøre vondt verre.
Vi mennesker har en tendens vi også til å vise sinne når vi egentlig er redde og havner i en presset situasjon.

Slik hadde denne hesten det også, og det siste en slik hest trenger er samme "medisin" tilbake!
Den trenger en bestemt men trygg leder.

I ettertid har jeg sett en god del andre hester med lignende adferd.
Går du forbi boksen så kan de vise en truende oppførsel.
(I boksen/fangenskap er de også mest forsvarsløse.)
Jeg tror som nevnt dette er tegn på usikkerhet og ikke ondskap i utgangspunktet.
Og hva dette kan føre til videre om hesten ikke håndteres riktig, kan få alvorlige følger.

Redigert av - xxxx den 30/12/2004 15:26:36 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/12/2004 :  15:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Masse flotte innlegg her Skikkelig kos å lese

Men hva med metodene som blir brukt på disse såkalte "ondskapsfulle" hestene? Trenger de et piskeslag mellom ørene når de steiler, et rapp på mulen når de biter, eller et tupp i magen om de sparker?
Vi har vel alle hørt utsagn som : " den gikk for langt denne gangen og fortjente det rappet, sparket osv"
Når vet vi at hesten "fortjener" det? Og vet man nok om atferden dens til å bestemt kunne påstå at det er nettopp et slag, spark osv den trenger?

Personlig tror jeg mange som håndterer hest har for dårlig tid, man skal rekke noe, sette seg mål på bakgrunn av sine egne personlige og egoistiske ønsker uten at man faktisk er sikker på om hesten er moden til å leve opp til disse målene.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/12/2004 :  21:58:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike hester bør nok håndteres med en "myk" men bestemt hånd, om du skjønner meg....

De viser en usikker men truende oppførsel,("angrep er beste forsvar når jeg er redd") så min erfaring er at de trenger en bestemt leder men som er 200% rettferdig og tillits-skapende.

Slike hester krever mer av den som håndterer og ikke alle har verken tid eller intresse av å prøve å forstå problemet, så de kvitter seg med det...Derfor havner ofte slike hester i gale hender også.

Noen mennesker har et godt håndlag med dyr generellt og "leser" de riktig.
Vi har også de som ikke bryr seg/tenker på dette, og de vil få problemer med slike hester, og det blir ofte andre som må fixe dette slik at eier kan takle hesten til neste "mur-vegg" kommer.

Man kan imidlertid ikke forvente at alle skal ha denne egenskapen,så man får vel bare gjøre det som er til det beste for hesten og seg selv.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  00:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner deg veldig godt =

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2005 :  12:16:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Er ondskapsfulle hester egentlig det samme som grinete hester?
Og hva kan være årsaken til at en hest blir eller er grinete?

Har nettopp lest et innlegg et annet sted der ei sliter med at hesten hennes er nettopp det; grinete. Lav i rang, men smeller til overfor andre hester også. Og nå også eieren sin som har hatt henne i mange år og har klart å få et nogenlunde samarbeid selv om hoppa plages av hormonproblemer.
Hvordan skal man håndtere en kronisk grinete hest?

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/03/2005 :  12:53:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja si det...prøve å finne årsaken til at den er grinete?

Ifht. hoppen med hormonproblemer som blir nevnt kan man jo ta utgangspunkt i nettopp hormonproblemene. Hvis ingenting feiler hesten fysisk etter sjekk av veterinær o.l. burde man vel ta utgangspunkt at hesten ikke trives med seg selv og omgivelsene, håndtering o.s.v.
Det kan jo være så mangt som er med på å "forsure" hestens hverdag som ikke alltid er like lett å se eller tenke seg til.

Har vært borti hopper som har vært de sureste man kan tenke seg under trening, men som har blitt rene "sukkerklumpene" ved å bli tatt ut av trening og blitt bedekket/ inseminert. Den biologiske klokken tikker vel der og vil jeg tro, muligens sterkere i.o.m. at instinktene der nok er sterkere enn hos oss "sofadyr".

Tror vel egentlig ikke at det finnes hester som er kronisk grinete av natur, da må det i tilfelle være sykdom e.l. som er årsaken.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  14:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at det var mange fine innlegg her

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.