hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bil å dra hest med.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bil å dra hest med.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Martine:o)

Skrevet - 16/02/2005 :  20:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har en Gaupen dobbel boggi henger, ekstra bred. Når pappa er med kjører vi da BMW X5, den trekker superbra og ligger spesiellt godt på veien med henger. Den er kanskje litt dyr da....?!
Ellers bruker jeg og venninnen min en litt gammel Range Rover å dra samme henger med. Den er skikkelig god den også selv om den begynner å dra på årene.
Syns selv det er mest sikkert med en stor og bred bil for å dra dobbel hestehenger med.. H2 er også veldig god. Utrolig fin bil..
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 16/02/2005 :  23:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for fin oppklaring, spoff!! Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 17/02/2005 :  09:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har en Gaupen dobbel boggi henger, ekstra bred. Når pappa er med kjører vi da BMW X5, den trekker superbra og ligger spesiellt godt på veien med henger. Den er kanskje litt dyr da....?!
Ellers bruker jeg og venninnen min en litt gammel Range Rover å dra samme henger med. Den er skikkelig god den også selv om den begynner å dra på årene.
Syns selv det er mest sikkert med en stor og bred bil for å dra dobbel hestehenger med.. H2 er også veldig god. Utrolig fin bil..

Opprinnelig postet av €Martine€

Både BMW'en og Hummeren er vel lite egnet for folk med normale lommebøker... X 5 koster fra 700 000 og opp brukt. H2 fra 400 000 og opp som to seters lastebil . Tør ikke tenke på hva denne vil koste med baksete...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/03/2005 :  22:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
For min del ble det Pajero :) En godt brukt en vel og merke. Så var det "bare" å ta BE-lappen da. Det er jo et prosjekt i seg selv.. Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 25/03/2005 :  14:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har BE blitt så avansert nå? Hadde bare en oppkjøring jeg... Må man ha kurs/ kjøretimer etc. nå?

Forøvrig, Pajero var et godt valg...

Redigert av - Liwi den 25/03/2005 14:51:35 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/03/2005 :  21:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liwi: Man må ha to obligatoriske timer og et kurs i merking og lasting eller noe slikt. Det blir fremdeles enklere enn selve lappen naturligvis, men et prosjekt allikevel.. Og tusenlapper blir det også ut av det :( Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 25/03/2005 :  22:12:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja... de vet hvordan de skal få penger ut av folk... Er vel iofs bra at det er en obligatorisk opplæring nå men...

Lykke til med prosjektet ihvertfall ...
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 05/04/2005 :  10:42:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Ville bare nevna miljøet midt oppi denne bildebatten. mange av bilane dykk nevnar her er miljøsvin av verste sort.

seier berre: tenk miljø:)
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 05/04/2005 :  13:24:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok å tenke miljø, men det får staten ta hovedansvar for ved å senke bilavgiftene ned til et akseptabelt nivå .

Store 4WD er gjerne miljøsvin, men de er overkommelige i pris - og skal man trekke dobbelt henger m/ 2 hester har man ikke noe særlig valg.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 05/04/2005 :  13:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som går av nyere Chevroleter (eksempelvis) i Norge pr d.d har da vitterlig passert statens relativt strenge krav med hensyn til tillatte utslippsmengder av styggedom. Diesel Chevroleter av nyere dato finner du ikke i Norge for de kommer ikke gjennom "nåløyet" mht utslipp...

Sånn i den store sammenhengen så har vel ikke de bilene som går her til lands den helt store påvirkningen globalt sett.....

Synes jo det bedre lar seg forsvare at hestefolk har slike biler enn at fru Winkelanke på Oslos beste vestkant har monstertruck for å ha med dalmatineren til frisøren..eller noe...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/04/2005 :  22:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal man dra nesten 1.5 til 2 tonn må man godta å forurense litt, det er dessverre bare sånn det er. Nå kommer det biler som går på gass, men de er vel fremdeles ikke for oss med noe begrenset (!) økonomi (det er vel stort sett de nye, store bilene, og ikke de gamle sliterne).

Nå har faktisk samboeren min en liten, økonomisk og miljøvennlig bil, men det er jo ikke alle husholdninger som har råd til en trekkbil og en bybil.

Men Opal, nå var du vel litt fordomsfull vel?? ;)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/04/2005 :  23:46:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men Opal, nå var du vel litt fordomsfull vel?? ;)

Opprinnelig postet av eligj

Opal har sikkert sett OBOS reklame på TV (i likhet med meg) og sånn tror vi det er i Oslo

Forresten er det jo kjekt med både trekkbil og trekkoppbil

Syns det kanskje er litt overdrevent å kalle dagens biler for miljøsvin iallfall. Muligens er jo "gårsdagens" biler noget værre, men som Liwi påpeker er det ikke bare,bare for alle å skaffe seg nyeste og fineste på markedet. Pengeboka setter ofte føringer for de fleste av oss.

Og strengt tatt: jeg syns det egentlig er like viktig at folk blir oppmerksomme på at det er greit å ha en bil som faktisk er egna til å trekke hest, som at de skal tenke på å ha en miljøvennlig bil (iallfall til akkurat det formålet)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/04/2005 :  08:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pluss at man velger en sikker bil. Ikke lurt å trekke mer enn bilen veier feks (selv om det er lov med en del biler). Det kan bety liv eller død den dagen man får sleng på hengeren på vinterføre. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  14:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
At store firehjulstrekkere fremdeles er miljøsvin er det ingen tvil om, trenger ikke å forsvare det. Og alt har innvirkning globalt sett, blir nok ikke lenge før Norge mister sin rene, naturlige uskyld. Det er rett at vi absolutt ikke er de verste (*kremt*USA*kremt*) og at staten og bilprodusenter burde tenke (enda) mer miljøvennlig, men man bør allikevel opprettholde en viss holdning til miljøvern. Jeg skal ikke gå helt NU på dere nå, det er ikke så ille her, men oppfordrer til å ikke bare feie det bort heller. Så det at viblaa minner oss på miljøet midt i alt bilsnakket syntes jeg bare er positivt. :)

Nå er det selvfølgelig ikke så lett å hive hesten på bagasjebrettet på sykkelen, men å tenkte miljø sånn i det daglige er ingen dum ide ;)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/04/2005 :  20:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok heller ikke biler som er den største miljøtrusselen.
Annenhver bonde har jo et svært hull på jordet som det puttes alskens dritt i, bare for å nevne noe...I tilegg kommer alt innenfor industrien osv.

Så lenge avgass-utslippet på bilene faktisk er godkjent på periodisk påbudt Eu kontroll, får liksom ikke vi gjort så mye mer med akkurat det.
(Bortsett fra å selge bilen å kjøpe tråsykkel..)

De få % som trekker hestehenger i forhold til den daglige 24/7 tungtransporten, gjør at dette egentlig blir litt "teit" å diskutere.
Vi snakker om dråper i havet er jeg redd...

Redigert av - xxxx den 07/04/2005 00:04:11 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.