hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bil å dra hest med.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bil å dra hest med.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Fröya

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  20:11:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg forstår heller ikke motviljen til diesel. Galaxyen vår er turbodiesel og vi er kjempe fornøyde. Eneste forskjellen når vi fyller, er at det er ca 1 kr billigere pr. liter! Dessuten er de som noen andre sa, mye sterkere enn en bensinmotor og forbruker mye mindre. Så til å trekke med, forstår jeg ikke at noen vil ha bensiner i det hele tatt. Hadde for noen år siden en diger chevrolet bensiner med 4 hjulstrekk. Jeg pleier å si at vi i hvertfall ikke kunne ha motoren i gang når man fylte, for da ble det aldri fullt! Man kunne jo se nåla på bensinmåleren flytte på seg når man ga gass. Helt sykt. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  21:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike biler er med andre ord ikke for fattiglus som meg :P BÅDE dyre i drift OG i kjøpepris :-O

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/01/2005 :  09:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaring med Suzuki Vitara? Finnes den i varianter som er sterke nok til å trekke to?

Ellers sniffer jeg på de litt gamle Mitsubitshi Pajero og Nissan Patrol, helst den korte varianten. Problemet er at det ikke er så mange av dem på markedet..
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 21/01/2005 :  10:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må uansett sjekke vognkort og se hvor mye bilen har lov til å dra....Med førerkort klasse B kan du trekke en henger som har tillatt totalvekt IKKE over bilens egenvekt. Min Passat kan dra 1200-1250 og det holder til en hest (og da kjenner jeg at jeg har henger bak...Bilen min har 110 HK) og henger på ca 800 kg. Er ikke bare HK som bestemmer hva hengeren kan dra. Vitaraen veier mellom 1250-1500 avhengig av modell. Normal tung henger med to store/medium hester kommer fort opp i over 2 tonn. Ville vurdert en tyngre bil.....
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/01/2005 :  12:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får ikke dratt min uten BE uansett, det er utelukket.

Høres ut som vitara kan ta min hest, men ikke to (da tenker jeg på vekt). Bilen til fattern kan trekke 1300 kg, dvs *akkurat* dra min hest - med en henger på 750 kg. Men det er ikke noe å satse på på vinterføre ;)

Pajeroen, også den i kort versjon, skal visst fint dra to hester, men den lange er visstnok mer behagelig å trekke tungt med. Et alternativ er naturligvis galloper, som nesten er en pajero, og som sagt patrol. Ellers er jo Toyota Landcruiser en glimrende bil som tåler det meste, men den tror jeg ikke jeg får tak i i min prisklasse..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/01/2005 :  09:47:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med Jeep Cherokee? Har kikket på en med automatgir, bensindrevet og 180 hester, trekker litt over 2 tonn. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 26/01/2005 :  10:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som et fornuftig valg, men de koster vel litt...? Ikke noe man går og kjøper nytt med normal lommebok... Egenvekt på disser ligger fra 1800 og oppover så det burde ikke være noe problem å dra en henger med totalvekt opp til 2 tonn.

Har du funnet henger da????
Har blitt så betatt av hengere fra Humbaur... Forhandles av:

www.hengerspesialisten.no

Ikke urimelig dyre selv ny. De fleste leveres med salskap som standard...
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 26/01/2005 :  13:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bensin, automat og to hester bak - skal du kjøpe deg inn i Statoil samtidig eller .

Pajero med diesel, lang type sådan. Lettkjørt, trekker på alle fire, har lov til å trekke to hester, driftssikker (selv om alt er relativt med bil) og holder seg godt i pris.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/01/2005 :  00:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
opal: En venninne av meg har henger, men ikke bil :)

Det blir ingen ny bil på meg uansett, antagelig en ganske gammel (93-94 modell). Har undersøkt litt rundt Jeepen. Det virker som om Jeepen kan bli dyr i lengden da ting gjerne går litt i stykker, og delene er dyre. Derfor er jeg nå tilbake på Pajero/Patrol/Galopper planen :) Problemet er at det ikke er så mange av disse på markedet. Får heller smøre meg med litt tålmodighet..
Gå til toppen av siden

hg

Skrevet - 15/02/2005 :  00:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har kjørt jeep cherokee tidligere. Bare krøll med dem. Den sto mer på verksted enn vi hadde den hjemme... Men en nydelig bil å kjøre.
Vi har byttet den ut med en chevrolet blazer(4,3l v6'er), Den er dyr på bensina men den tåler å trekke hest.Det er bedre å bruke litt mer bensin på en bil som er sterk nok.,tror det var problemet med jeep'en,den tålte rett og slett ikke belastningen.
Vi trekker dobbelthenger med 2 hester.
Gå til toppen av siden

hg

Skrevet - 15/02/2005 :  00:56:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
grand vitara er ikke sterk nok, men XL7 kan "fungere",men jeg tror nok den vil få slitasje,fordelen med denne er at den er på uavhengig ramme.
Toyota Rav4 er heller ikke sterk nok.
Toyota Landcruiser nyere enn 1996 er super
Bilforhandlernes anbefalinger ang kjøp av bil til å trekke 2 hester med , da forutsatt at den skal trekke dem mye uten å få noe ekstra slitasje av dette, er faktisk så store biler som Chevrolet Tahoe,Silverado, Ford F10,250(C-sertifikat)
Desverre, trekkbiler koster. Skal man kjøre trygt,må man ha stor nok bil,(og stort nok sertifikat)
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  09:51:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Audi A6 quattro med 2.5 Turbodisel er god til å dra hest med! Har en slik selv og er kjempe fonøyd med trekk egenskaper Ellers så har min far en Suburban og den er kjempe fin å dra hest med Må ty til han når jeg skal avgårde med to hester da jeg ikke har BE førerkort. Greit med en pappa i nærheten Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  11:36:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vi har alltid brukt Chevrolet til å trekke henger, med Chevrolet van merker man ikke at man drar hest, stødig og god på veien, dette er dieselbil, så den blir billigere i drift enn bensinbiler av samme type. Har også brukt Chevrolet Tahoo (denne har t.o.m jeg kjørt, merket ikke at jeg dro på en hest, selv oppover bratte, laaaange bakker) og Blazer, men disse bruker helt sinnsykt mye bensin, spes Blazern. For tiden er det Merzedes (gelenderwagen) firhjulstrekker vi bruker, kjempegod og sterk bil (Greit med en pappa med dilla på store sterke biler, så transport av gampen er sjelden et problem ).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 16/02/2005 11:40:58 Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 16/02/2005 :  14:41:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke slik at man må ha BE på sertifikatet, uansett, når man skal dra hestehenger? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  15:00:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det ikke slik at man må ha BE på sertifikatet, uansett, når man skal dra hestehenger?

Opprinnelig postet av MartineDagny

I praksis ja. For mer presisering fant jeg en beskrivelse av dette hos Tilhengersepsialisten.no.

Ta en titt på en debatt jeg har startet (minner mye om denne debatten, men litt mer vinklet slik at.. Hva slags bil bør man kjøpe dersom man ikke i utgangspunktet skal kjøpe hestebil, men likevel skal finne en bil som "tilfeldigvis" trekker hest, uten at man betaler i dyre dommer for å finne hestebilen..): «Bil å dra en hest med» Jeg har ikke peil på hengere og slikt, men her diskuteres det litt om hva som er vanlig vekt på en henger f.eks..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.